Afbeelding

[A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

IIVQ
verkeersader

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door IIVQ » do 24 sep 2020, 23:18

Pino schreef: wo 23 sep 2020, 19:46Ik kan me sowieso niet voorstellen dat de ca 20 internationale treinen per dag een zo grote verbouwing rechtvaardigen. Het zou eerder aardige bijvangst zijn van een uitbreiding die door andere factoren wordt gedragen.
Het is niet zo dat die verbouwing er komt voor 20 INT's, maar dat CS ram- en ram-vol zit, zeker aangezien bij CS er een aantal goederensporen afgaan om bredere perrons te krijgen. Alles vanuit Haarlem en Zaandam moet wel naar CS, vanuit Schiphol heeft de keuze. En op CS is écht geen ruimte voor nieuwe sporen, terwijl die er op Zuid wél is, zeker aangezien de A10 er toch ondergronds gaat (dat was tenminste het idee...) Dát is ook één van de redenen (naast vele anderen) van het dokmodel.

Overigens is volgens mij het idee om Thalys (1xpu), ICDI (1xpu) en ICD (tot 6xpu) naar Zuid te doen. Daar heb je, toch minstens 2 perronsporen voor nodig.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 25 sep 2020, 21:25

Pino schreef: wo 23 sep 2020, 19:46
paolie schreef: wo 23 sep 2020, 16:02 dat is het ook. Overigens is het van Schiphol tot Zuid precies 6 minuten met de trein.
Wat voor mij dichtbij genoeg is. Ik werk op de Zuidas en moet nog wel eens naar Schiphol voor een vlucht of Thalys en dat is zo’n heerlijke no-brainer met dank aan de hoogfrequente non-stop verbinding. Laat me eerlijk zijn: nog op de Zuidas instappen zou nóg beter zijn, maar de huidige situatie naar vlucht en HSL is in vergelijking met de CBDs elders in Europa al fantastisch.

Vanaf daar is de vraag hoofdzakelijk of het qua capaciteit beter is om de Thalys, de ICE en de IC Berlijn over Zuid te laten gaan of over Centraal. Ik kan me sowieso niet voorstellen dat de ca 20 internationale treinen per dag een zo grote verbouwing rechtvaardigen. Het zou eerder aardige bijvangst zijn van een uitbreiding die door andere factoren wordt gedragen.
Er komt een extra eilandperron voor station Zuid. Ik heb even lopen grasduinen in de documenten, en ik word daar niet blij van. Het station zal nooit in staat zijn om de groei in het internationale treinverkeer op te vangen zoals dat nu voorzien is. De A 10 zoals die nu gepland is is ook niet in staat om het extra verkeersaanbod dat verwacht wordt vanwege de groei van het aantal arbeidsplaatsen/woningen te verwerken. Als het ruimtebeslag van de infrabundel gelijk blijft is een dubbeldekse passage gewoon keihard noodzakelijk. Ik blijf dan ook mijn scepsis over het huidige plan behouden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 25 sep 2020, 21:33

Wat ik al zei, het houdt een keer op in de breedte als er geen spreiding plaatsvindt en geen gebouwen mogen verdwijnen. Wat natuurlijk een no-brainer non-optie is, maar dat bewijst des te meer de noodzaak voor andere oplossingen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 25 sep 2020, 21:35

Tja het inzetten van luchtballons om forensen naar hun kantoor te vervoeren :twisted:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 25 sep 2020, 21:46

Misschien moet eerst eens afgevraagd worden hoeveel forensen er nog over blijven na deze coronaperiode. In die kantoorgebouwen zitten genoeg mensen die ook prima thuis kunnen werken (en dat momenteel ook doen).

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 25 sep 2020, 21:54

Hoho, dat gaat tegen de groesconsensus in, wel voor meer mobiliteit pleiten. :lol: ;)

Maar het klopt wat je zegt. In een aantal sectoren gaat men mogelijk permanent over tot (gedeeltelijk) thuiswerken. Bij mijn eega, werkzaam bij een dochterbedrijf van een angelsaxische multinational, gaan nu al over de wereld kantoren dicht en/of samengevoegd worden, ook in Nederland.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 25 sep 2020, 22:00

^^ dat, plus de vraag of de ingestorte Aziatische expat-markt op termijn ooit weer het oude niveau haalt.
Overigens zou in plaats van de rijbanen van de A10 het naar -1 brengen van de metrosporen en -perrons logischer zijn en meer ruimtewinst opleveren. Als dan ook nog de ruimte onder de taluds van de A10 gebruikt wordt voor tram en bus, dan is binnen het huidige dwarsprofiel enorm veel ruimte te winnen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 25 sep 2020, 22:17

jelger schreef: vr 25 sep 2020, 21:33 Wat ik al zei, het houdt een keer op in de breedte als er geen spreiding plaatsvindt en geen gebouwen mogen verdwijnen. Wat natuurlijk een no-brainer non-optie is, maar dat bewijst des te meer de noodzaak voor andere oplossingen.
Al eens eerder geroepen: doorgaand verkeer tussen :KP: Amstel en :KP: Badhoevedorp / De Nieuwe Meer verplaatsen naar een tunnel onder het Gijsbrecht van Aemstelpark. Vooral de westelijke aansluiting is een uitdaging maar je voegt zo wel ruimte toe aan de beperkte mogelijkheden rondom het huidige tracé en een tunnel is daar ondanks tijdelijke overlast makkelijker in te passen dan langs het spoor en de bestaande A10.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 25 sep 2020, 22:26

^^ dat lijkt mij zo goed als onmogelijk, tenzij je er een loeidure boortunnel van maakt. Het Gijsbrecht van Aemstelpark is een Rijksmonument.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 26 sep 2020, 0:31

boe! schreef: vr 25 sep 2020, 21:46 Misschien moet eerst eens afgevraagd worden hoeveel forensen er nog over blijven na deze coronaperiode. In die kantoorgebouwen zitten genoeg mensen die ook prima thuis kunnen werken (en dat momenteel ook doen).
Een valide punt, zeker gezien de absurde kosten die met dit project gemoeid zijn. Met de kosten van deze 2-3 kilometer infra in Amsterdam zou je ook zo ongeveer alle verkeersproblemen in Oost-Nederland of Zuid-Nederland kunnen oplossen.

Hoe urgent kan je dit project vanuit het oogpunt van het wegverkeer eigenlijk noemen? Mijn indruk is dat er lang niet zoveel file meer staat. Alhoewel ik normaal zou zeggen dat een knelpunt aangepakt moet worden is het best wel valide vraag of je die toename van verkeer op zo'n locatie wel moet willen accommoderen. Je kan het namelijk ook bypassen via de A5 en A9.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 26 sep 2020, 7:19

^^ Dit stuk A10 is een soort flessenhals waar het verkeer gedurende grote delen van de dag wel op vastloopt. Maar bepaald niet op een heftige manier. Als je de file top 50 over 2019 als het pre-Corona uitgangspunt neemt, zie je daar dit stuk A10 niet in terug en het voorafgaande stuk A4 voor De Nieuwe Meer op nummer 27. Dat lijkt me een zeer geringe verkeerskundige noodzaak. Dit is waarom ik hier toch naar blijft kijken als een heel duur trein-project waar de snelweg op de schop moet om de gewenste ruimte voor het spoor te maken.

Ik herken verder wel dat de Zuidas veel meer thuiswerken ziet en zal blijven zien. Maar deze files staan er wel weer, in tegenstelling tot de files op lokale toevoerroutes naar de Zuidas als de De Boelelaan. Dat duidt er bepaald op dat het niet de Zuidas is die hoofdveroorzaker is van de A10-files. Uiteraard maakt dit het bredere punt “eerst maar eens kijken waar na de Coronaperiode de ergste files blijven” niet minder valide. Ik zou denken dat de file top 50 over het derde kwartaal 2020 wel een eerste indicatie zou moeten geven?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 26 sep 2020, 7:53

paolie schreef: vr 25 sep 2020, 22:26 ^^ dat lijkt mij zo goed als onmogelijk, tenzij je er een loeidure boortunnel van maakt. Het Gijsbrecht van Aemstelpark is een Rijksmonument.
Een park is makkelijker te herstellen dan bijvoorbeeld een historische binnenstad. Het is ook relatief jong: ontstaan in de jaren '50 en in 2010 nog opnieuw ingericht.

Volgens mij kun je met een tracé dat zo veel mogelijk het water volgt veel landmarks ook ontzien. Het park beter en tegelijk zo authentiek mogelijk achterlaten dan het er nu bij ligt lijkt me vele malen minder ingewikkeld dan bouwen op de vierkante centimeter op de Zuidas zelf.

Maar goed, er zijn nog steeds uitdagingen en hier is totaal geen politieke wil voor, dus het blijft een ballonnetje ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 27 sep 2020, 15:39

Pino schreef:Dit is waarom ik hier toch naar blijft kijken als een heel duur trein-project waar de snelweg op de schop moet om de gewenste ruimte voor het spoor te maken
Het is vooral een stedelijk project. Voor de groei van het treinverkeer is de uitbreiding van Amsterdam Zuid niet strikt noodzakelijk: de treinen kunnen ook via Amsterdam Centraal rijden, en met het derde eilandperron dat overigens nét past zonder iets aan de snelweg te doen kunnen extra intercity's ingelegd worden naar Brussel en Groningen zonder dat het vast loopt. Wat niet kan is een volwaardige Eurostar naar Londen: daarvoor moeten er betere keerfaciliteiten en een douanekantoor gebouwd worden.
Boe schreef: na deze coronaperiode.
Je moet de coronaperiode niet als maatstaf nemen. Dat zou verkeerd zijn.
Wat ik al zei, het houdt een keer op in de breedte als er geen spreiding plaatsvindt en geen gebouwen mogen verdwijnen. Wat natuurlijk een no-brainer non-optie is, maar dat bewijst des te meer de noodzaak voor andere oplossingen.
De betrokken partijen houden elkaar in een houtgreep. Wat mij betreft kunnen de glazen kantoorkolossen waar de multinationals zitten van vandaag ook prima in Hoofddorp of Almere staan. Daar kun je makkelijker wat aan de infrastructuur doen zonder dat het heel veel geld kost. Bovendien is het landschap daar niet zo beschermd, staan er niet zoveel rijksmonumenten en als er toch iets als een coronacrisis is, dan bouw je gewoon minder rijstroken. Hoe simpel kan het nou zijn?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 27 sep 2020, 15:46

Er staan al genoeg (hoofd)kantoren in Hoofddorp en in mindere mate Almere. Echter, veel bedrijven willen vanwege de naam/status per sé in Amsterdam zitten, hoe irrationeel dat wellicht ook voor sommigen is. Bepaalde grote advocatenkantoren etc. krijg je om genoemde reden denk ik echt niet naar Hoofddorp of Almere verplaatst.

Aangaande je zinnen over monumenten en beschermd landschap begrijp ik niet helemaal wat je probeert aan te geven, het zal in ieder geval geen betrekking hebben op de zuidas-corridor.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 27 sep 2020, 15:57

Dat ging over het Gijsbrecht van Amstelpark. ;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 27 sep 2020, 20:39

Rein schreef: zo 27 sep 2020, 15:46 Er staan al genoeg (hoofd)kantoren in Hoofddorp en in mindere mate Almere. Echter, veel bedrijven willen vanwege de naam/status per sé in Amsterdam zitten, hoe irrationeel dat wellicht ook voor sommigen is. Bepaalde grote advocatenkantoren etc. krijg je om genoemde reden denk ik echt niet naar Hoofddorp of Almere verplaatst.
De Zuidas is niet echt een plaats waar veel hoofdkantoren van multinationals zitten. ABN AMRO zat er al voordat de Zuidas goed en wel een vlucht ging nemen; Akzo is er later bij gekomen. Wat je op de Zuidas vooral zult treffen, zijn mensen die er wel bij varen om te zitten waar vergelijkbare bedrijven (met vaak maar relatief kleine omvang) zitten, en ook wat klanten of toeleveranciers. Dat mag irrationeel voelen, maar het is ergens de reden waarom op een gewone weekmarkt de kaasboeren ook het liefste bij elkaar in de buurt staan en waarom je in Azië nog wel eens een hele straat met alleen maar ijzerwarenwinkels tegenkomt. Die plek waar men zich vestigt had in theorie in Hoofddorp kunnen liggen, of aan de IJoevers, maar het werd de Zuidas.

Ergens in dit verhaal speelt trouwens ook een rol dat Amsterdam de plaats is waar je het makkelijkste aan werknemers komt die in deze sector actief willen zijn: de young professionals bovenal, maar zo hier en daar ook iemand in het bovenkader. En die groep kun je heel erg verwend noemen, maar de praktijk is toch dat, als je tegen een in Amsterdam woonachtige kandidaat moet zeggen dat hij wel iedere dag naar Hoofddorp moet reizen, er een paar minpuntjes worden genoteerd. Maar weinigen gaan dan juichen en zeggen dan "ha, nu kan ik eindelijk mijn dure postzegel in De Pijp achter me laten en wat ruims kopen in Hoofddorp!"

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 28 sep 2020, 18:11

De gemeente stimuleert dat natuurlijk zelf ook wel, door fors in te zetten op het elitaire klimaat in de hoofdstad. Dat de middenklasse de stad uit wordt 'gepest' interesseert ze niet zo veel. Ik kan daarom niet altijd tegen het commentaar van de PvdA, GL en de SP dat de gewone mensen in de knel komen in Amsterdam. Dat is namelijk het gevolg van hun eigen beleid... :nothanks:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 28 sep 2020, 23:28

Precies, dat boek over de vastgoedfraude (Jan van Vlijmen cs) laat dat ook zien, de door A'dam gewenste ontwikkeling van de zuidas.

Het is misschien wel begonnen met dat ING 'schip'.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » di 29 sep 2020, 22:17

^^ "schoen" (of klapschaats, of trein). Het ING House (tegenwoordig Infinity, de ING zit er niet meer) is echt het meest westelijke puntje van de Zuidas, volgens sommigen (bijv Google Maps) hoort het er niet eens meer bij - en het is zeker het enige markante kantoor in het "verdi"-gebied, ten westen van de VU. De rest, zowel noord als zuid van de A10, zijn allemaal vrij zielloze kantoren en bedrijfsverzamelgebouwen.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 29 sep 2020, 22:28

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 29 sep 2020, 23:15

IIVQ schreef: di 29 sep 2020, 22:17 ^^ "schoen" (of klapschaats, of trein). Het ING House (tegenwoordig Infinity, de ING zit er niet meer) is echt het meest westelijke puntje van de Zuidas, volgens sommigen (bijv Google Maps) hoort het er niet eens meer bij - en het is zeker het enige markante kantoor in het "verdi"-gebied, ten westen van de VU. De rest, zowel noord als zuid van de A10, zijn allemaal vrij zielloze kantoren en bedrijfsverzamelgebouwen.
Daar doe je Tripolis toch wel iets tekort, en het Burgerweeshuis al helemaal (beide Aldo van Eyck). Die laatste is nota bene een Rijksmonument.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » wo 30 sep 2020, 12:06

^^ Ik vind de tripolis een 13-in-een-dozijn-verzamelpand ja :lol:
En het Burgerweeshuis is van vér voor.de aanwijzing van Zuidas als kantoorontwikkelingsgebied, het was toen volgens mij vooral "stop-maar-weg-aan-de-rand-van-de-stad"-gebied. Let wel, de onbebouwde dijk van de ringspoorlijn lag er al jaren overgroeid te zijn, geen A10 en het lag wel aan een spoorlijn, maar dat was die naar Bovenkerk en Uithoorn/Aalsmeer.

Ik heb een jaar bij ING gewerkt en kwam eens in de 2 week een paar uur in ING House. Ik vond het erg mooi maar het uitzicht viel tegen - maar het hing ook enorm af van waar op welke verdieping je zat. Amsterdamse Poort ("het Zandkasteel") vind ik veel mooier, met zijn beken door trapleuningen, 6 buitentuinen en dakterassen. Overigens werkte ik op de "mooie" 1e verdieping, daarboven was het veel meer standaardkantoor met rare hoeken en een passief koelsysteem dat echte warmte niet weg kon werken zodat het na een hittegolf nog een maand warm bleef.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 30 sep 2020, 12:23

Het stuk rond de Gustav Mahlerlaan heeft wel iets metropolistisch. Of je het mooi vindt is een kwestie van smaak. Of er voldoende behoefte naar is om nog vele miljarden in het gebied te pompen daar kun je over twisten.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 30 sep 2020, 12:41

IIVQ schreef: wo 30 sep 2020, 12:06 ^^ Ik vind de tripolis een 13-in-een-dozijn-verzamelpand ja :lol:
En het Burgerweeshuis is van vér voor.de aanwijzing van Zuidas als kantoorontwikkelingsgebied, het was toen volgens mij vooral "stop-maar-weg-aan-de-rand-van-de-stad"-gebied. Let wel, de onbebouwde dijk van de ringspoorlijn lag er al jaren overgroeid te zijn, geen A10 en het lag wel aan een spoorlijn, maar dat was die naar Bovenkerk en Uithoorn/Aalsmeer.
Tripolis is een gemeentelijk monument en dat is natuurlijk niet voor niks. Heb er een tijdje in gewerkt en het is best een heel bijzonder gebouw, maar je moet er natuurlijk wel een beetje oog voor hebben.
De spoorlijn langs het Burgerweeshuis werd overigens ten tijden van de opening van het Burgerweeshuis al niet meer gebruikt voor reizigersvervoer. Echt weggemoffeld lag het echter niet, zo prominent aan de Amstelveenseweg, in die tijd toch ook al een van de belangrijkste uitvalswegen van de stad.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » do 01 okt 2020, 18:01

Ah, het gaat hier al heel lang niet meer over de A10-tunnels zelf, zie ik.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 03 okt 2020, 10:22

^^ Klopt, in ieder geval zal Tripolis over niet al te lange lange tijd sowieso niet meer zichtbaar zijn vanaf de A10 zuid of er nou een tunnel komt of niet.

Er komt een 'liggende wolkenkrabber' voor te liggen van 150 meter lang.

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » za 03 okt 2020, 21:12

^^ OMG ... :facepalm: Ik vroeg mij al af wat er rond die twee liftschaften gebouwd zou worden die er inmiddels staan. Ik dacht iets in dezelfde stijl.. Maar dit......?

fonsoy
stadsweg

Bericht door fonsoy » di 01 dec 2020, 20:21

Als er maar voldoende van dit soort berichten binnenstromen wordt het project vast wel eens een keer stopgezet;
https://www.telegraaf.nl/financieel/457 ... og-duurder (premium betaalmuur).
De kosten zijn voor de eerste fase weer met €22 mln gestegen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 17 dec 2020, 19:34

Er zijn kennelijk problemen met de Rozenoordbrug (dit is de brug over de Amstel):

Diverse bruggen in Nederland maken deel uit van een verhoogd inspectieprogramma, zo ook de Rozenoordbrug (ring A10). Tijdens een inspectie is scheurvorming geconstateerd in het zuidelijke deel van de Rozenoordbrug. Hiervoor zijn nu geen directe veiligheidsmaatregelen noodzakelijk. Rijkswaterstaat onderzoekt samen met TNO de oorzaak, verdere ontwikkelingen en mogelijke beheersmaatregelen. Partners van Rijkswaterstaat in de omgeving van de brug zijn hierover geïnformeerd.

en

Een concreet voorbeeld van de noodzaak van inspecties op het areaal is de Rozenoordbrug. Ik heb uw Kamer in de MIRT-brief geïnformeerd over de toestand van de Rozenoordbrug die onderdeel vormt van de Ring om Amsterdam. Tijdens een inspectie is scheurvorming geconstateerd, maar uit nader onderzoek bleek dat er geen directe veiligheidsmaatregelen noodzakelijk waren. Wel is het nodig om de brug continu te monitoren en verkeersscenario’s uit te werken voor het geval er in de nabije toekomst toch maatregelen nodig zijn. Ook zal Rijkswaterstaat de brug laten versterken. Het moeten treffen van verkeer beperkende maatregelen heeft grote effecten, zeker op dergelijke delen van het netwerk.

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... astructuur

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 17 dec 2020, 23:00

^^ Bedoelt RWS hiermee de brug in de rijbaan van west naar oost en dus ook richting Utrecht. Dat is als ik mij niet vergis de nieuwste van de betonnen bruggen die begin 90-er jaren van de vorige eeuw is aangelegd gelijk met de aanleg van de doortrekking van de Schiphollijn naar de stations Duivendrecht en Weesp.

Heb van de bouw van de spoorbruggen daar toen ter tijd de nodige foto's gemaakt, mogelijk staat deze brug er ook nog ergens op.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden