[A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

Re: [A067] Verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door boe! » vr 27 apr 2012, 21:20

StefanR88 schreef:
Extra brug bij Lierop voor drukke A67LIEROP - De bewoners van het gehucht Boomen bij Lierop kunnen opgelucht ademhalen.
Het plan om de afrit van de snelweg A67 te verleggen naar hun percelen toe, is definitief van de baan. Om de oprit naar Venlo veiliger te maken, kiest Rijkswaterstaat ervoor om een extra brug te maken over de Zuid-Willemsvaart. Dat is goedkoper gebleken dan de huidige brug te verbreden naar 2 keer 3 rijstroken
http://www.ed.nl/verkeer/10930959/Extra ... ke-A67.ece
Ik snap het niet helemaal, vooral de laatste zin ontbreekt er iets volgens mij :facepalm:
Als je nog een keer op de link klikt, dan kun je zien dat de laatste zin gewijzigd is. Verder verwijs ik naar het officiële persbericht van RWS.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » vr 27 apr 2012, 21:57

Een verbreding van de A67 zie ik tot Sint Juttemis niet komen. Ik denk dat de A58 tussen Breda en Eindhoven 'nog eerder' aan de beurt komt.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » za 28 apr 2012, 15:10

harry schreef:
journalist schreef:zoals ik het begrepen heb, zal de nieuwe brug een enkele rijstrook hebben,
^^
Rene schreef:Als men maar niet kiest voor een apart enkelstrooks viaduct ernaast. Dat zou pas echt getuigen van een korte-termijn-visie...
Tja...
volgens mij was dat wel duidelijk. Deze oplossing zou volgens het artikel goedkoper zijn dan de oprit richting westen verplaatsen. Dat kan volgens mij alleen als je er een enkelstrooks bruggetje naast legt.

StefanR88
polderweggetje

Bericht door StefanR88 » za 28 apr 2012, 19:44

^^ Ik weet niet of dit wel slim is, in de toekomst moet A67 toch verbreed worden, dus weggegooid geld.. :nuts: En dit jaar is er weer meer files dan voorheen (en ook ongevallen keren weer terug), kortom korte termijn visie is heel slecht voor autosnelwegen en economie.. ik ga in elk geval bezwaar aanmaken tegen aanleg van enkelstrooksbrug :booooos: dus Rws zal niet makkelijk snel beginnen aan de aanleg van een enkelstrooksbrug :wijsvinger:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 28 apr 2012, 19:53

Bezwaar maken is zinloos, er zal dan simpel gesteld worden dat een bredere brug "niet binnen de scope van het project valt".

StefanR88
polderweggetje

Bericht door StefanR88 » za 28 apr 2012, 20:19

^^ dat weet ik ook wel, gewoon zo van lekker lastig doen zodat ze maar beter kunnen oplossen B( . Want ik ben het zat met die gevaarlijke situaties met een enkelstrooksbrug lost je toch niets op aangezien dat vrachtwagen blijven stromen. En sterker nog, van rijbaan wisselen in de toekomst na aanleg van enkelstrooksbrug toch weer verboden voor vrachtwagens ;). Dan komen ze over enkele maanden weer achter hun oren te krabben zo meer van: was dit wel slim?.. dus voorkomen is beter dan een fout herstellen ;)

Mogelijk heeft dit te maken met A58, die vinden ze momenteel belangrijker. Toch was er laatste tijd slecht nieuws gehoord over A58, het schijnt dat verkeersdruk juist steeds meer afneemt (hoe kan dat toch??)
en A67 behoort idd bij TEN-T en SVIR, dat zegt ook genoeg over inzicht van rws... :facepalm:

StefanR88
polderweggetje

Bericht door StefanR88 » wo 20 jun 2012, 19:55

zojuist er was een inloopavond... wat me opviel dat er felle tegenstand over geluidswallen bij Lierop.
over ontwerp van het brug weet ik niet,want ik kon er zelf ook niet aanwezig zijn.

hier krantartikel van Eindhovens dagblad;
Ook felle tegenstand scherm A67
LIEROP - Veel Lieroppenaren hebben nog vragen over de exacte plannen van Rijkswaterstaat, ministerie en gemeente om een geluidsscherm te plaatsen langs de snelweg A67. Vooral bewoners aan de noordzijde van de snelweg maken zich zorgen over toename van geluidsoverlast, omdat het geluid wel eens zou kunnen weerkaatsen.
Een ambtenaar van de gemeente verzekerde de bezorgde aanwonenden dat berekeningen laten zien dat er geen sprake kan zijn van meer geluid. Maar veel minder decibel zal het ook niet worden voor deze dorpelingen.
Met name familie Verberne vindt het een groot nadeel dat het zicht op de Koepelkerk van de snelweg af wordt verslechterd door het 4 meter hoge scherm.
http://www.ed.nl/verkeer/11247172/Ook-f ... rm-A67.ece

Ergens hebben ze wel gelijk, qua uitzicht over Lierop hebben ze wel gelijk. dat zou ik ook jammer vinden als ik Lierop niet meer zag.

GrandmasterE
verkeersader

Bericht door GrandmasterE » wo 20 jun 2012, 20:01

Simpel, als men geen geluidsscherm wil; dan niet. Of is dit weer een 'paarse-krokodil'-verhaal, waarbij de overheid haar inwoners nu op eens wil beschermen tegen overlast die er niet is, en andere klachten veroorzaken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 20 jun 2012, 20:03

De overheid is volgens de Wet geluidhinder verplicht om de burgers te beschermen tegen lawaai (spoor, weg, industrie), of men dat nou wil of niet. Van tijd tot tijd zie je ook discussies opsteken of geluidsschermen langs spoorlijnen in steden moeten worden gebouwd. In veel gevallen heeft men 70 of zelfs 80 dB op de gevel maar heeft men liever uitzicht. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen, ik woon ook aan het spoor en heb liever wat lawaai dan dat er een 6 meter hoog scherm voor komt.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 25 jun 2012, 10:28

Toch is er in Lierop jarenlang gepleit voor geluidsschermen en werd het telkens afgewezen door rws omdat er te weinig overlast zou zijn. Nu komt er een scherm en is het voor sommigen weer niet goed. Denk toch dat het merendeel van de kern wel voorstander is, maar een aantal mensen wat harder schreeuwen

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 25 jun 2012, 10:58

Bij de geluidsschermen aan de N492 bij Poortugaal en Rhoon heeft dat ook gespeeld, het gros van de bewoners wilde het niet, omdat ze dan het idee hadden in een gevangenis te zitten 9een aantal huizen staat erg dicht op de Groen Kruisweg, en nu dus op het scherm). Maar dat mocht niet baten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 25 jun 2012, 11:23

jeroent schreef:Toch is er in Lierop jarenlang gepleit voor geluidsschermen en werd het telkens afgewezen door rws omdat er te weinig overlast zou zijn. Nu komt er een scherm en is het voor sommigen weer niet goed. Denk toch dat het merendeel van de kern wel voorstander is, maar een aantal mensen wat harder schreeuwen
Dat is niet echt nieuw toch? Er zijn altijd wel een paar apen die zitten te zeiken en daarmee belangrijke dingen waar veeeeeel meer mensen profijt van hebben tegen houden of op z'n minst flink duurder maken. :pukey:

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » ma 25 jun 2012, 12:53

Die hele A67 tussen Leenderheide en Zaarderheiken moet gewoon op de schop vind ik. Het vrachtverkeer is onevenredig gestegen en nu een drukke en daardoor onprettige route. In Duitsland zou zoiets allang 2*3 zijn.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » ma 25 jun 2012, 13:38

^^ Correctie: daar zouden ze nu al 6 jaar met de ombouw naar 2x3 bezig zijn...

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 25 jun 2012, 15:05

Ja en nog 10 jaar nodig hebben. In Polen zouden ze volgend jaar beginnen en het vorig jaar af hebben.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 26 jun 2012, 12:55

Samenwerkingsverband Regio Eindhoven schreef:Aanpak A67 bij knooppunt Leenderheide versneld

Het knooppunt Leenderheide wordt versneld aangepakt. Dat gebeurt omdat er nu dagelijks problemen zijn met de doorstroming op de A67 tussen Leenderheide en Geldrop. De versnelde aanpak is mogelijk omdat het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en minister Schultz van Haegen ( Infrastructuur en Milieu) samen de kosten voor hun rekening nemen.
Het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) draagt 5,5 miljoen euro bij aan de duurzame aanpassing van de A67. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu financiert de andere 5,5 miljoen euro in het kader van het programma Beter Benutten. “Het is niet gebruikelijk dat we als regio meebetalen aan de aanpak van een Rijksweg. We doen dit nu wel vanwege het belang om de files op de A67 op te lossen. We steken daarmee onze nek uit. Door de eenmalige bijdrage van het SRE kan het knelpunt op de A67 bij Leenderheide nu versneld worden aangepakt”, aldus Fons Jacobs, portefeuillehouder Mobiliteit van het SRE.

Versnelde aanpak
Het in- en uitvoegend verkeer ten oosten van knooppunt Leenderheide veroorzaakt dagelijks files. De aanpak van de A67 bij Leenderheide omvat de volgende maatregelen:
1. komend vanuit Venlo wordt de uitvoegstrook richting het verkeersplein verlengd en verdubbeld en wordt het verkeersplein aangepast;
2. vanaf het verkeersplein richting Venlo wordt de invoegstrook verlengd en verdubbeld.
Na de aanpak van knooppunt Leenderheide volgt tussen 2020 en 2023 de aanpassing van de aansluiting Geldrop en de verbreding van 2 naar 3 rijstroken.

Beter Benutten maatregel
De aanpak van de A67 is een maatregel binnen het landelijke programma Beter Benutten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Beter Benutten staat voor minder files, groei op het spoor en meer gebruik van vaarwegen, zodat de economie kan groeien. Rijk, regio en bedrijfsleven nemen samen in de drukste regio's, waaronder Brabant, innovatieve maatregelen die de bereikbaarheid verbeteren .
http://www.sre.nl/web/show/id=129747/contentid=13432

GrandmasterE
verkeersader

Re: [A067] Verbreding 2x3

Bericht door GrandmasterE » di 26 jun 2012, 13:32

Goed nieuws :top:. Fijn dat het ook duurzame aanpassingen betreffen. Dit viaduct zal dus sneuvelen; of er ook een nieuwe voor in de plaats zal komen, is nog maar de vraag. Het viaduct is aangesloten op een onverhard mountainbikepad, dus een echt belang is er niet.
Het zou nu ook erg stom zijn om de nieuwe brug bij Someren niet voor 2x3 te bouwen.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 26 jun 2012, 13:38

Lapwerk aan het bestaande verkeersplein dus. Ik wil toch op z'n minst een vloeiende directe verbindingsboog A2z > A67o zien, geheel los van het verkeersplein.

Wat betreft dat viaduct: daar past wel 2x3 zonder vluchtstrook onderdoor. De toerit zou je kunnen verlengen onder het rechtse veld door en pas na het viaduct laten invoegen. Dit kan makkelijk worden gedaan door het talud wat af te graven en een grondkerende constructie toe te passen.

Voor hulpdiensten is het dan wel wenselijk dat er in halfverharding een doorsteekje wordt gemaakt tussen de vluchtstrook (voor het insnoeringspunt) en de verlengde toerit. Helaas lijkt er net niet genoeg ruimte te zijn om de toerit ook met een volwaardige vluchtstrook onder het viaduct door te proppen. Hoewel, in KP Hoogeveen lukte het ook... :)

Goedkoper alternatief: de vluchtstrook gewoon met halfverharding onder het viaduct leiden, zoals ook bij de A2 Eindhoven - Valkenswaard is gedaan. In ieder geval genoeg alternatieven te bedenken om de vervanging van een viaduct te besparen.

Onderschat verder nooit het lokale belang van viaducten, ook al is het maar een fietsviaduct in een landelijke omgeving!
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

GrandmasterE
verkeersader

Bericht door GrandmasterE » di 26 jun 2012, 13:48

^^Als ik het artikel goed interpreteer dan zal dit een duurzame verbreding/aanpassing worden. Ik ga dan niet uit van kunst-en-vlieg-werkoplossingen, maar in Nederland weet je het maar nooit.
Het viaduct is trouwens wel als een mini-ecoduct ingericht, waarbij je als fietser en voetganger er nog net door kunt; maar de natuur heeft 'voorrang' op dat viaduct.

En wat betreft de vrije bo(o)gen van en naar de A2, ben ik het volkomen met je eens. Maar de verbinding A2 Zuid --> A67 Oost is niet echt problematisch. Het invoegen vanaf het verkeersplein op de A67, dat is het probleem. A67 Oost --> A2 Zuid is ook geen problematische verbinding, maar ook hier is het uitvoegen naar Leenderheide het probleem. De grote intensiteiten komen van/naar de N2 en de Ring van Eindhoven, en maar een klein gedeelte A2<>A67. Vrije bogen zijn dus wat robuuster, maar zijn (nog) niet echt nodig.

GrandmasterE
verkeersader

Bericht door GrandmasterE » do 09 aug 2012, 12:55

Hier een evaluatie van de al reeds getroffen (kleine) maatregelen op de A67; wellicht interessant: http://portal.net-mr.com/207685/28/rwsp ... _wegen.pdf.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 11 aug 2012, 12:40

2*3 op de gehele A67 tussen Leenderheide en Zaarderheiken zou ik opteren en de weg kan dan weer jaren(misschien wel altijd) vooruit. Het is nu niet echt prettig rijden op de A67. Bij de bouw kunnen ze bossages aan beide zijden planten om overlast van de snelweg meer in te perken voor de omgeving. De A73 bij Venlo kunnen ze dan ook gelijk aanpakken.

Volgens mij is het ruwweg zo:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » za 11 aug 2012, 13:52

Klopt, al vraag ik me wel af hoe groot het percentage internationaal vrachtverkeer is op de A58. Sowieso, gevoelsmatig lijkt het me altijd dat de combinatie van BAB40 en BAB61 in Duitsland samen minder vrachtverkeer verwerkt dan de A67. Dat zou op een redelijk percentage nationaal vrachtverkeer met bestemming Venlo duiden.

Heeft er iemand toevallig intensiteiten van de A67 met het vrachtverkeer uitgesplitst? Met name de grenspunten, maar ook het verloop vanaf Eindhoven -> Venlo is interessant. Volgens mij loopt de intensiteit ook behoorlijk af, met name na de afritten Someren en Asten.
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 11 aug 2012, 14:01

Volgens mij zal ook wel een aandeel vrachtverkeer naar Trade Port bij Venlo gaan. Een zeer groot bedrijventerrein wat ook groeit.
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op za 11 aug 2012, 14:10, 2 keer totaal gewijzigd.

GrandmasterE
verkeersader

Bericht door GrandmasterE » za 11 aug 2012, 14:07

^^ Klopt.
nielske1990 schreef:Klopt, al vraag ik me wel af hoe groot het percentage internationaal vrachtverkeer is op de A58. Sowieso, gevoelsmatig lijkt het me altijd dat de combinatie van BAB40 en BAB61 in Duitsland samen minder vrachtverkeer verwerkt dan de A67. Dat zou op een redelijk percentage nationaal vrachtverkeer met bestemming Venlo duiden.

Heeft er iemand toevallig intensiteiten van de A67 met het vrachtverkeer uitgesplitst? Met name de grenspunten, maar ook het verloop vanaf Eindhoven -> Venlo is interessant. Volgens mij loopt de intensiteit ook behoorlijk af, met name na de afritten Someren en Asten.
Ik denk dat je het psychologisch effect niet moet vergeten. De A67 na Someren/Asten is veel ruimer opgezet, en ligt in een landelijkere omgeving dan De Hogt- Someren/Asten, wat veel enger oogt. Aangezien op de N279 ook aardig wat (internationaal) vrachtverkeer rijdt zou je mogen verwachten dat na deze aansluiting de intensiteiten m.b.t. het vrachtverkeer hoger liggen. Mijn gevoel zegt echter hetzelfde als wat jij zegt, maar dat kan dus puur psychologisch zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 11 aug 2012, 14:13

nielske1990 schreef:Heeft er iemand toevallig intensiteiten van de A67 met het vrachtverkeer uitgesplitst? Met name de grenspunten, maar ook het verloop vanaf Eindhoven -> Venlo is interessant. Volgens mij loopt de intensiteit ook behoorlijk af, met name na de afritten Someren en Asten.
Afbeelding

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 11 aug 2012, 14:16

50.000 (vrachtverkeer of niet) is toch al genoeg reden om gewoon 2*3 aan te leggen?
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op za 11 aug 2012, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 11 aug 2012, 14:20

Ik zou vanaf 65.000 voertuigen en minimaal 15% vrachtverkeer wel graag 2x3 zien omwille de doorstroming. In Nederland voldoet een groot deel van het wegennet daar aan (behalve noord-Nederland en Zeeland). Vanaf 75.000 voertuigen en 15% vrachtverkeer zie je dat filevorming frequenter wordt.

In het geval van de A67 zie je dat de algehele intensiteiten op het middendeel niet erg hoog zijn (zo'n 50.000 voertuigen) maar het aandeel vrachtverkeer is erg hoog, zowel in percentage als absolute aantallen. De praktijk wijst uit dat vanaf circa 18.000 - 20.000 vrachtwagens per etmaal de rechterrijstrook ernstig onderbenut wordt waardoor ook met relatief lage overall intensiteiten de doorstroming verslechterd.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 11 aug 2012, 14:43

Wat zou de reden zijn voor die relatief lage overall intensiteit?

nielske1990
autoweg

Re: [A067] Verbreding 2x3 ??

Bericht door nielske1990 » za 11 aug 2012, 15:49

^^ Wat te denken van de lage bevolkingsdichtheid in het tussenliggende gebied. Daarnaast is Venlo niet dusdanig groot dat het op zichzelf heel veel verkeer genereert, hoewel de transportsector dit wel doet. Het grappige is, je ziet dat ook op het spoor. In de doorgaande IC naar Venlo weinig reizigers na Helmond/Deurne wat dus extra stops geeft om nog iets van reizigers te genereren. Tegelijkertijd heeft Venlo de meeste frequente containershuttledienst van Nederland om de logistieke sector aan haar trekken te laten komen.

@GrandmasterE: Dat psychologische zal ongetwijfeld het gevoel versterken, maar de snelheden die je haalt tussen Someren/Asten en Venlo zijn ook gewoon hoger dan tussen Someren/Asten en Eindhoven. Het verkeer loopt vlotter en dat merk je. Statistisch is er zo te zien toch geen groot verschil, wat er vermoedelijk op wijst dat de druppel aan het overlopen is voor met name het traject Eindhoven-Someren/Asten. Het is dus wachten op grotere problemen en dan heb je het nog niet over het snelweg-ontwijkend verkeer dat nu door enkele dorpen rijdt.
Overigens heeft de N279 vooral vrachtverkeer met een bestemming langs de route, dus het klopt m.i. redelijk dat je daar niets van ziet in de richting van Venlo.
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

nederland24
2x2 autosnelweg

Re: [A067] Verbreding 2x3 ??

Bericht door nederland24 » za 11 aug 2012, 18:31

Chris schreef:Ik zou vanaf 65.000 voertuigen en minimaal 15% vrachtverkeer wel graag 2x3 zien omwille de doorstroming. In Nederland voldoet een groot deel van het wegennet daar aan (behalve noord-Nederland en Zeeland). Vanaf 75.000 voertuigen en 15% vrachtverkeer zie je dat filevorming frequenter wordt.

In het geval van de A67 zie je dat de algehele intensiteiten op het middendeel niet erg hoog zijn (zo'n 50.000 voertuigen) maar het aandeel vrachtverkeer is erg hoog, zowel in percentage als absolute aantallen. De praktijk wijst uit dat vanaf circa 18.000 - 20.000 vrachtwagens per etmaal de rechterrijstrook ernstig onderbenut wordt waardoor ook met relatief lage overall intensiteiten de doorstroming verslechterd.
Waarom worden de intensiteiten niet berekend door het aantal vrachtwagens te tellen als twee auto's. Dan krijg je een veel beter beeld van de intensiteiten.