Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Jeroen
2x2 autosnelweg

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Jeroen » zo 26 okt 2008, 16:37

Schenker schreef:Wat zou jou oplossing zijn voor het geval van lage doorgangen?
Dat heb ik al gezegd: uitgraven. Op wegen met zulke hoge intensiteiten als deze is dat echt wel gerechtvaardigd. Bij de meeste lagere viaducten is het zo rustig dat het doorgaans geen probleem is om een stukje achteruit te rijden en wat kilometers om te rijden.
Schenker schreef:Dat de bestuurder er niks aan kan doen vind ik veel te gemakkelijk.
Heb ik dat gezegd? Natuurlijk is de schuld 100% voor de bestuurder, maar hoe wil jij die dwingen om op deze borden te letten? Ik zeg alleen dat het in een moment van onoplettendheid (of hoe dan ook) -kan- gebeuren.
Boe! schreef:Precies, het zijn professionals maar ze handelen niet daarnaar.
Op zo'n generalisatie ga ik maar niet in.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » zo 26 okt 2008, 16:48

Jeroen schreef: Heb ik dat gezegd? Natuurlijk is de schuld 100% voor de bestuurder, maar hoe wil jij die dwingen om op deze borden te letten? Ik zeg alleen dat het in een moment van onoplettendheid (of hoe dan ook) -kan- gebeuren.
Je wordt geacht alles te zien als bestuurder, maar dat gebeurd inderdaad niet altijd. Gezien de hoge frequentie waarmee het fout gaat, is het geen toeval meer, dan ik denk niet dat het aan alleen onoplettendheid te wijten is. Er zijn dan twee mogelijkheden, nog veel duidelijkere borden, waarschuwingen, etc of de bestuurder moet beter voorbereid zijn. Ik denk dat wat duidelijkheid betreft nog een hoop te winnen valt.

Het uitgraven is een oplossing, maar ik vind het niet in verhouding staan. Ik weet niet om hoveel vrachtwagens het zou gaan, maar ik kan me niet voordsellen dat het aantal wagen dat >3,6m is, zo groot is dat je daarvoor de infrastructuur gaat aanpassen. Je hebt het wel over maandenlange (of jarenlange) overlast en bouwkosten, ik doe maar een wilde gok, 20 miljoen. Dus, sorry, nee ik ben het totaal niet met je eens dat het uitgraven van de huidige tunnels een gerechtvaardigde oplossing is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 26 okt 2008, 16:55

De meeste grote vrachtwagens zijn hoger dan 3,6 meter hoor. Tot 4 meter komt zeer veel voor in Nederland onder de normale full-size vrachtwagens.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 26 okt 2008, 16:59

Schenker schreef:Het uitgraven is een oplossing, maar ik vind het niet in verhouding staan. Ik weet niet om hoveel vrachtwagens het zou gaan, maar ik kan me niet voordsellen dat het aantal wagen dat >3,6m is, zo groot is dat je daarvoor de infrastructuur gaat aanpassen. Je hebt het wel over maandenlange (of jarenlange) overlast en bouwkosten, ik doe maar een wilde gok, 20 miljoen. Dus, sorry, nee ik ben het totaal niet met je eens dat het uitgraven van de huidige tunnels een gerechtvaardigde oplossing is.
Een paar jaar geleden is in Arnhem het spoorviaduct over de Apeldoornseweg ingediept, waardoor de doorrijhoogte van 3,80 naar 4,10 is gestegen. Ook hier liepen in het verleden regelmatig vrachtauto's vast. Hier praat je dan nog over een weg die een stuk minder druk is én waarbij een alternatieve weg maar een paar honderd meter om is. Over kosten durf ik niet spreken, maar het is echt niet zo dat hier een halve stad maandenlang plat door heeft gelegen... Wat dacht je dat al die overlast door vastzittende vrachtauto's kost?
Schenker schreef:Je wordt geacht alles te zien als bestuurder
Als je links kijkt zie je niet wat rechts gebeurd, als je achteruit kijkt zie je niet wat voor gebeurd. Je wordt geacht op de juiste dingen te letten op de juiste momenten. Dat is heel wat anders. En dan nog: geen mens is perfect.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 26 okt 2008, 17:00

Het Ringvaartaquaduct ís niet eens uitgraafbaar, omdat dan de fundering wordt aangetast. Ik hoop dat Rijkswaterstaat besluit om na de indienststelling van het nieuwe aquaduct het oude te vervangen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 26 okt 2008, 18:41

Vinny schreef:Ik vraag me toch wel af of het wel zo goed staat aangegeven. Ik heb het ernstige vermoeden dat een rood-wit reflecterend schrikhek ontbreekt, en dat lijkt me voor zo'n situatie essentieel...
In Polen komt dat (nog) niet zo precies...
Deze bestuurder had natuurlijk ook uit z'n doppen kunnen kijken.
Schenker schreef:^^ Maar als je er niet onderdoor past, dan pas je er toch niet onderdoor? Bij de bedrijven van wie die vrachtwagens zijn, zouden dit soort dingen toch bekend moeten zijn. Een kleine moeite om een kaart beschikbaar te hebben waar onmogelijke wegen op staan aangegeven, en een sticker in de wagen met de hoogte.

Dat verkeer erg druk is, zal ik niet ontkennen, maar een chauffeur wordt betaald voor een goede dienst, het lijkt me niet onredelijk als het uitzoeken van een berijdbare route daar ook onder valt.
En als je achter die trekker nou verschillende opleggers hangt?
Jeroen schreef:Duidelijke kaarten met informatie over hoogtebeperkingen zijn er voor zover ik weet niet. Er schijnt wel een nieuw navigatiesysteem speciaal voor vrachtwagens op de markt te zijn, maar die biedt maar een beperkte dekking, en geeft dan ook alleen de hoogte aan, terwijl de breedte of het toegestane totaalgewicht (of aslast) net zo belangrijk zijn.
Het is tenminste iets...
Maar goed, die kaarten zijn er volgens mij wel, alleen weet ik zo niet welke je moet hebben en waar je ze kan halen.
Chris schreef:De meeste grote vrachtwagens zijn hoger dan 3,6 meter hoor. Tot 4 meter komt zeer veel voor in Nederland onder de normale full-size vrachtwagens.
4 meter is gangbaar, maar er zijn er ook zat die daar nog iets overheen gaan.
Jeroen schreef:
Schenker schreef:Je wordt geacht alles te zien als bestuurder
Als je links kijkt zie je niet wat rechts gebeurd, als je achteruit kijkt zie je niet wat voor gebeurd. Je wordt geacht op de juiste dingen te letten op de juiste momenten. Dat is heel wat anders. En dan nog: geen mens is perfect.
In het huidige verkeer heb je eigelijk rondom ogen nodig, maar dat kan inderdaad niet. Door goed te anticiperen zul je deze dingen meestal wel op tijd zien, maar het kan natuurlijk gebeuren dat je zoiets mist.
Bijvoorbeeld een niet zo ervaren chauffeur uit een vreemd land wat voor het eerst in NL in Rotterdam komt rijden en de weg compleet niet kent. Vervolgens moet deze op het drukke verkeer en alles letten, dan kan ik me best voorstellen dat men eens iets over het hoofd ziet.
Beetje lullig in zo'n situatie, maar het kan gebeuren...

Overigens vind ik het veel kwalijker dat er nieuwe kunstwerken gebouwd worden in doorgaande routes met maten waar veel vrachtwagens niet goed doorheen kunnen, zoals de tunnels in de A73

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 26 okt 2008, 19:31

Vinny schreef:Het Ringvaartaquaduct ís niet eens uitgraafbaar, omdat dan de fundering wordt aangetast. Ik hoop dat Rijkswaterstaat besluit om na de indienststelling van het nieuwe aquaduct het oude te vervangen...
Nou, vergeet het maar. Daar heeft de politiek geen geld voor over gehad.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 26 okt 2008, 19:35

Jeroen schreef:Een paar jaar geleden is in Arnhem het spoorviaduct over de Apeldoornseweg ingediept, waardoor de doorrijhoogte van 3,80 naar 4,10 is gestegen.
Ik durf een landtunnel niet te vergelijken met een watertunnel. Volgens mij is uitdiepen bij de laatste veel ingewikkelder.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 26 okt 2008, 19:59

Jeroen schreef:
Boe! schreef:Precies, het zijn professionals maar ze handelen niet daarnaar.
Op zo'n generalisatie ga ik maar niet in.
Dan doe ik dat wel: zéér kort door de bocht, generaliserend en beledigend! Echt slap.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 26 okt 2008, 20:11

Als vandaag iedereen opnieuw theorie- en rijexamen zou moeten doen verliest 93% zijn rijbewijs. 93% van de rijbewijsbezitters kent de verkeersregels onvoldoende, maakt teveel fouten in de praktijk of een combinatie van beide. Deze cijfers gelden ook voor vrachtwagenchauffeurs. Als ik generaliseer beledig ik 93% dus niet. Het probleem is dat de meeste chauffeurs zich niet realiseren dat ze het zo slecht doen. 90% van alle chauffeurs vindt dat ze bij de 5% beste chauffeurs behoren. 85% heeft dus ongelijk.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 26 okt 2008, 20:27

Dat je de verkeersregels niet tot uit den treure kent zegt nog niet dat je direct een slechte bestuurder bent. Ik weet ook niet meer precies hoe het nou met dingen zat die je in de regio waar ik mijn kilometers afleg niet tegenkomt (trams bijv.) Feit blijft dat ondanks 93% de verkeersregels niet voldoende kent, Nederland toch het veiligste land ter wereld is qua verkeersdoden.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 26 okt 2008, 20:32

Duurzaam Veilig werkt. ;)

Het kan dus nog veiliger als iedereen eens in de 5 jaar verplicht op herhaling zou sturen. Dan haal je er nog een paar rotte appels uit.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 26 okt 2008, 20:51

Daar wordt het niet per definitie veiliger door. Wel duurder.

Waar ik me wel iets bij voor kan stellen is dat iedereen met weinig actieve rijervaring (i.e. minder dan 25.000 km/jaar) elke 5 jaar op herhaling moet.
In de spits, in de Randstad wel te verstaan.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 26 okt 2008, 20:54

Nou, vergeet het maar. Daar heeft de politiek geen geld voor over gehad.
Tijd voor een lijntje met Abcoude? Daar weten ze heel goed hoe ze 75 miljoen euro extra belastinggeld kunnen "binnenhalen"... :roll:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 26 okt 2008, 20:55

Abcoude was van voor de Tracéwet.
Dat was pure chantage onder het motto "wil je een bestemmingsplanaanpassing mèt aquaduct of wil je jaaaaren vertraging ?"

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 26 okt 2008, 20:56

In de spits, in de Randstad wel te verstaan.
Dames en heren, op de A 6 tussen Lelystad en knp. Muiderberg staat een file van 35 kilometer als gevolg van Oost-Groningse boeren die rijexamen komen afleggen. Verkeer wordt omgeleid via de N 302, N 305, de A 27, de A 12 en de A 4. De extra reistijd bedraagt 3,5 uur... :evil:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 26 okt 2008, 20:57

Daar leg je toch gewoon een paar extra treinen voor in ? :dyn_hyp:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 26 okt 2008, 20:57

De Hanzelijn heeft een nog onbekende vertraging opgelopen. :PP:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 26 okt 2008, 21:34

Rene schreef:Waar ik me wel iets bij voor kan stellen is dat iedereen met weinig actieve rijervaring (i.e. minder dan 25.000 km/jaar) elke 5 jaar op herhaling moet.
Ik zou hieraan niet een bepaald kilometrage willen koppelen. Mensen die veel rijden, maar waar fouten zijn ingesleten in het rijgedrag blijven dan buiten schot.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 26 okt 2008, 23:18

Rene schreef:Waar ik me wel iets bij voor kan stellen is dat iedereen met weinig actieve rijervaring (i.e. minder dan 25.000 km/jaar) elke 5 jaar op herhaling moet. In de spits, in de Randstad wel te verstaan.
*voelt zich aangesproken en is verbaasd*. Rijkwaliteiten zijn niet per definitie gekoppeld aan kilometrages. Veelrijders kunnen net zo goed fouten maken, misschien wel een ander soort fouten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 27 okt 2008, 6:46

Ik zie wel degelijk iets in een vijfjaarlijke herhaling, ongeacht je leeftijd, je ervaring of je aantal gereden kilometers (dat is toch niet na te gaan). Het moment dat je het roze papiertje (of creditkaartje) krijgt is een momentopname. Daarna veranderen verkeersregels, verkeersstromen, en de bestuurder zelf verandert ook. Ik zie wel degelijk voordelen in een verplichte herhalingscursus voor iedereen. En duur? Jammer dan, liever de rotte appels eruitpikken tegen een prijsje dan dat je ze laat rijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 27 okt 2008, 10:11

Ik denk dat een 5 jaarlijkse herhaling ook voor de instanties niet te volgen is. Het CBR bijvoorbeeld kent al veel te lange wachttijden.

Ik ben van mening dat er meer VROS auto's de weg op moeten die de rotte appels aanpakken.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 27 okt 2008, 10:56

Naar analogie:
* zou je ook elke vijf jaar opnieuw je zwemexamen moeten doen ? (zeker in een waterrijk land als dit...)
* zou je ook elke vijf jaar opnieuw je schoolexamens moeten doen ?
* zou je ook elke vijf jaar helemaal medisch doorgelicht moeten worden voor je hypotheek ?
* zou je ook elke vijf jaar een inburgeringstest moeten doen om je stemgerechtigheid niet te laten verlopen ?
* zou je ook elke vijf jaar een psychisch onderzoek moeten ondergaan om vast te stellen dat je inmiddels niet in een vuurwapengevaarlijke terroristische psychopaat bent veranderd... ?

Situaties veranderen nu eenmaal, en alles moet gedaan worden om die éne rotte appel ertussenuit te halen, is blijkbaar het credo. :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 27 okt 2008, 11:05

* Zwemexamens: nuttig. Dit kan verdrinkingsdood tegengaan. Belangrijk is dat bijv. jonge ouders een cursus reddingszwemmen volgen.
* Schoolexamens: Dat werkt door in je CV. Veel mensen doen gewoon allerlei (avonds)studies.
* Medische doorlichting bij Hypotheken: Ik ben nu zelf ook met hypotheken bezig, ik ga binnenkort mijn huisje kopen. Van alles en nog wat willen ze weten, maar geen medisch dossier...
* Inburgeringscursus op herhaling: nuttig. Veel mensen spreken na 25 jaar nog steeds niet veel beter Nederlands dan mijn Arabisch wat ik in twee weken vakantie geleerd heb...
* Psychologisch onderzoek: Lijkt me niet zo nuttig. Als je de grens overgaat met een 'sensitief' land wordt ook gevraagd: "Are you a terrorist?" :rofl2:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 27 okt 2008, 11:16

Veel mensen gaan als sportieve jongere een hypotheek aan, en vullen dan bij een aantal medische vragen steeds "geen last van" in. 25 jaar later met een bierbuik van hier-tot-Tokyo betalen ze nog steeds op basis van hun jeugdige Adonis-uiterlijk.
Ook wordt je niet gevraagd of je aan extreme sports doet, met alle risico's van dien.
Personen die echter in hun jonge leven aangeven een beetje meer gewicht te hebben, betalen ruim € 1000/jaar meer aan levensverzekering bij hun spaarhypotheek. Daar komen ze nooit meer vanaf, ook al zouden ze na 2 jaar opeens wel aan alle eisen voldoen.
Dat is eigenlijk zo krom als een hoepel. Eigenlijk zou je dus mensen elke 5 jaar moeten checken, en opnieuw in moeten delen. Toch ?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 27 okt 2008, 11:21

Dat van een zwemexamen is inderdaad niet eens een slecht idee.

Als je voor een EHBO-diploma gaat, moet je dat immers uiteindelijk ook up-to-date houden. En je *hoeft* natuurlijk geen rijbewijs (met bijkomende gevolgen) te halen.

Nu mis ik nog het OV-examen en de herhaling daarop. Dat zou eens geen kwaad kunnen gezien het (wan)gedrag dat je soms tegenkomt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 27 okt 2008, 11:24

Palance schreef:Nu mis ik nog het OV-examen en de herhaling daarop.
Opdrachten:
- hoe laad ik een chipknip op ?
- hoe zorg ik ervoor dat er niet teveel wordt afgeschreven ?
- hoe kan ik dat controleren ?
- hoe schrijf ik een geld-retour-brief ?
- opstaan voor een ander ?
- andere zitplaatsen bezet houden met je voeten en/of tassen ?
- jezelf de trein inpersen terwijl men nog uitstapt ?
- is het echt nodig om tijdens de spits te gaan ?
- etc.

Wedden dat de ene helft zakt op de chipknip, en de andere helft op sociaal gedrag ?

:mrgreen:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 27 okt 2008, 11:25

Jij snapt 'm ;)

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 27 okt 2008, 14:19

Wedden dat de ene helft zakt op de chipknip, en de andere helft op sociaal gedrag ?
Aha dat is mooi. Eindelijk mijn eigen bus :dyn_hyp:

simon
autoweg

Bericht door simon » ma 27 okt 2008, 15:36

Rene schreef:Naar analogie:
* zou je ook elke vijf jaar opnieuw je zwemexamen moeten doen ? (zeker in een waterrijk land als dit...)
(enz)
Voor mijn werk ben ik verplicht jaarlijks aan "permanente educatie" te doen. doe ik dat niet, dan verliezen mijn behaalde diploma's hun waarde. Deze permanente educatie bestaat, zo gewenst, uit een cursus en in ieder geval uit een examen. Elk jaar. Zak ik voor het examen, dan mag ik mijn huidige beroep uitsluitend uitoefenen onder direct toezicht van een collega of meerdere met wel de vereiste papieren. Deze verplichtingen heeft de wetgever een paar jaar geleden vastgelegd in een nieuwe wet. Mijn werkgever is zodoende jaarlijks per werknemer een flink bedrag aan studiekosten kwijt.

Deze regeling wordt door vrijwel de hele branche, minus de rotte appels, toegejuicht.

Net zoals ik het toe zou juichen als rijbewijsbezitters periodiek aan "permanente educatie" moeten doen. En dit af moeten sluiten met een theorie- en praktijkexamen. Inclusief "eigen verklaring" over de medische toestand. Rijervaring geeft geen enkele zekerheid over de rijvaardigheden en de kennis van verkeersregels. En natuurlijk zijn de verkeersregels van groot belang. Want heeft die fietser die van rechts komt nou wel of geen voorrang? En wie heeft er voorrang op een weefvak? En die voetganger die rechtdoor wil lopen terwijl je al wilt slaan. Wie moet er nu wachten?