Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

simon
autoweg

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door simon » ma 27 okt 2008, 15:42

Niet alleen vrachtauto's rijden door te lage tunnels. De tunnel waar deze trein doorheen werd geleid, was ook te laag.

Afbeelding

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 27 okt 2008, 17:27

boe! schreef:
Jeroen schreef:Een paar jaar geleden is in Arnhem het spoorviaduct over de Apeldoornseweg ingediept, waardoor de doorrijhoogte van 3,80 naar 4,10 is gestegen.
Ik durf een landtunnel niet te vergelijken met een watertunnel. Volgens mij is uitdiepen bij de laatste veel ingewikkelder.
De maastunnel zelf is gewoon 4 meter. 99% van de vrachauto's past daar dus gewoon onder (hoewel het nog steeds een ontzettend krappe tunnel is), daar zit het grootste probleem dus niet. Het gaat juist om de toeleidende dive-unders die maar 3,60 zijn...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 29 okt 2008, 21:42

@Jeroen: Michelin geeft tunnels met een doorrijhoogte van minder dan 4,5 meter aan op zijn kaartmateriaal. Ruimschoots voorhanden :idea:

simon
autoweg

Bericht door simon » do 30 okt 2008, 15:56

Afbeelding

Dit soort maatregelen moeten al worden getroffen ...

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » do 30 okt 2008, 16:03

Op het TU Delft terrein zie je ook regelmatig auto's die vertwijfeld kijken als ze de afgesloten Mekelweg zien. En dat terwijl er al twee jaar een heel duidelijk kaartje op de site staat van wat wel en niet kan. Een beetje voorbereiding schiet er kennlijk bij in als je zo'n apparaat hebt.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 30 okt 2008, 17:54

Vergelijkbare borden ben ik al vaker tegengekomen ("Nee, u moet hier niet zijn, al zegt uw navigatie van wel")

En deze spant wel de kroon: (zie dit topic)

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 30 okt 2008, 20:58

Schenker schreef:Op het TU Delft terrein zie je ook regelmatig auto's die vertwijfeld kijken als ze de afgesloten Mekelweg zien. En dat terwijl er al twee jaar een heel duidelijk kaartje op de site staat van wat wel en niet kan. Een beetje voorbereiding schiet er kennlijk bij in als je zo'n apparaat hebt.
Ga jij voor ieder dorp of gehucht kijken of ze werkzaamheden hebben staan als jij het hele land door moet voor een paar klanten of opdrachtgevers? Dat heb ik nog nooit gedaan en daar verandert mijn navigatie niets aan. Er staan toch hele borden?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 31 okt 2008, 9:15

Er is een kwartier geleden een vrachtwagen op de N242 tegen (volgens mij) het viaduct onder de Hasselaarsweg geklapt. :?

Edit: het schijnt zo ongeveer stapvoets gegaan te zijn dus de schade zal meevallen. Zou de chauffeur op het laatste moment hebben getwijfeld over zijn hoogte...?

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 31 okt 2008, 17:21

Attietattie schreef:Er is een kwartier geleden een vrachtwagen op de N242 tegen (volgens mij) het viaduct onder de Hasselaarsweg geklapt. :?

Edit: het schijnt zo ongeveer stapvoets gegaan te zijn dus de schade zal meevallen. Zou de chauffeur op het laatste moment hebben getwijfeld over zijn hoogte...?
Dan had hij natuurlijk ook om kunnen rijden of even kijken dat hij er bijna was en dan uitstappen en eens kijken of het gaat of niet.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 01 nov 2008, 17:40

Jep. Óf hij was volgens zijn papieren niet hoger dan 4 meter maar is hij op het laatste moment keihard op de rem gegaan omdat hij twijfelde. Ik ga in ieder geval niet meteen van het slechte scenario uit.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 25 nov 2008, 10:32

Oeps...
nu.nl schreef:Navigatie stuurt Noren sloppenwijk Rio in

RIO DE JANEIRO - Drie toeristen uit Noorwegen zijn in de Braziliaanse stad Rio de Janeiro in de problemen gekomen omdat hun navigatiesysteem hen een van de gevaarlijkste sloppenwijken van de stad instuurde. Dat schrijven lokale media maandag. De auto van de drie Noren werd onder vuur genomen en een 24-jarige vakantieganger kreeg een kogel in zijn schouder. De Braziliaanse sloppenwijken worden geregeerd door bendes die hun geld onder meer verdienen met drugshandel. De drie mannen kozen voor de route door de sloppenwijk, omdat het volgens het navigatiesysteem de kortste weg naar het vliegveld was. De Noren zijn inmiddels weer thuis.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 25 nov 2008, 10:41

Niet alleen Noren, maar ook Nederlanders kunnen er wat van... :neenee:
nu.nl (24-11-2008) schreef:Navigatiesysteem stuurt taxi het water in

DORDRECHT - Een taxichauffeur luisterde in de nacht van zondag op maandag wel erg trouw naar zijn navigatiesysteem. De man reed in Moordrecht op elektronische aanwijzingen zo het water in. Dat gebeurde bij de aanlegplaats van de pont richting Gouderak, liet de politie maandag weten. De chauffeur dacht dat hij door een grote plas water reed, aangezien het regende. Zijn auto begon echter te zinken. De bestuurder en zijn klant bleven ongedeerd en konden zwemmend de taxi verlaten.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 25 nov 2008, 10:52

Ja oeps, dat kun je wel zeggen. :wall:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 25 nov 2008, 18:37

In Rio en Sao Paulo hebben ze langs sommige snelwegen muren geplaatst om rondvliegende kogels tegen te houden. :shutup:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 11 mei 2009, 18:07

En we hebben er weer eentje:
Telegraaf schreef:Vrachtwagen rijdt zich vast in Maastunnel

ROTTERDAM - Een vrachtwagen volgeladen met puin heeft zich maandagmiddag klemgereden in de Rotterdamse Maastunnel. Dat heeft de politie gemeld.

Het gebeurt regelmatig dat vrachtverkeer vast komt te zitten in tunnels in de stad en zo verkeersinfarcten veroorzaakt in de stad en op toegangswegen. Grote boosdoener zouden navigatiesystemen zijn die chauffeurs naar te lage tunnels leiden.

Rotterdam nam al maatregelen, waaronder digitale detectieborden die chauffeurs moeten terugsturen.

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 11 mei 2009, 21:47

Het moet toch mogelijk zijn om navigatieappartatuur te maken waarin de hoogte van de tunnels vergeleken wordt met de vooraf ingevoerde hoogte van de vrachtwagen, zodat het systeem in het geval van een te lage tunnel automatisch een andere route kiest?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 11 mei 2009, 22:44

Volgens mij is dat er al. Net als dat er eentje is voor hulpdiensten. Tenminste, van horen zeggen...

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 12 mei 2009, 7:45

Zowieso zou je van vrachtwagenchauffeurs verwachten dat ze wel weten hoe hoog hun bak is... En als je vaker in de regio komt, dan weet je de max hoogtes op de meeste trajecten ook wel. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?

In Groningen is er ook een beruchte plek, het zijn daar altijd van die huurvrachtwagentjes die zich daar vast rijden... Denk wel 5/6 per jaar..

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 12 mei 2009, 16:51

DjIdee schreef:Zowieso zou je van vrachtwagenchauffeurs verwachten dat ze wel weten hoe hoog hun bak is...
Zo makkelijk ligt dat niet altijd. Ik kan uit ervaring vertellen dan het als uitzendkracht vaak gaat van: hier zijn de sleutels, daar staat de lading, tot vanmiddag. Over je auto word niets/weinig verteld. Hoogte is bv. ook niet iets wat in het kentekenbewijs vermeld staat, dus in eerste instantie zelf een inschatting maken en daar een grote marge bovenop gooien. Kom je op een kritiek punt: niet vertrouwen = niet doen. Maar zelfs als je het echt gaat opmeten ben je nog niet helemaal precies, ivm de speling in de luchtvering.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 12 mei 2009, 16:54

^^ Als wagenparkbeheerders nou gewoon een sticker op het dashboard plakken met daarop de maximale doorrijdhoogte, dan ben je toch klaar? Neem het dan ook een beetje ruim zodat luchtvering ook geen rol speelt (dus gewoon 3,4 meter vermelden als de auto 3,32 hoog is in de hoogste rijstand of zo).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 12 mei 2009, 16:55

Volgens mij zijn trailers ook niet allemaal even hoog. Dus als je nogal eens met een andere trailer rijdt, weet je nog niks.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 12 mei 2009, 17:03

Ik heb het wel eens bij de busjes van mij vorige werk gezien, die waren 2.75 hoog en daar wil je bv. echt geen gemiddelde parkeergarage in. :puh2: Stickertje zou inderdaad bij een normale motorwagen (zonder vangmuil) ook een kleine moeite zijn, maar ja...
Laatst gewijzigd door Jeroen op di 12 mei 2009, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 12 mei 2009, 17:06

Ja, de meeste parkeergarages gaan tot 1,80 of 2,00 meter. Met een Vivaro kan je bijvoorbeeld sommige net niet in. Mijn Kangoo is 1,84 hoog, en daar kan ik volgens mij alle parkeergarages mee in.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 12 mei 2009, 17:06

Hm, je zit inderdaad met aanhangers. Maar voor het gros van de bedrijven en verhuurbedrijven geldt dat niet.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 12 mei 2009, 17:25

Ik reed een half jaar terug in een gehuurde Ford Transit (9-persoons), maar daar stond gewoon op de voorruit wat de afmetingen waren.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 13 mei 2009, 15:38

Jeroen schreef:Ik heb het wel eens bij de busjes van mij vorige werk gezien, die waren 2.75 hoog en daar wil je bv. echt geen gemiddelde parkeergarage in. :puh2: Stickertje zou inderdaad bij een normale motorwagen (zonder vangmuil) ook een kleine moeite zijn, maar ja...
Bij elke motorwagen kan een sticker. Op elke aanhangwagen kun je het ook ergens op plakken/drukken/schilderen of iets dergelijks. Dat werkt ook voor opleggers. Dan weet je altijd ongeveer wat je hoogte is.

Overigens heb ik in Düsseldorf op het vliegveld wel eens een andere parkeerplek gezocht omdat ik niet zeker was dat ik de parkeergarage in kon. Het dak was overigens niet het probleem, maar ik was bang die waarschuwingsbalk te raken. Dat was met een Toy HZJ73. Geen lift kits of MT banden overigens, maar gewoon standaard.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 14 mei 2009, 21:24

Chris schreef:Ik reed een half jaar terug in een gehuurde Ford Transit (9-persoons), maar daar stond gewoon op de voorruit wat de afmetingen waren.
In de Iveco besteller zit ook een sticker met de breedte- en hoogteafmetingen :)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 14 aug 2009, 8:17

nu.nl schreef:Navigatie ambulance faalt, man overlijdt

PUTTEN - Ambulance en politie in Putten zijn donderdag kostbare minuten verloren doordat hun navigatiesystemen het adres niet konden vinden waar een man een hartinfarct had gehad.
Een woordvoerder van de politie heeft een bericht daarover van de regionale krant de Stentor bevestigd.

De navigatiesystemen van zowel ambulance als politieauto wisten geen raad met het adres in de nieuwe wijk Bijsteren. De straat waar het pand zich bevond, was onlangs hernoemd.

Verloren minuten
Hoewel politieagenten en ambulancebroeders de man na aankomst nog probeerden te reanimeren, mocht dat niet baten voor de 60-jarige Puttenaar.
De politie kan niet exact zeggen hoeveel minuten er zijn verloren. Ook is niet te zeggen of de man het hartinfarct had overleefd als de hulpdiensten eerder waren gearriveerd.

Zeer ontdaan
"Maar het is een uitermate pijnlijke situatie'', beaamt de zegsman. "Voor zowel het slachtoffer en zijn familie als de hulpverleners zelf. Ook zij zijn zeer ontdaan over het incident.''
De hulpverleningsdiensten hebben donderdag meteen contact opgenomen met de gemeente Putten om soortgelijke voorvallen in de toekomst te voorkomen.

Grondig onderzoek
De gemeente en de hulpverleningsdiensten hebben toegezegd een grondig onderzoek in te stellen en andere mogelijke knelpunten in Putten snel in kaart te gaan brengen.
Ook is contact opgenomen met de leverancier van de navigatieapparatuur. De systemen worden eens in de twee maanden geactualiseerd. "Maar dat is helaas niet afdoende'', constateert de zegsman. "Dit mag nooit weer gebeuren.''
Heel fijn, die navigatiesystemen. In den beginne stond mijn straat wel in de systemen, maar mijn huisnummer niet. En maakte de systemen er een potje van. Zo heb ik wel eens met mensen meegereden die blindelings de systemen probeerden te volgen maar dat mislukte.

Andersom heb ik het ook meegemaakt (om maar aan te sluiten bij bovenstaand bericht). Ineens een ambulance voor de deur stond vanwege een spoedmelding waar ik dus niks vanaf wist. Volgens de broeder had de navigatie hun toch écht naar mijn huis gestuurd waarna even later iemand hard de hoek om kwam rennen om de heren te vertellen dat het spoedgeval toch écht in een ander deel van de straat was. Oeps....

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 14 aug 2009, 8:37

Tja, dat is vervelend. Zo heeft mijn vader een keer een amulance besteld in de Magnusstraat. De dame van 06-11 (toentertijd) heeft wel 4x gevraagd of het niet de Magnushof was. Daar zat een bejaardenhuis waar ze af en aan reden. Vervolgens is de ambulance eerst met loeiende sirenes naar de Magnushof gereden om vervolgens toch maar een kijkje te gaan nemen in de Magnusstraat. :roll:

Zo zie je maar dat het mensenwerk is en blijft. Geautomatiseerd of niet, er zitten nog altijd mensen op zo'n ding. Wel erg vervelend dat nu de gevolgen een keer fataal zijn.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » vr 14 aug 2009, 9:00

Hoe deden ambulances dat in de tijd voor de navigatiesystemen?

En als je als gewone automobilist al niet blind op een navigatiesysteem kan afgaan, dat lijkt dat me voor hulpdiensten al helemaal uit den boze..