[A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid
Moderator: Moderatoren
-
- 4x3 autosnelweg
Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

-
- 2x2 autosnelweg
Volgens mij gaan op dit forum bij niemand de handen op elkaar voor het dokconcept, zeker in deze vorm.
Maar de keuze is gemaakt, de tunnels zullen er uiteindelijk komen, en daarmee ook nieuwe bouwprojecten in de omgeving.
Maar de keuze is gemaakt, de tunnels zullen er uiteindelijk komen, en daarmee ook nieuwe bouwprojecten in de omgeving.
-
- dorpsstraat
Je ziet dat te lang op een paard wedden heel veel opties wegstreept. Voor het spoor zou een verhoogd station met vier doorgaande sporen en eronder twee tegen elkaar landende kopstations met een groot middenplein meer toekomstvast zijn, barierewerking beter verminderen en zorgen voor het ontkoppelen van de weg en het station.
Het binnenlands spoorvervoer komt uit het oosten. Internationaal uit het westen. Zuidasdok kan daar nog altijd niet goed mee om gaan en het is alweer te klein als het klaar is.
Het binnenlands spoorvervoer komt uit het oosten. Internationaal uit het westen. Zuidasdok kan daar nog altijd niet goed mee om gaan en het is alweer te klein als het klaar is.
-
- 2x2 autosnelweg

In een ander universum had men voor dit gebied vanaf het begin kunnen kiezen voor sporen, snelwegen en parkeren op maaiveld en de gebouwen en voetgangersgebied op +1 of +2. Oftewel een soort mengvorm van Almere-Centrum, Utrecht CS en Leidsche Rijn Centrum. Dan had je geen dure tunnels nodig gehad en was de ontwikkeling van overkappingen en voorzieningen (inclusief de kosten) onderdeel geweest van de ontwikkeling van het vastgoed. Met de vaststaande gegevens van nu gaat dat niet meer.
-
- verkeersader

Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).
-
- Secretaris
Waarom heet het eigenlijk het 'dokmodel' of het 'Zuidasdok'? Omdat er flink voor gedokt moet worden? Er komt toch geen schip aan te pas (behalve het schip met geld)?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- 2x3 autosnelweg
Wellicht omdat de tegenhanger van het dokmodel in de initiële planvorming het ‘dijkmodel’ heette. Dat soort termen, dok vs dijk, doet het denk ik wel leuk bij planvormers en in de politiek. Iets staat me bij dat er in het beginstadium ook nog een derde model was, maar als dat er geweest is, weet ik daarvan de naam niet meer.
-
- Wegnummerfotograaf

Dakmodel? Waarbij de weg over het dak van de kantoren zou lopen of zo?
Of anders duckmodel. Wegen zoals in Duckstad, betaald met geld uit een pakhuis.

Laatst gewijzigd door harry op di 22 aug 2023, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x5 autosnelweg
Rene heeft wel eens geopperd om de A10 juist op palen aan te leggen, zoals met de A5 bijvoorbeeld is gedaan. Op die manier zou je de hele dijk kunnen gebruiken voor sporen ipv rijbanen.
Jammer dat dat nooit onderzocht is.
Jammer dat dat nooit onderzocht is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 4x5 autosnelweg
In Maastricht hebben ze een aantal consortia gevraagd om een maquette te bouwen en een projectplan, en daaruit werd de beste gekozen. Daar werkte dat heel goed, het bracht een mooi creatief proces op gang.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
Er is vooral behoefte en vraag naar betaalbare woningen (max 350.000 euro). De vraag is of dat ook realistisch is in dit gebied. Mochten er hier woningen worden gebouwd, zullen die vermoedelijk woningen zijn in het dure segment.Schelpenpaadje schreef: ↑vr 18 aug 2023, 9:18Groei is één van de ambities waarom hier miljarden in de grond worden gestopt. Die moeten worden terugverdiend in de vorm van vastgoed en economische ontwikkelingen. Voor zover de vraag naar kantoren achter blijft, zullen er meer woningen worden gebouwd. In tijden van woningnood is verdichting één mogelijke oplossing en de aanwezigheid van werkgelegenheid, voorzieningen en een flink station zal het goed doen in folders van makelaars. De vraag zal niet zijn óf de groei doorzet, maar in welk tempo.
-
- 4x3 autosnelweg
De salarissen op de Zuidas behoren tot de hoogste van Nederland.
-
- autoweg
Maar willen die mensen daar ook wonen? Of liever ib het Gooi?
-
- 4x3 autosnelweg
Geen idee, een vriend van me komt uit Arnhem en werkt al jaren op de Zuidas. Die is verknocht aan Arnhem en heeft de reistijd ervoor over.
-
- autoweg

Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- 2x2 autosnelweg
Dat klopt. In de praktijk kan elk type woning worden gebouwd waaraan goed geld kan worden verdiend, onder het mom 'bevordert de doorstroming'.nederland24 schreef: ↑zo 20 aug 2023, 17:09Er is vooral behoefte en vraag naar betaalbare woningen (max 350.000 euro). De vraag is of dat ook realistisch is in dit gebied. Mochten er hier woningen worden gebouwd, zullen die vermoedelijk woningen zijn in het dure segment.Schelpenpaadje schreef: ↑vr 18 aug 2023, 9:18Groei is één van de ambities waarom hier miljarden in de grond worden gestopt. Die moeten worden terugverdiend in de vorm van vastgoed en economische ontwikkelingen. Voor zover de vraag naar kantoren achter blijft, zullen er meer woningen worden gebouwd. In tijden van woningnood is verdichting één mogelijke oplossing en de aanwezigheid van werkgelegenheid, voorzieningen en een flink station zal het goed doen in folders van makelaars. De vraag zal niet zijn óf de groei doorzet, maar in welk tempo.
-
- Moderator
De A10 Zuid gaat twee weekenden dicht, men verwacht tot een uur extra reistijd.
Rijkswaterstaat schreef:A10 Zuid richting Schiphol 2 weekenden dicht
In 2 weekenden in september 2023 is er grote verkeershinder aan de zuidkant van Amsterdam. Tussen 8 en 11 september 2023 en tussen 22 en 25 september 2023 is de A10 Zuid richting Schiphol en Den Haag dicht vanaf knooppunt Amstel tot oprit S108 VUmc.
Zuidasdok werkt dan aan de grootschalige vernieuwing van station Amsterdam Zuid. Op 3 locaties gaan meterslange damwanden in de grond tussen de snelweg en het metrospoor.
Voor de veiligheid van het wegverkeer wordt de A10 Zuid richting Schiphol afgesloten. Ook een van de metrosporen is uit dienst.
Verkeer wordt omgeleid via de snelwegen A1, A9 en A10 Noord. De A10 Zuid richting Hengelo/Utrecht blijft beide weekenden wel gewoon te gebruiken.
Hoewel er minder woon-werkverkeer is, moeten automobilisten rekening houden met een forse extra reistijd die kan oplopen tot 1 uur.
-
- autoweg
Ik las in de vergelijkbare draad op het OV forum dat de internationale treinen niet voor 2036 op A'dam-Zuid zullen eindigen. Dát is nog al een tijdje weg.. Ik had iets van 2030 verwacht dat e.e.a wel in een tunnelvorm zou liggen en spoorrails erop. Worden dus nog heel wat jaren overlast met een afgesloten A10.. gelukkig is tzt de A9 wel verbreed, dus dan minder kans op omrij-files. 

-
- autoweg
Vanavond even over het nieuwe dek/dak gereden. De rijbaan ligt in een kromming, buigt uit naar het zuiden. Hierdoor is er een snelheidsbeperking ingesteld: 90 km/h. Ik zag het bord vrij laat (de matrix borden toonden een groene pijl). Na de kromming staat er weer een 100 km/h bord. Vreemd.
Misschien heb ik het gemist.. maar een aankondiging van de uitbuigende rijstroken heb ik niet gezien.
Misschien heb ik het gemist.. maar een aankondiging van de uitbuigende rijstroken heb ik niet gezien.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Die slinger wordt vroegtijdig aangekondigd, maar zeker in de vroege ochtendzon (die dan recht van voren komt) zie je hem in de praktijk amper aankomen. Ik had vorige week bijna een zijdelings kusje met een medeweggebruiker die nagenoeg rechtdoor reed toen ik de slinger in ging. En ik zal niet de enige zijn geweest met die ervaring.
-
- 4x3 autosnelweg
Het knikje is ergens ook net te klein om echt te worden opgemerkt. Je ziet het, zeker in drukker verkeer, niet echt aankomen. Daar kan ook een aankondigingsbord maar beperkt bij helpen: met zo'n bord verwacht je een grotere knik. Gevolg is naar mijn gevoel dat weggebruikers hun gedrag onvoldoende aanpassen aan het feit dat er toch echt een knik moet komen - waarvoor 90 een gepaste snelheid is.
-
- autoweg
Ik doelde fysiek op de A10.boe! schreef: ↑ma 04 sep 2023, 7:33Ja, dat was aangekondigd.
https://zuidas.nl/blog/2023/06/28/a10-z ... uwe-bocht/
Dank voor de extra info: proefondervindelijk heb ik kunnen vaststellen dat de boogstralen prima met 100 km/h bereden kunnen worden.

In de avondschemering dus ook niet, naar mijn mening. Zeker met nog net niet/net wel verlichting aan (in de omgeving wel en alle auto's die erop af rijden).Rein schreef:(..)maar zeker in de vroege ochtendzon (die dan recht van voren komt) zie je hem in de praktijk amper aankomen.(..)
-
- 2x2 autosnelweg
Tegenslag bij de voorbereidende werkzaamheden voor het Zuidasdok:
https://zuidas.nl/blog/2023/10/23/damwa ... itgesteld/
https://zuidas.nl/blog/2023/10/23/damwa ... itgesteld/
-
- Moderator
Ach nog een miljardje erbijEind vorige week ontving het project echter nieuwe gegevens waaruit bleek dat er een vloer onder het windscherm zit die eerder niet op tekening stond. De ondergrondse vloer heeft flink wat consequenties. De grootte van de bouwkuip wijzigt, er zal meer grond afgegraven en aangevuld moeten worden en er zal meer materiaal nodig zijn. Deze verandering van plannen maakt dat de planning van het gehele werk gaat verschuiven. Het in de grond brengen van de damwandplanken pauzeren we tot we alle consequenties kennen en verwerkt hebben in een nieuwe planning.

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- expressweg
Dat is het andere uiterste, maar ik ben wel benieuwd waarom deze vloer pas zo laat ontdekt is.
Les voor de toekomst is om meer onderzoek te doen ter plaatse (eventueel met radar) om te controleren of er geen 'onverwachte' opstakels in de weg zitten.
Les voor de toekomst is om meer onderzoek te doen ter plaatse (eventueel met radar) om te controleren of er geen 'onverwachte' opstakels in de weg zitten.