[foto] Bruine toeristische bestemmingen

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: [foto] Bruine toeristische bestemmingen

Bericht door Wouter N14 » do 06 aug 2009, 21:34

Mieron schreef:Lekker inconsequent dat technopolis dan zwart op wit staat :wall:
Je snapt het systeem niet. Wit op bruin zijn recreatieve bestemmingen zoals parken en bossen, zwart op wit zijn overige lokale bestemmingen zoals bedrijventerreinen, scholen, wijken en dergelijke.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 06 aug 2009, 22:51

Wimpie24 schreef:Het is onvoorstelbaar dat jullie op bruine bestemmingen zo lang hebben moeten wachten.
En wat mij betreft worden die dingen onmiddelijk geschrapt. Het is een tenenkrommende kleurenkermis aan het worden. Wat een aanfluiting zeg... :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 07 aug 2009, 8:58

De bruine vlakken brengen natuurlijk wat meer kleur op de borden, maar dat vind ik in principe nog tolerabel als je kijkt naar de upside van de wat meer op toeristen gerichte bewegwijzering: je geleidt die groep weggebruikers beter. Waar het dus fout gaat is dat de bruine bewegwijzering in Nederland maar nauwelijks op toeristen gericht blijkt te zijn. Men gebruikt de kleur nu al voor zo ongeveer alles wat los en vast zit, inclusief een simpel buurtzwembad. Bruin is feitelijk het nieuwe wit geworden c.q. aan het worden. Met een veel te groot aantal objecten waarvan je je moet afvragen wat die in vredesnaam op de borden te zoeken hebben. Laat staan in een opvallende kleur als bruin.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 07 aug 2009, 9:20

je kijkt naar de upside van de wat meer op toeristen gerichte bewegwijzering:
Het gaat om de bestemming, niet om in welke kleur de bestemming is opgeschreven.
Of de Efteling nou in wit-op-bruin, wit-op-blauw of zwart-op-wit staat: ALS het maar staat aangegeven! En wat mij betreft gaan we integraal over in één kleurstelling en worden alle bestemmingen voortaan wit-op-blauw weergegeven.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 07 aug 2009, 10:51

Vinny schreef:En wat mij betreft gaan we integraal over in één kleurstelling en worden alle bestemmingen voortaan wit-op-blauw weergegeven.
Ben ik blij dat jij niet de beleidsbepaler bent ;)
Wat mij betreft voegen we nog een vierde kleur toe: groen voor alle aanduidingen naar (en op) autosnelwegen!

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 07 aug 2009, 11:10

Mijn idee. Alleen er zit in de oude Nederlandse bewegwijzering al een kleurenkermis-probleem. Je ziet dat met de derde kleur (bruin) alleen maar erger worden, dus wat dat betreft moet je even niet denken aan de vierde kleur. Dat is niet omdat het kleurgebruik zelf problematisch is, maar omdat we het in Nederland op de een of andere manier verkeerd implementeren.

Waar het probleem zit? Ik denk om te beginnen bij een overdaad aan bewegwijzerde doelen. In een land als Duitsland, wat een soortgelijke vierslag kent, zie je nooit alle vier kleuren op de borden. In Nederland bewegwijzeren we zoveel objecten dat je erop kunt wachten tot je wél alle vier op de borden krijgt. En dan vaak ook nog eens door elkaar. Daarnaast schrikt men er in Duitsland niet voor terug om borden binnen de stad, waarop geen interlokale doelen staan, volledig wit te maken. Zijn de enige interlokale doelen snelweg-doelen, dan is het bord nog steeds wit en verschijnt daarop een blauw (in jouw benadering groen) vak voor die snelweg-doelen. Dat scheelt denk ik al een hele hoop. Tenslotte zouden we in Nederland eens op moeten houden met de additionele kleurenkermis die wordt veroorzaakt door routeschildjes en al dan niet permanente omleidingsroutes. Eerst moeten we in Nederland terug naar de rustige basis -de simpele borden die we tot eind jaren '80 begin jaren '90 hadden. Pas dan zijn we klaar voor uitgebreider kleurgebruik.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 07 aug 2009, 11:40

Pino schreef:een opvallende kleur als bruin.
Het valt mij juist op dat borden die helemaal bruin zijn, minder opvallen. Zeg maar de lokale bordjes zoals ze al jaren in Limburg staan.
Ik vind dat wel mooi: het bruin past beter bij het landschap dan het heel erg uit de toon vallende blauw.
Afgezien daarvan houd ik wel van een kleurenkermis op zijn tijd.

Het wordt bijvoorbeeld tijd dat hier een bruine bestemming bij komt. :)

Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Mieron
dorpsstraat

Bericht door Mieron » vr 07 aug 2009, 11:49

Wouter N14 schreef:
Mieron schreef:Lekker inconsequent dat technopolis dan zwart op wit staat :wall:
Je snapt het systeem niet. Wit op bruin zijn recreatieve bestemmingen zoals parken en bossen, zwart op wit zijn overige lokale bestemmingen zoals bedrijventerreinen, scholen, wijken en dergelijke.
Ja maar dan krijg je weer de discussie wat is recreatief en wat niet.
Groeten, Mieron

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 07 aug 2009, 11:56

^^Inderdaad, dat gaat vast nog de nodige discussie opleveren :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 07 aug 2009, 12:20

harry schreef:Het valt mij juist op dat borden die helemaal bruin zijn, minder opvallen.
Ja, die zeker. Maar als je op een verder blauw bord nog even een bruine baan gaat plaatsen (en een stukje verderop ook nog een wit blok), gaat die bruine vermelding er toch uit springen. Je ziet dat mooi aan de verwijzingen naar Van Nelle bij afrit Rotterdam-West, die eerder in deze draad langskwamen. Vroeger was dat het derde of vierde witte doel op het bord en daar zag je niet zoveel aan. Nu is Van Nelle de vermelding op dat bord die je meteen ziet, als bruin vlak in een wit vlak dat dan weer in een blauw vlak staat.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 07 aug 2009, 13:35

Waarom niet gewoon alle bruine doelen op aparte serviceborden en nergens los op de bewegwijzering? Hetzelfde zou ik eigenlijk willen doen voor alle witte doelen die geen plaats (stadsdeel) aangeven. Centrum en wijknamen zouden gewoon op reguliere bewegwijzering moeten kunnen verschijnen. Omdat industrie steeds vaker nummering heeft die bewegwijzering onnodig vol maken zou ik die wel op een servicebord zetten en bijvoorbeeld zonder nummering weer op reguliere bewegwijzering.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 aug 2009, 17:19

Seat Ibiza schreef:Wat mij betreft voegen we nog een vierde kleur toe: groen voor alle aanduidingen naar (en op) autosnelwegen!
Nee. Het is, zo heb ik hier ooit gelezen, dat wit-op-blauw het beste leesbaar is. Dat lijkt mij een zeer belangrijk criterium voor bewegwijzering op autosnelwegen, waar vaak met hogere snelheid wordt gereden. In Nederland zijn ook ooit wel proeven met groene bewegwijzering geweest; toch is het nooit ingevoerd.

Afbeelding

Overigens hebben er ook groene wegwijzers bij de opritten van de A28 tussen Zwolle en Amersfoort gestaan, ik heb daar ooit één of twee foto's van gezien.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 07 aug 2009, 18:20

Als de Nederlandse bewegwijzering volledig op zich zou hebben gestaan, was ik het met je eens geweest en had ik gezegd: gebruik groen voor het OWN en blauw voor de snelwegen. Alleen dan gebruik je een kleurencombinatie die vrijwel nergens in Europa wordt gebruikt. Met de kleur groen voor de snelwegen en de kleur blauw voor het OWN gebruik je daarentegen de kleurencombinatie die in Europa het meeste wordt gebruikt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 aug 2009, 18:34

O ja? Groot-Brittanië, Duitsland, Luxemburg, België, Oostenrijk, Frankrijk, Spanje, Portugal, Denemarken, Polen: zo maar een paar landen die blauw op de autosnelwegen gebruiken. Waaronder alle ons omringende landen. De combinatie groen voor snelwegen en blauw voor OWN wordt dan in Zwitserland, Italië en verder vooral op de Balkan gebruikt, maar is zéker niet overheersend in Europa. En of het de meest gebruikte is betwijfel ik.

Groen voor OWN en blauw voor snelwegen wordt feitelijk in Frankrijk wel gebruikt (samen met wit voor OWN), dat wil ik niet 'vrijwel nergens in Europa' noemen. Frankrijk is toch een groot en belangrijk land.

Wit op blauw, en daarna zwart op geel geven het beste contrast, niet wit op groen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 07 aug 2009, 18:36

^^
Nou, dan maken we de snelwegbebording toch zwart-op-geel? D'r is een jarenlange proefopstelling geweest nabij de Diefdijk... :mrgreen:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 aug 2009, 18:37

^^ :rofl2:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 07 aug 2009, 18:56

Coen Tunnel schreef:O ja? Groot-Brittanië, Duitsland, Luxemburg, België, Oostenrijk, Frankrijk, Spanje, Portugal, Denemarken, Polen: zo maar een paar landen die blauw op de autosnelwegen gebruiken. Waaronder alle ons omringende landen. De combinatie groen voor snelwegen en blauw voor OWN wordt dan in Zwitserland, Italië en verder vooral op de Balkan gebruikt, maar is zéker niet overheersend in Europa. En of het de meest gebruikte is betwijfel ik.
Dat is wel degelijk de meest gebruikte combinatie. Want al die landen die blauw gebruiken op de snelweg, gebruiken iets anders voor het OWN.
- groen in Polen
- groen en wit in Groot-Brittannië, Frankrijk en Ierland
- wit in Spanje, Oostenrijk en Portugal
- geel in Duitsland, Luxemburg en Noorwegen
- blauw in België

Overigens gebruikt met in Denemarken de kleur blauw uitsluitend op de snelweg om verwijzingen naar het OWN mee aan te geven. De snelwegkleur bij uitstek is groen. En laat het nou precies zo zijn dat al die andere landen waar groen de snelwegkleur bij uitstek is de kleur blauw gebruiken voor verwijzingen naar het OWN: Denemarken, Zweden, Italië, Zwitserland, Tsjechië, Slowakije, de voormalige Joegoslavische landen.

Los daarvan zou ik zeker niet stellen dat Frankrijk zijn OWN in het groen bewegwijzert. De kleur groen is de uitzondering binnen de verder witte OWN-bewegwijzering, die alleen wordt gebruikt voor bepaalde categorieën doelen. In zoverre laat het groen/wit van Frankrijk zich ook niet vergelijken met het groen-wit van GB en Ierland. Het is toevallig dezelfde kleurstelling, maar een allesbehalve vergelijkbaar systeem.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 07 aug 2009, 21:07

De voormalige Joegoslavische landen gebruiken zwart-op-geel voor het OWN (m.u.v. Kosovo). Autowegen zijn wel wit-op-blauw, waarmee ze dus in feite drie kleuren gebruiken.

Als het contrast van wit-op-groen echt niet leesbaar was, hadden niet zoveel landen die kleuren gebruikt. Het blijft zonde dat die proef met die kleur in Nederland niet is doorgezet. Het officiele argument destijds was de kosten van het omschakelen, het principe op zich was wel goed bevallen. Nu met de NBA valt het kostenargument weg en was er weer een mogelijkheid om de groene kleur te gaan gebruiken.

In Hongarije zijn ze op de snelwegen ongeveer 10 jaar geleden ook naar een andere kleur (van groen naar blauw) overgeschakeld, dus het kan wel.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 07 aug 2009, 23:00

Nee. Het is, zo heb ik hier ooit gelezen, dat wit-op-blauw het beste leesbaar is. Dat lijkt mij een zeer belangrijk criterium voor bewegwijzering op autosnelwegen, waar vaak met hogere snelheid wordt gereden. In Nederland zijn ook ooit wel proeven met groene bewegwijzering geweest; toch is het nooit ingevoerd.
Belangrijkste reden dat dit geen kleurenkermis wordt, komt omdat het HELE bord voor de A 9 naar Schiphol, Den Haag en Haarlem in het groen is uitgevoerd. Dat is dan best verteerbaar. Meerwaarde voor de gewone weggebruiker heeft het niet. Snelwegen zijn in Nederland gewoon een normaal onderdeel van een autoreis en hoeven dus niet extra geaccentueerd te worden.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » za 08 aug 2009, 1:17

Mieron schreef:Ja maar dan krijg je weer de discussie wat is recreatief en wat niet.
Dat is heel simpel, plaatsen of streken die officieel recreatief zijn mogen bruin worden weergeven. Wij hebben dat systeem al jaren en het wordt nog altijd consequent toegepast. Naast bruine bestemmingen zijn ook streken bruin. Met streken worden plaatsen bedoeld zoals "De Kempen", "Het Hageland", "Leuven"...
Grote bruine handwegwijzers worden niet veel gebruikt, kleine wegwijzers dan weer wel. Die dingen plus de streekborden en de bruine vermeldingen op de gewone wegwijzers maken dat er in Vlaanderen toch redelijk veel bruin te zien is.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 08 aug 2009, 14:01

Heeft iemand ondertussen al die borden in Bergen op Zoom op de foto gezet?

Zelf heb ik er afgelopen dinsdag niet aangedacht om even langs te rijden :oops:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Mieron
dorpsstraat

Bericht door Mieron » za 08 aug 2009, 16:49

Wimpie24 schreef:Dat is heel simpel, plaatsen of streken die officieel recreatief zijn mogen bruin worden weergeven. Wij hebben dat systeem al jaren en het wordt nog altijd consequent toegepast. Naast bruine bestemmingen zijn ook streken bruin. Met streken worden plaatsen bedoeld zoals "De Kempen", "Het Hageland", "Leuven"...
Grote bruine handwegwijzers worden niet veel gebruikt, kleine wegwijzers dan weer wel. Die dingen plus de streekborden en de bruine vermeldingen op de gewone wegwijzers maken dat er in Vlaanderen toch redelijk veel bruin te zien is.
Dat snap ik best, maar ik vind een museum, pretpark, enz. ook een recreatieve bestemming.
Groeten, Mieron

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 08 aug 2009, 17:40

Pino schreef:Los daarvan zou ik zeker niet stellen dat Frankrijk zijn OWN in het groen bewegwijzert. De kleur groen is de uitzondering binnen de verder witte OWN-bewegwijzering, die alleen wordt gebruikt voor bepaalde categorieën doelen. In zoverre laat het groen/wit van Frankrijk zich ook niet vergelijken met het groen-wit van GB en Ierland. Het is toevallig dezelfde kleurstelling, maar een allesbehalve vergelijkbaar systeem.
Ik zie het verschil niet zo tussen Frankrijk enerzijds en GB/IRL anderzijds. Al die landen hebben
blauw voor snelwegen
groen voor hoofdwegen
wit voor overige wegen

Het kan wel zijn dan GB iets meer groen heeft dan Frankrijk.
NB De groen bewegwijzerde wegen in Ierland zijn ook de wegen die groen zijn in Google Maps. Voor GB klopt dit niet (daar is het niet zo gemakkelijk af te leiden).

Zie overigens ook http://www.geocities.com/marcelmonterie/EUcolors.htm

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » za 08 aug 2009, 21:47

Mieron schreef:
Wimpie24 schreef:Dat is heel simpel, plaatsen of streken die officieel recreatief zijn mogen bruin worden weergeven. Wij hebben dat systeem al jaren en het wordt nog altijd consequent toegepast. Naast bruine bestemmingen zijn ook streken bruin. Met streken worden plaatsen bedoeld zoals "De Kempen", "Het Hageland", "Leuven"...
Dat snap ik best, maar ik vind een museum, pretpark, enz. ook een recreatieve bestemming.
Een pretpark is inderdaad ook een bruine bestemmingen omdat het een groter gebied betreft.

Officieel word er voor het verwijzen naar bruine bestemmingen gebruikt gemaakt van een volledig bruine handwegwijzer met vermelding van de afstand (wegwijzer F33C) en eens dichtbij van een kleine wegwijzer die je naar die plaats brengt met de bestemming in het cursief geschreven (F34).

Afbeelding
RCFN schreef: F34
Wegwijzer: sportcentrum, plaats met een toeristisch of ontspannend karakter, recreatie- of pretpark, cultureel park, monument, merkwaardig landschap, vereniging tot bevordering van het vreemdelingenverkeer.

De Minister van Verkeerswezen bepaalt de bijzondere symbolen die mogen gebruikt worden voor het aanduiden van bepaalde sporttakken en bestemmingen.
Omdat men van op voorhand duidelijk maakt in het wegreglement welke symbolen en soorten van bestemming in aanmerking komen om bruin te mogen zijn, kan er daar geen discussie over bestaan.

En mischien iets dat veel mensen hier niet weten maar in Vlaanderen hebben wij niet enkel bruine bestemmingen maar ook gele.

Afbeelding
F37
Wegwijzer: jeugdherberg, overnachtingsgelegenheden, kampeer- en caravanterrein, restaurant en vakantiedorp.
Het verkeersbord mag aangevuld worden met de symbolen van de verkeersborden F65, F67, F71, F73 en F75.] (K.B. 1.2.1991, art. 1; inwerkingtreding : 1.4.1991).
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

peejay
autoweg

Bericht door peejay » zo 09 aug 2009, 0:01

Palance schreef:Heeft iemand ondertussen al die borden in Bergen op Zoom op de foto gezet?
Zelf heb ik er afgelopen dinsdag niet aangedacht om even langs te rijden :oops:
Ditho heeft er blijkbaar een gesignaleerd, maar ik heb geen idee waar; ik heb hier zelf nog geen bruine borden gezien.
Rij met je hart

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 09 aug 2009, 10:43

Het viel me trouwens pas op dat er langs (dus niet op!) de N259 rondom Steenbergen ook bruine toeristische bordjes zijn neergezet (o.a. bij de rotonde bij Steenebergen richting Kruisland en nog ergens langs de weg Steenbergen-Dinteloord zijn 2 plekken waar ik het gezien heb).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Mieron
dorpsstraat

Bericht door Mieron » zo 09 aug 2009, 16:51

Wimpie24 schreef: Een pretpark is inderdaad ook een bruine bestemmingen omdat het een groter gebied betreft.
Officieel word er voor het verwijzen naar bruine bestemmingen gebruikt gemaakt van een volledig bruine handwegwijzer met vermelding van de afstand (wegwijzer F33C) en eens dichtbij van een kleine wegwijzer die je naar die plaats brengt met de bestemming in het cursief geschreven (F34).
RCFN schreef: F34
Wegwijzer: sportcentrum, plaats met een toeristisch of ontspannend karakter, recreatie- of pretpark, cultureel park, monument, merkwaardig landschap, vereniging tot bevordering van het vreemdelingenverkeer.

De Minister van Verkeerswezen bepaalt de bijzondere symbolen die mogen gebruikt worden voor het aanduiden van bepaalde sporttakken en bestemmingen.
Ik vind Technopolis ook een plaats met toeristisch karakter. Maar ja, dan kun je Antwerpen en Brussel en iedere andere stad met een toeristisch karakter bruin op de bewegwijzering zetten :roll:
Groeten, Mieron

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 10 aug 2009, 11:27

Technopolis is inderdaad een randgeval maar het blijft meer een instelling met een educatief karakter en omdat scholen enleerhuizen niet bruin mogen zijn, wordt Technopolis eerder als een instelling/plaats beschouwd en moet dus wit zijn.
Overigens bestaat er over gele doelen veel minder discussie ;) .

peejay
autoweg

Bericht door peejay » ma 10 aug 2009, 13:33

Palance schreef:Het viel me trouwens pas op dat er langs (dus niet op!) de N259 rondom Steenbergen ook bruine toeristische bordjes zijn neergezet (o.a. bij de rotonde bij Steenebergen richting Kruisland en nog ergens langs de weg Steenbergen-Dinteloord zijn 2 plekken waar ik het gezien heb).
Voor lokale doelen? Voorbeeld: http://www.slos.nl/Fotoalbums/Eerste%20 ... ni-115.htm
Rij met je hart

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 10 aug 2009, 18:16

Ja, die.

Autosnelwegen.net