[FOTO] Andorra CG-2 / CG-1

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[FOTO] Andorra CG-2 / CG-1

Bericht door Chris » di 26 aug 2008, 10:23

CG-2 / CG-1 Pas de la Casa - Andorra-la-Vella - Frontera España

Een trip door geheel Andorra, vanaf de Franse grens bij de grenstunnel onder de Pas de la Casa via de eindeloze afdaling Andorra in. Andorra bestaat vooral uit deze hoofdweg met talloze tax-free shops en goedkope benzinestations, ik denk dat er weinig wegen zijn met zo'n hoge tankstationdichtheid. In Andorra la Vella is een bidirectionele strook met dito signalering. Het rijden door Andorra kostte me nauwelijks brandstof omdat het feitelijk één lange afdaling was. Ik heb er getankt voor € 1,08 per liter diesel. Benzine was even duur. De route is zo'n 35 kilometer lang, en kost toch snel 45 - 55 minuten om te rijden.

:arrow: 39 foto's van Andorra

Palance
4x4 autosnelweg

Re: [FOTO] Andorra CG-2 / CG-1

Bericht door Palance » di 26 aug 2008, 10:53

Mooie foto's. Ik vind die kleine staatjes sowieso wel interessant: Je bent toch in een ander land, maar vaak merk je dat niet eens zozeer doordat de bewegwijzering en de taal zowat hetzelfde is in het buurland (vgl. Monaco-Frankrijk, San Marino-Italië). En grenscontroles zijn er al helemaal niet (meer).

Waar staat de CG trouwens voor?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 26 aug 2008, 10:59

Palance schreef: En grenscontroles zijn er al helemaal niet (meer).
Ahum. Andorra behoort niet tot de EU, en mijn auto werd bij het uitgaan van het land aan de Spaanse grens gecontroleerd. (ik moest alleen even mijn achterdeuren open doen voor een snelle blik in de auto, en er werd gevraagd of ik geen electronica of ander spul in Andorra had gekocht).

CG = Carretera General

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 26 aug 2008, 12:42

Oh, nooit geweten dat er nog gresncontroles waren in Andorra. Dat het geen EU-land is maakt dan niet uit, aan de grenzen met Monaco en San Marino (ook geen EU) heb ik ook nooit controles gehad.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 26 aug 2008, 13:48

Ik vind die mini-staatjes ook wel wat hebben, vooral Andorra omdat het zo'n taxfree paradijs schijnt te zijn. De weginrichting is volgens mij gelijk aan de Spaanse?

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 26 aug 2008, 14:11

Ik was in juli in San Marino en daar was ook niks te merken van grenscontroles (wel een douanepost). De weginrichting veranderde wel, de wegen in San Marino waren namelijk in veel betere staat dan de expresweg vanuit Rimini. Verder is de kilometerslange klim naar San Marino (het historisch centrum) zeer spectaculair, druk, steil en bochtig, maar wel op 2x2 profiel.

Ik was ook in Vaticaanstad en daar zijn al helemaal geen grenscontroles, maar je kon wel niet zomaar overal rondlopen. Verschillende doorgangen en straten waren afgesloten door de Zwitserse wacht.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 26 aug 2008, 14:17

Palance schreef:Oh, nooit geweten dat er nog gresncontroles waren in Andorra. Dat het geen EU-land is maakt dan niet uit, aan de grenzen met Monaco en San Marino (ook geen EU) heb ik ook nooit controles gehad.
Ik weet eigenlijk niet of Andorra ook tot Schengen behoort. De controles waren volgens mij meer belasting-technisch dan dat ze persoonsgegevens wilden zien, ik heb mijn paspoort geen enkele keer tevoorschijn hoeven te halen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 26 aug 2008, 15:34

Volgens mij ligt het bij San Marino en Vaticaanstad zo dat zij dergelijke verdragen hebben gesloten met Italië die ook die landen deel maken van de Schengen-zone, al zitten zij er niet zelf in.

Andorra is wat dat betreft wellicht een buitenbeentje. Het is ook het enige mini-staatje dat een munteenheid had van een Eurozone land, dat zelf niet de eigen munten mag slaan (in tegenstelling tot San Marino, Monaco en Vaticaanstad).

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 26 aug 2008, 17:38

Kennelijk is Andorra zich steeds meer gaan richten op Spanje. Vroeger had het land N wegen (Route Nationale). (bron: Marcel's website)
Overigens is het wegbeeld/bewegwijzering ook onder invloed van Frankrijk geweest:
http://www.cbrd.co.uk/reference/international/andorra/
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 26 aug 2008, 17:50

Het land heeft zowel een Spaanse als een Franse baas gehad. 2 invloeden zijn dus niet zo raar.

Autosnelwegen.net

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 26 aug 2008, 19:04

De autogordel: een band voor het leven.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 26 aug 2008, 19:57

Zo aan de foto's te zien hebben ze in Andorra hun eigen variant op de groene Franse borden: de rode borden.
Het systeem met de rode bestemmingen en andere plaatsen in het wit lijkt van Frankrijk afgekeken te zijn (behalve de kleur dan).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 aug 2008, 0:07

Palance schreef:Volgens mij ligt het bij San Marino en Vaticaanstad zo dat zij dergelijke verdragen hebben gesloten met Italië die ook die landen deel maken van de Schengen-zone, al zitten zij er niet zelf in.

Andorra is wat dat betreft wellicht een buitenbeentje. Het is ook het enige mini-staatje dat een munteenheid had van een Eurozone land, dat zelf niet de eigen munten mag slaan (in tegenstelling tot San Marino, Monaco en Vaticaanstad).
Monaco vormde een tolunie met Frankrijk, Vaticaanstad en San Marino met Italië. Andorra had niet zoiets. Liechtenstein heeft zoiets met Zwitserland; tussen Zwitserland en Liechtenstein zijn dan ook geen grenscontroles.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 03 sep 2008, 20:41

Voor het eerst zie ik een CS nummer:
http://picasaweb.google.nl/ASWchris2/CG ... 8514226338

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 03 sep 2008, 20:42

Carretera Secundeira ofzoiets is dat.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 03 sep 2008, 20:52

http://www.geocities.com/marcelmonterie/and.htm
Op mijn site zie ik dat ik toch wel wist dat ze groen zijn ... maar misschien had ik dat alleen overgenomen van Michelin.

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » za 07 nov 2009, 19:39

Bij een instorting op een nieuwe weg tussen Encamp en La Massana zijn verschillende arbeiders bedolven geraakt. Het gaat om een nieuwe weg met een drie kilometerlange tunnel. Er zijn al zeker 4 gewonden en er liggen nog verschillende arbeiders onder het puin.

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 09 nov 2009, 18:54

Er vielen uiteindelijk 5 doden en 6 gewonden:
Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 10 nov 2009, 13:50

Treurig. Het ziet er trouwens al winters uit :roll:

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 10 nov 2009, 19:12

De nieuwe tunnel moet een verbinding gaan vormen tussen de CG-2 en de CG-3, zodat het verkeer vanuit Frankrijk richting de skigebieden van Arinsal en Arcalis niet meer dwars door Les Escaldes-Engordany (voorstad van Andorra-stad, die daarmee volledig is samengegroeid) hoeft te rijden. Dat kan helpen om de enorme verkeersdrukte in het nauwe dal waarin Andorra-stad ligt te doen verminderen.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 11 nov 2009, 13:51

Hier nog enkele foto's van het in aanbouw zijnde trace.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 11 nov 2009, 14:06

^^Neem aan dat het ongeluk ertoe leidt dat de oplevering vertraging oploopt 8-)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 16 nov 2009, 14:43

^^ Verkeerde smiley.... :(
Donateur Vereniging Wegenforum

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 10 sep 2014, 11:20

Ik kwam deze video tegen van dezelfde weg:

[youtube]Sl45soEsgHs[/youtube]

Het is echt bizar hoeveel verkeersmanagement daar wordt toegepast. Een walhalla voor technische verkeerskundigen 8-)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 27 okt 2021, 21:32

Ik ben vorige week in Andorra geweest.
Grappig dat ik deze teksten van 13 jaar geleden bijna allemaal zelf nu had kunnen schrijven:
Chris schreef: di 26 aug 2008, 10:23 Een trip door geheel Andorra, vanaf de Franse grens bij de grenstunnel onder de Pas de la Casa via de eindeloze afdaling Andorra in. Andorra bestaat vooral uit deze hoofdweg met talloze tax-free shops en goedkope benzinestations, ik denk dat er weinig wegen zijn met zo'n hoge tankstationdichtheid. In Andorra la Vella is een bidirectionele strook met dito signalering. Het rijden door Andorra kostte me nauwelijks brandstof omdat het feitelijk één lange afdaling was. Ik heb er getankt voor € 1,08 per liter diesel. Benzine was even duur. De route is zo'n 35 kilometer lang, en kost toch snel 45 - 55 minuten om te rijden.
Ik heb niet de tunnel maar de pas genomen (die vond ik echt spectaculair!), diesel kostte € 1,09 per liter, maar ik heb niet getankt (had mijn tank net vol en me niet goed ingelezen :) ).
Chris schreef: di 26 aug 2008, 10:59 Andorra behoort niet tot de EU, en mijn auto werd bij het uitgaan van het land aan de Spaanse grens gecontroleerd. (ik moest alleen even mijn achterdeuren open doen voor een snelle blik in de auto, en er werd gevraagd of ik geen electronica of ander spul in Andorra had gekocht).
In mijn geval: tabak en nog iets wat ik niet goed kon verstaan. :)
Chris schreef: di 26 aug 2008, 14:17 De controles waren volgens mij meer belasting-technisch dan dat ze persoonsgegevens wilden zien, ik heb mijn paspoort geen enkele keer tevoorschijn hoeven te halen.
Exact!

Verder: we hebben 1 overnachting gehad in Andorra la Vella. Een 5-sterrenhotel voor de prijs van 2 sterren!
We hebben wel echt moeite moeten doen om iets interessants te vinden. Zelfs de munten- en postzegelwinkel was opgeheven.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 27 okt 2021, 21:42

^^ Niet echt een bezoek waard, dus. Nu ja, het landje staat desondanks nog wel op mijn bucketlist.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 27 okt 2021, 21:46

Als je van leuke (slinger)wegen, goedkope brandstof, alcohol, tabak en van prachtige natuur houdt, is Andorra zeker wel de moeite waard om even te verblijven. Verwacht alleen niet dat je jezelf wekenlang kunt amuseren.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 27 okt 2021, 21:57

^^ Leuke (slinger)wegen: check. Goedkope brandstof: check. Prachtige natuur: check. Een dagje of twee, drie moet voldoende zijn. :D

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 27 okt 2021, 23:29

De CG-4 afrijden is zeker de moeite waard.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 28 okt 2021, 22:57

Wat me opviel: wegen genummerd SC-2xx zijn zijwegen van de CG-2.
Wegen genummerd SC-1xx zijn zijwegen van de CG-1 (geen foto's).

Afbeelding
Via de pas.

Afbeelding
Hier komt de tunnel weer bij de CG-2.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Toegang tot de nieuwe tunnel naar de CG-3.

Afbeelding
Even overnachten in Andorra la Vella.

Afbeelding
Overal staat alleen Spanje; geen afzonderlijke plaatsnamen.

Afbeelding
CG-6.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.