[A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » za 20 jan 2024, 22:10

Hoe meer de kosten oplopen, hoe harder ik me afvraag of de gekozen bouwmethode achteraf bezien wel de handigste is. Waren met dit gigantische prijskaartje en bouwen op de vierkante meter geboorde snelwegtunnels voor doorgaand verkeer niet praktischer en beheersbaarder geweest, hetzij langs het huidige tracé, hetzij onder het Gijsbrecht van Aemstelpark?

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » za 20 jan 2024, 22:15

Dat zou op zich een mooie oplossing zijn, en dan rechtdoor via de bosbaan naar knooppunt Badhoevedorp met een kleine aftakking Amstel <--> Nieuwe Meer. Je lost hiermee ook het probleem van de herbouw van de brug over de ringvaart op. Enige probleem is dat die buurt niet geschikt is voor het verwerken van het verkeer de ring in, dus je kan dan lokaal verkeer beter via de huidige A10 (die tot 2x2 stroken stadsautoweg versmald wordt) afwikkelen.
Alleen dan komt je A10-zuid wel erg dicht bij de A9 te liggen. Heeft het dan nog zin om twéé snelwegen vlak bij elkaar ondergronds te brengen?

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » za 20 jan 2024, 23:30

Ik weet niet precies hoeveel procent van het verkeer op de A10 Zuid je als doorgaand verkeer kan beschouwen, maar ik heb het gevoel dat dit een zodanig percentage is, dat 2x2 voor de huidige A10 Zuid als stadsautosnelweg volstrekt onvoldoende is.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » zo 21 jan 2024, 6:30

Dat is wat nu ook bedacht is bij Zuidasdok.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 21 jan 2024, 7:26

Excuus, er was in mijn bericht een vrij cruciaal woord weggevallen.

Wat ik bedoelde was:

Ik weet niet precies hoeveel procent van het verkeer op de A10 Zuid je als doorgaand verkeer kan beschouwen, maar ik heb het gevoel dat dit een zodanig laag percentage is, dat 2x2 voor de huidige A10 Zuid als stadsautosnelweg volstrekt onvoldoende is.

Het gros van het verkeer zal er rijden vanwege dit soort relaties en dat beschouw ik dan dus niet als doorgaand verkeer:
- een inwoner die woont in de Rivierenbuurt of Buitenveldert en met de auto voor het werk waar dan ook heen moet
- een inwoner van Slotervaart die in Zuidoost of Utrecht werkt
- een inwoner van Amsterdam-Oost die op Schiphol werkt
- een inwoner uit Haarlem of Nieuw Vennep die in Zeeburg werkt
- een inwoner uit Almere of het Gooi die op de Zuidas werkt
- een inwoner uit Utrecht die bij Sloterdijk werkt

En zo zijn er nog tientallen andere relaties te bedenken, niet alleen van personen die er rijden vanwege woon-werk-verkeer, maar ook vanwege familiebezoeken, winkelen, ziekenhuisbezoek, uitjes of wat dan ook en wat in principe allemaal verkeer is dat over de A10 zuid ‘moet’ rijden en niet als doorgaand verkeer te beschouwen is. En wat duidelijk maakt dat de weg ombouwen naar een 2x2 weg niet gaat werken, ook al zou er in de nabijheid een nieuwe ondertunnelde weg worden gemaakt voor echt doorgaand verkeer. Daarvoor ligt er feitelijk al de ge-upgrade A9 en voegt een nieuwe weg niet heel veel toe.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » zo 21 jan 2024, 7:40

Alles wat er niet bij Amstelveenseweg of RAI af hoeft kan via de HRB of Schelpenpaadje's tunnel. Dus alleen jouw Rivierenbuurter en Gooische Zuidasforens (en die laatste kan met de trein of R•NET 321 :hahaHAHA: ).

Een tunnel via het Gijsbrecht van Amstelpark naar De Nieuwe Meer en Badhoevedorp zal niet zo ver om zijn t.o.v. de huidige A10, en naar Badhoevedorp zelfs korter, zodat een 100 in de tunnel en 50 of 70 op de "S10" al automatisch langer is qua tijd.

Is de ondertunneling straks trouwens tot aan RAI? Kan je bij RAI de hoofdbuis in richting west of moet al dat verkeer ook via de lokaal verkeerbuis?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 21 jan 2024, 11:26

IIVQ schreef: zo 21 jan 2024, 7:40 Alles wat er niet bij Amstelveenseweg of RAI af hoeft kan via de HRB of Schelpenpaadje's tunnel. Dus alleen jouw Rivierenbuurter en Gooische Zuidasforens (en die laatste kan met de trein of R•NET 321 :hahaHAHA: ).
Linksom of rechtsom zijn dat zeer veel gebruikte afritten. Het is toch tekenend dat RAI op de Binnenring en Amstelveenseweg op de Buitenring twee rijstroken hebben. Die van RAI werkt als een taper en die loopt in de ochtendspits best nog wel eens over (de laatste weken gevoeld wat meer - is er wellicht iets veranderd aan de stoplichten onderaan de afrit?). Kortom, verkeersstromen waarmee echt wel rekening mee moet houden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 21 jan 2024, 15:02

Gevoelsmatig valt er aan de op- en afritten van de A 10 nog wel wat te optimaliseren zodat een eventuele terugslag op de ringweg nog wat beperkt kan worden. Denk dan aan fietstunnels, vrije rechtsaffers, extra verbindingslussen. Zulke zaken. Verder kun je nog denken aan een dubbeldekssnelweg: 3 rijstroken per rijrichting boven elkaar.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.