Wouter N14 schreef:E-nummers zouden denk ik vaker gebruikt worden als ze tenminste wat logischer waren. De E22 bijvoorbeeld lijkt zomaar in Amsterdam te beginnen, terwijl hij in Ierland begint en ergens in een onbeduidend Brits kustplaatsje zonder haven eindigt. En de E22 zou in Nederland natuurlijk via de A6 moeten lopen.
Tja, de A 6 lag er volgens mij nog helemaal niet op het moment dat het huidige grid van E-wegen werd ingedeeld. Kennelijk is het niet zo makkelijk om dat systeem even 1-2-3 om te gooien, althans voelt niemand zich in Nederland geroepen om verder te kijken dan zijn neus lang is.
In beginsel zouden E-wegen erg handig kunnen zijn, maar dan moet inderdaad het hele systeem worden omgegooid.
- geen E-nummer meer voor ieder zandpad, maar alleen voor de verbindingen tussen belangrijke Europese steden
- geef alle andere wegen gewoon een nationaal nummer; op die manier krijg je een beetje een onderscheid tussen National Routes and State Routes, zoals in Australië
- nummer de E-routes parallel aan bestaande wegen in plaats van steeds TOTSOs in te plannen.
Paar voorbeelden: de route Amsterdam - Marseille kun je zien als een "route of European Importance" en bovendien als één min of meer rechtdoorgaande weg (alleen op ringwegen hier en daar een afslag). Dat zou dus ideaal zijn voor één E-route. Maar nee, die route begint als E 35 (die bij Utrecht afbuigt), wordt dan E 25 (die bij Metz afbuigt), dan E 21 (die bij Dijon afbuigt), dan E 15 (die bij Orange afbuigt) en uiteindelijk E 714.
Dito voor de route Den Haag - Linz (Nederlandse A 12, Duitse A 3). Die begint als E 25 (die bij Utrecht afbuigt), gaat verder als E 35 (die bij Frankfurt afbuigt), wordt dan E 41 (die bij Würzburg afbuigt), dan E 45 (tot aan Nürnberg) en uiteindelijk E 56.
('t heeft me alleen al een kwartier gekost om dat uit te zoeken; leve de website van Marcel)
Als men dat soort "Routes of European Importance" nou eens één nummer zou geven, dan zouden E-nummers nog eens interessant kunnen worden. Tot die tijd laat je ze wat mij betreft beter van de borden af.