[A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

Re: A10: De Zuidas-plannen

Bericht door Pino » di 26 mei 2009, 8:52

Ik weet niet wat de PvdA bedoelt met "staat of valt". Als de gedachte is dat er hoe dan ook een tunnel moet komen, leven ze nogal op een wolk. Als de gedachte is dat je niet aan een uitgekleed dok moet beginnen (dus zonder tunnel), dan is daar denk ik vrij veel voor te zeggen. Laat dat hele dok gewoon zitten, verbeter de A10 en het spoor en focus je vervolgens op de stukken Zuidas die er al liggen en die in de komende jaren sowieso nog zullen worden gebouwd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 26 mei 2009, 9:04

Parool (22-5-2009) schreef:Pragmatische wethouder koestert 'hogere tunnels'

Als het niet kan zoals 't moet, moet 't zoals het kan. Dat lijkt het uitgangspunt van wethouder Maarten van Poelgeest, in de moeizame gesprekken met het kabinet over de toekomst van de Zuidas. De meerderheid van de Amsterdamse gemeenteraad is nog niet zover. Die houdt hardnekkig vast aan het oorspronkelijke plan (het 'dokmodel') (...)
Van Poelgeest is sceptisch over de vraag of een Zuidas met bovengrondse tunnel in stedenbouwkundig en financieel opzicht gunstig is. Maar als Amsterdam nu vasthoudt aan het oorspronkelijke plan, bestaat de kans dat het kabinet helemaal afhaakt. En zonder Den Haag kan Amsterdam iedere verfraaiing van de Zuidas vergeten. "We hebben Den Haag keihard nodig," zei SP-raadslid Hans Bakker. D66 en GroenLinks zijn zich daar ook van bewust, de andere fracties steunden een motie die Van Poelgeest maant vast te houden aan het dokmodel. Van Poelgeest zegt dat ook nog steeds te doen. Maar hij is bereid tot concessies, in de wetenschap dat er anders niets gebeurt. "We willen boven de grond naast kantoren ook woningen en winkels met een groot station, " schetste hij de raad zijn uitgangspunt in de onderhandelingen met het kabinet. "In een gebied waar het prettig is om te verblijven. Als dat met hogere tunnels is, oké.
De grote partijen willen dus persé een tunnel, de wethouder is bereid tot concessies.
Ben benieuwd wat daaruit komt. Zelf vind ik een 'bovengrondse half verdiepte tunnel' vlees noch vis.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 26 mei 2009, 9:11

Toch wel een interessante ontwikkeling in Amsterdam. Normaal gesproken is het de wethouder die zijn ego-project heeft en zijn reputatie als visionair niet wil verliezen door van een eenmaal gemaakt plan af te stappen. Tegenwoordig lijkt de grootheidswaan zich eerder in de raad te bevinden. Laten we het erop houden dat de reality check altijd al uit andere hoek moest komen. Amsterdam krijgt de financiering van haar megalomanie namelijk niet alleen rond. Het nieuwe plan om een eigen groen energiebedrijf te beginnen zal de hoofdstedelijke kas er alleen maar leger op maken. Want energie mag een relatief veilige business zijn, als er Amsterdamse politici aan de knoppen zitten, weet je zeker dat het een bodemloze put wordt.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 11 jan 2010, 8:23

Ikzelf schreef:Normaal gesproken is het de wethouder die zijn ego-project heeft en zijn reputatie als visionair niet wil verliezen door van een eenmaal gemaakt plan af te stappen. Tegenwoordig lijkt de grootheidswaan zich eerder in de raad te bevinden. Laten we het erop houden dat de reality check altijd al uit andere hoek moest komen.
Inmiddels lijkt het er op dat die reality check niet van de kant van het Rijk gaat komen. Het besluit lijkt te zijn genomen voor een dokmodel, volledig aangelegd met publiek geld. Zie http://www.fd.nl/artikel/13975077/kabin ... weg-zuidas

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 11 jan 2010, 9:05

^^ Hier het artikel van Nu:
[url=http://www.nu.nl/binnenland/2159593/toch-ondergrondse-snelweg-bij-amsterdamse-zuidas.html]www.nu.nl[/url] (11-1-2010) schreef: Toch ondergrondse snelweg bij Amsterdamse Zuidas

AMSTERDAM - Bij de Amsterdamse Zuidas worden toch een ondergrondse snelweg en spoor aangelegd. De vier ministers die daar over gaan hakken donderdag de knoop door, schrijft het Financieele Dagblad maandag op basis van ingewijden. Het project wordt volgens de krant met publiek geld betaald. Het voornemen om het bedrijfsleven mee te laten betalen is van de baan. Het lukte niet om bedrijven mee te laten betalen, daarom heeft rijksvertegenwoordiger voor de Zuidas Dirk Jan van den Berg een simpeler alternatief opgesteld. Zo worden de wegen en het spoor niet geïntegreerd met de gebouwen.

Kosten
Het plan is om de A10 in twee stappen over een lengte van twaalfhonderd meter in ondergrondse tunnels te stoppen. Dat begint in 2013 en moet in 2019 klaar zijn. De kosten worden volgens de krant op zeshonderd miljoen euro geschat. Het spoor loopt eerst bovengronds over de A10, maar moet vanaf 2019 ook ondergronds worden gebracht. Dat moet in 2027 klaar zijn. In 2024 moet de bouw van vastgoed bovenop de ondergrondse wegen en sporen beginnen. Donderdag wordt het plan besproken door minister van Financiën Wouter Bos (PvdA), minister van Ruimtelijke Ordening Jacqueline Cramer (PvdA), minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven (CDA) en minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 11 jan 2010, 9:14

Mooi klusje. Hopelijk pakt de aanbesteding goed uit. :dyn_hyp:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 11 jan 2010, 9:20

Ik neem aan dat de werkzaamheden pas beginnen als de A5 klaar is? :)

Euregio
geband

Bericht door Euregio » ma 11 jan 2010, 10:05

2027 pff, het is wel een klus wat niet binnen een paar maanden gereed is.
Ben benieuwd!
Komen er ook meer rijbanen bij?

Gr.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » ma 11 jan 2010, 10:15

^^

Ik had altijd begrepen 2x4 + weefstroken?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 11 jan 2010, 10:20

WouterN14 schreef:Ik neem aan dat de werkzaamheden pas beginnen als de A5 klaar is?
De oplevering van de A5 staat gepland voor 2012 toch? Dat is dus vóór het geplande bouwbegin van de A10-zuid in 2013. Die planning lijkt me trouwens redelijk ambitieus. Je hebt het hier over een project waarvoor (als ik het goed heb) nog een MER moet worden gehouden, nog geen enkele vorm van inspraak heeft plaatsgevonden, en ook nog niet het begin aan de besluitvorming is gemaakt. Meer dan politieke wil binnen het kabinet om te gaan bouwen is er volgens mij niet. Om dan binnen een kleine vier jaar tot een bouwbegin te komen: ik heb simpeler projecten gezien die meer tijd hebben gekost. De kans lijkt me daarmee vrij groot dat de Westrandweg met Tweede Coentunnel al is opengesteld tegen de tijd dat ze bij de Zuidas eens een keertje beginnen met de voorbereidende werkzaamheden.

Denk je trouwens dat een koppeling nodig is tussen het afronden van de Westrandweg en het beginnen met de A10-zuid? Ik heb toch een vrij sterk idee dat beide routes vrij weinig verkeer van elkaar afsnoepen: de Westrandweg wordt geen alternatief om de werkzaamheden op de A10-zuid te ontwijken. Wat dan resteert is dat eventuele files op de A4 als gevolg van de werkzaamheden aan het Zuidasproject minder impact zullen hebben voor verkeer naar het noorden, wanneer die files zich laten ontwijken met een Westrandweg.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 11 jan 2010, 10:30

Ik neem aan dat de De Nieuwe Meer ook op de schop moet, en dan is het wel gunstig als er minder verkeer over dat knooppunt naar de Ring West hoeft.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » ma 11 jan 2010, 10:46

^^ Dat zal inderdaad het geval zijn. Misschien dat het zelfs handig is om de ombouw van de A1-A6-A9 en de omlegging rond Badhoevedorp af te wachten zodat er betere alternatieven voor het verkeer voorhanden zijn. Ik ben zelf niet al te rouwig om de latere vastgoedrealisatie, laat ze eerst maar eens de andere delen van de Zuidas volbouwen en afwachten hoe de kantorenmarkt in Amsterdam zich ontwikkelt.

Remco
stadsweg

Bericht door Remco » ma 11 jan 2010, 10:50

Nu lees ik wel eens wat over bizarre OV-investeringen, maar dit soort megalomane plannen mag er ook zijn...

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » ma 11 jan 2010, 11:02

Idd... In deze tijden van miljardenbezuinigingen is dit toch ongeveer het laatste project wat door zou moeten gaan...

Voor dat bedrag kan je zoveel ontbrekende schakels realiseren, of verbindingen tenminste structureel verbreden ipv die spitsstrook gedrochten die nu blijkbaar met sneeuw ook al niet meer open mogen?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 11 jan 2010, 11:56

Het dok zou volgens de huidige plannen beschikbaar komen voor vastgoedprojecten in 2025. Dat is al een redelijk lastige termijn om de ontwikkeling op de vastgoedmarkt met enig fatsoen in te kunnen schatten. Hoe ontwikkelt de economie zich? Hoe aantrekkelijk is Nederland op die termijn nog als vestigingsplaats voor buitenlanders? Gaat Amsterdam als financieel centrum alsnog enigszins vliegen, hoezeer de tekenen van de afgelopen jaren ook suggereren dat de door Amsterdam gezochte (en ooit in het nationaal belang geachte) rol aan de Europese top er niet meer inzit? Uitstellen tot ná completering van de infrastructurele projecten rond Amsterdam kan ik begrijpen, maar dat maakt de aanname dat je de investering wel zult terugverdienen op de vastgoedmarkt nog moeilijker te onderbouwen. Dan heb je het over de markt voor de generatie ná ons. Je moet hetzij nú kiezen voor (of tegen) aanleg vanaf 2013, hetzij het project tot 2015 in de ijskast zetten en dan met de kennis van 2015 opnieuw beoordelen of aanleg vanaf 2020 geïndiceerd is.

Met de kennis van nu zie ik niet in waarom er enig nationaal belang zit in het beschikbaar maken van het dok-areaal vanaf 2025. Men wilde de Zuidas ontsluiten voor Amsterdam als financieel centrum, maar die markt is als gezegd toch wel redelijk droog gevallen. De beschikbare ruimte langs de A10 zelf is ruim voldoende om de toekomstige vraag op te vangen. Wat dan resteert is ruimte voor woningen, winkels en recreatie. Mij ontgaat het nationale belang van die exercitie, dus waarom stapt het kabinet dan in dit project? Zien zij een enorme groei in de behoefte aan kantoorruimte is bewuste segment die ik niet zie? Stapt men in dit project om de A10 en het spoor te kunnen uitbouwen? Of hebben ze zich toch laten ringeloren door de grootheidswaanzin waar bestuurders altijd last van krijgen als het om grote infra-projecten gaat?

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » ma 11 jan 2010, 12:20

Och het gebied zou zich prima eigenen voor woningbouw in hoge dichtheden. Nu weet ik wel dat een aantal mensen op dit forum sterk tegen dit soort ontwikkelingen gekant zijn maar het zorgt in ieder geval voor meer differentiatie op de Amsterdamse woningmarkt. Daarbij is het mijn verwachting dat bouwgrond ook na 2025 nog steeds kunstmatig schaars zal worden gehouden dus dit soort inbreidingslocaties komen vast wel van de grond.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 11 jan 2010, 13:05

Dit soort ontwikkelingen kun je ook elders in de stad laten plaatsvinden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » ma 11 jan 2010, 13:22

Waar dan bij een grote vervoersknoop? Sloterdijk is nou niet echt een aantrekkelijke plek, Bijlmer ArenA idem dito. Van mij mogen er ook wel luxe woontorens bij het CS komen maar met zulke meningen maak je jezelf niet echt populair in het hoofdstedelijke ;)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 11 jan 2010, 13:59

"Het gebied is geschikt voor grootschalige woningbouw die als voordeel heeft dat het bij een grote vervoersknoop ligt". Het is helemaal waar, maar de vraag is waarom de landelijke overheid voor dat doel een investering moet doen van 600 miljoen. Waarvan je natuurlijk nu ook al weet dat dat begroten op zijn Amsterdams is, dus houd maar vast rekening met 2,4 miljard. Het gaat hier om een bovenal lokaal belang: belastingbetalers in Groningen hebben helemaal geen enkel belang bij woningen boven de A10. Als je de Zuidas op een bepaalde manier wilt ontwikkelen omwille van een infra-belang of omwille van het promoten van Amsterdam als financieel centrum, kun je nog betogen dat er een nationaal belang is. Als het gaat om woningen is dat belang op zijn best regionaal. Daar moet geen geld van de centrale overheid in. Vandaar dat ik als enige mogelijke rechtvaardiging zie dat er een infra-belang is: een noodzakelijke upgrade van de A10 en/of het spoor die boven de grond niet kan worden bereikt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 11 jan 2010, 17:52

Koesj schreef:Waar dan bij een grote vervoersknoop? Sloterdijk is nou niet echt een aantrekkelijke plek, Bijlmer ArenA idem dito. Van mij mogen er ook wel luxe woontorens bij het CS komen maar met zulke meningen maak je jezelf niet echt populair in het hoofdstedelijke ;)
Duivendrecht, Overamstel, Amsterdam Science Park, Amsterdam Waterland 't Schouw, Coenstad, Nieuwe Meer/Riekerpolder..., Geuzenveld West etc.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 11 jan 2010, 21:40

Pino, ik ben het voor de afwisseling een keer helemaal met je eens...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

jan
autoweg

Bericht door jan » ma 11 jan 2010, 22:32

hoevenpe schreef:Ik had altijd begrepen 2x4 + weefstroken?
De draad doorspittend kom ik uit op: 3+2+weefvak in beide richtingen, maar of die informatie nog juist is. :dontknow:

koef
verkeersader

Bericht door koef » vr 29 jan 2010, 18:36

de Volkskrant 29 januari 2010 schreef: A10 ondergronds bij Zuidas A’dam

Rijk, provincie en gemeente sluiten overeenkomst.

Op het dak van de tunnels moet een woonwijk verrijzen.

Kosten: 1,74 miljard.

Van onze verslaggever
GERARD REIJN

Amsterdam - De Amsterdamse Zuidas krijgt toch zijn ondergrondse snelweg. De ringweg A10 wordt, twaalf rijstroken breed, in vier tunnelbuizen van 1,2 kilometer lang gelegd. Dat zijn de ministers Eurlings (Verkeer) en Cramer (Milieu), de provincie Noord-Holland en de gemeente Amsterdam donderdag overeengekomen.

Ook spoor- en metrolijnen gaan waarschijnlijk de grond in, maar een besluit daarover kan nog jaren duren. Een woordvoerder van minister Cramer zegt dat wel ‘het politieke besluit’ is genomen: ‘Het commitment is er.’

Amsterdam wil al jaren dat de 150 meter brede barrière van snelwegen en rails die Amsterdam scheidt van de wijk Buitenveldert in tunnels verdwijnt. Op het dak van die tunnels kan dan een hele nieuwe stadswijk verrijzen.

Tot nu toe strandden alle pogingen op de grote bedragen die ermee gemoeid zijn en de ingewikkeldheid van de hele operatie. Vorig jaar kreeg Dirk Jan van den Berg, de topman van de TU Delft, de opdracht om het hele plan nog eens door te nemen. Hij kwam met een veel goedkopere variant. In de oude plannen zouden de twee weghelften boven elkaar komen; Van den Berg legt ze naast elkaar. De spoor- en metrolijnen kunnen er in vijf tunnelbuizen tussen.

De ingrepen van Van den Berg maken de operatie 440 miljoen euro goedkoper: van 2,18 miljard naar 1,74 miljard. Van dat bedrag wordt 775 miljoen betaald door de overheden, vooral door de beide ministeries. De exploitatie van de grond op en vlak naast de tunnels levert 1,165 miljard op. In deze rekensom blijft een ‘winst’ van 199 miljoen over. De oude plannen kampten met een tekort van 167 miljoen.

Een tweede ingreep was een bestuurlijke: de hele operatie is in twee stukken gehakt. Eerst komt er een besluit over de snelweg, en pas jaren later over de rails. Het ‘voorkeursbesluit’ over de snelweg kan nog dit jaar worden genomen. Als dat lukt, kan de bouw in 2016 klaar zijn, verwacht de Amsterdamse wethouder Maarten van Poelgeest. ‘Juist door het project in tweeën te knippen, is het behapbaar geworden.’

Volgens Van Poelgeest is het besluit ‘heel belangrijk’ voor Amsterdam. Nu de A10 ondergronds gaat, ‘kunnen er eindelijk op grote schaal woningen worden gebouwd’, zegt hij. ‘Dat kan nu niet omdat de lucht te vuil is.’

Aanvankelijk wilde Amsterdam het tunnelplan laten uitvoeren door een onderneming Zuidas bv, waarin een meerderheid was weggelegd voor een groep banken. Door de bankencrisis dreigde het hele plan in duigen te vallen.

Van Poelgeest is blij dat hij nu weer van die banken af is. ‘We hadden de banken erbij gehaald omdat die bij uitstek in staat zijn risico’s in te schatten. Maar het bleek dat ze alleen risico’s willen uitsluiten. Voor zulke projecten zijn banken gewoon niet geschikt.’

Afbeelding

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 29 jan 2010, 19:04

Amsterdam heeft nog niet bijster veel geleerd van het bouwen van tunnels ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alain
expressweg

Bericht door Alain » vr 29 jan 2010, 22:12

12 rijstroken = 6 stroken per richting. Zo te zien in een 2-4-4-2-configuratie (voetbal, maar dan met twee keepers). Ik neem aan dat de binnenste vier stroken per richting voor het doorgaande verkeer tussen Amstel en Nieuwe Meer worden, en de twee buitenste voor de lokale afritten?

koef
verkeersader

Bericht door koef » vr 29 jan 2010, 22:42

Meetlatje op het plaatje gelegd. De totale breedte van de OV buizen is dan ongeveer 1,9 maal zo groot als die van de A10 buizen. Als we (in al onze onnozelheid) even aannemen dat de kosten voor een tunnel lineair afhangen van de breedte, komen we op een bedrag van 3,3 miljard euro voor het later te realiseren OV projectje ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 30 jan 2010, 0:15

Alain schreef:12 rijstroken = 6 stroken per richting. Zo te zien in een 2-4-4-2-configuratie (voetbal, maar dan met twee keepers). Ik neem aan dat de binnenste vier stroken per richting voor het doorgaande verkeer tussen Amstel en Nieuwe Meer worden, en de twee buitenste voor de lokale afritten?
Tja en eigenlijk is er een 3-3-3-3 configuratie nodig, naar mijn mening. 2 rijstroken voor het lokale verkeer lijkt me wat weinig, aangezien de 'zuidas' de verkeerstrekker van de regio zou moeten gaan worden...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 30 jan 2010, 0:17

2-4-4-2 zou een heel stomme zet zijn.
Het minst wat je hier nodig hebt is 3-3-3-3 met doorlopende weefstroken in de buitenste kokers.
Daarnaast moet tunnelwettechnisch een oplossing worden gevonden voor het voorsorteerprobleem in nieuwe tunnels.
Want anders vrees ik dat deze plannen niet kunnen doorgaan zonder EXTREEM dure verbouwingen van de knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer.
Waarvan de kosten uiteraard nu nog niet in het plaatje verwerkt zijn...

edit: ik schreef dit gelijktijdig met Vinny...

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » za 30 jan 2010, 14:05

koef schreef:Meetlatje op het plaatje gelegd. De totale breedte van de OV buizen is dan ongeveer 1,9 maal zo groot als die van de A10 buizen. Als we (in al onze onnozelheid) even aannemen dat de kosten voor een tunnel lineair afhangen van de breedte, komen we op een bedrag van 3,3 miljard euro voor het later te realiseren OV projectje ;)
Deze breedte heb je natuurlijk alleen bij Station Zuid;).. daarbuiten zijn het 4 treinsporen =24 meter tunnel en 2 resp. 4 metrosporen = 8m resp. 16m. Wel zal de verbouwing van station Zuid natuurlijk weer meer geld gaan kosten.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 30 jan 2010, 14:42

Kosten: 1,74 miljard. Ja, ja. We weten inmiddels dat Amsterdam niet kan rekenen (N-Z lijn!) en ik verwacht dan ook dat de daadwerkelijke kosten aanzienlijk hoger zullen uitvallen... :roll:
Donateur Vereniging Wegenforum