Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.
Moderator: Moderatoren
-
sisi
- zandpaadje
Bericht
door sisi » do 07 aug 2008, 12:03
Hallo,
ik kwam hier terecht via Google. We vertrekken eind augustus naar de Mont Ventoux en nu ben ik op zoek hoe we er kunnen geraken zonder péage te betalen. Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen . We zijn een 8 jaar geleden naar de Alpen geweest en hebben dan ook bij de terugreis de nationale wegen genomen, naar ik mij herinner ging dit redelijk vlot. Daarom willen we dit nu ook weer proberen, ook omdat wij de tol die moet betaald worden vrij duur vinden en met dit geld iets beters kunnen doen. Ik had gedacht van de snelwegen te nemen waar we geen tol moeten betalen en dan de stukken waar je wel moet betalen op de nationale wegen te rijden. Heeft iemand dit soms al gedaan? Of misschien blijven we beter helemaal op de nationale wegen? Alle goede raad is zeer welkom. Ik weet dat je op Mappy en zo wel de route kan uitstippelen, maar ik had graag gehoord van iemand die de weg reeds zelf gereden heeft.
Groetjes,
-
sisi
- zandpaadje
Bericht
door sisi » do 07 aug 2008, 12:07
Sorry, was er vergeten bij te zeten dat we vanuit Brugge vertrekken.

-
waldo79
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » do 07 aug 2008, 12:13
Eind augustus is de vakantiedrukte grotendeels geluwd
Eens een poging wagen:
E40 Brugge naar Brussel
E411 naar Luxemburg
E25/A31 tot aan Nancy
A33/A330/"N57"tot Epinal, Besancon
N83 tot aan Lyon en eventueel kun je daar de A46 pakken rondom Lyon om dan over de N7 tot aan Orange verder te rijden.
Tot aan Besancon is het zonder meer een snelle route. Daarna nog wat minder.
En in routeplanners zoals Mappy kun je "tolwegen vermijden" inschakelen.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » do 07 aug 2008, 12:20
Ten zuiden van Dijon zijn helaas weinig tolvrije snelwegen. In Frankrijk zijn er zogenaamde "Voie Expresse", dit zijn tolvrije snelwegen die op veel kaarten anders worden aangegeven dan de reguliere snelwegen. Vaak zijn dit D- of N-wegen, zoals de (R)N4 van Paris naar Nancy.
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door vynkce » do 07 aug 2008, 13:28
Dat is niet zo simpel om te doen vrees ik...
Als je vanuit Brugge vertrekt kan je ook richting Doornik en dan Charleroi. Daar dan de N5 naar het zuiden nemen, deze is grotendeels 2x2 rijstroken tot in Frankrijk. Volg dan richting Charleville-Mezières en dan de A34 (tolvrij) tot aan Reims. De A4 bij Reims is betalend, dus kan je best de D944 naar Chalons-en-Champagne nemen, verschillende stukken van deze weg hebben ook 2x2 stroken. Vanaf Chalon dan verder de N44 tot aan Vitry-le-François en neem daar de N4 tot St-Dizier. Volg nu de N67 naar Chaumont en vanaf daar zit je vrijwel enkel nog met tolwegen als je wat sneller wilt opschieten. Er zal niet veel anders opzitten om op de parallelle weg naast de snelweg A31-A6 te rijden richting Lyon alwaar je de tolvrije A46 op kan.
Vanaf Vienne kan je dan de D538 nemen riching Beaurepaire en Romans-sur-Isère. Blijf de D538 in zuidelijke richting volgen richting Crest. Vanuit Crest kan je dan twee wegen nemen richting Vaison-la-Romaine (aan de voet van de Mont-Ventoux). Het gemakkelijkste is volgens mij de route via Grignan.
Enkel het stuk tussen Romans-sur-Isère en Grignan heb ik al gereden en dat schiet best op. Over de N44-N67 en de N6 kan ik niet veel zeggen

-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door SnarfFlevoland » do 07 aug 2008, 13:39
Pak je TomTom en geef de route aan. En zeg hem dat je geen tol wilt betalen.
En Hopla hij geeft je een leuke route!

Overigens kan je dat ook mooi doen (als je geen TomTom hebt) met map24.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Ds79m » do 07 aug 2008, 21:55
Het is een afweging tussen de route van Waldo en die van Vynkce. Die van Waldo heeft het voordeel dat die een groot stuk over snelwegen en voies expresses bevat, waardoor je tot aan Lyon zeer simpel en vlot kunt doorrijden. Bovendien kun je tanken in Luxemburg. Het nadeel is dat de afstand vanaf Brugge wel langer is, omdat je toch een behoorlijke omweg maakt via Luxemburg. Vanaf Nancy rijd je nog ruime tijd over een voie expresse tot voorbij Epinal, en feitelijk is de route tot aan Bourg-en-Bresse gewoon erg vlot, zonder noemenswaardig oponthoud. Landschappelijk zitten er best aardige stukken in, zeker rond Epinal en even ten zuiden van Besançon. Na Lyon zijn er amper goede tolvrije wegen. De N7 langs de Rhône is de vlotste en niet onaardig om te rijden.
De route van Vynkce heeft als groot voordeel dat het veel korter is. Ik zou er een kleine wijziging in aanbrengen door vanaf Charleville-M. de D987/D977 naar Châlons-en-Champagne te nemen. Die weg heeft maar 2 rijstroken, maar is zo rustig dat mensen er nog aan de keukentafel staan toekijken als er een auto voorbijkomt. Het stuk tussen St.Dizier en Chaumont is bijzonder fraai door bebost landschap in het dal van de Marne, gevolgd door een antiek hoog spoorviaduct en je rijdt door de oude stadsmuur van vestingstad Langres (men heeft wel een opening in die muur gemaakt). Dit is een zeer vlot stuk. Na Dijon wordt dat minder, en stapelen de middelgrote steden zich op. Het moet gezegd worden dat de N6 langs de A6 best goed doorrijdt, maar wel wat kleurloos is, zeker als je erna de N7 langs de A7 er ook nog aan vastplakt, de D538 Vienne-Romans houdt namelijk toch wel redelijk op, dus die zou ik niet zo snel nemen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
waldo79
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » vr 08 aug 2008, 10:44
zou er een kleine wijziging in aanbrengen door vanaf Charleville-M. de D987/D977 naar Châlons-en-Champagne te nemen. Die weg heeft maar 2 rijstroken, maar is zo rustig dat mensen er nog aan de keukentafel staan toekijken als er een auto voorbijkomt.
Is dat stuk niet behoorlijk saai?
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Ds79m » vr 08 aug 2008, 15:41
Net zo saai als een avondvullend optreden van Ronnie Tober inderdaad. Maar de route via Reims is niet echt heel veel boeiender.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » vr 08 aug 2008, 15:42
Dat gebied rond Reims is sowieso vrij saai, zowel ten noorden, oosten en zuidoosten van de stad. Je hebt daar ook zo'n vliegveld in the middle of nowhere.
-
waldo79
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » vr 08 aug 2008, 17:01
Ds79m schreef:Net zo saai als een avondvullend optreden van Ronnie Tober inderdaad.
Gelukkig heb ik nog nooit het genoegen gehad zo'n optreden bij te wonen
Ach ja, er zijn wel meer saaie gebieden