Vermelding E-nummers

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 19 jul 2005, 8:47

Vinny schreef:Ik zou de drie-cijferige E nummers op de spreekwoordelijke vuilnisbelt zetten. Ik denk niet dat IEMAND die in Nederland gebruikt, m.u.v. de E 314 Stein - Bocholtz in Limburg.
Geen idee. Ik niet, maar ik weet niet hoe dat met internationaal vrachtverkeer zit, in hoeverre die chauffeurs van E-nummers gebruik maken?

Persoonlijk vind ik dat de E-wegen vrij onlogisch door het land lopen, met name in het westen. En dat zou een reden kunnen zijn om die E-nummering niet te gebruiken in de praktijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 19 jul 2005, 8:54

Palance schreef:Geen idee. Ik niet, maar ik weet niet hoe dat met internationaal vrachtverkeer zit, in hoeverre die chauffeurs van E-nummers gebruik maken?
Heb ooit eens een zomer meegereden op OAD-bussen. De chauffeurs reden en ik deed de rest. De gegeven routebeschrijvingen noemden de nummers niet eens (althans in de marge) en noemden alleen de plaatsnamen die de chauffeurs aan moeten houden.

Ikzelf denk altijd bij E-nummers: als ik van Rotterdam naar Keulen moet, bepaal ik zelf wel of ik over Nijmegen-Goch, over Nijmegen-Venlo of over Eindhoven-Venlo rijd. 't Is echt niet zo dat ik maar blind de bordjes E 31 aanhoud omdat die toevallig van Rotterdam naar Keulen loopt.

Al met al zie ik de E-nummers het liefste helemaal van de Nederlandse borden verdwijnen, want ik vind ze namelijk nergens goed voor (tenzij iemand me nu vertelt dat ze op de een of andere manier toch massaal worden gebruikt). In het algemeen zie ik het liefst zo min mogelijk ruiters, maar als je die nutteloze E-nummers van de ruiter naar het "hoofdbord" gaat halen, krijg je nog meer kleur op het hoofdbord en dat is geen goede ontwikkeling.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 19 jul 2005, 10:51

Eens. En waar moeten die E-nummers dan komen als ze geïntegreerd worden op het bord. Ook tussen de pijlen? Lijkt me niet mooi, en zeker niet handig i.g.v. dubbelnummering. Dan past het niet en moet er weer een andere plek voor gevonden worden (toch maar een ruitertje?), hetgeen de uniformiteit niet ten goede komt. Daarnaast zijn de E-nummers i.m.o. niet zo heel belangrijk, hetgeen door de plaats op een ruitertje wordt bevestigd. Ik denk dat als alles wordt geïntegreerd op het bord we een aardig vol bord krijgen. Denk aan de A16-A58 Galder-Princeville: twee A-nummers, twee E-nummers, mogelijk ooit nog een permanente omleiding (zoals bij Utrecht) en ook nog vijf plaatsen en een industrieterrein. Wordt aardig vol, lijkt me.
Rainier

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 19 jul 2005, 11:16

Juist. Ik zou zeggen, prop op deze borden de E-nummers er nog maar eens tussen.
Afbeelding

De wegnummers zouden een leuk stoplicht worden met het rood van de A 20, het geel van de omleiding en het groen van de E-wegen. Nog even los van het punt dat de E-dubbelnummering gegarandeerd meer gaat opvallen dat het primaire wegnummer A 20. Daarnaast vind ik het A 20-bord sowieso al aan de kleurige kant met die witte doelen boven en onderop, met twee "blauwe" doelen ertussen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 19 jul 2005, 11:33

Palance schreef:
Vinny schreef:Ik zou de drie-cijferige E nummers op de spreekwoordelijke vuilnisbelt zetten. Ik denk niet dat IEMAND die in Nederland gebruikt, m.u.v. de E 314 Stein - Bocholtz in Limburg.
Geen idee. Ik niet, maar ik weet niet hoe dat met internationaal vrachtverkeer zit, in hoeverre die chauffeurs van E-nummers gebruik maken?

Persoonlijk vind ik dat de E-wegen vrij onlogisch door het land lopen, met name in het westen. En dat zou een reden kunnen zijn om die E-nummering niet te gebruiken in de praktijk.
Ik ken wel een paar internationaal chauffeurs, en ben ook wel eens met ze mee geweest, met name Duitsland, Nederland, Belgie en een enkel keertje Frankrijk of Zweden.

Ik kan je vertellen dat die lui ook niet op de E-nummers letten, ze kennen de weg toch wel, en rijden daarnaast voornamelijk op doelen, en op de derde plaats op A-nummers.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 19 jul 2005, 11:35

Belgie
Raad de chauffeurs daar wel aan om op de E nummers te letten. Brussel via de E 19 is toch handiger dan via de A 12...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » di 19 jul 2005, 11:41

Pino schreef:Juist. Ik zou zeggen, prop op deze borden de E-nummers er nog maar eens tussen.
Er is natuurlijk niet gezegd dat er bep. borden niet groter mogen worden om ruimte te creeren voor een E-nr.
Meestal zal dat niet nodig zijn, soms wel. Is dat een probleem omdat het bord dan voller wordt? Nee, je ziet namelijk nog steeds dezelfde info, alleen iets anders gegroepeerd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 19 jul 2005, 11:50

Dan krijg je dus zoiets:
Afbeelding

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » di 19 jul 2005, 11:56

Er is natuurlijk niet gezegd dat er bep. borden niet groter mogen worden om ruimte te creeren voor een E-nr.

Dat linkerbord zou natuurlijk groter worden.

Bij het rechterbord is dat niet nodig, dat zou idd zo'n beetje worden zoals jij tekent, maar dan netjes. :D

Waar zijn trouwens die nieuwe turquoise ruitertjes voor? ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 19 jul 2005, 12:11

Wicher schreef:Waar zijn trouwens die nieuwe turquoise ruitertjes voor?
Dat moet je aan mijn tekenprogramma vragen :lol:
Hoewel, hij maakte er eerst witte ruitertjes van, en ik vond turquoise net iets minder vloekend staan... :P
Dat linkerbord zou natuurlijk groter worden.
Ja dat kost natuurlijk weer te veel geld. Denk dat ze mijn manier gebruiken en gewoon het lettertype van de E nummers verkleinen. Had ik ook na willen doen, maar dat is echt priegelwerk...

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 19 jul 2005, 12:54

Zo dus:
Afbeelding

:D
Donateur Vereniging Wegenforum

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 19 jul 2005, 13:34

Nou liever niet. Geef mij dan maar ruitertjes. Dan staan de E-nummers tenminste altijd op dezelfde plek.
Rainier

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 19 jul 2005, 13:44

Nee, zo:

Afbeelding

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 19 jul 2005, 13:46

Das al een stuk netter. Maar nu nog met twee A-nummers en een permanente omleiding. :D
Rainier

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 19 jul 2005, 13:49

Dat wil ik best doen, maar dan ga ik ook eens in het woud aan lokale meuk schrappen.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 19 jul 2005, 13:51

Heel goed. Die mogen ze van mij bij afritten aangeven, maar liever niet in doorgaande richting. Tenzij het echt noodzakelijk is natuurlijk...
Rainier

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 19 jul 2005, 14:03

Hmm, havens 100-200 zou je dan schrappen. Dat kan natuurlijk, maar dat levert niet altijd evenveel op natuurlijk.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 19 jul 2005, 14:17

@ René: :toppie: En ik heb dus begrepen dat die E-nummers inderdaad terug gaan naar het bord? Dat is een toe te juichen ontwikkeling!
Donateur Vereniging Wegenforum

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 19 jul 2005, 14:50

Vinny schreef:Hmm, havens 100-200 zou je dan schrappen. Dat kan natuurlijk, maar dat levert niet altijd evenveel op natuurlijk.
Geen Havennummers erafhalen alsjeblieft. Die zijn broodnodig. Rijdt het vrachtverkeer niet op E-nummers, de Havennummers zijn essentieel voor het verkeer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 19 jul 2005, 21:01

de regel waarin de vallende pijl(en) staat, is net zo hoog als de overige (tekst-)regels. Als je die pijlregel verdubbelt, heb je ruimte om twee wegnummers op elkaar te zetten. De vallende pijl staat dan halverwege deze dubbele regel. Daar wordt je bord inderdaad groter van, maar dat móet wel als je de E-nummers wilt ontruiteren. Dan kan je desnoods de omleidingsnummers bovenop het bord plakken.
E-nummers zouden denk ik vaker gebruikt worden als ze tenminste wat logischer waren. De E22 bijvoorbeeld lijkt zomaar in Amsterdam te beginnen, terwijl hij in Ierland begint en ergens in een onbeduidend Brits kustplaatsje zonder haven eindigt. En de E22 zou in Nederland natuurlijk via de A6 moeten lopen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 19 jul 2005, 23:07

Vinny schreef:Geen Havennummers erafhalen alsjeblieft. Die zijn broodnodig. Rijdt het vrachtverkeer niet op E-nummers, de Havennummers zijn essentieel voor het verkeer.
Helemaal mee eens. Je moest eens weten wat scheepvaart en havennummers met elkaar gemeen hebben. Op me vader's werk kunnen ze niet zonder :!:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 20 jul 2005, 9:24

Wouter N14 schreef:E-nummers zouden denk ik vaker gebruikt worden als ze tenminste wat logischer waren. De E22 bijvoorbeeld lijkt zomaar in Amsterdam te beginnen, terwijl hij in Ierland begint en ergens in een onbeduidend Brits kustplaatsje zonder haven eindigt. En de E22 zou in Nederland natuurlijk via de A6 moeten lopen.
Tja, de A 6 lag er volgens mij nog helemaal niet op het moment dat het huidige grid van E-wegen werd ingedeeld. Kennelijk is het niet zo makkelijk om dat systeem even 1-2-3 om te gooien, althans voelt niemand zich in Nederland geroepen om verder te kijken dan zijn neus lang is.

In beginsel zouden E-wegen erg handig kunnen zijn, maar dan moet inderdaad het hele systeem worden omgegooid.
- geen E-nummer meer voor ieder zandpad, maar alleen voor de verbindingen tussen belangrijke Europese steden
- geef alle andere wegen gewoon een nationaal nummer; op die manier krijg je een beetje een onderscheid tussen National Routes and State Routes, zoals in Australië
- nummer de E-routes parallel aan bestaande wegen in plaats van steeds TOTSOs in te plannen.

Paar voorbeelden: de route Amsterdam - Marseille kun je zien als een "route of European Importance" en bovendien als één min of meer rechtdoorgaande weg (alleen op ringwegen hier en daar een afslag). Dat zou dus ideaal zijn voor één E-route. Maar nee, die route begint als E 35 (die bij Utrecht afbuigt), wordt dan E 25 (die bij Metz afbuigt), dan E 21 (die bij Dijon afbuigt), dan E 15 (die bij Orange afbuigt) en uiteindelijk E 714.

Dito voor de route Den Haag - Linz (Nederlandse A 12, Duitse A 3). Die begint als E 25 (die bij Utrecht afbuigt), gaat verder als E 35 (die bij Frankfurt afbuigt), wordt dan E 41 (die bij Würzburg afbuigt), dan E 45 (tot aan Nürnberg) en uiteindelijk E 56.

('t heeft me alleen al een kwartier gekost om dat uit te zoeken; leve de website van Marcel)

Als men dat soort "Routes of European Importance" nou eens één nummer zou geven, dan zouden E-nummers nog eens interessant kunnen worden. Tot die tijd laat je ze wat mij betreft beter van de borden af.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 20 jul 2005, 11:20

Helemaal met je eens

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » vr 29 jul 2005, 11:43

Van mij mogen de E-nummers helemaal verdwijnen, nut hebben ze niet en ze zijn maar lelijk. Op de borden integreren wordt nogal groot denk ik.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » vr 29 jul 2005, 12:41

In Frankrijk doen ze het zelfde als in Nederland. Maar zetten de A bord boven het bord.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).