Beste route Haarlem - Praag?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Beste route Haarlem - Praag?

Bericht door Coen Tunnel »

SnarfFlevoland schreef:^^ De A4 is opzich ook geen super druke route! Want ja overal kan inderdaad wel iets voorkomen. Maar op de A2 of A3 wel 20x zo vaak!
Ik ben zeer benieuwd naar cijfers die deze stelling onderbouwen.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

^^ Misschien heb ik mij vergist? A4 bij Aken is in ieder geval niet zo druk. Ook de A4 tussen Keulen en Siegen is niet zo druk. Maar is de A4 (Bad Hersfeld - Erfurt - Chemnitz - Dresden) een rustige of drukke route dan?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Je zou ook zo kunnen rijden naar Dresden:

BAB30 - BAB2 - BAB392 - BAB391 - BAB39 - BAB395 - B6n - BAB14

Dit scheelt weer de drukte tussen Braunschweig en Magdenburg. Ook rondom Magdenburg kan het druk zijn.
De BAB14 is overigens een redelijk rustige en nieuwe weg.

Helaas moet je vanuit Dresden wel via een irritante weg naar Praag. Maar goed... dan zou je kunnen overwegen, om via Kassel, Würzburg, Crailsheim, Nuerenberg en Wernberg te rijden. Zo dus:

BAB44 - BAB7 - BAB6 - B85 - BAB93 - BAB6

Maar op de BAB6 bij Nuerenberg loop je ook eventueel kans op kleine filetjes.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op wo 06 aug 2008, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Coen Tunnel
Voorzitter

SnarfFlevoland schreef:^^ Misschien heb ik mij vergist? A4 bij Aken is in ieder geval niet zo druk. Ook de A4 tussen Keulen en Siegen is niet zo druk. Maar is de A4 (Bad Hersfeld - Erfurt - Chemnitz - Dresden) een rustige of drukke route dan?
Ik doelde eigenlijk op de stelling dat op de A2 en A3 wel 20 x zo vaak iets voorkomt als op andere Duitse snelwegen. Ik denk dat er weinig mensen zijn die de indruk hebben dat die wegen nou zoveel meer problemen geven dan andere routes.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^ Mijn neef rijdt al ongeveer 10 jaar voor zichzelf, en heeft behoorlijke ervaring op de Duitse autobahn. Volgens hem is de A2 en de A3 een drama. Alhoewel de A2 volgens hem wel mee kan vallen. Want als je geluk hebt ben je daar zo langs. Maar op de A3 is er volgens hem altijd wel weer wat aan de hand.

Hij rijd liever over de A45, of eventueel over de A61. Maar goed dan hebben we het over een vrachtwagen, maar geen personenauto.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een vrachtwagen of personenauto kan wel behoorlijk verschil uitmaken. Je hebt in Duitsland vaak van die zogenaamde LKW-staus, waarbij het vrachtverkeer al veel eerder muurvast staat terwijl het overige verkeer er nog met 60 langs rijdt.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^ Dat klopt ook inderdaad. Maar op de A3 geld dat zeker ook voor PKW.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Waarom wordt die bewering door verder niemand gestaafd :)
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Fijne discussie weer...

Via Dortmundt en Kassel (A3, A44, A7 A4) of via Hannover - Magdeburg (A30, A2, A14) maakt dus niks uit.
We zijn sowieso van plan om bij Dresden over de grens te gaan. Dat calculeren we in. En we gaan NIET over het OWN rijden, kost teveel tijd.
Rene schreef:Filegevoelig is primair tijdgevoelig. Kies geen andere route, maar een gunstig tijdstip.
Juist.
Rene schreef:Je doet maar. Op een rit van een uur of 9 hebben de meeste bestuurders echt geen behoefte aan nodeloos rijden op het OWN.
Inderdaad.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Nou, ik geloof best dat er op de A2 en A3 regelmatig (flinke) files staan, maar het wordt afgeschetst alsof je op die weg altijd 2 uur verliest. Ik hoorde de A3 ook best vaak op de radio gisteren (Antenne Bayern), maar het betrof allemaal korte files. Zolang je niet op een vrijdagmiddag of zwarte zaterdag reist is er niet zo heel veel aan de hand.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Veel plezier i :idea: n Praag. Mooie bestemming
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik zou overigens aanraden om Praag met de metro te bezoeken, en de auto bij zo'n megasupermarkt (Tesco ofzo) te parkeren. Daar zit vaak een metrostation bij, en dan koop je een dagkaart metro, en kan je naar hartelust rondreizen. Heb ik een aantal jaar geleden ook gedaan. Praag is niet echt een stad waar je volgens mij makkelijk met de auto in gaat en een parkeerplaats vindt. Het is echt een supertoeristische stad.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

^^ Dat zijn we al van plan. We kopen een 15-dagen kaart voor het OV. We zitten toch vlakbij een station.

Waldo: Dank je.
En tot 20 augustus! :blauweduim:
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

SnarfFlevoland schreef:Hij rijd liever over de A45, of eventueel over de A61. Maar goed dan hebben we het over een vrachtwagen, maar geen personenauto.
Op de A61 zie ik tegenwoordig meer files staan dan op de A3. Alleen op de Ring van Köln is het regelmatig bal, maar die files zijn korter dan de files op de A61. Maar als ik vanuit Amsterdam naar de A61 rijd, moet ik ook langs Köln (maar dan over de A1) en daar is het dan ook weer bal, dus die ellende krijg je sowieso. In een personenauto vind ik de A61 doordeweeks irritant rijden, omdat het een tweebaansweg is waarvan de rechterbaan volledig wordt bezet door vrachtwagens. De driebaans A3 heeft dat probleem niet. De A45 ken ik niet. Voor mijn bestemmingen nooit een logische route geweest en als bekend nooit echte problemen gehad door lekker naar Köln te rijden en aldaar aan de hand van de verkeersinformatie een keuze te maken tussen Linksrheinisch en Rechtsrheinisch.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^ Op de A61 staan de laatste tijd inderdaad steeds meer files. Maar houd wel in gedachten dat als je naar Basel gaat, via de A61 wel gewoon de kortste route is. Verder is de A61 lekker vlak, en dat scheelt als je met een caravan, bus of vrachtwagen bent.

Is de A5 overigens nog steeds een filegevoelige weg?
Chris schreef:Nou, ik geloof best dat er op de A2 en A3 regelmatig (flinke) files staan, maar het wordt afgeschetst alsof je op die weg altijd 2 uur verliest. Ik hoorde de A3 ook best vaak op de radio gisteren (Antenne Bayern), maar het betrof allemaal korte files. Zolang je niet op een vrijdagmiddag of zwarte zaterdag reist is er niet zo heel veel aan de hand.
Nou ja, je verliest uiteraard niet altijd een boel tijd! Je kan er ook (met een beetje geluk) zonder file over de A2 flitsen. Overigens kan de A30 in Bad Oeyenhausen ook een leuke opstopping zijn. Maar ook daar kan je er zo doorheen rijden. Ik zou verder ook geen alternatieve route aanraden voor dat stukje bij Bad Oeyenhausen. Maar laten we wel wezen dat je daar altijd tijdverliest (soms 5 minuten maar soms ook 20 tot 30 minuten). Maar ja, er is helaas geen andere optie... ja, wachten tot de noordring klaar is bij Bad Oeyenhausen. Er zit niks anders op, helaas. :cry:
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Chris schreef:Ik zou overigens aanraden om Praag met de metro te bezoeken, en de auto bij zo'n megasupermarkt (Tesco ofzo) te parkeren. Daar zit vaak een metrostation bij, en dan koop je een dagkaart metro, en kan je naar hartelust rondreizen. Heb ik een aantal jaar geleden ook gedaan. Praag is niet echt een stad waar je volgens mij makkelijk met de auto in gaat en een parkeerplaats vindt. Het is echt een supertoeristische stad.
Praag is een prachtige stad. Overigens kun je tegen een voor westerlingen zeer aanvaardbaar tarief ook gemakkelijk parkeren in de parkeergarage van het winkelcentrum op de Revolucni, bij het namiesti Republiky. Het parkeertarief in die garage is vergelijkbaar met Amsterdam 10-15 jaar geleden. Lekker dicht bij het Stare Mesto.

Als je met de metro gaat (goed te doen), weet dan wel dat je grote hoogteverschillen moet overwinnen met lange roltrappen, die erg snel gaan. Vergt wat op- en afstapdiscipline. Voor volwassenen prima te doen, met kleine kinderen is dat wat minder leuk.
Het handigste metrostation dicht bij het centrum is Mustek, dat ligt op de kop van het Wenceslavplein en op korte loopafstand van het Stare Mesto.
Je auto kun je bijvoorbeeld gratis parkeren bij het eindpunt van lijn B in Zlicin. Dat hoeft echt niet persé bij de paar bewaakte P+R-plekken die 's ochtends al snel uitverkocht zijn, er is volk genoeg op de been en zolang je je auto niet té afgelegen parkeert, gaat het wel goed (zo spreek ik uit eigen ervaring).

De must-do's van Praag:
* Mala Strana (park, burcht)
* Karelsbrug
* Stare Mesto
* Wenceslav plein
* en vele andere mooie plekjes... ;)
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

We zijn met 8 jongeren dus geen kleine kinderen ;)

Voor het centrum van Praag gaan we met de trein. Die doet er een half uurtje over met een rechtstreekse verbinding. Mochten we met de metro gaan (halte iets verder van de camping gelegen) dan stappen we hoogstwaarschijnlijk op bij Cerny Most, we zitten namelijk ten oosten van Praag. Een rit naar het westen van Praag lijkt me dan niet zo handig :P

We gaan ook wel eens uit in Praag, dus dan is een auto niet zo handig ervan uitgaande dat iedereen losgaat :puh2:

Bedankt voor de tips, die print ik even uit :)\
Overigens hebben we besloten om via Hannover te rijden hoorde ik eerder op de avond. Dat is wel langer qua afstand, maar wel een uur sneller dan via Dortmundt en Kassel.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

mavas schreef:We zijn met 8 jongeren dus geen kleine kinderen ;)
Ben je met een busje ofzo? Of ga je met meerdere auto's? Lijkt me anders veel om 8 jongeren in één auto te proppen.
mavas schreef:Overigens hebben we besloten om via Hannover te rijden hoorde ik eerder op de avond. Dat is wel langer qua afstand, maar wel een uur sneller dan via Dortmundt en Kassel.
Mwah, met een beetje geluk schiet je er lekker snel voorbij. :) Overigens is de A14 een mooie redelijk nieuwe weg.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

2 auto's. En 1 persoon komt met het vliegtuig uit Engeland (die woont daar sinds kort).
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

mavas schreef:Mochten we met de metro gaan (halte iets verder van de camping gelegen) dan stappen we hoogstwaarschijnlijk op bij Cerny Most, we zitten namelijk ten oosten van Praag.
Daar zit inderdaad net zo'n P+R voorziening.
Let ook op de bebording:
Nákupni zóna = groot winkelcentrum.
Ostatní tranzit / Tranzit = transitverkeer Praag
Afbeelding
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Ik heb drie jaar terug ook van een Praagse P+R gebruik gemaakt. Een dag parkeren kostte toen iets van 10 eurocent, op een gloednieuw afgesloten terrein.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

SnarfFlevoland schreef:Maar houd wel in gedachten dat als je naar Basel gaat, via de A61 wel gewoon de kortste route is.
Hangt er ook maar vanaf waar je vandaan komt. Vanuit Amsterdam is de A3-A5 de meest directe route. Dat zal ook gelden voor elke andere plaats in Nederland die normaal gesproken via de A12 het land verlaat. Voor verkeer naar Basel zelf en verder loopt de meest directe route voor veel mensen in de zuidelijke helft van het land via Luxemburg, maar aan die route heb je natuurlijk niets wanneer je bij Karlsruhe of een ander punt in Zuid-Duitsland naar het oosten moet. Dan kom je vanuit het zuiden van Nederland toch weer op de A61 uit.
Coen Tunnel
Voorzitter

mavas schreef:We gaan ook wel eens uit in Praag, dus dan is een auto niet zo handig ervan uitgaande dat iedereen losgaat :puh2:
Ook 's nachts rijden er in Tsjechië altijd nog wel wat treinen, dus als je vlak bij een wat groter station zit is dat ook een optie om weer terug te reizen. :)
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

kan handig zijn om voor de zekerheid de dienstregeling nog even te checken ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Coen Tunnel
Voorzitter

O, dat zeker. :D Natuurlijk moet je niet zomaar ergens vanuit gaan. Ik weet nog dat ik in 2003 van Pardubice naar Brno wilde, voor de MotoGP. Heb toen 1e klas gereisd (aanrader, is nog steeds spotgoedkoop en veel beter dan de krappe drukke 2e klas) met een trein die om 01:40 vertrok en om 04:12 aankwam. Het 1e klasrijtuig was een Pools koersrijtuig van Warschau naar Bratislava of Budapest ofzo, het eerste half uur moest ik in de 2e klas zitten en daarna kon ik in het bijgeplaatste Poolse rijtuig plaatsnemen. Ik had het hele rijtuig voor mij alleen. :D

Op tijd was ik in Brno, en op tijd bij de Grand Prix. Toegang daar was slechts 17 euro...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Momenteel staat er geen enkele file op de A2.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^ Nou dat is maar goed ook!

Ik heb de oplossing wel gevonden om de A2 minder druk en filegevoelig te maken: Haal die vrachtwagenchauffeurs van russen en andere oostblokkers van de weg. En hopla! Een heel stuk minder verkeer en file bij ongelukken en wegwerkzaamheden!

Overigens maken die vrachtwagenchauffeurs uit het oostblok en Rusland wel veel brokken op die weg! Veel ongelukken. Ja vind je het gek? Niet al die mensen houden zich aan hun schema, dat ze moeten pauzeren. En die A2 is tussen Hannover en Berlijn ook nog eens ontzettend saai, ja dan val je soms zonder zonder dat je het merkt zomaar in een secondeslaap. En dan... kunnen de gevolgen niet te overzien zijn! Hierbij zeg ik niet dat Nederlandse en Duitse vrachtwagenchauffeurs dit nooit overkomt, maar de meeste Oostblokkers en Russen houden zich gewoon niet aan hun pauze schema.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

^^ Overdrijven is ook een vak. Ik heb nog geen statistieken dat Polen of Russen per 1.000.000 kilometer vaker bij ongelukken betrokken zijn dan Duitsers. Maar het is wel zo dat er tegenwoordig veel meer buitenlandse vrachtwagens dan Duitse vrachtwagens rijden op de snelwegen, dus de kans dat je een Pool of Hongaar op de kant ziet is groter dan een Duitser.

Ik zag de afgelopen 2 dagen vooral veel Polen, Russen, Hongaren en Litouwers. Maar feitelijk zie je uit elk land van Europa wel vrachtwagens rondrijden in Duitsland.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

SnarfFlevoland schreef:Overigens maken die vrachtwagenchauffeurs uit het oostblok en Rusland wel veel brokken op die weg! Veel ongelukken. Ja vind je het gek? Niet al die mensen houden zich aan hun schema, dat ze moeten pauzeren. Hierbij zeg ik niet dat Nederlandse en Duitse vrachtwagenchauffeurs dit nooit overkomt, maar de meeste Oostblokkers en Russen houden zich gewoon niet aan hun pauze schema.
Zou je eens met wat statistieken / cijfers kunnen komen die al jouw stellingen onderbouwen?
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Officiële statistieken moet ik daarvoor zoeken. Ik kan bijvoorbeeld mijn neef vragen.

Maar hij (mijn neef) verteld ook aan mij dat zijn ervaring als vrachtwagenchauffeur is dat die vrachtwagenchauffeurs uit het Oostblok en Rusland zich gewoon niet houden aan de verplichte pauzes. Zij rijden gewoon door... tja dan heb je uiteraard al sneller een ongeluk. Want de A2 is ook nog eens super saai met veel te veel geluidswallen, dus vallen ze sneller in een secondeslaap.