Als je op 1,4 miljard begroot en al op 5,4 miljard zit terwijl het financieel meest risicovolle nog moet komen dan kun je wel de conclusie trekken dat dit geen haalbare kaart is. Wat heb je aan een ondertunnelde kilometer snelweg als de stad niet bereikbaar is omdat in de rest van het land bruggen moeten sluiten omdat er geen geld is voor onderhoud? Stop de ondertunneling en bouw die snelweg op palen bovenop de sporen.Alain schreef: ma 20 jul 2026, 12:37 Ik waag te betwijfelen of dit project ooit af gaat komen. Het Parool weet meer (paywall):
https://www.parool.nl/amsterdam/mijn-an ... ~b6fac2b3/
[A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid
Moderator: Moderatoren
-
ACT-F
- verkeersader
Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid
Meer bitumen!
-
Alain
- expressweg
Want dat kost significant minder? Het is uiteindelijk ook gewoon een kwestie van willen. Als de wil er is, is dat megabedrag er ook. Als de wil er niet is, zou ik mijn toevlucht niet tot fantasietjes over snelwegen op palen zoeken, maar de boel zoveel mogelijk laten als het nu is. Dan ligt er straks een opgeknapt station Zuid dat geen extra perroncapaciteit krijgt, en blijven de internationale treinen naar Parijs en Londen nog tot in lengte van decennia over de Westtak naar Centraal boemelen.
-
ACT-F
- verkeersader
Dat geeft aanzienlijk minder risico's dan ondertunneling. De belastingbetaler moet ook willen en die wil is, zeker buiten Amsterdam, tanende.
Meer bitumen!
-
Alain
- expressweg
Tsja. Zonder een gedegen onderzoek naar en ontwerp van zo'n alternatief op palen, denk ik toch maar dat je je door je eigen wensdenken laat leiden.
En "de belastingbetaler" heeft uiteindelijk ook meebetaald aan de Noord/Zuidlijn, de Betuwelijn en de HSL, maar die gaat (gelukkig) niet direct over waar welk centje precies heen gaat. Dat wordt uiteindelijk door onze gekozen volksvertegenwoordigers bepaald, en als "de belastingbetaler" meent dat die vertegenwoordigers deze nieuwe bodemloze geldput maar snel met zand moeten volstorten, moet "de belastingbetaler" maar het hokje bij de juiste vertegenwoordiger rood inkleuren.
Succes niet gegarandeerd, overigens.
En "de belastingbetaler" heeft uiteindelijk ook meebetaald aan de Noord/Zuidlijn, de Betuwelijn en de HSL, maar die gaat (gelukkig) niet direct over waar welk centje precies heen gaat. Dat wordt uiteindelijk door onze gekozen volksvertegenwoordigers bepaald, en als "de belastingbetaler" meent dat die vertegenwoordigers deze nieuwe bodemloze geldput maar snel met zand moeten volstorten, moet "de belastingbetaler" maar het hokje bij de juiste vertegenwoordiger rood inkleuren.
Succes niet gegarandeerd, overigens.
-
Steyn_E
- autoweg
Het kan ook gewoon zo blijven liggen als het er nu ligt. Geen enkele reden om daar een tunnel te willen. Het moet maar eens afgelopen zijn met die onzin. We hebben overduidelijk niet de financiële middelen of mankracht om dit soort luxeprojecten (landtunnels) te veroorloven. En zo lang men niet ook het spoor ondergronds brengt is het al helemaal weggegooid geld.
-
Alain
- expressweg
We hebben in het recente verleden tal van (land)tunnels gebouwd, dus ik zou niet inzien waarom we dat nu ineens niet meer kunnen. Het is dus gewoon een kwestie van willen, en daar hangt een prijskaartje aan.
En als we niet willen: ook goed. Dan blijft het liggen zoals het nu ligt. Ik zou dat zelf wel jammer vinden, want die tunnels zouden het barrière-effect dat de Zuidas nu nog zo opdeelt wel verminderen, en het gebied ook wel een stuk aangenamer maken zodat er misschien wat meer ontwikkelingen mogelijk zijn dan nu. Maar buiten dat om kom ik hier weinig, en zou het voor mij dus ook weinig uitmaken wat hier uiteindelijk gaat gebeuren.
En als we niet willen: ook goed. Dan blijft het liggen zoals het nu ligt. Ik zou dat zelf wel jammer vinden, want die tunnels zouden het barrière-effect dat de Zuidas nu nog zo opdeelt wel verminderen, en het gebied ook wel een stuk aangenamer maken zodat er misschien wat meer ontwikkelingen mogelijk zijn dan nu. Maar buiten dat om kom ik hier weinig, en zou het voor mij dus ook weinig uitmaken wat hier uiteindelijk gaat gebeuren.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Met de aanpassingen van de knooppunten Amstel en de Nieuwe Meer wordt het toch ook al beter voor de verkeersveiligheid en de doorstroming. De aanpassingen aan Amstel zijn toch ook al definitief?
Verder verbetert de kwaliteit voor de ov-reiziger toch ook al met de extra passage onder het spoor, waarmee de capaciteit van het station ook toeneemt.
Die onderdelen geven al veel verbetering, zodat wat mij betreft die ondertunneling ook geschrapt kan worden, en naar onderhoud toe kan.
NB ook voor de huidige landtunnels zouden we eens kunnen kijken of dat aangepast kan worden naar meer open bakken, zodat er tunnelwet er niet meer van toepassing hoeft te zijn.
En om nog meer te besparen maar eens kijken of die tunnelwet wat soberder kan, zoals in andere landen.
Verder verbetert de kwaliteit voor de ov-reiziger toch ook al met de extra passage onder het spoor, waarmee de capaciteit van het station ook toeneemt.
Die onderdelen geven al veel verbetering, zodat wat mij betreft die ondertunneling ook geschrapt kan worden, en naar onderhoud toe kan.
NB ook voor de huidige landtunnels zouden we eens kunnen kijken of dat aangepast kan worden naar meer open bakken, zodat er tunnelwet er niet meer van toepassing hoeft te zijn.
En om nog meer te besparen maar eens kijken of die tunnelwet wat soberder kan, zoals in andere landen.