[A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Chris »

Dit is de kaart uit het tracébesluit:

Afbeelding
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^
Onderwerp van de koepelovereenkomst is de reconstructie van het knooppunt Amstel (KNA) en zal in delen worden opgedragen. Het ontwerp en de realisatie
van de zuidelijke hoofd- en parallelstructuur van KNA zal, gelijktijdig met het gunnen van de koepelovereenkomst, als eerste deelovereenkomst worden opgedragen.
Het daar gelinkte Bedoelingenboekje licht de achtergrond verder toe: https://www.tenderned.nl/papi/tenderned ... 87/content
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Ik dacht dat die tak van de S110 volledig uit het knooppunt gehaald zou worden?

Verder wel fijn dat het verkeer aan de zuidzijde uit elkaar gehaald wordt, het is best wel vaak een gedoe met wevend verkeer vanaf de toerit vanaf de RAI.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

René heeft volgens mij wel eens een woedeuitbarsting gehad toen iemand dat serieus voorstelde. Het probleem is dat de S 111 te weinig capaciteit heeft om het verkeer op te vangen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Er zijn maar heel weinig gebieden (en nagenoeg alleen woonlocaties) die door de S110 bediend worden die niet door de S112 (Gooiseweg) of S109 (RAI) bediend worden. Wel zou ik het voor de industriegebieden hier de S111/Johannes Blokkerweg doortrekken naar de Van der Madeweg, al loop je het risico daarmee sluipverkeer door Duivendrecht te krijgen.
Maar ik moet bekennen dat ik dit gebied nauwelijks ken met de auto en zéker niet in de spits.

Ik vind het wel opvallend dat de relatie A10-oost->S110 behouden blijft terwijl de omgekeerde richting verdwijnt.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Voor het lusje van de s110 naar de buitenring is feitelijk geen plaats meer. Want om de parallelstructuur te realiseren en daarmee de weefbewegingen tussen de A2 en afrit RAI te verminderen moet de huidige verbindingsboog A2 -> binnenring krapper worden gemaakt. Precies over het klaverlusje s110 -> buitenring heen.

Dat niet wordt gezocht naar een andere manier om die verbinding alsnog mogelijk te maken, kan ik goed begrijpen. Omgekeerd is genoeg ruimte beschikbaar om met een klein beetje nieuw asfalt de verbinding binnenring -> s110 te blijven aanbieden. Dus waarom zou je hem dan opofferen?
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Het verdwijnen van die lus is jammer maar ik snap het wel. Je zou een krappe lus kunnen behouden, maar je komt uit in de invoeger vanaf de parallelbaan en daarin zit al een taper.

Om dit soort relaties te behouden heb je (naast eigenlijk meer ruimte of kunstwerken in het knooppunt) ook meer rijstroken op aansluitende wegvakken nodig. Zuidasdok is al een megalomaan project dus ik begrijp waarom men de scope niet verder oprekt en daarom dit soort keuzes moet maken.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Vinny schreef: zo 10 nov 2024, 10:26 René heeft volgens mij wel eens een woedeuitbarsting gehad toen iemand dat serieus voorstelde. Het probleem is dat de S 111 te weinig capaciteit heeft om het verkeer op te vangen.
Het zal allemaal wel, maar ik bedoel dus dat alleen de aansluiting binnen het knooppunt zou verdwijnen, niet de S110 zelf. De S110 zou dan overgaan in de Joan Muyskenweg en dan zou de Joan Muyskenweg met een nieuwe op- en afrit op de A2 aangesloten worden, even ten zuiden van het knooppunt.

Edit: Ik zie nu hier https://www.amsterdam.nl/projecten/a2-e ... eel%20Zuid. dat in oktober 2024 in de Investeringsnota A2 Entree de aansluiting van de S110 op het knooppunt behouden blijft.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Schelpenpaadje schreef: zo 10 nov 2024, 10:56 Het verdwijnen van die lus is jammer maar ik snap het wel. Je zou een krappe lus kunnen behouden, maar je komt uit in de invoeger vanaf de parallelbaan en daarin zit al een taper.

Om dit soort relaties te behouden heb je (naast eigenlijk meer ruimte of kunstwerken in het knooppunt) ook meer rijstroken op aansluitende wegvakken nodig. Zuidasdok is al een megalomaan project dus ik begrijp waarom men de scope niet verder oprekt en daarom dit soort keuzes moet maken.
Het is wel jammer; de oude klaverlus heb ik wel eens gebruikt omdat ik afgeleid door allerlei omleidingsborden de Utrechtse Baan nam in plaats van de Gooise Weg om uit Amsterdam te komen. Als je eenmaal op de Utrechtse Brug bent heb je niet echt een alternatief meer, terwijl als je bijv. op de ringweg zit, je ook afrit S 111 of S 109 kunt nemen om in het Amstelkwartier uit te komen.
De S110 zou dan overgaan in de Joan Muyskenweg en dan zou de Joan Muyskenweg met een nieuwe op- en afrit op de A2 aangesloten worden, even ten zuiden van het knooppunt.
Je zit daar ook met spooronderdoorgangen; en je hebt er volkstuinen. Ook altijd leuk om zoiets op te offeren voor nieuw asfalt. Gegarandeerd heibel in de tent...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op 5 september is het ontwerpen en het uitvoeren van de tunnel Zuidasdok gegund aan Van Hattum en Blankevoort voor € 895 miljoen.

Er waren maar 2 inschrijvingen. Dus dat opdelen van het A10 contract om betere concurrentie te krijgen, lijkt niet echt geholpen te hebben. Aannemers zien teveel risico of hebben te weinig capaciteit. Normaal waren dit soort grote projecten goed voor minstens 5 of 7 inschrijvingen.

Aldus Tenderned.

Ter vergelijking, in 2017 was het hele Zuidasdok project aan het consortium ZuidPlus gegund voor € 990 miljoen.

Er is ook een persbericht van Van Hattum en Blankevoort: https://www.vhbinfra.nl/nl/nieuws/volke ... -zuidasdok

Daarin staat dat het werk in 2027 moet starten en de tunnel in 2034 open moet gaan.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Gaat dit bedrag om één tunnel of om beide zijden van de A10?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het gaat om het ontwerp van beide tunnels, maar de bouw van twee van de vier buizen (één richting dus). Dit komt omdat er een verschil in complexiteit in beide richtingen zit en dat de bouw van twee buizen niet binnen het budget haalbaar was. Dus daar zal (veel) geld bij moeten komen. Vooralsnog is daar geen beweging in.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Dus als ik je goed begrijp worden er maar twee tunnels, voor een hoofd- en parallelbaan, in één richting aangelegd? Alleen aan de zuidzijde, dus voor verkeer in oostelijke richting?

En voor de tunnels aan de noordzijde voor verkeer westwaarts is geen geld, terwijl aanleg van die tunnels ook vele malen complexer, en dus duurder, is?
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

^^ nee, de noordelijke tunnels worden aanlegd. Dus in westelijke richting. Toch?
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Nee, juist de zuidelijke tunnels (in oostelijke richting). Zie ook op deze pagina helemaal onderaan bij het antwoord op de laatste vraag.
Zuidasdok schreef:We hebben het ontwerp en de bouw gegund maar het contract wordt in delen opgedragen. Zo hebben we dat bijvoorbeeld ook gedaan bij het station. Een besluit over de uitvoering en financiering van de noordelijke tunnel moet op een later moment worden genomen. Naar verwachting in de tweede helft van 2025.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

De zuidelijke tunnels zijn belangrijker, omdat het derde perron voor station Amsterdam-Zuid op de plaats van de huidige A10 gepland is.
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

Hmm. Was stapelen (A10 op pootjes boven het spoor) dan niet een kostenefficientere oplossing geweest? De noodzaak van autosnelwegtunnels was al twijfelachtig omdat het spoor bovengronds blijft, maar als slechts de helft ondergronds kan blijft er van het verminderen van barrièrewerking al helemaal weinig meer over.

Duur stukje infrastructuur voor dergelijk geringe winst voor de omgeving op deze manier. :down:
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

^^
Daar heb je een punt, maar ik zou de noordelijke rijbaan op de huidige verbreden, waarbij ik wel de viaducten ga vervangen. De zuidelijke rijbaan verbreden en de rijbaan verleggen naar de geplande plaats van de tunnel. Het bestaande zuidelijke traject komt hierdoor vrij voor het derde perron.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Steyn_E schreef: za 16 nov 2024, 17:40 Hmm. Was stapelen (A10 op pootjes boven het spoor) dan niet een kostenefficientere oplossing geweest?
Rene heeft het ook wel eens voorgesteld hier.

Is het eigenlijk ooit wel eens onderzocht als serieuze optie?
Volgens mij zijn alleen de tunnels daadwerkelijk onderzocht.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Geen idee. Maar als je de A10 verhoogd had willen aanleggen, dan was een zogenaamde "dubbeldekker" ideaal geweest. Dat neemt minder ruimte in beslag dan twee viaducten naast elkaar.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Pragmatisch is het zeker, en veel Amsterdammers zijn gehecht aan hun ring als scheiding van de rest van de wereld, maar ik kan me indenken dat een metershoge blinde wand of talud niet de ruimtelijke kwaliteit kon bieden die de stad hier graag ziet...
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Een overzicht van alle geplande werkzaamheden en hinder op het spoor en de A10 in 2025.
:arrow: https://zuidas.nl/wp-content/uploads/20 ... r_2025.pdf

Meest langdurige afsluiting is in de zomer.
Van donderdag 26 juni 2025 t/m zaterdag 12 juli 2025: Afsluiting A10 Zuid en A10 Oost richting Utrecht/Hengelo | 30-60 min extra reistijd
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Bijzonder zo'n volledige afsluiting van één van de drukste snelwegen van ons land in de twee weken vóór de zomervakantie.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Hoe zit dat dan op de A 9? Neem aan dat de werkzaamheden door Amstelveen nog niet zijn afgerond. Kan een behoorlijke puinhoop gaan worden...
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Er is 1 dag waarop ik een concert heb in de Ziggodome en die datum valt in die periode net voor de zomervakantie. En de trein is ook geen goede optie lees ik in dat schema. Ik heb trouwens toch al een parkeerticket.

Dat wordt sowieso via de A12 en A2 naar Amsterdam rijden. En ruim op tijd natuurlijk.

Dat de A10 dichtgaat vanwege het 750-jarig jubileum van de stad is natuurlijk totaal van de pot gerukt. :nuts:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Palance schreef: ma 30 dec 2024, 11:22 Dat de A10 dichtgaat vanwege het 750-jarig jubileum van de stad is natuurlijk totaal van de pot gerukt. :nuts:
Amsterdam... :roll: Kwalijker vind ik dat RWS daar toestemming voor heeft verleend.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Waarbij het maar de grote vraag is of dat "toestemming geven" geheel en al op vrijwillige basis is gebeurd. Ik ben bang dat de gemeente het een en ander in de pap te brokkelen heeft bij de vergunningen die RWS nodig heeft voor de projecten rondom Amsterdam. Hiermee kun je natuurlijk wel behoorlijke druk leggen op een organisatie als gemeente.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
S3mv
woonerf

Bericht door S3mv »

boe! schreef: zo 29 dec 2024, 20:56 Meest langdurige afsluiting is in de zomer.
Van donderdag 26 juni 2025 t/m zaterdag 12 juli 2025: Afsluiting A10 Zuid en A10 Oost richting Utrecht/Hengelo | 30-60 min extra reistijd
Ik dacht heel even dat de ring Oost dan ook dicht was richting Utrecht, maar gelukkig is dat niet zo. Deze pagina zegt inderdaad ook dat de ring Oost van :KP: Amstel naar :KP: Watergraafsmeer dicht is en niet andersom.

In combinatie met de afsluiting van de Coentunnel richting Noorden komt het er helaas wel weer op neer dat er 3,5 maand lang zeer zware verkeershinder is rond Amsterdam. Dat is wat meer dan de 7 weken van afgelopen zomer jammer genoeg.
fonsoy
stadsweg

Bericht door fonsoy »

^^
Er is gedurende die periode in plaats van 3-4 overbelaste verbindingen nu maar één beschikbaar. Dat is vrij extreem. Ik wist niet dat de Coentunnel dan ook dicht was.

Dat wordt hele zware congestie gedurende de hele dag denk ik, met in de spits vertraging van meer dan een uur (nu is die al vaak ongeveer 30 minuten in ochtend en avondspits) om van West naar Oost te komen.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Gelukkig heb ik de luxe de regio Amsterdam ruim te mijden 8-)