SnarfFlevoland schreef: ↑ma 15 feb 2021, 10:58
Er is denk ik op dit ogenblik gewoon geen prettige verbinding door de Duitse middelgebergten vanuit Nederland. De A3 is door het middelgebergte nog het prettigst, maar dan moet je eerst het Ruhrgebied en de Regio van Keulen door, en dat is geen pretje. Heb je het echter voorbij Köln gered, dan is de rest prima. Als je eenmaal bij Köln bent en dan nog gaat afslaan naar de A4 lijkt me daarom niet meer zo zinvol.
Dat is al best lang zo. Afhankelijk van je vertrekpunt kun je het gekloot Oberhausen - Köln (deels) omzijlen met de A57 (alleen bij Kölle even onhandig) of je pakt A61 - A4 - A3. Dan heb je het minst irritante deel van de A61 om het irritantste deel A3 te vermijden.
De A61 is een drama met vrachtverkeer, op veel plekken met snelheden gelimiteerd en maar 2x2 rijstroken. De A45 is dan weer een drama met wegwerkzaamheden, dat de aankomende tijd alleen maar erger zal worden. Dan heb je nog de A7 dat opzich een prima snelweg is, maar daarvoor heb je de A44 tussen Dortmund en Kassel nodig, waar het bomvol met vrachtverkeer zit en ook regelmatig calamiteiten zijn. Bovendien heb je aan deze route richting Zwitserland niks, je sorteert min of meer al op Oostenrijk of Tsjechië voor.
Die stukken zijn een pest - cholera verhaal. De A61 heb ik een aantal keer genomen maar ben er nooit echt een grote fan van geweest voor de lange afstand. De A45 hou ik mij verre van als het even kan...
Dan rest alleen eigenlijk de route door de Eifel met een uitgestorven A60 waar je lekker door kunt rijden, maar voor velen is dat toch nog wel een stukje om. De A1 naar Saarbrücken en de A62 naar Kaiserslautern zijn ook prima, al moet je dan kiezen of je de A6 naar Mannheim pakt, wat een redelijke omweg betekend, of de B10 van Pirmasens naar Landau. Die laatst genoemde weg is prima uitgebouwd, maar natuurlijk niet geheel autosnelweg, plus een stuk enkelbaans A62. Maar goed, deze hele tour door de zuidelijke Eifel richting het Saarland of Pfalz is sowieso wat meer voor de wegenliefhebber en minder voor de massa geschikt, want zeker een passage door Saarbrücken richting de Franse A4 (dat opzich prima te doen is) of de B10 door de Pfalz is voor de massa veel te avontuurlijk.
Leuke routes die op sommige reizen best zinnig zijn, maar voor het gemiddelde zwart op geel plebs inderdaad niet geschikt. Voor VIE gelabelde figuren overigens ook niet.
Eenmaal de middelgebergtes voorbij is er denk ik wel genoeg keuze. Natuurlijk is het rondom Walldorf, Heilbronn, Stuttgart en/of München vaak genoeg een chaos, maar je kan vaak nog wel ergens een fijne route zonder calamiteiten kiezen, mits je de verkeersinformatie goed volgt. Zeker vanuit Frankfurt zijn er vele opties richting Zwitserland en/of Oostenrijk open, afhankelijk natuurlijk van je eindbestemming. Zeker in de zomer moet je dan tot Italië zelfs al doordenken welke route je over de Alpen wilt nemen.
Kan ik me wel in vinden. Als je de weg maar een beetje weet en de info in de gaten houdt.
Als je achter je domdom aan naar je vakantieadres wilt op een zaterdag in juli is zowat elke optie waardeloos, maar dat ligt meer aan de keuze van het moment.
Als ik spannende verhalen moet horen over hard (bedoelen ze 150, niks bijzonders...

) rijden op de autobaan en gedoe met werkzaamheden terwijl er het jaar daarvoor/daarna in Frankrijk niks stond dan krijg ik jeuk!..
Op weg naar Portugal net buiten het hoofdseizoen was Frankrijk geen haar beter... Blauw betalen aan tol, Vmax 110 door wat gedruppel (maar pas op, het wemelt van de camera's), als je ergens stopt plak je vast aan de viezigheid en als klap op de vuurpijk... Het grootste deel van de A63 betalen om met een bubeko treuzel tempo langs uitgestorven werkzaamheden op te sukkelen. Wat een verademing om dan België, Duitsland of Spanje in te kunnen vluchten!
T-hijs schreef: ↑ma 15 feb 2021, 11:15waar je zo ongeveer van de weg wordt geblazen als je netjes 130-140 rijdt.
Even in het algemeen hierop inhaken: Als je wat voorthobbelt aan zo'n tempo en inhaalacties veel te lang laat duren (in Nederland lijkt dat standaard te zijn) is dat volledig terecht.
Als ik daar vlot inhaal en niet onnodig links plak heb ik daar nergens last van.