Schade door blindelings volgen navigatiesysteem
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem
Och, als die meuk iedere 2 maanden wordt ge-update hoef je niet zo bang te zijn voor falen denk ik. Natuurlijk gaat het een enkele keer fout, maar zoals mijn voorbeeld schetst kan dat ook fout gaan zonder navigatie. Zo komen de dames en heren ook wel eens vast te staan in mijn afzettingen. Dan hebben ze de lokale en actuele informatie even niet goed in het hoofd zitten denk ik. Dat soort dingen kan je simpelweg niet uitsluiten. En nu er een dode valt krijg je het toevallig eens te horen. Nogmaals: dat het fout gaat, jammer dan. Dat er een dode bij te betreuren valt maakt het zeer vervelend en triest.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- 2x4 autosnelweg
Je belde vroeger gewoon met de centrale, die op een kaart opzocht waar de straat lag (nabij welke hoofdwegen). De namen van de hoofdwegen diende iedere chauffeur te kennen. Met taxis net zo. Kennelijk was er een lijntje met de gemeente om nieuwbouwstraten snel in te kleuren. Meestal zijn straatnamen reeds 2 jaar voor oplevering van huizen bekend overigens.
De tomtom is voor ambulances maar van beperkt nut. De ambulance maakt immers vaak gebruik van wegen die niet voor auto's openstaan, zoals fietspaden en bussluizen, om zo files en omrijden te vermijden. Je moet je gebied gewoon goed kennen, hoewel niemand alle woonstraten uit zijn hoofd kent.
De tomtom is voor ambulances maar van beperkt nut. De ambulance maakt immers vaak gebruik van wegen die niet voor auto's openstaan, zoals fietspaden en bussluizen, om zo files en omrijden te vermijden. Je moet je gebied gewoon goed kennen, hoewel niemand alle woonstraten uit zijn hoofd kent.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 2x4 autosnelweg
Volgens mij zijn er navigatiesystemen die zijn gemaakt voor diensten die van bijvoorbeeld bussluizen gebruik kunnen maken. Zo heb je ook navigatiesystemen die rekening houden met doorrijdhoogtes voor vrachtwagens etc.
-
- Moderator
Oh wacht, hier staat het bericht al. Ik heb het net in het TomTom-topic gepost... 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x5 autosnelweg
Precies. Voor ProRail is een aparte TomTom die ook alle spoorse objecten en eigen wegen (van ProRail) weergeeft.Attietattie schreef:Volgens mij zijn er navigatiesystemen die zijn gemaakt voor diensten die van bijvoorbeeld bussluizen gebruik kunnen maken. Zo heb je ook navigatiesystemen die rekening houden met doorrijdhoogtes voor vrachtwagens etc.

Overigens kan ook naar een diepere oorzaak worden gezocht: het wordt steeds lastiger voor gemeente om een normaal, logisch en coherent stratenpatroon te ontwerpen. Ik vind dat betreurenswaardig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
Wie zegt trouwens dat de schuld bij de tomtom lag? Volgens mij is hier nog niets bewezen. Voor hetzelfde geld heeft de beller wel een verkeerd adres opgegeven.
-
- 2x4 autosnelweg
Het is duidelijk dat jij niet wilt dat we op de zaken vooruit lopen (niet onterecht), maar dan ken ik er nog één: jij hebt het over 'schuld'. Er is niet aangetoond dat de beste persoon in leven zou zijn gebleven als ze eerder zouden zijn geweest én misschien was de ambulance binnen het aantal in de richtlijnen gestelde minuten aanwezig. Dus misschien hoeft er niet eens een schuldvraag te zijn.
-
- Moderator
"Ja, maar mijn TomTom zei dat de maximumsnelheid 250 km/uur was!"

-
- 2x2 autosnelweg
Geeft 'ie dat aan op alle autobahnen zonder snelheidsbeperking?
-
- Moderator
Nee, ik heb dit nog nooit eerder gezien... Het was de eerste minuten nadat ik hem aangezet had. Ik heb er zoals je kan zien, ook geen route in staan (dat doe ik pas als ik in de stad zelf ben, ik hoef niet de hele tijd dat gemauw aan te horen welke afslag ik moet nemen als ik de weg al ken
uh2: )

-
- autoweg
Normaal gesproken geeft hij op een Autobahn zonder snelheidsbeperking geen maximumsnelheid aan, alleen de huidige snelheid. Wel grappig dit..
-
- stadsweg
Dat was me laatst ook opgevallen toen ik op die A30 reed.
Waarschijnlijk een grappenmaker die met mapshare de vmax heeft aangepast.
Waarschijnlijk een grappenmaker die met mapshare de vmax heeft aangepast.
-- Bart --
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen
-
- 2x3 autosnelweg
De Vmax komt wel overeen met de begrensde maximum snelheid van duurdere modellen van bijvoorbeeld BMW of Mercedes... 

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 4x5 autosnelweg
// off topic: volgens mij moeten motorvoertuigen begrensd worden op 300 km/h in Nederland om op de openbare weg te worden toegelaten. Ik meen me te herinneren dat Netelenbosch dergelijke symboolwetgeving heeft doorgedrukt. Ik vind dat een uiterst discutabele regel: immers wat mij betreft is het met 300 km/h op de openbare weg rijden gewoon een poging tot doodslag. Als je nou echt ballen hebt dan begrens je dergelijke voertuigen op 180 km/h ofzo. Of je begrenst ze helemaal niet, maar dan moet je snelheden + 200 km/h ook gewoon keihard aanpakken (gelukkig gebeurt dat in Nederland ook).
-
- 2x5 autosnelweg

-
- 2x3 autosnelweg
Begrenzing vanuit de regering vind ik onzin en onnodig. Waarom moet de regering zich daar in hemelsnaam mee bemoeien... Het gaat al allemaal zo lekker efficiënt en makkelijk (ahum...).
Moest er ook een rollerbank voor auto's komen?
Moest er ook een rollerbank voor auto's komen?
-
- 4x5 autosnelweg
Ja die zouden dus begrensd moeten worden. Of inmiddels het plan weer afgeschoten - dat kan natuurlijk ook. Het is natuurlijk niet zo dat ik het dossier van voet-op-voet volg.waldo79 schreef:Er zijn wat Ferrari's, Lamborghini's en dat soort exoten die gewoon toegelaten zijn met een Vmax van een eindje boven de 300.
-
- 2x2 autosnelweg
Als dat er echt van zou komen, kopen lui die dat soort speelgoed kunnen betalen het wel in het buitenland... Daarnaast zie ik dit land goed in staat om -mocht er ooit zo'n begrenzer komen- dan maar gelijk te begrenzen op 120. 

-
- 2x3 autosnelweg
Een begrenzer op 120 sloop ik er meteen uit. Je kunt dan niet eens fatsoenlijk over de grens rijden...
-
- 4x5 autosnelweg
Ik kan anders heel goed met 120 de grens over rijden 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
*stof stof*
Mooi dat het er is, maar ook jammer. Ik loop namelijk al een tijd met het idee om een routedatabase voor zwaar verkeer op te zetten. Dat zit er voorlopig niet in als de Truckmate doorslaat.Verkeerskunde (08-01-2010) schreef: Grote voertuigen, apart navigatiesysteem
Bestuurders van grote voertuigen zoals campers of bussen komen soms in moeilijkheden, omdat hun navigatiesysteem geen rekening houdt met zaken als de afmetingen of het gewicht van het betreffende voertuig. Daarvoor is nu een speciale routeplanner ontwikkeld.
Het lijkt wel in scène gezet, een filmpje op http://www.break.com, dat vanuit een vaste cameraopstelling laat zien hoe op verschillende momenten acht vrachtauto’s met hun bovenkant tegen een en dezelfde brug aan knallen. Kennelijk hadden alle chauffeurs het verkeersbord gemist, dat waarschuwde voor het feit dat de brug in kwestie niet al te hoog was. Dit soort incidenten kunnen nu tot het verleden behoren dankzij een speciaal navigatiesysteem voor vrachtauto’s, bussen en bijvoorbeeld touringcars. Het Truckmate navigatiesysteem waarschuwt voor allerlei fysieke belemmeringen die bestuurders van grote voertuigen onderweg kunnen tegenkomen, zoals te lage bruggen, te smalle weggedeelten, steile hellingen, wegen die slechts een beperkt gewicht kunnen verdragen en trajecten waar het vervoeren van gevaarlijke ladingen niet is toegestaan. Veel chauffeurs komen nu in moeilijkheden omdat zij blind varen op een navigatiesysteem dat voor personenauto’s is ontwikkeld. Na het invoeren van de hoogte, lengte, breedte, gewicht en lading kan Truckmate nu de optimale route voor dit voertuig berekenen. Het softwareprogramma vermijdt tevens drukke dorpskernen en te smalle straten.
Over het algemeen lijken de ervaringen goed, al blijken er nog wel kinderziektes te zijn. ‘Het probleem kwam bij Aduard,’schrijft een chauffeur op http://www.chauffeursforum.nl over de Truckmate, ‘Van daaruit moest ik naar Roden. Beide opdrachten nemen een route die voor een personenwagen goed te doen zijn, maar voor een vrachtwagen wat minder. Truckmate wil me zelfs over een weg sturen met een asdruk van 4,8 ton en iets later een weg met breedtebeperking (2,2 meter). Waarschijnlijk is dit gebied nog niet gedekt voor vrachtwagens.’ Binnenkort zijn er (gratis) updates verkrijgbaar.
-
- autoweg
Hoe krijg je het voor elkaar.GVA schreef:GPS loodst vrachtwagen in de Rijn
Een vrachtwagen van veertig ton is maandagnacht in de Rijn beland. De Roemeense chauffeur had een brug verwacht op een plaats waar overdag alleen een veerboot vaart.
De chauffeur volgde naar eigen zeggen het navigatiesysteem dat hem aangaf rechtdoor te rijden. Toen de Roemeen doorhad dat er geen brug was, kon hij niet meer op tijd remmen.
De vrachtwagen belandde in de Rijn op de grens tussen Duitsland en Frankrijk.
-
- 4x5 autosnelweg
Simpel, door totaal niet op te letten op de weg. Ik mag toch wel hopen dat dit soort gevaren op de weg zelf voor de bergingskosten mag opdraaien?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Het zal toch niet

[url=http://www.nu.nl/binnenland/2194614/auto-rijdt-in-water-vrouw-overlijdt.html]www.nu.nl[/url] (27-2-2010) schreef: Auto rijdt in water, vrouw overlijdt
GENEMUIDEN - Bij een verkeersongeval in de nacht van vrijdag op zaterdag is in Genemuiden in Overijssel een 23-jarige inwoonster van het Noord-Hollandse Obdam om het leven gekomen. Ze zat in een auto die te water raakte, meldde de politie. De auto reed rond half twee in de nacht over de Veerweg richting de pont die het Zwarte Water oversteekt naar Genemuiden. De 23-jarige bestuurder uit Obdam kon samen met een 23-jarige man uit Middenbeemster tijdig de auto verlaten.
Verrast
Volgens een verklaring van de twee mannen viel de navigatie uit en werden ze plotseling verrast door het water. Samen met twee andere automobilisten poogden ze tevergeefs hun 23-jarige vriendin uit Obdam uit de auto te krijgen. Hulpdiensten zetten een duikploeg en een traumahelikopter in om de vrouw te redden. Zij overleed ter plaatse, aldus de politie.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Hoofdmoderator
Dit is inderdaad weer erg triest...
Ik kan er nog steeds niet bij dat je dusdanig je navigatie volgt dat je gewoon niet meer op de weg let...

Ik kan er nog steeds niet bij dat je dusdanig je navigatie volgt dat je gewoon niet meer op de weg let...

-
- verkeersader
Snel rijden, teveel vertrouwen hebben in het navigatiesysteem en een lange remweg maar toch nog in het water terecht komen?
Spijtig dat zo'n zaken gebeuren
Spijtig dat zo'n zaken gebeuren

-
- autoweg
We hebben er weer een...
[url=http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/7879611/Auto-rijdt-fietsenkelder-Heuvel-Galerie-in.ece]Eindhovens Dagblad[/url] (29-12-2010) schreef: Auto rijdt fietsenkelder Heuvel Galerie in
EINDHOVEN - Een Italiaans sprekende Belg is woensdagochtend de ondergrondse fietsenstalling bij de Heuvel Galerie ingereden.
De man verklaarde de aanwijzingen van zijn navigatiesysteem te hebben opgevolgd. De auto, een Alfa Romeo, moet met een takelwagen van de trappen van de parkeergarage worden verwijderd.
Link
Rij met je hart
-
- 2x4 autosnelweg
Doet me denken aan een Belg die eens bij Wegmisbruikers was. Die reed volgens mij ook een zilvergrijze Alfa. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik me herinner dat die Frans sprak (klinkt ook aannemelijker), maar het was het eerste wat in me opkwam.
-
- Moderator
Hmm, als je foto 2 ziet, en een parkeergarage zoekt, dan kan ik me er nog wel iets bij voorstellen. Er zijn genoeg parkeergarages die er zo wel ongeveer uitzien qua ingang.
-
- 4x5 autosnelweg
Er lijkt ook een bord te ontbreken dat de ingang alleen toegankelijk is voor fietsers (wellicht reed de auto al in een voetgangerszone). Je kunt wel de fout zien aankomen, want de helling is zo steil dat je de traptreden niet ziet. Kan me voorstellen dat je volkomen wordt verrast daardoor.