[F][N002] Maubeuge - Laon - Paris

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[F][N002] Maubeuge - Laon - Paris

Bericht door Chris » ma 25 aug 2008, 15:16

N2 Laon - Soissons - Paris

Een fotoserie van de N2, de oude hoofdweg van Paris naar Brussel. Het gedeelte tussen Laon en Paris kent veel snelwegachtige stukken, met gedeeltes 2x2 zonder vluchtstroken en gelijkvloerse kruisingen, en gedeeltes echte Voie Expresses die niet voor een snelweg onder doen. Het grootste gedeelte van deze route is vrij rustig, behalve bij Paris, waar ik in de avondspits kwam, maar de drukte vooral de andere kant op was langs het vliegveld Charles deGaulle. De route is 114 kilometer lang.

:arrow: 72 foto's van de N2

kaart:
Afbeelding

vynkce
2x4 autosnelweg

Re: [FOTO] N2 Laon - Paris

Bericht door vynkce » ma 25 aug 2008, 16:14

Mooie fotoreeks.

De hele N2 tussen Laon en Parijs zal op vrij korte termijn helemaal op 2x2 gebracht worden. Het stuk tussen Maubeuge en Laon op veel langere termijn.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 25 aug 2008, 17:34

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 25 aug 2008, 20:24

http://picasaweb.google.nl/ASWchris2/N2 ... 7215010962
^Hoe moet je dit tijdig lezen?

http://picasaweb.google.nl/ASWchris2/N2 ... 1035307490
^Op het gevaar af een domme opmerking te maken als niet-Frankrijk-kenner, maar waarom staat Paris hier geheel in het blauw...

http://picasaweb.google.nl/ASWchris2/N2 ... 3503761170
... en hier in het groen?
De autogordel: een band voor het leven.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 25 aug 2008, 20:43

Frits schreef:http://picasaweb.google.nl/ASWchris2/N2 ... 1035307490
^Op het gevaar af een domme opmerking te maken als niet-Frankrijk-kenner, maar waarom staat Paris hier geheel in het blauw...

http://picasaweb.google.nl/ASWchris2/N2 ... 3503761170
... en hier in het groen?
Wat een domme opmerking zeg.

Het was te makkelijk :puh2:

Parijs is een groene bestemming van de N2. Dus Parijs in het groen. En een snelwegteken om aan te geven dat die route gedeeltelijk over de snelweg gaat. Merk op dat als dit een tolweg is, de 'groene route' op enig moment zal gaan afwijken van de route over de snelweg.

De blauwe variant is een verwijzing naar de A1, niet de richting Lille, maar de richting Parijs. De afstand is de afstand tot de oprit van de snelweg.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 26 aug 2008, 14:15

Frits schreef:http://picasaweb.google.nl/ASWchris2/N2 ... 7215010962
^Hoe moet je dit tijdig lezen?
Als je in Frankrijk rijdt kan je alle witte bestemmingen doorgaans overslaan. Ik heb veel gebruik gemaakt van Route Nationales, en dan zijn die groene bestemmingen erg handig. Alleen als je echt dicht bij je bestemming bent, en van de hoofdwegen af moet hoef je pas van die witte doelen gebruik te maken. Het ziet er op het eerste gezicht wat rommelig en overwelmend uit, maar als je even in Frankrijk rond rijdt werkt het prima.

Tevens kan je ook goed doelen blijven volgen via het OWN als je dat wilt terwijl in Nederland je bijna altijd naar de snelweg wordt geleid. In Frankrijk is dat anders, en worden tolvrije alternatieven doorgaans prima bewegwijzerd in plaats van dat ze je continu de tolweg op willen leiden.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » za 23 jan 2010, 17:00

De prefect heeft aangekondigd dat er de komende jaren fors geïnvesteerd zal worden in de N2 tussen Laon en Parijs. Tussen nu en 2014 is er een bedrag gereserveerd van € 105 miljoen. Een uitbreiding naar 2x2 rijstroken tussen Le Plessis en Nanteuil-le-Haudouin zal klaar zijn in 2012. De ring rond Gondreville is nog in studie, maar de werken starten dit jaar nog, bij Villers-Cotterêts is dit voor volgend jaar en bij Vaumoise zal dit in 2013 gebeuren. De delen tussen Nanteuil-le-Haudouin en Lévignen worden iets voor 2014.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 23 jan 2010, 17:03

Mooi. Maar de N2 is niet echt voordelig voor doorgaand verkeer. Zowel vanaf de A1 als vanaf de A4 is het geen logische route om te nemen als alternatief.

2x2 ten noorden van Laon (of zelfs helemaal naar Mons) zal er voorlopig nog wel niet inzitten...

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 23 jan 2010, 17:12

Voor vrachtverkeer wordt het dan toch langzaam maar zeker wel een aardig tolvrij alternatief tussen Brussel en Parijs.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 23 jan 2010, 18:32

^^ Zonder verbeteringen aan het stuk tussen Laon en de Belgische grens heb je er niets aan. De tijdsduur om het noordelijke stuk met de vele dorpspassages en de rit door Maubeuge af te leggen kost zoveel tijd dat die route zelfs voor vrachtwagens geen alternatief is.
Laatst gewijzigd door Willem op zo 22 aug 2010, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » zo 22 aug 2010, 17:17

In onderstaande powerpoint/pdf een schematisch overzicht (met kaartjes) van alle werken die gepland zijn op de N2 de komende jaren:
http://ddata.over-blog.com/xxxyyy/2/45/ ... DMI-V2.pdf

vynkce
2x4 autosnelweg

Re: [F][N002] Maubeuge - Laon - Paris

Bericht door vynkce » do 17 feb 2011, 22:46

De nieuwe expresweg tussen Louvroil en Beaufort opent in september.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » vr 18 feb 2011, 20:52

Das niet zo'n lang stukje. Dat maakt de N2 nog niet als volwaardig alternatief om tol te vermijden voor naar Reims of Parijs. :|

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 feb 2011, 21:09

Naar Reims neem je toch gewoon de A34, als je tol wil vermijden...

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » vr 18 feb 2011, 21:48

Daar heb je nog de niet goed uitgebouwde Belgische N5...
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op vr 18 feb 2011, 21:51, 3 keer totaal gewijzigd.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 18 feb 2011, 21:49

Of de N89 langs Bouillon.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » vr 18 feb 2011, 21:50

Dat lijkt me een omweg t.o.v de N5. :|

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » za 19 feb 2011, 10:13

Snelwegenkenner schreef:Das niet zo'n lang stukje. Dat maakt de N2 nog niet als volwaardig alternatief om tol te vermijden voor naar Reims of Parijs. :|

Nog enkele jaren geduld ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 19 feb 2011, 21:58

Snelwegenkenner schreef:Daar heb je nog de niet goed uitgebouwde Belgische N5...
Mwa, op behoorlijke delen is die weg vierstrooks.
Snelwegenkenner schreef:Dat lijkt me een omweg t.o.v de N5. :|
Hangt er vanaf van waar in Nederland je komt. ;)

Als je de tijd hebt is de route via Dinant, de grensovergang Heer-Agimont, Givet en Monthermé trouwens een echte aanrader, de Franse Ardennen zijn daar werkelijk prachtig. Verreweg het mooiste stukje Noord-Frankrijk. ;)

Ik zit de N2 toch te overwegen. Ik moet volgende maand naar Houdan, in de buurt van Parijs, en ik rij op een zondagmorgen. Dan zal de N2 vast niet zo'n probleem zijn en zal ik van langzaam verkeer ongetwijfeld weinig last hebben. 8-) Het is ongeveer 20 km langer, maar het scheelt wel de € 15 aan tol voor de Autoroute du Nord. :yesyesyes:

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 19 feb 2011, 23:16

Coen Tunnel schreef:
Snelwegenkenner schreef:Dat lijkt me een omweg t.o.v de N5.
Hangt er vanaf van waar in Nederland je komt.
Klopt. Ik had het bekeken vanuit Roosendaal.
Coen Tunnel schreef:Als je de tijd hebt is de route via Dinant, de grensovergang Heer-Agimont, Givet en Monthermé trouwens een echte aanrader, de Franse Ardennen zijn daar werkelijk prachtig. Verreweg het mooiste stukje Noord-Frankrijk.
Die heb ik in het najaar gezien tussen de E411 en Givet. 8-) Dat lijkt me een leuke route als je ergens in Noord Frankrijk wilt zijn, maar niet handig op doorreis. :yes:

Foto van de grens. Belgische N96 en Franse D8051.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Uploaded with ImageShack.us
Foto van de omgeving van Dinant.

Afbeelding
Coen Tunnel schreef:Ik zit de N2 toch te overwegen. Ik moet volgende maand naar Houdan, in de buurt van Parijs, en ik rij op een zondagmorgen. Dan zal de N2 vast niet zo'n probleem zijn en zal ik van langzaam verkeer ongetwijfeld weinig last hebben. 8-) Het is ongeveer 20 km langer, maar het scheelt wel de € 15 aan tol voor de Autoroute du Nord. :yesyesyes:
Leuk! :) Voor naar Parijs lijkt me het een uitkomst om tol te mijden, in tegenstelling tot naar Reims(of verder), vanuit Roosendaal. Je moet dan wel een anderhalf uur langer in de auto zitten, minimaal. (Als ik maps moet geloven)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 feb 2011, 9:02

Snelwegenkenner schreef:Leuk! :) Voor naar Parijs lijkt me het een uitkomst om tol te mijden, in tegenstelling tot naar Reims(of verder), vanuit Roosendaal. Je moet dan wel een anderhalf uur langer in de auto zitten, minimaal. (Als ik maps moet geloven)
Ik betwijfel of het op een zondagochtend zoveel extra tijd kost... We zullen wel zien. :)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 20 feb 2011, 19:33

De vele dorpspassages tussen Maubeuge en Laon blijven natuurlijk hetzelfde.

Trouwens: je kunt als alternatief de E19 verder volgen tot Valenciennes en een kort stukje A2 (bij Valenciennes tolvrij) meenemen. Vervolgens een klein stukje N49 en dan via de D934, D946 en D967 langs Le Quesnoy en Guise naar Laon rijden.
Tussen de N49 bij Le Quesnoy en Guise zijn wat dorpspassages, maar het tweede deel van Guise naar Laon is een weg door golvende graanvelden met maar enkele dorpjes. Dat deel rijdt heel goed door.
Ten opzichte van de N2 heb je minder dorpspassages en rustiger verkeer (op het eerste stuk is het drukker) en daarnaast hoef je niet langs Maubeuge met zijn grote hoeveelheid rotondes.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 feb 2011, 23:37

Voor de start van de eerste etappe van Parijs-Nice wil ik om ongeveer 10 uur 's ochtends in Houdan zijn, dus het vertrek vanaf Zwolle zal ergens in de nachtelijke uurtjes zijn en de N2 zal ik dus op de vroege zondagochtend passeren, als ik de N2 neem. Ik verwacht dan niet veel verkeer. Maar ik twijfel nog, de Autoroute du Nord rijdt ongetwijfeld een stuk relaxter.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 26 feb 2011, 0:00

Ga je om 10 uur in de ochtend dan ook gelijk doorrijden naar Nice vanuit Houdan(lijkt me niet echt leuk) of verblijf je daar een paar dagen? Hoe pak je dat aan?

Voor de afwisseling lijkt me die route national een stuk leuker dan de saaie A1. Je kunt ook de N49 nemen, die Willem heeft aangeraden. :)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 26 feb 2011, 0:59

Snelwegenkenner schreef:Ga je om 10 uur in de ochtend dan ook gelijk doorrijden naar Nice vanuit Houdan(lijkt me niet echt leuk) of verblijf je daar een paar dagen? Hoe pak je dat aan?
Parijs-Nice is een koers van een week. ;) De eerste etappe heeft start en finish in Houdan, dus dat is lekker makkelijk. We zoeken een goedkoop hotelletje en gaan een dag later naar de tweede etappe kijken, van Monfort-l'Amaury naar Amilly (bij Montargis). Dan, gezien het tijdstip, wel geheel terug over de snelwegen, dus A77-A6-A86-A3-A1 van Montargis richting Lille.

De planning is dat we het weekend daarna richting de Provence gaan, heen via Nancy omdat er etappes in de buurt van Aix-en-Provence zijn, na de laatste etappe (Nice-Nice) terug via Milaan, Basel, Karlsruhe en Keulen. Een hele week vrij nemen lukt niet en is bovendien ook nog veel duurder.
Voor de afwisseling lijkt me die route national een stuk leuker dan de saaie A1.
Dat wel weer. De A1 is uitermate saai en bij een weg als de N2 zul je ongetwijfeld makkelijker alert blijven.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 26 feb 2011, 13:03

Ik stel me na jouw verhaal voor dat jij zo rijdt?

Afbeelding

Lijkt me een mooie route die door veel verschillende landen gaat. 8-)

Ik moet uitkijken dat ik niet te veel offtopic ga.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » za 26 feb 2011, 14:00

Snelwegenkenner schreef:Ik moet uitkijken dat ik niet te veel offtopic ga.
Inderdaad! :)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 08 mar 2011, 10:32

Ik ben weer terug en ben zowel heen als terug over de N2 gereden. De heenweg was 's nachts/'s ochtends erg vroeg, aanreis via de N331-A28-A27-A16-E19-R1-A12-R0-E19-R5-N6 (om ook de Belgische A12 een keertje te proberen, 's nachts rijdt dat goed door en het was gevoelsmatig ook een stuk korter dan via de E19). De R5 had een luidruchtig betonwegdek, maar het was van behoorlijke kwaliteit. Geen grote gaten in de weg bijvoorbeeld. :)

Tot aan Maubeuge is het veel bebouwing, maar vanaf de grens ben je dan ook al zo in Maubeuge. Ik heb de westelijke rondweg genomen, daarin zit een stukje Voie Expresse. Het stuk voor de Voie Expresse heeft redelijk wegdek en is deels 2 x 2. De Voie Expresse is vrij nieuw, 2 x 2, prima asfalt, helaas met een Vmax van 90. Tussen Maubeuge en Avesnes-sur-Helpe is de weg nieuw geasfalteerd, maar nog niet helemaal van markering voorzien. Waarschijnlijk vanwege de nieuwe asfaltlaag was de Vmax 70, aangegeven met tijdelijke borden. In Avesnes loopt de weg over een lang gebogen viaduct over het spoor en daarna slingert de weg zich door het stadje, en zijn er twee TOTSO's in de N2. Daarna gaat de weg door via La Capelle, waar de verkeerslichten een vaste cyclus hebben en ik dus midden in de nacht in een Frans dorp voor niks voor een rood verkeerslicht stond te wachten. Volgende belangrijkere plaats is Vervins, de weg gaat daar om het centrum heen, enigszins langs de rand van het stadje. Reed 's nachts goed door, op de terugweg op maandagmiddag was het wat drukker. Tussen Marle (N2 loopt geheel om het plaatsje heen) en Laon komen vervolgens de eerste serieuze stukken 2 x 2. De N2 loopt vervolgens als een rondweg om Laon, waar we zowel heen als terug zelfs voor Franse begrippen erg goedkoop hebben getankt bij Carrefour (€ 1,47 per liter Euro 95, we hebben in Frankrijk ook wel veel hogere prijzen gezien). Na Laon komen de echte 2 x 2-stukken, al zitten er soms ook nog gewoon dorpspassages bij. De weg kent echter steeds meer goed uitgebouwde delen, meestal met Vmax 110, en alle grotere plaatsen hebben een rondweg. Vanaf Le Plessis-Belleville is de N2 een echte Voie Expresse en passeer je al gauw de luchthaven Charles de Gaulle. De weg komt dan uit op de A104, en als je die volgt kom je vanzelf bij het knooppunt met de A1. Vanaf daar de A1 naar de Porte de la Chapelle genomen, de Périphérique naar de Porte d'Auteuil, de A13, A12 en N12. :)

Algemeen over de N2:
  • Veel dorpspassage, vooral tussen Maubeuge en Laon. Telkens terugschakelen en met 50 km/u door een dorpje. In de dorpen zelf kun je meestal wel doorrijden (alleen Maubeuge, Avesnes, La Capelle en Vervins zijn drukker en hebben verkeerslichten).
  • Veel flitsers. Vooral in de dorpen en bij delen waar de Vmax maar 70 km/u is. Goed op de snelheid letten is dus noodzakelijk.
  • Golvend landschap. In tegenstelling tot de A1 gaat het op de N2 nogal op en neer. Wel leuk, en het landschap is ook best aardig, vooral op het deel tussen Laon en Parijs. De dalen van de Oise en Aisne zijn best diep, vooral daar zijn flinke hellingen. Op de afdalingen geldt soms een Vmax van 70, zoals bij Soissons, waar het 6,5% omlaag gaat. De route is wel afwisselend, en leuker dan de A1.
  • Ik heb over de heenweg 's nachts/'s ochtends 8 uur gedaan van Zwolle naar Houdan, inclusief drie korte stops. Ik heb me continu aan de snelheid gehouden. Google Maps geeft voor deze route (zonder stoppen) een dikke 7,5 uur aan. Tijdsverschil met de A1 is 1,5 uur, maar je bespaart wel € 15,00 tol per keer. Door het goedkope tanken in Laon, vrijwel direct aan de N2, loonde de 20 km extra ook zeker wel. De auto heeft niet onzuiniger dan normaal gereden. Al met al is het goedkoper en als je niet een heel eind weg moet, is de 1,5 uur extra reistijd best te overzien. 2 x € 15 is toch € 30, en daar kun je toch 20 liter benzine voor tanken, of met z'n tweeën twee keer een menu bij de McDonald's halen.
  • Bewegwijzering is goed (CC's zijn Parijs-Soissons-Laon-Maubeuge-Brussel), behalve op één cruciaal punt: het eerste grote kruispunt in Maubeuge (vanaf de grens gezien). Daar staan bijna geen wegwijzers en alles is zwart-op-wit, dus je kijkt er gemakkelijk overheen (en het is wel een punt waar je moet afslaan!). Ik heb wel bewust voor de westelijke rondweg gekozen, maar voor iemand die geen navigatiesysteem heeft en alleen op de bewegwijzering rijdt is dit een vervelend kruispunt. Voorwegwijzers zijn er niet en de rijbanen van het kruispunt zijn nogal uit elkaar getrokken. /
  • Wegdek is op sommige plekken van matige kwaliteit. De nieuwere 2 x 2-delen die Voie Expresse zijn hebben over het algemeen wel goed wegdek. Echt slecht wegdek met hobbels en (opgevulde) gaten komt her en der voor, maar is zeker geen standaard.
  • Er is een gebrek aan verzorgingsplaatsen langs de weg, je zult het echt in de dorpen en stadjes moeten zoeken. Geen tankstations die 's nachts open zijn, wij hebben getankt bij een onbemande pomp. Misschien zijn er wel tankstations die 's nachts geopend zijn in de steden (Maubeuge, Laon en Soissons). Ook langs de delen die Voie Expresse zijn, zijn vrijwel geen 'Aires' zoals je langs andere Franse Voies Expresse soms nog wel hebt. Alleen van Parijs richting Soissons zit vlak voor Lagny-le-Sec een rustplaats met tankstation met winkeltje en schone wc's, dat is dan ook de enige. Verderop op de A1 vlakbij Parijs zitten bij La Courneuve aan beide zijden van de weg nog rustplaatsen. De eerste/laatste rustplaats in België op deze route was Bois du Gard bij Bergen aan de E19. Daar zijn we op de terugweg gestopt. Parkeerplaats met een cafetaria en betaalde wc's.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 08 mar 2011, 10:41

Prachtige beschrijving, Coen Tunnel!! :top:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 08 mar 2011, 11:12

Bewegwijzering is goed (CC's zijn Parijs-Soissons-Laon-Maubeuge-Brussel), behalve op één cruciaal punt: het eerste grote kruispunt in Maubeuge (vanaf de grens gezien). Daar staan bijna geen wegwijzers en alles is zwart-op-wit, dus je kijkt er gemakkelijk overheen (en het is wel een punt waar je moet afslaan!
Ja dat is wel een beetje de Franse ziekte. Op momenten dat het echt spannend wordt laat de bewegwijzering het afweten of wordt je met het kluitje in het riet gestuurd.

Het is de laatste jaren wel aanmerkelijk verbeterd volgens mij... :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.