Actieplan spoor 2020

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Vinny » do 28 aug 2008, 23:04

^^ En dus komen er tussen Lelystad en Zwolle liefst 88 kunstwerken. Want ja, elke Nimby* moest zijn eigen viaduct krijgen :shock:
*) dit betreft nu dus weer boeren die het vertikken om tot ruilverkaveling over te gaan :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door mavas » do 28 aug 2008, 23:33

Vinny schreef:Wat treinen mógen rijden is een totaal ander verhaal. Het zal me niets verbazen als de treinen in Almere en Lelystad gewoon maximaal 140 mogen rijden (standaard baanvaksnelheid). Ook als de rest van het spoor voor 200 km/h geschikt wordt gemaakt.
In Duitsland hebben ze op de baanvakken waar 200 gereden mag worden toch ook veiligheidsvoorzieningen aangebracht op de stations? Dat moet in NL toch ook kunnen dan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Vinny » vr 29 aug 2008, 16:43

Mavas, leer eens af met te denken dat wat in het buitenland kan, in Nederland ook kan.
Regel 1: Iets dat in het buitenland kan, kan of mag in Nederland niet.
Regel 2: Indien iets in Nederland eventueel zou kunnen wat in het buitenland ook kan treedt regel 1 in werking...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Seat Ibiza » vr 29 aug 2008, 19:54

^^
Hij is goed. :mrgreen:
Nederland blinkt er in uit dat het telkens meent het wiel opnieuw te moeten uitvinden...

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Schenker » za 30 aug 2008, 12:55

Chris schreef:Meer mensen met de trein betekend een exponentiële groei van de kosten, want de spits-dalverhouding wordt alleen maar groter wat bakken met geld kost.

en die 5% per jaar lijkt me inderdaad wat overdreven (1*1,05^12 = ~1,8). Het spoor houdt die groei echt niet vol.
Waar haal je de wijsheid vandaan dat het spoor die groei niet volhoudt? Het zou kunnen maar dat weten we pas achteraf. Verkeerkundigen werken gelukkig niet met dit soort onderbuikgevoelens.

Met een grotere spits/dal verhouding heb je inderdaad relatief hogere kosten. Maar dat is voor wegen niet anders dus ik zie je punt niet helemaal.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Jeroen » za 30 aug 2008, 13:26

Schenker schreef:Waar haal je de wijsheid vandaan dat het spoor die groei niet volhoudt?
Omdat het spoor op een groot deel van het netwerk al mutjevol zit. Natuurlijk kun je dan weer investeren, maar dan is er weer geen geld, blablabla, en ondertussen ligt het volgende OV-project al weer op stapel. In die zin is het de vraag of we die groei bij kunnen benen.
Schenker schreef:Met een grotere spits/dal verhouding heb je inderdaad relatief hogere kosten. Maar dat is voor wegen niet anders dus ik zie je punt niet helemaal.
Met zulke projecten wordt altijd geroepen dat het automobilisten gaat lokken. En overstappende automobilisten zijn doorgaans spitsrijders...

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Schenker » za 30 aug 2008, 13:40

Jeroen schreef: Omdat het spoor op een groot deel van het netwerk al mutjevol zit. Natuurlijk kun je dan weer investeren, maar dan is er weer geen geld, blablabla, en ondertussen ligt het volgende OV-project al weer op stapel. In die zin is het de vraag of we die groei bij kunnen benen.
Nogmaals, hoe zit het met onze wegen? Die zitten ook vrij vol en daarvoor staat relatief gezien nog minder voor op stapel dan voor het OV. Het wegverkeer groeit desondanks ieder jaar.
Jeroen schreef: Met zulke projecten wordt altijd geroepen dat het automobilisten gaat lokken. En overstappende automobilisten zijn doorgaans spitsrijders...
Volgens mij begrijp je niet wat ik zeg, daar heb ik het niet over. Wat ik probeer te zeggen is dat bij wegen de investering ook relatief hoog is; Bij OV zijn de kosten relatief hoog bij veel materieel en capaciteit in de spits. Bij wegen is dat ook zo, die extra rijstrook voegt buiten de spits weining tot niets toe en zo heb je dus ook daar een relatief hoge investering voor spitsverkeer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Jeroen » za 30 aug 2008, 14:07

Met alle respect, maar momenteel is de problematiek op de weg toch wel een stukje groter dan in het OV. Misschien iets meer theoretisch dan: ik denk dat de verliezen door vertragingen en uitgevallen diensten een heel stuk minder zullen zijn dan verliezen door files (denk ook aan vrachtverkeer!). Maar wellicht dat daar cijfers over te vinden zijn. Dus ja: een iets kritischere blik naar OV-investeringen zou geen kwaad kunnen.
Schenker schreef:Bij wegen is dat ook zo, die extra rijstrook voegt buiten de spits weining tot niets toe en zo heb je dus ook daar een relatief hoge investering voor spitsverkeer.
Alleen heb je met meer railinfra nog niet meer/beter OV. Dat is juist wat het zo duur maakt. Ik ben ook niet tegen verbetering van het OV, maar zomaar effe 4,5 miljard uit je mouwen schudden is het andere uiterste.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Schenker » za 30 aug 2008, 14:23

Jeroen schreef:Met alle respect, maar momenteel is de problematiek op de weg toch wel een stukje groter dan in het OV. Misschien iets meer theoretisch dan: ik denk dat de verliezen door vertragingen en uitgevallen diensten een heel stuk minder zullen zijn dan verliezen door files (denk ook aan vrachtverkeer!). Maar wellicht dat daar cijfers over te vinden zijn. Dus ja: een iets kritischere blik naar OV-investeringen zou geen kwaad kunnen.
Schenker schreef:Bij wegen is dat ook zo, die extra rijstrook voegt buiten de spits weining tot niets toe en zo heb je dus ook daar een relatief hoge investering voor spitsverkeer.
Alleen heb je met meer railinfra nog niet meer/beter OV. Dat is juist wat het zo duur maakt. Ik ben ook niet tegen verbetering van het OV, maar zomaar effe 4,5 miljard uit je mouwen schudden is het andere uiterste.
Ik ben het ook wel grotendeels met je eens hoor ;), in mijn eigen visie op mobiliteit moet er niet veel in rail geinvesteerd worden. Ik vind alleen de tegenargumenten die door Chris gegeven werden niet de juiste.

Investeren in spoor kan wel heel nuttig zijn, maar dan zou de ruimtelijke ordening daar ook op af gestemd moeten worden. Dat lijkt me in Nederland te moeilijk, dus ik denk dat als er veel in infrastructuur geinvesteerd wordt, dat beter in wegverkeer kan worden gedaan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Vinny » za 30 aug 2008, 18:17

Dus ja: een iets kritischere blik naar OV-investeringen zou geen kwaad kunnen.
Ik heb vandaag een beetje kunnen rondneuzen in oude spoorboekjes. Als men eens zou stoppen met het afbraakbeleid van het OV: er reden vroeger spitstreinen van Maastricht naar Eijsden, sprinters tussen IJmuiden en Amsterdam, stoptreinen Maastricht - Kerkrade (eens per twee uur door naar Aken), internationale treinen op de lijn Nijmegen - Kleef; diverse internationale treinen die ook voor binnenlandse reizen gebruikt konden worden (de nachttrein naar Parijs stond als reguliere IC in het spoorboekje); dan zou er niet zo heel veel geld hoeven te worden geïnvesteerd en toch reizigers een goed product kunnen leveren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Seat Ibiza » za 30 aug 2008, 18:40

Vinny schreef:er reden vroeger spitstreinen van Maastricht naar Eijsden
In welk jaar? Zo lang ik me kan herinneren werd Eijsden slechts bediend door treinen naar Luik.
Vinny schreef:sprinters tussen IJmuiden en Amsterdam
Met sprinters bedoel je die elektrische treinstellen? Op een niet-geëlektrificeerd stuk spoor? Knap... Of bedoel je de NS-marketing term voor stoptrein?
Vinny schreef:stoptreinen Maastricht - Kerkrade (eens per twee uur door naar Aken)
Stoptreinen Maastricht - Kerkrade (via Heerlen) rijden nu elk half uur sinds de aanbesteding van de lijn en zo hoog is de frequentie nog nooit geweest. Of bedoel je via Simpelveld (=miljoenenlijntje) ? Dat traject loopt door relatief dun bevolkt gebied en de sluiting daarvan is nooit een groot gemis geweest. Verder: treinen naar Kerkrade kunnen NIET doorrijden (of doorgereden hebben) naar Aken. De afsplitsing van de lijn naar Herzogenrath - Aken is bij Landgraaf. Voor het traject via Simpelveld ligt de splitsing direct na deze plaats. Beide afsplitsingen liggen in de rijrichting NAAR Kerkrade, dus een trein vanuit Kerkrade kan nooit (zonder de rijrichting te wijzigen) naar Aken rijden.
Oftewel: je bewering is :blabla:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Vinny » za 30 aug 2008, 18:54

Met sprinters bedoel je die elektrische treinstellen? Op een niet-geëlektrificeerd stuk spoor? Knap... Of bedoel je de NS-marketing term voor stoptrein?
SGM. Stadsgewestelijk materiëel, bij het publiek beter bekend onder 'sprinter', spoorhobbyisten noemen het ook wel 'banaan'. De lijn naar IJmuiden was dus geëlectificeerd. We hebben het wel over de jaren '70.
In welk jaar? Zo lang ik me kan herinneren werd Eijsden slechts bediend door treinen naar Luik.
Nee, er hebben tot 1988 echt spitstreinen gereden (ik weet niet of ze doorreden naar Luik, stond niet aangegeven in betreffende tabel)
n. De afsplitsing van de lijn naar Herzogenrath - Aken is bij Landgraaf. Voor het traject via Simpelveld ligt de splitsing direct na deze plaats. Beide afsplitsingen liggen in de rijrichting NAAR Kerkrade, dus een trein vanuit Kerkrade kan nooit (zonder de rijrichting te wijzigen) naar Aken rijden.
Sorry; ik ben niet zo heel bekend met het Limburgse net (ik kom daar zelden tot nooit). Ik doelde op het spoorboekje wat ik nu in mijn bezit heb (ik heb alleen de dgl. 1988/1989 gekocht); waarin de verbinding naar Kerkrade juist is opgeheven. Het station Simpelveld werd daana eens per twee uur bediend door de trein naar Aken. Ik had dat iets zorgvuldiger kunnen formuleren. Op het moment dat de trein niet naar Kerkrade reed reed deze naar Aken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Seat Ibiza » za 30 aug 2008, 20:49

In welk jaar? Zo lang ik me kan herinneren werd Eijsden slechts bediend door treinen naar Luik.
Nee, er hebben tot 1988 echt spitstreinen gereden (ik weet niet of ze doorreden naar Luik, stond niet aangegeven in betreffende tabel)
Ik heb die dienstregeling ook nog, ergens, onder in een doos, dus kan er zo 1,2,3 niet bij. Even uit m'n hoofd dus: volgens mij is de spoorlijn sinds 1985 geëlektrificeerd en is de bediening toen (volledig) overgenomen door Belgische elektrische treinen. Maar desalniettemin blijft het mogelijk dat er destijds Nederlandse dieseltreinen ook over dit spoor hebben gereden. Zou je misschien die pagina kunnen scannen? En kun je eens kijken of er ook een tabel in het boekje staat voor de lijn naar Luik (en verder naar Knokke als ik me goed herinner) ? Kun je meteen kijken of de tijden en treinnummers overeenkomen.
Sorry; ik ben niet zo heel bekend met het Limburgse net (ik kom daar zelden tot nooit). Ik doelde op het spoorboekje wat ik nu in mijn bezit heb (ik heb alleen de dgl. 1988/1989 gekocht); waarin de verbinding naar Kerkrade juist is opgeheven. Het station Simpelveld werd daana eens per twee uur bediend door de trein naar Aken. Ik had dat iets zorgvuldiger kunnen formuleren. Op het moment dat de trein niet naar Kerkrade reed reed deze naar Aken.
Bijna correct: er waren tot de sluiting van het traject Kerkrade - Simpelveld twee treindiensten:
1. Maastricht - Valkenburg - Simpelveld - Aken (1x 2 uur), exploitatie door DB
2. (Maastricht?) - Valkenburg - Simpelveld - Kerkrade (1x per uur), exploitatie door NS

De laatste werd in 1988 opgeheven. Tot 1992 bleef de eerste nog bestaan, maar er veranderde niet aan de lijnvoering of de frequentie.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Vinny » za 30 aug 2008, 21:24

Het netwerk in Limburg was dichter dan tegenwoordig. Overigens kom ik op het onderwerp vanwege de open dag die de NS had georganiseerd in Haarlem. Er was ook een spoormarkt. Foto's en een verslag komen later deze week, alsmede een lijst van opmerkelijke zaken die ik in het spoorboekje 1988-1989 gevonden heb.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door waldo79 » za 30 aug 2008, 21:58

Tot aan de elektrificatie van Maastricht-Luik werd eerst de hele dienst met Plan U gereden. Later is dat traject ingekort tot Visé. Daar kon worden overgestapt op Belgisch materieel. Vanaf het moment van totale elektrificatie rijdt er Belgisch materieel tussen Maastricht en Luik. In die tijd is ook Maastricht-Randwijck geopend (Bron: Spoor en Trein 1997)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Coen Tunnel » zo 31 aug 2008, 1:37

En Maastricht Randwyck is in 1987 geopend.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door waldo79 » zo 31 aug 2008, 9:14

Exact :idea:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Seat Ibiza » zo 31 aug 2008, 10:14

Vinny schreef:Het netwerk in Limburg was dichter dan tegenwoordig.
Klopt, maar zoals gezegd worden de trajecten Kerkrade - Simpelveld en Aken - Simpelveld - Schin op Geul niet echt gemist. Er is vorig jaar wel eens geopperd dat een heropening van het traject Maastricht - Aken (via Simpelveld) misschien een optie was, maar ik zie het zelf niet snel gebeuren. @Vinny: kun je zien in het oude spoorboekje wat de reistijd Maastricht - Aken destijds was per trein? Ik schat dat dit zo'n 45 minuten moet zijn geweest. De snelbus tussen Maastricht en Aken deed er 50 minuten over. Inmiddels stopt deze bus echter overal en doet er een uur over, net zo snel als met de trein via Heerlen en Herzogenrath naar Aken. Desondanks denk ik dat de huidige situatie beter is als de situatie van 20 jaar geleden, want de verbinding Heerlen - Aken heeft meer belang als Maastricht - Aken.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door mavas » ma 01 sep 2008, 1:43

Het gaat hier al lang niet meer over het actieplan spoor 2020.
Vinny schreef:Het netwerk in Limburg was dichter dan tegenwoordig. Overigens kom ik op het onderwerp vanwege de open dag die de NS had georganiseerd in Haarlem. Er was ook een spoormarkt. Foto's en een verslag komen later deze week, alsmede een lijst van opmerkelijke zaken die ik in het spoorboekje 1988-1989 gevonden heb.
Weer een mini-meeting gemist! Ik heb die spoormarkt trouwens helemaal gemist.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Vinny » ma 01 sep 2008, 17:42

Het gaat hier al lang niet meer over het actieplan spoor 2020.
Maak je geen zorgen. Ik maak nog een nieuw topic met foto's en een verslagje over 100 jaar station Haarlem en een lijstje met opvallende zaken uit spoorboekje 1988/1989 ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Medianieuws

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Medianieuws » za 13 sep 2008, 22:40

[url=http://www.nrc.nl/binnenland/prinsjesdag/article1982593.ece/NS_betaalt_plannen_Eurlings]NRC[/url] (13-9-2008) schreef: NS betaalt plannen Eurlings

Den Haag - De NS blijkt grotendeels op te draaien voor de plannen van minister Eurlings (Verkeer, CDA) om 4,5 miljard euro in het spoor te investeren. De minister zocht al sinds de aankondiging van zijn plannen, in november 2007, naar geld om zijn spoorambities te financieren. Dat heeft hij nu gevonden buiten de Rijksbegroting, zo blijkt uit de ramingen van het Infrastructuurfonds. Daarin staat dat 2 miljard euro „grotendeels wordt gevonden” door NS een superdividend uit te laten keren. Het bedrag zal rechtstreeks worden overgemaakt aan spoorbeheerder ProRail. Het ministerie van Financiën beheert alle aandelen in de NS en kan op die manier grote invloed uitoefenen op het dividendbeleid. Dit najaar zullen gesprekken tussen de aandeelhouder en de NS plaatsvinden over het superdividend.
De NS zegt in een reactie dat zo’n winstuitkering „een zaak is van het bedrijf en de aandeelhouders”. De onderneming wil verder niet reageren op het voornemen van de overheid. „Als de aandeelhouder en het bedrijf een besluit hebben genomen, kunnen wij meer zeggen”, stelt een zegsman. De overige 2,5 miljard van Eurlings bestaat uit een bedrag van 0,8 miljard dat al was gereserveerd voor het openbaar vervoer. Daarnaast komt er 350 miljoen uit verschuiving binnen de bestaande spoorbegroting. Het was al langer bekend dat de geschrapte Zuiderzeelijn tussen Amsterdam en Groningen 1,35 miljard euro zou opleveren voor andere spoorambities.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Rene » za 13 sep 2008, 22:45

OK, het geld komt dus uit de spoorbegroting zelf en uit het bedrag dat NS eigenlijk teveel van de staat had ontvangen voor de exploitatie.
Prima zaak. Ik hoop nu alleen nog dat het geld binnen de spoorsector zo effectief mogelijk wordt ingezet...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76495
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Chris » za 13 sep 2008, 22:46

Ja, dus geen sexy stations of andere gadgets, maar meer capaciteit en spoorverdubbelingen waar nodig.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door mavas » di 23 sep 2008, 11:17

Noordhollands Dagblad schreef:'Metrodienst' van Alkmaar naar Amsterdam
12 september 2008

Forenzen in Alkmaar hoeven zich straks niet langer te haasten om de trein te halen. Prorail en NS willen in de nabije toekomst toe naar een metroachtig systeem waarbij er om de paar minuten een intercity vertrekt richting Amsterdam. Dat blijkt uit het actieplan 'Ruimte op de Rails' van NS, Prorail en de goederenvervoerders dat vorige week werd gepresenteerd. Het gaat om een pakket maatregelen om de capaciteit op het spoor drastisch te verhogen.

De spoorsector streeft er naar om vanaf 2015 elke tien minuten een intercity te laten rijden op de belangrijkste treinverbindingen. Zes per uur moeten er vertrekken. De belangrijkste verbindingen liggen weliswaar in de Randstad, maar ook Alkmaar profiteert mee. Sterker nog, het traject Alkmaar-Eindhoven wordt zelfs als eerste aangepakt, zegt woordvoerster Monique Matzen van Prorail. De treinen langs dat traject raken steeds voller. ,,Bovendien zijn er langs dat stuk spoor vrij eenvoudig maatregelen te nemen om de capaciteit te vergroten'', aldus Matzen.

Het gaat overigens niet om een nieuwe lijn Alkmaar-Eindhoven naast de huidige lijnen richting Nijmegen/Arnhem en Den Haag. ,,Het gaat om bestaande stukken spoor. Het zou zelfs best kunnen dat een reiziger iets vaker moet overstappen. Maar dat zal minder een probleem zijn als er maar een hele korte wachttijd is.''

Proral denkt aan 'slimme oplossingen' om de capaciteit uit te breiden. ,,Je kunt daarbij denken aan hulpspoor naast het bestaande spoor waarop de sprinter kan staan zodat de intercity kan passeren. Dan hoeven er maar kleine stukjes spoor aangelegd te worden. Ook valt te denken aan een slimme dienstregeling. De Schipholtunnel bijvoorbeeld liep helemaal vast. Nu is het zo dat een trein weliswaar op hetzelfde eiland aankomt, maar dat pas op het laatst bekend wordt of dat perron 1 of 2 zal zijn. Zo'n beperkte ingreep scheelt ontzettend veel. Ook kunnen perrons geschikt worden gemaakt voor langere treinen. Het zijn dingen die het publiek zelfs nauwelijks zal merken.''

Wanneer er vanaf Alkmaar zes intercity's per uur naar Amsterdam vertrekken, is nog niet bekend. De bedoeling is dat het systeem op de belangrijkste treinverbindingen over zeven jaar gereed is. Matzen: ,,Maar de lijn Alkmaar-Eindhoven is als eerste aan de beurt. Het valt niet te zeggen wanneer het zo ver is. Het liefst zo snel mogelijk.''

Het totaal aan plannen moet vallen binnen het budget van 4,5 miljard euro, dat minister Eurlings van verkeer voor de capaciteit beschikbaar wil stellen. Tijdens Prinsjesdag zal blijken of in de begroting inderdaad een dergelijk bedrag voor de plannen zal worden vrijgemaakt. Matzen: ,,Nog heel even wachten. We moeten het eerst zwart op wit zien.''
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Jeroen » di 23 sep 2008, 17:46

Ehm... en hoeveel treinen rijden er nu al tussen Alkmaar en Amsterdam? :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Vinny » di 23 sep 2008, 19:26

Er rijden 4 IC's per uur en het moeten er 6 gaan worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Palance » di 23 sep 2008, 19:27

Als ik aan 'metro' denk, denk ik aan een dienst die tussen 2 punten rijdt en op (vrijwel) elk tussenliggend station stopt. Dit gaat om intercity's en verdienen wat mij betreft niet het predikaat 'metro'
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door simon » di 23 sep 2008, 19:36

Tsja, "metrodient" en "lightrail" zijn de twee toverwoorden van dit moment. Een intercity Amsterdam-Alkmaar heeft even weinig met een metrodienst van doen als de PROTOS van Connexxion met Lightrail.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door Vinny » di 23 sep 2008, 19:44

Palance schreef:Als ik aan 'metro' denk, denk ik aan een dienst die tussen 2 punten rijdt en op (vrijwel) elk tussenliggend station stopt. Dit gaat om intercity's en verdienen wat mij betreft niet het predikaat 'metro'
Met 'metro' wordt bedoeld een verbinding met een frequentie van tenminste eens in de tien minuten, ongeacht of dat ding nou een bus, trein, of zweefvliegtuig is. Het is tegenwoordig een courante 'afkorting' van 'metro-achige dienstregeling'. :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

VincZ
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 16:03
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Actieplan spoor 2020

Bericht door VincZ » wo 24 sep 2008, 12:22

Palance schreef:Als ik aan 'metro' denk, denk ik aan een dienst die tussen 2 punten rijdt en op (vrijwel) elk tussenliggend station stopt.
Daar denken ze in New York anders over.
130 maakt dit land niet prettig.

Plaats reactie