[A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Chris » vr 22 dec 2023, 19:51

Ik kan mij ook niet echt voorstellen dat de kosten/baten nu nog hetzelfde zijn als ten tijde van het oorspronkelijke tracébesluit. Dat was toen nog € 1,6 miljard, nu meer dan 5 miljard euro. Dit gaat rap richting of voorbij het formaat Betuweroute / HSL-Zuid qua kostenoverschrijdingen.

Daar was toen heel veel heisa om, maar nu is het amper nog in het nieuws volgens mij.

Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier » vr 22 dec 2023, 20:11

Dit project moet stoppen en hoe is het in vredesnaam mogelijk dat de kosten zo uit de hand lopen. Zo complex zijn de tunnels ook niet. De Gaasperdammertunnel is langer en bestaat uit meerdere buizen.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » vr 22 dec 2023, 23:20

Chris schreef: vr 22 dec 2023, 19:51 Ik kan mij ook niet echt voorstellen dat de kosten/baten nu nog hetzelfde zijn als ten tijde van het oorspronkelijke tracébesluit. Dat was toen nog € 1,6 miljard, nu meer dan 5 miljard euro. Dit gaat rap richting of voorbij het formaat Betuweroute / HSL-Zuid qua kostenoverschrijdingen.

Daar was toen heel veel heisa om, maar nu is het amper nog in het nieuws volgens mij.
Met een ruime 3 maal zo grote voorziene eindprijs als de oorspronkelijk prijs heb je de zogenaamde kostenoverschrijdingen van zowel de Betuweroute alsmede de HSL-Zuid ruimschoots overtroffen. Voor een (zeer) groot deel werden de kosten overschrijdingen van beide projecten, ten opzichte van de oorspronkelijke ramingen, veroorzaakt door de vele extra's die door politiek Den Haag in beide projecten zijn gestopt om de projecten een kans van slagen te geven. Denk bij de HSL-Zuid maar eens aan de "gekke koeien tunnel" onder het groene hart die een forse meerprijs opleverde en alle tunnels, waaronder die onder het Pannerdenskanaal, in de Betuweroute die niet voorkwamen in het oorspronkelijke plan. Als klap op de vuurpijl vielen alle tunnels veel duurder uit door voortschrijdende inzichten over (brand)veiligheid in tunnels naar aanleiding van enkele grote tunnelbranden zo rond de eeuwwisseling.

In feite is ieder groot infraproject in groot Amsterdam een bodemloze put waar je beter niet aan had kunnen beginnen. Ongetwijfeld gaat deze budgetoverschrijding, en alle die er nog zullen volgen, en koste van heel veel projecten ergens in den lande buiten de Randstad.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 23 dec 2023, 9:15

Chris schreef: vr 22 dec 2023, 19:51 Ik kan mij ook niet echt voorstellen dat de kosten/baten nu nog hetzelfde zijn als ten tijde van het oorspronkelijke tracébesluit. Dat was toen nog € 1,6 miljard, nu meer dan 5 miljard euro. Dit gaat rap richting of voorbij het formaat Betuweroute / HSL-Zuid qua kostenoverschrijdingen.

Tamelijk bizar zoals je het beschrijft dat er geen ophef over is. Maar als de kosten blijven oplopen, gaat er dan ooit eens iemand vragen stellen over nut en noodzaak?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 23 dec 2023, 9:42

^^ Temeer omdat je nu nog op een punt zit waar je kunt stoppen. Als HSL en Betuweroute zo uit de klauwen liepen door tunnelveiligheid-dingen, die pas opkwamen toen men al lang en breed aan het bouwen was en niet echt meer terug kon, is er hier nog geen spade de grond in gegaan voor het hoofdproject van de A10-tunnel.

In de tussentijd haalt stoppen het hoofdprobleem natuurlijk ook niet weg. Althans: we hebben hier vaker gezegd dat Nederland grotere knelpunten kent dan de Zuidas, maar je ziet ook dat kaartje met verwachte knelpunten 2040 dat wel heel donkerrood oplicht in Amsterdam. En er is natuurlijk nog de OV-ambitie. Laat ik het er voor nu op houden dat dit een goed moment is voor een nieuwe kosten-baten-analyse en een politiek debat. Mag de politiek de voorwaarden stellen dat doorgaan niet mag leiden tot een kaasschaaf over projecten in de provincie.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 23 dec 2023, 13:15

Dat kaartje kleurt even rood als je de geïnvesteeerde miljarden vanuit de rijksbegroting in kleuren zou intekenen.

Een wijze politicus zij niet zo lang geleden nog 'Niet alles kan overal'.

Als de knelpunten rond Amsterdam zo groot zijn, en de benodigde investeringen zo hoog, misschien heeft de groei van die regio dan gewoon een plafond bereikt.

De investeringen in Zuidasdok staan in geen enkele verhouding meer tot de opbrengst. Geld in de grond stoppen zit een shift naar OV en economische groei elders in het land eerder in de weg.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » di 26 dec 2023, 11:42

Pino schreef: za 23 dec 2023, 9:42 En er is natuurlijk nog de OV-ambitie.
Wat mij betreft is dat er alleen maar op achteruit gegaan, omdat er geen metro/sneltram van Amstelveen naar het CS meer is.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » wo 27 dec 2023, 8:05

Amsterdam rolt met de spierballen: stad wil alleen meebetalen aan Zuidasdok als Rijk tóch de portemonnee trekt voor Noord/Zuidlijn

De gemeente Amsterdam wil alleen bijdragen aan de bouw van het Zuidasdok als het nieuwe kabinet tóch voldoende geld vrijmaakt voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn. ‘Het Rijk blijft in gebreke.’

https://www.parool.nl/nieuws/amsterdam- ... ~b2086a83/
En doortrekken NZ-lijn is dan naar Schiphol.
Kan het bericht zelf niet verder lezen, want paywall, maar hoorde het net op de radio.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 27 dec 2023, 8:11

^^
Het volledige artikel:
:arrow: https://archive.is/yKisK

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 27 dec 2023, 9:56

Moet zeggen dat ik deze hele package deal niet eens kende. Hoe dan ook: zolang er voor alle drie nog geen spade de grond is gegaan, is het onderdeel van de politieke werkelijkheid dat dingen altijd kunnen worden teruggedraaid. Maar goed, spierballentaal hoort daar natuurlijk ook bij - we zullen we in en na de formatie wel zien.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 27 dec 2023, 10:02

NHnieuws besteedt er ook aandacht aan: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/329703/w ... d-van-rijk

Zolang de gemeente dus de hand op de knip houdt, is er dus uitstel van Zuidasdok als ik het goed begrijp.
En voordat het Rijk hier op gaat reageren zijn we wel even verder. Als ik het goed begrijp kan het rijk pas iets zeggen als er een coalitie is?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 27 dec 2023, 10:55

Prima dat de gemeente Amsterdam hiermee het project Zuidasdok de nek om draait.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 27 dec 2023, 11:11

En het doortrekken van de Noordzuidlijn is ook heel veel geld uitgeven voor maar een heel beperkte meerwaarde voor de reiziger: het niet hoeven overstappen op station Amsterdam Zuid.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 27 dec 2023, 11:41

Ik ben een groot liefhebber van nieuwe infrastructuur, maar zowel de doorgetrokken NZ-lijn als het Zuidasdok zie ik in de huidige vorm (en met de huidige kosten) totaal niet zitten. Het lijkt mij een perfecte uitkomst wanneer beide projecten door de houding van de vaak door mij verfoeide gemeente Amsterdam de nek om wordt gedraaid. Ik zou zeggen: poot stijf houden!

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 27 dec 2023, 12:58

Het zijn beide projecten waar ik de toegevoegde waarde wel van zie, maar de kosten-baten-analyse blijft gewoon heel moeilijk. Nou is de realiteit natuurlijk dat zo ongeveer alles in een grootstedelijke setting waar niet al decennia ruimtereservering voor bestaat echt enorm duur zal zijn. Met de grote hoeveelheid gebruikers en omwonenden zullen de baten in potentie ook groot zijn, maar dat zijn ook standaard moeilijke discussies - veel moeilijker dan een regio ontsluiten met een nieuwe snelweg. Het zorgt gegarandeerd voor lelijke politiek, en als het tot aanleg komt blijven zeiken tot ruim na opening. We gaan het meemaken…

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 27 dec 2023, 13:49

Beide projecten zouden een stuk zinvoller kunnen zijn als ook capaciteit daadwerkelijk wordt toegevoegd: twee extra rijstroken op de A 10 bijvoorbeeld en de metro doortrekken naar Hoofddorp en/of Aalsmeer.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 30 dec 2023, 14:09

Vinny schreef: wo 27 dec 2023, 11:11 En het doortrekken van de Noordzuidlijn is ook heel veel geld uitgeven voor maar een heel beperkte meerwaarde voor de reiziger: het niet hoeven overstappen op station Amsterdam Zuid.
Ik dacht dat vroeger een doortrekking van Amstelveen Westwijk naar Schiphol gepland was. Dat lijkt mij een stuk nuttiger, maar natuurlijk ook moeilijker.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » za 30 dec 2023, 14:15

^^ dat is dan alleen nuttig voor de reiziger Schiphol <> Amstelveen. De reiziger naar Amsterdam (wat de meeste zijn) pakt dan gewoon de trein.
Of krijg je dan hetzelfde als Heathrow <> Londen: goedkope langzame metro of snelle dure trein.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 30 dec 2023, 14:33

^^ Nou, volgens mij is spreiding van de toeristen over de stad best gewenst, dus dikke prima als je vanuit (bijvoorbeeld) De Pijp rechtstreeks naar Schiphol kunt. Vanuit De Pijp met de tram naar CS om dan de trein te moeten pakken scheelt makkelijk 45 minuten én intensiteit op CS.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 31 dec 2023, 15:58

marcel schreef: za 30 dec 2023, 14:09
Vinny schreef: wo 27 dec 2023, 11:11 En het doortrekken van de Noordzuidlijn is ook heel veel geld uitgeven voor maar een heel beperkte meerwaarde voor de reiziger: het niet hoeven overstappen op station Amsterdam Zuid.
Ik dacht dat vroeger een doortrekking van Amstelveen Westwijk naar Schiphol gepland was. Dat lijkt mij een stuk nuttiger, maar natuurlijk ook moeilijker.
Ja, dat heb ik destijds ook vaak in de krant gelezen. Het heeft me altijd wat onwerkelijk geleken, dat is wel een enorme omweg. Als je iets met trams wilt doen, dan is er nog wat voor te zeggen om tram 2 te verleggen naar de Oude Haagseweg via de Johan Huizingalaan en dan via het tracé van de bestaande busbaan naar Schiphol-Centrum.

Durashift
expressweg

Bericht door Durashift » za 06 jan 2024, 0:52

marcel schreef: di 26 dec 2023, 11:42
Pino schreef: za 23 dec 2023, 9:42 En er is natuurlijk nog de OV-ambitie.
Wat mij betreft is dat er alleen maar op achteruit gegaan, omdat er geen metro/sneltram van Amstelveen naar het CS meer is.
Voor de zuidwestkant is er eind december vorig jaar een MIRT verkenning gestart, kwam ik vanavond toevallig tegen. Misschien is dat elders hier op de site al wel gepost, dat weet ik niet.
(..)Vorig jaar is in het Bestuurlijk Overleg MIRT Noordwest-Nederland besloten tot de start van een MIRT-Verkenning naar de OV-verbinding Amsterdam – Haarlemmermeer. Het doel van de Verkenning OV-verbinding Amsterdam – Haarlemmermeer is om te komen tot één voorkeursalternatief voor het OV-systeem aan de zuidwestkant van Amsterdam. (..)
(..)Deze verkenningsfase focust zich op het uitwerken van de projectalternatieven die zich primair richten op het oplossen van nationale en internationale OV-bereikbaarheidsproblemen. Het project heeft de volgende doelstellingen:
• Oplossingen bieden om de capaciteits- en veiligheidsproblemen rondom de Schipholtunnel en daarmee het landelijk spoornetwerk drastisch te verminderen, en daarmee het OV-toekomstbeeld 2040 mogelijk maken.
• Het verminderen van transferproblematiek bij stations Schiphol en Zuid; daar is het nual erg druk
• Het verbeteren van OV-bereikbaarheid in nieuwe woon- en werklocaties;
• Het mogelijk maken van de intensivering van het internationale treinverkeer.

Daarnaast is er bij de keuze voor projectalternatieven ook aandacht voor andere maatschappelijke opgaven zoals woningbouw, werkgelegenheid, groen, klimaat, ecologie, milieu en energie. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij alle opdrachtgevers en is gedurende het hele project een randvoorwaarde.  (..)
Bron: https://www.vervoerregio.nl/artikel/202 ... -mirt-verk

Specifieke website:
https://ovamsterdamhaarlemmermeer.nl/

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 18 jan 2024, 16:28

ProRail meldt op hun site, https://www.prorail.nl/nieuws/boordevol ... erdam-zuid een heel verhaal van wat zij allemaal gaan doen op station Zuid. Uiteraard hoort hier ook veel hinder voor het wegverkeer bij.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 19 jan 2024, 21:47

In juni wordt de spitsstrook tussen De Nieuwe Meer en Amstel omgebouwd tot definitieve rijstrook. In februari wordt alvast een extra pechhaven aangelegd.
:arrow: https://zuidas.nl/blog/2024/01/19/voorb ... -a10-zuid/

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 19 jan 2024, 22:07

Er is hier wel eens betoogd dat deze oplossing eigenlijk prima voor de lange termijn zou werken en dat het hele tunnelproject dan overbodig is. Gewoon 2x4 rijstroken zonder vluchtstroken.

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » za 20 jan 2024, 9:26

Voor de weg wellicht.

Een van de grote zaken die op deze locatie écht opgelost moet worden/zijn is dat er een station met twee superkleine treinperrons en veel te kleine trappen en tunnel te vinden is wat ondertussen meer reizigers per dag verwerkt dan stations als Zwolle, Nijmegen, Eindhoven en meer relatief grote stations terwijl de groei er op deze locatie nog altijd fors in zit. Dat is een van de grootste opgaven van Zuidasdok die hoe dan ook onvermijdelijk is. Het is een knelpunt die ervoor zorgt dat het spoor ter plekke en de treinen die daarover rijden niet op maximale capaciteit benut kunnen worden. Op zich kunnen de huidige perrons nog verbreed worden en vervangen twee nieuwe reizigerstunnels de huidige enkele tunnel zonder dat de snelweg opschuift. Maar dan is de ruimte ook meteen op. Concreet is bijvoorbeeld de zuidelijke tunnel alleen al nodig om twee extra treinsporen en een eilandperron bij te kunnen bouwen. De Noordelijke tunnel loopt wat minder hard qua noodzaak maar de ruimte op maaiveld wordt in Zuidasdok wel ingevuld. Dan moet je minimaal een nieuw viaduct over langere afstand bouwen terwijl dat op termijn allerlei keuzes onmogelijk maakt op +1-niveau zoals extra metrosporen omdat je dan geen ruimte meer overhebt om te faseren. Een tunnel heeft dat nadeel niet.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 20 jan 2024, 11:33

Dat zijn dan wel de duurste perrons ooit, als dat echt niet anders kan dan een project van € 5,5 miljard.

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » za 20 jan 2024, 12:34

Dat deel kan vast wel anders. Maar dat is in ieder geval een belangrijk en maatgevend aspect in het project als geheel. Ik ken ook niet de volledige scope van dit project en van ieder onderdeeltje waarom het erin zit en waarom dat zo duur moet zijn maar alle aspecten die hier spelen gecombineerd maakt dat ook een zéér minimale scope al schokkend duur is.

Op hoofdlijnen is dit project voor drie doelen bedacht. Een serieuze slag met het verbeteren van de OV-terminal die aan alle kanten piept en kraakt, een robuuste wegoplossing waarvan ik weet dat de oplossingsrichting hier niet breed gedragen is (en wel duurder is dan 2x4 met weefstrook, ook in een tunnel) en zorgen voor minder omgevingseffecten van alle hier aanwezige infrastructuur (ook ik vind barrierewerking opheffen kolder als dit project dat feitelijk niet doet). Daaroverheen zit dan nog dat door zeer beperkte ruimte ter plaatse en de enorme effecten van bouwen op deze locatie bouwen erg duur is. Dus alles wat in een weiland 100 mio zou kosten, kost hier al snel 1 miljard of meer. De makkelijkste bezuiniging is de A10 een jaar dicht doen. Dan kan je het geheel vast voor minder dan de helft van het geld bouwen.

Ik ben zelf professioneel op enige afstand betrokken bij het spoordeel. Dat betreft het fors verbreden van de bestaande perrons, een nieuwe tunnel bouwen en de huidige tunnel ongeveer vier keer zo breed maken en dan nog een extra perron erbij zodat op termijn internationale treinen kunnen worden omgelegd. Dat laatste onderdeel (á ca. 400 mio overheidsbijdrage) is recentelijk aan het bedrag toegevoegd en een van de redenen van de hogere prijs van het geheel. Het breder maken van de huidige tunnel wordt gedeeltelijk door de vastgoedpoot van NS betaald, die betalen wat nodig is om winkelruimte te maken, het rijk betaalt wat nodig is om de beschikbare ruimte voor transferstromen op norm te brengen. Verder is juist omdat het spoordeel bestaand veel te krap is - het is letterlijk aangelegd als een perronnetje waar een treintje uit Schiphol kon aanlanden en dat ontwerp is bij de verdubbeling rond 2000 1-op-1 op het tweede perron gezet omdat ZAD zéér snel zou komen - het zo ingewikkeld om te faseren. Je kunt geen bestaande ruimte wegnemen voordat nieuwe ruimte beschikbaar is.

Je kunt je natuurlijk afvragen of de snelweg onder de grond brengen over de grote afstand die in dit project zit nodig is als een tunnel een gegeven zou zijn. Ook zou de bouwbaarheid met een wat smaller wegprofiel een stuk makkelijker zijn. Op sommige punten wordt de tunnel op een meter van de gevels van bestaande bebouwing gebouwd, meer marge betekent minder risico en makkelijker bouwen. Tegelijkertijd rijst bij mij hier altijd wel het gevoel dat men te lang heeft ingezet op de perfecte oplossing en men zich daardoor heeft laten verblinden om bestaande ellende niet op te lossen. Het gevolg is dat nu oplossen veel ingewikkelder is.

Reken overigens maar dat de verdeelsleutel tussen rijk, regio en private partijen goed in elkaar zit. Daar is jaren op onderhandeld door mensen die de hele week niets anders doen dan nadenken over wie welk bonnetje zou moeten betalen. Het rijk betaalt hier echt niets wat de gemeente meer OZB of ontwikkelinkomsten oplevert.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 20 jan 2024, 12:39

Het is goed om weer eens iemand die (zijdelings) betrokken is bij het project er over te horen. 15 jaar geleden zat ik zelf ook op diverse plekken me met infrastructuurprojecten in Groot-Amsterdam bezig te houden. Dat is best wel een uitdaging; vooral neuzen dezelfde kant op laten wijzen. Het is natuurlijk ook zo dat veel politici (die over het geld gaan) erg weinig verstand hebben van openbaar vervoer en wegenbouw. Dat wreekt zich wel eens.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 20 jan 2024, 12:45

De oorspronkelijke kosten/baten van het project zijn allang uit het oog verloren. Je maakt mij niet wijs dat het project nog net zo rendabel is als 10 jaar geleden toen ze dachten dat het nog voor minder dan € 1,5 miljard kon.

Er is al sprake van de grootste kostenstijging ooit van een project in Nederland, terwijl de bouw eigenlijk nog niet eens echt gestart is. Je moet dit ook zien vanuit breder Nederlands perspectief, waar al decennia geen geld uit Den Haag komt voor relatief kleine projecten, 20 miljoen hier, 100 miljoen daar, terwijl bij dit project het ene na het andere miljard de put in wordt geschoven.

In de media is ook wel eens gezegd dat ze van het perfecte plaatje moeten af zien omdat de kosten gewoon niet meer te verantwoorden zijn, de A10 op viaducten bouwen voor 400 miljoen, Station Amsterdam-Zuid uitbreiden en er dan een punt achter zetten.

Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier » za 20 jan 2024, 18:38

Tunnels eruit en de A10 op de huidige hoogte naar buiten verleggen.