Verdwenen dorp Aulenbach op militair oefenterrein

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Verdwenen dorp Aulenbach op militair oefenterrein

Bericht door Seat Ibiza » za 30 aug 2008, 17:41

Twee weken terug had ik (net als vele anderen) de kans om eens op een militair oefenterrein te komen, gelegen ten zuiden van Idar-Oberstein. Op het terrein vonden namelijk twee klassementsproeven plaats van de WRC-rally. Precies op de plaats waar wij parkeerden, dat is hier, ten noorden van de uitgang van het parkeerterrein, stond dit bordje:

Afbeelding

"Ehm. Aulenbach" dus, waarbij ehm. staat voor ehemalig, oftewel voormalig. Ik blijf het frappant vinden dat er in Duitsland hele dorpen gesloopt of "verplaatst" zijn voor militaire terreinen of bruinkoolgroeves. Merk ook op dat de wegen op het militaire oefenterrein in google maps "overgeschilderd" zijn. Aan de rubberresten die wij hier en daar zagen liggen in bochten, wordt er waarschijnlijk nog druk geoefend met tanks aldaar...

Palance
4x4 autosnelweg

Re: Verdwenen dorp Aulenbach op militair oefenterrein

Bericht door Palance » za 30 aug 2008, 18:33

Grappig bordje. Ook in Nederland zijn al genoeg dorpen gesloopt, o.a. voor de Rotterdamse Haven. Daar heb ik nog geen 'voormalige' komborden gezien.

Is dat deel rechts van die locatie dus helemaal militair oefenterrein?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 30 aug 2008, 18:44

Ook het parkeerterrein waar wij stonden was normaal al "Sperrgebiet". De westelijke grens wordt ongeveer aangegeven door de L176. Als je uitzoomt naar dit niveau zie je een enorm "leeg gebied". Dat is allemaal oefenterrein.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 31 aug 2008, 1:59

Ik ben twee jaar geleden in de Eifel gewest. Daar is Vogelsang, een voormalig opleidingscentrum van de SS, gebouwd in 1933. Het ligt blakbij Simmerath. Tot 2006 was dit gesloten gebied en werd het voor militaire doeleinden gebruikt. Pas daarna is het als monument opengesteld. Heel indrukwekkend, en vanaf de normale B266 loopt er een vierbaansweg (zonder middenscheiding) naar toe!

Ik ben op de fiets in Bayern eens een Amerikaanse basis opgereden, per ongeluk. Ben er maar gauw weg gegaan toen ik een bordje zag dat ik neergeschoten kon worden als ik verder fietste. Stond op mijn kaart niet als verboden gebied aangegeven...

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » zo 31 aug 2008, 14:17

Coen Tunnel schreef:Ik ben twee jaar geleden in de Eifel gewest. Daar is Vogelsang, een voormalig opleidingscentrum van de SS, gebouwd in 1933. Het ligt blakbij Simmerath. Tot 2006 was dit gesloten gebied en werd het voor militaire doeleinden gebruikt. Pas daarna is het als monument opengesteld. Heel indrukwekkend, en vanaf de normale B266 loopt er een vierbaansweg (zonder middenscheiding) naar toe!
Ik ben daar in 1995 geweest, in de regio was een grote oefening voor toekomstig Dutchbatters, ik zat in militaire dienst en zat daar ter ondersteuning van die oefening. Na afloop werd er verzameld in kamp Vogelsang, vanwaar we de volgende dag richting huis zouden vertrekken. We zaten in barakken die nog voor het echte kamp Vogelsang lagen, maar al vrij snel kwamen er wat jongens van ons onderdeel dol enthousiast vertellen wat ze gezien hadden en dat we vooral mee moesten komen om het ook zelf te zien. En het was inderdaad indrukwekkend om te zien allemaal, zowel het kamp zelf maar ook de omgeving. De geruchten gingen dat er vroeger in de bossen aan de overkant van het water door middel van lichte en donker gekleurde bomen het patroon van het hakenkruis te zien was. Rechts er van kon je nog vaag het patroon van de Duitse adelaar herkennen. Kan ook gewoon allemaal verbeelding zijn geweest ;)

Heb je toevallig foto's gemaakt daar? Vind het zelf namelijk nog altijd jammer dat ik die daar niet heb kunnen maken indertijd. Staat ook nog steeds een keertje in de planning om er nog eens terug te keren.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 31 aug 2008, 14:50

^^
Daar ben ik vorig jaar ook geweest. Bizar en indrukwekkend! Ik heb geen foto's gemaakt, maar kan me nog wel herinneren dat op diverse plaatsen nog duidelijk te zien was dat Duitse adelaars en swastika's later verwijderd waren.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 31 aug 2008, 16:12

Ehuls schreef:Heb je toevallig foto's gemaakt daar? Vind het zelf namelijk nog altijd jammer dat ik die daar niet heb kunnen maken indertijd. Staat ook nog steeds een keertje in de planning om er nog eens terug te keren.
Geen foto's, maar ik heb toen een rondje gemaakt met een Euregioticket. Het is goed per bus bereikbaar vanaf Simmerath of Gemünden. Gemüncen is per bus bereikbaar vanaf de stations Heimbach (op zondag rechtstreekse trein vanaf Heerlen) of Kall.

Ook per auto kun je er natuurlijk prima komen. Het was echt één van de meest bizarre en indrukwekkende complexen die ik ooit heb gezien.