Van Arnhem naar Splügen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Van Arnhem naar Splügen

Bericht door Chris » di 12 aug 2008, 15:24

SnarfFlevoland schreef: Ga je dan via Schaffhausen? En ga je dan bij de J15 of de A4 de grens over? Je kan zowel bij het oosten van Schaffhausen (Autobahn J15) de grens over, en bij het noorden van Schaffhausen (Autobahn A4) de grens over.
Nee, ik wil langs Konstanz. Bij Kreuz Hegau rechtdoor dus. En dan de Zwitserse A7 richting Winterthur. Die gewone routes heb ik wel gezien. Ik ken de A81 ook alleen tussen Heilbronn en Stuttgart, straks dus helemaal :)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 12 aug 2008, 16:10

^^ Ah, de route via Konstanz? Leuk! :) Die ken ik namelijk ook. :P Dan ga je zeker over de Duitse B33 en de Zwitserse A7? Ook leuke route! Veel plezier alvast. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 18 aug 2008, 21:19

Ik ben zoals gezegd vandaag vertrokken met de vrachtwagen. Laptop mee. En het is erg gezellig!

We hebben vandaag 2x file gehad. De A516 bij Oberhausen schoot niet op, en voor de verkeerslichten bij de A42 stond een leuke kleine file! :? Hij duurde wel erg lang, want dat verkeerslicht ging met moeite op groen!

De A42, A43, A44 en de A45 reden wel lekker door met de vrachtwagen met een gangetje van 80 tot 90 km/h. Op de A45 waren wel wat wegwerkzaamheden maar dat was volgens mijn neef niet zo erg.

Op de A3 stonden we bij Würzburg goed in de file! :evil: Dit duurde ongeveer anderhalf uur. Zodra we de A7 richting Ulm op waren was het verkeer al een stuk minder! :) Op de A7 waren wel een paar tijdelijke wegwerkzaamheden (in Duitsland noemen ze het "tagesbaustellen"). Maar we hadden hierbij geen echte vertraging of file. De A96 vanaf Memmingen was lekker rustig. Wel moet je altijd nog voorbij Memmingen (bij Leutkirch) een stukje binnendoor over de B18. Ze zijn al wel druk bezig om de A96 compleet te maken. In het einde van 2009 moet dit stuk A96 opgesteld worden. Eenmaal bij Wangen ging de B18 automatisch weer over in de A96. Vervolgens zijn we bij een parkeerplaats voor Lindau gestopt om te overnachten. Morgen gaan we door naar Splügen in Zwitserland.
Je zou via Luxemburg, Namen (Namur), Charleroi en Doornik (Tournai) kunnen rlijden. De E 403 rijdt heel rustig ondanks dat deze weg vlak bij Lille loopt.
Dat gaan we ook doen! We zijn tot de conclusie gekomen om Woensdag door Luxemburg (via Trier) heen te rijden in plaats van om de A60 (bij Bitburg) te pakken. Hopelijk gaat de weg via Luxemburg sneller om bij Brugge te komen.
Handig om weten, Lüttich (D) = Luik (NL) = Liège (F).
Bedankt voor de tip! Wel erg verwarrend dat overal die plaatsnamen anders aangeven. Gelukkig gaan ze daar (als het goed is) nu wat aan doen in de Europese Unie.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op ma 18 aug 2008, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 18 aug 2008, 21:24

Je rijdt steevast via BAB7-BAB96.

Is de route via Frankfurt-Stuttgart dan echt zo filegevoelig?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 18 aug 2008, 21:25

Tussen Karlsruhe en Stuttgart zeker.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 18 aug 2008, 21:26

Ik bedoelde BAB6-BAB81 via Heilbronn :)
Maar wat ik ook loop te pielen in Google Maps: de BAB42 tot en met BAB45 pakt hij niet zo gauw :?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 18 aug 2008, 21:32

Chris schreef:Tussen Karlsruhe en Stuttgart zeker.
Klopt! Bij Pforzheim is de A8 helemaal opgebroken! Het is een ramp daar (netzoals de A6 bij Heilbronn ook een ramp is). De A7 rijdt overigens lekker door. Dat kan je van de A8 tussen Karlsruhe en Ulm anders niet zeggen. Je moet veel klimmen en dalen. En in het gebied waar de rijbanen van de A8 uitelkaar gaan (tussen Aichelberg en Mühlhausen) is de weg geen pretje met de vrachtwagen.
waldo79 schreef:Ik bedoelde BAB6-BAB81 via Heilbronn :)
De A6 bij Heilbronn is geen leuk iets, want bij Sindsheim (waar je overigens een prachtig vliegtuigenmuseum hebt) heb je wegwerkzaamheden waar geen end aan komt. De A81 is anders wel rustig maar het stukje bij Stuttgart waar je even op de A8 komt is super druk. Verder in Zwitserland moet je langs Schaffhausen en Zürich binnendoor. Dat kan opzich wel goed, maar via Bregenz gaat sneller als je naar Splügen moet.
waldo79 schreef:Maar wat ik ook loop te pielen in Google Maps: de BAB42 tot en met BAB45 pakt hij niet zo gauw :?
Via de BAB42, BAB43, BAB44 en de BAB45 is korter. ;)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 18 aug 2008, 21:45

Akkoord: ik meende op het forum al gelezen te hebben over hardnekkige werkzaamheden.

De route BAB42 tot en met BAB45 zijn korter ten opzichte van de BAB2-BAB1. Maar je moet wel vaker van weg wisselen :)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 18 aug 2008, 21:54

waldo79 schreef:De route BAB42 tot en met BAB45 zijn korter ten opzichte van de BAB2-BAB1. Maar je moet wel vaker van weg wisselen :)
Je moet inderdaad wel vaak van de weg verwisselen. Leuke hobby, toch? :P

Edit: 's Avonds laat is zo'n parkeerplaats hier langs de A96 uitgestorven! Er staan alleen nog maar 2 andere vrachtwagens. En op de autosnelweg is niks meer te doen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 19 aug 2008, 13:35

De doorsteek bij Hohenems van de Oostenrijkse A14 en de Zwitserse A13 gaat lekker snel. Wel moet je even een bebouwdekom door, maar je zit maar in totaal 3 kilometer op het OWN. Lekker snel dus! Dus: Mocht men over de Sint Bernardino route willen of in de richting van Chur moeten, is de route over Bregenz beter dan over Basel en Zürich! ;) Het staat overigens ook goed aangegeven op de A14 in Oostenrijk. Je hebt dan een bord bij de Duits-Oostenrijkse grens waar aangegeven staat dat je bij afrit 23 er voor de richting van Chur de autosnelweg moet verlaten. Ook bij de afrit van Hohenems staat Chur goed aangegeven. Zodra je de Oostenrijkse autosnelweg (A14) hebt verlaten zit je al in Zwitserland! En dan nog 3 kilometer binendoor, tot de Zwitserse A13.

We zijn nu op dit moment in Splügen. Leuk klein dorpje. Gezellige sfeer in een smal dal. De A13 is hier gewoon maar één rijbaan in elke rijrichting. Ook de rijbanen zijn niet gescheiden. Wel loopt de weg schitterend door dit dal. Bij de Via Mala heb je het smalste deel van het dal. We konden nog even in de stoeltjeslift bij Splügen (waar we onze spullen moesten afleveren) omhoog. Was erg leuk! :D

We rijden vanaf 14:00 uur weer terug richting Rothenburg ob der Tauber.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 22 aug 2008, 12:18

Onderweg wat problemen met het zoeken naar een internet verbinding, vandaar de wat late reactie.

We zijn Dinsdag avond in Rothenburg ob der Tauber geweest! Schitterend dorp met veel vakwerkhuisjes. Het ligt er schitterend, er romantisch! :P Daarom ligt het ook aan de Romantische Strasse. :lol: Ook zijn we in het kerstmuseum geweest. Echt schitterend opgezet en gemaakt. Eigenlijk is het nog helemaal geen kerst maar het is wel echt mooi om daar eens geweest te zijn.

Onderweg wat problemen gehad. Vanuit Splügen naar Rothenburg ob der Tauber verliep alles prima. Toen we Woensdag ochtend vanuit het magazijn van Käthe Wohlfahrt vertrokken gingen we opweg. Op de A6 bij Heilbronn was het weer zo laat. File! Hier hebben we geloof ik in totaal 2 uur in vast gestaan. Het waren meerdere files, dus de 2 uur was verspreidt over de gehele A6. Voor de auto's was de file een stuk korter. Jammer dat wij ook niet op de linkerrijstrook mochten rijden. :evil:

Vervolgens op de A61 moesten we bij Speyer rustig aandoen met de vrachtwagen omdat de autosnelweg daar zo boinkt, met al die betonplaten. En met al die kostbare spullen in je vrachtwagen moet je wel even voorzichtig zijn. Verder zijn we over de A6 richting Saarbrücken gereden, deze rit verliep prima. Het was wel druk bij Saarbrücken maar verder geen file. Vervolgens over de A8 richting Luxemburg. De A13 in Luxemburg is op sommige punten erg mooi. Genieten dus van het uitzicht! De snelwegen in Luxemburg zijn verder in uitstekende staat, echt pikzwart asfalt. Ook de snelwegen in Zwitserland zijn in een uitstekende staat. Niet altijd pikzwart maar wel altijd zeer goed.

Vervolgens zijn we via de A3 en de A6 naar België gereden. In België zijn we over de A4, A15, A7, A16, A8 en de A17 gereden. Op dit traject hadden we een paar kleine filetjes, waar we in totaal zo'n 30 minuten aan tijd kwijt zijn geraakt. Bij Brugge hebben we de spullen bij het magazijn van de winkel Käthe Wohlfahrt afgeleverd. Vervolgens hebben we een plek gezocht waar we mooi konden overnachten in de buurt van Brugge.

Donderdag ochtend gingen we naar een meubelhandelaar waar we diverse spullen mee moesten nemen naar Arnhem. We zijn vervolgens door de Liefkenshoektunnel geweest. En ja hoor wilt u even met creditcard €16,50 betalen.... algoed dat gehad snel door naar Arnhem. Bij Eindhoven stond wat file (zoals altijd daar file staat) maar daar konden we snel doorheen.

Terug had mijn neef me in zijn auto in Zwolle gebracht. Daarna ging hij terug naar zijn huis vlakbij Arnhem, uitrusten van zijn lange reis. En ik ging met de trein naar Kampen en vervolgens met de bus naar huis. Wat is de Flevopolder toch vlak vergeleken de mooie hoge bergen in Splügen. Ik ben echt jaloers! :puh2:

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 22 aug 2008, 19:55

SnarfFlevoland schreef:Vervolgens op de A61 moesten we bij Speyer rustig aandoen met de vrachtwagen omdat de autosnelweg daar zo boinkt, met al die betonplaten.
Wat ik daar doe is gewoon op de linker rijstrook rijden (als het kan). Het wegdek begint daar langzamerhand op Oost-Duitsland uit 1990 te lijken.
De autogordel: een band voor het leven.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 24 aug 2008, 15:15

^^ Is de linkerrijstrook op de A61 bij Speyer beter dan de rechterrijstrook? Overigens begint de weg inderdaad op Oost-Duitsland uit 1990 te lijken. Ze mogen er wel eens wat aan gaan doen. Groot onderhoud! Overigens zijn ze van plan om een heel stuk van de A61 uit te breiden naar 2x3 rijstroken.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 24 aug 2008, 20:26

Overigens begint de weg inderdaad op Oost-Duitsland uit 1990 te lijken.
Hmmm...volgens mij heb je dat niet meegemaakt :dyn_hyp:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 24 aug 2008, 21:01

^^ :lol: Dat kan ik toch wel op de tv of op oude video opnames hebben gezien?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 24 aug 2008, 21:11

Ik kan er ook niet persoonlijk over oordelen (alhoewel de wegen in 1995 in de voormalige DDR ook nog niet allemaal goed waren), maar op basis van oude foto's is er natuurlijk wel het een en ander over te zeggen.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 24 aug 2008, 21:38

Dreieck Nossen 15 jaar geleden. De rechter rijstrook van de A61 doet mij hier wel aan denken.

Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 24 aug 2008, 21:54

Zolang het maar niet zo erg wordt als de A4 toenertijd tussen Dreseden en Bautzen (Vmax op sommige stukken nog maar 15 km/u)/ Het beton brokkelde daar al weg als je er naar keek:

Afbeelding
Coen Tunnel

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 25 aug 2008, 9:59

waldo79 schreef:
Overigens begint de weg inderdaad op Oost-Duitsland uit 1990 te lijken.
Hmmm...volgens mij heb je dat niet meegemaakt :dyn_hyp:
Kan wel. In 2000 ongeveer reed ik op de A13 van Berlin naar Dresden en het stuk tussen Dresden en Spreewald was echt waanzinnig slecht, we hadden een caravan erachter, en iedereen was misselijk in de auto van het gehobbel. In 2003 reed ik op de Poolse A4 en die was zo mogelijk nog slechter maar de kunst daar was om zo snel mogelijk met die bus over de betonplaten te sjeezen, iets wat je met een caravan beter niet doet voordat hij gaat stuiteren.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 25 aug 2008, 17:35

Ik ben overtuigd :)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 25 aug 2008, 20:21

waldo79 schreef:Ik ben overtuigd :)
Ik óók! ;)

In de USA kan het nog slechter. Daar hebben ze soms gewoon grintwegen i.p.v. asfalt of beton. Nou dan gaan de stenen zo tussen je banden zitten, want wij waren daar toen met een gehuurde camper. En ja hoor later hadden we een lekke band... :?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 aug 2008, 21:51

Och, zelfs in midden-Zweden wil een doorgaande lokale weg wel eens ineens overgaan in een grindweg.
Coen Tunnel