[R004] Ombouw R4-west

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg

Re: [R004] Ombouw R4-west

Bericht door vynkce » ma 16 aug 2021, 11:43

Stand van zaken in de zone Evergem:
Op 19 augustus starten we met de werken aan de twee fietsbruggen in zone Evergem. Met de Zandekenbrug (knooppunt 2) aan de Hoogstraat zorgen we voor een veilige fietsverbinding tussen de woonkern Kluizen en het havengebied Zandeken. Via de Hultjenbrug (knooppunt 3) aan het Ovaal van Wippelgem kan je dan weer vlot fietsen tussen Wippelgem en Doornzele. Met de werken aan de fietsbruggen gaan twee nieuwe quick wins binnen het project R4WO in uitvoering, na de aanleg van het turboverkeersplein in Oostakker. Volgens de huidige planning voltooien we de fietsbruggen en de fietsbrug in Mariakerke ten vroegste in september 2022.

Op 3 februari leverde de Vlaamse Overheid de omgevingsvergunning af voor het kruispunt aan de Riemesteenweg (knooppunt 1). Als alles volgens de huidige planning verloopt starten de werken aan dit knooppunt op de R4 West vanaf het najaar van 2022.
Meer info: https://r4wo.be/nieuwsberichten/stand-v ... ne-evergem

Alexis
zandpaadje

Bericht door Alexis » do 14 okt 2021, 1:55

Afbeelding

Ik heb een video gemaakt van de simulatie in Cities Skylines Gent hoe Knooppunt 7: Zeeschipstraat-Evergemsesteenweg er in de toekomst zou kunnen uitzien. Ik heb mij gebaseerd op omgevingsplannen die in deze thread gerapporteerd zijn :top:

https://fb.watch/8Dan7PzFl7/
^^
Meer informatie over Cities Skylines: Gent vind je hier!

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 19 nov 2021, 9:35

De werken aan de fietsersbrug bij de Vijfhoekstraat zijn afgelopen week van start gegaan. De werken moeten afgerond worden tegen het najaar van 2022. Meer info: https://r4wo.be/knooppunt-vijfhoekstraat-mariakerke

Afbeelding

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 19 nov 2021, 14:26

Een jaar om een fietsbrug te bouwen? Klinkt bijna Duits.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 19 nov 2021, 15:27

^^
Zo abnormaal is dat niet, die bij Gasthuisberg had ook een klein jaar nodig om tot stand te komen. Andere fietsbruggen die ik ken hebben zelfs langer in aanbouw geweest. Veel hangt er vanaf hoe hard men moet ingrijpen in de omliggende infrastructuur en voor zover ik kan zien moet er een asverschuiving uitgevoerd worden.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 26 nov 2021, 1:31

Eens een actiegroep die protesteert tegen een versmalling van een weg, het is eens iets anders:
Drukke verbindingsweg aan IKEA “op korte termijn” gehalveerd: Gentse deelgemeente vreest extra verkeersdruk

Leefbaar Drongen is bezorgd over de plannen met de Adolphe Pégoudlaan aan Flanders Expo. De drukke verbindingsweg moet op termijn de helft smaller worden. Maar die ingreep in Sint-Denijs-Westrem heeft een directe impact op Drongen, aldus de actiegroep. “In plaats van oplossingen te bieden, maken ze het enkel erger”, zegt buurtbewoner Frederik Minnaert.

De Stad wil nu inzetten op wonen, werken en shoppen. Al viel de actiegroep Leefbaar Drongen vooral het passage rond de Adolphe Pégoudlaan op. Die belangrijke verbindingsweg moet “op korte termijn” een stuk smaller worden. Twee in plaats van vier rijstroken in elke richting zou moeten volstaan, aldus de Stad.

https://www.pzc.nl/gent/drukke-verbindi ... ~a6cc9a24/

Afbeelding
De stad Gent wil dus de B402 vervangen door de N466 als belangrijkste ontsluiting van het verkeer R4-E40. Ik vind dat eerlijk gezegd een onbegrijpelijke beslissing, want de N466 is veel slechter uitgebouwd.

Al staat er ook in dat artikel nog het volgende:
Tunnel onder Pégoudlaan?
Dat Gent extra filedruk mag verwachten, ontkent ook Gents mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) niet. Toch ziet hij geen reden om de plannen terug te draaien. “Wij zijn als Stad Gent niet bevoegd voor de weg (dat is het Vlaams Gewest, nvdr.). Maar ik pleit al langer voor een tunnel onder de Pégoudlaan. Die moet de R4 rechtstreeks met de E40 verbinden.”

In Watteeuws voorstel zal wie pakweg naar de Ikea moet, gebruik maken van de versmalde Pégoudlaan. Vrachtwagens die Gent enkel kruisen, komen dan onder de grond terecht. Een goed idee, beaamt Leefbaar Drongen. Al spant men het paard voor de kar, vindt Minnaert. “Er bestaat nog geen enkel studie rond die tunnel. Onmogelijk dat die er binnen de tien jaar ligt. Kortom: eerst verliest de Pégoudlaan rijstroken én dan pas wordt een oplossing gezocht. De omgekeerde wereld, als je het mij vraagt.”

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 26 nov 2021, 12:32

https://goo.gl/maps/1VdA6rQZTnBwauYm7

Deze weg dus. Blijkbaar niet in beheer van het gewest? Afwaarderen lijkt me overigens ook niet zinvol; de weg is zo flink uitgebouwd om beurzen/congressen en dergelijke te kunnen faciliteren in het expo. In het buitenland zijn dat soort wegen ook breder dan normaal.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 26 nov 2021, 12:38

Vinny schreef: vr 26 nov 2021, 12:32 Blijkbaar niet in beheer van het gewest?
Waar blijkt dat uit?
Ik heb geen overdrachts-informatie kunnen vinden. De B402 was in ieder geval in 2017 nog een gewestweg.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 26 nov 2021, 12:59

Op Geopunt kan je dat ook nakijken. Er zijn bepaalde kaartlagen waar je de info over elke straat, weg en pad kan raadplegen.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 26 nov 2021, 13:12

Is wel degelijk een gewestweg!

Www.geopunt.be => Kaarten en plaatsen, mobiliteit, transport over land, aanhorigheden van genummerde wegen, beheersegmenten

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 27 nov 2021, 13:49

Dat stond ook in het artikel:
Dat Gent extra filedruk mag verwachten, ontkent ook Gents mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) niet. Toch ziet hij geen reden om de plannen terug te draaien. “Wij zijn als Stad Gent niet bevoegd voor de weg (dat is het Vlaams Gewest, nvdr.). Maar ik pleit al langer voor een tunnel onder de Pégoudlaan. Die moet de R4 rechtstreeks met de E40 verbinden.”

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 27 nov 2021, 13:54

Wie er op het idee kwam dat het een goed idee zou zijn om die weg te versmallen mag zich toch ook wel eens verantwoorden. Dat Watteeuw het allemaal best vindt zijn we wel gewoon, want het raakt z'n fietsertjes niet, maar serieus, mij maak je niet wijs dat zelfs hij niet zou beseffen dat stilstaand of trager verkeer door wegvernauwingen niet goed zijn voor het milieu.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » zo 05 dec 2021, 20:49

Dat is nog een oude B weg die als aansluiting uitgebouwd werd richting de R4 en waar ze een goede 10 jaar geleden nog een stedelijke inpriker gemaakt hebben naar de grote ondergrondse parking aan het station van Gent Sint-Pieters.

Ik kwam hier in mijn jeugdjaren heel veel en heb die nog weten uitbouwen tot de R4 en laatst dus naar de NMBS parking. Deze weg afwaarderen is de slechtste beslissing ooit die je kan nemen… ook omdat deze weg veel als omleiding gebruikt wordt bij grote werken in de buurt.

Met de uitbouw van ‘The Loop’ zijn de rijvakken trouwens verdubbeld van 2+2 vakken naar 4+4, en nu ga je die halveren… wat een logica, zoals de rehabilitatie van de hele site daar, grootse plannen al decennia lang maar sinds de bouw van de IKEA en de KBC toren is alles daarin het slop geraakt en als ik mij niet vergis zijn de gronden daar in het bezit van minstens 10 eigenaren en hebben ze elk hun visie over de invulling van de gronden, lekker Belgisch…

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 05 dec 2021, 22:10

Het is nog niet definitief goedgekeurd, zoals gesteld is de weg in beheer van het Vlaams Gewest. De stad Gent heeft er geen zeggenschap over.

Overigens blijkt die versmalling vooral te maken te hebben met de rehabilitatie van de site. Oorspronkelijk moest dat het Gentse La Défense worden er een soort voetgangers-esplanade boven de B402 waar eigenaars aan moesten meebetalen. Maar dat blijkt te duur te zijn, de versmalling van de B402 moet je dus vooral in dat licht zien: een smallere B402 betekent een minder dure overkapping.

Zie ook de recent goedgekeurde ambitienota van het gebied: https://stad.gent/sites/default/files/m ... _Deel1.pdf

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » ma 06 dec 2021, 16:26

Weeral het zoveelste document over de invulling van ‘The Loop’ waar al veel inkt over gevloeid is, maar nu ligt het er echt wel rommelig bij… een Belgische sympathieke chaos zoals we wel eens zeggen… het is hier ook een situatie van wel willen maar niet kunnen, want het outletcenter is hier ook nooit gekomen omdat de procedures maar bleven aanslepen…

Ik denk zelfs dat we ook zo een GTI rijker zijn voor de moment, want de aanbouw naar de ondergrondse parking tussen de Ikea en Flanders Expo ligt er al jaren in onbruik, ik stel mijzelf de vraag of de fundamenten van de ondergrondse parking al aangelegd zijn of niet.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 17 okt 2022, 20:53

Interessante post op SSC:
vank, post: 180404827, member: 153760 schreef: Ik ben vandaag naar de infomarkt geweest van R4WO (Zone Wondelgem). De reacties van de buurtbewoners waren vooral zeer enthousiast en positief.
Buiten één enkeling die zei dat er een nieuw ijzeren gordijn opgetrokken wordt tussen Evergem en Mariakerke. Waar je nu nog een U-bocht kunt nemen op de R4 en terugkeren, kan dat over X-aantal jaar niet meer (o.a. hier). Dan zul je kilometers verder moeten rijden om daar een bocht te nemen. In tijden dat brandstof duur staat, vond die oudere man dat een nadeel!
Hij probeerde ook zijn zaadje te planten bij andere mensen maar hij vond weinig sympathie. Ik heb hem wat staan negeren en na mij hoorde ik hem weer bezig tegen een vrouw en die vrouw had ook niet echt interesse in zijn geblaat.

De plannen ken ik, de renders kon ik ook meteen thuisbrengen. Hetgeen mij het meeste interesseerde was de planning en de fasering.

Vragen die ik stelde:

- Wanneer dienen jullie een bouwaanvraag in?
Die hebben ze nu ingediend en zal dus binnenkort te bekijken zijn.

- Verwachten jullie protest/bezwaren?
Dat is afhankelijk van de buurtbewoners, daar hebben ze nu geen zicht op maar het is een groot project. Dat er geen bezwaar komt is te utopisch.

- Als de vergunning binnen is, hoelang duurt het vooraleer de eerste schop in de grond gaat?
Eind 2024 (er volgt na de vergunning nog zeker een jaar aan rekenwerk. Het ontwerp ligt vast en zal niet meer wijzigen)

- Gaan jullie wachten tot de Evergemsesteenweg en Meulestedebrug afgewerkt zijn?
Neen! Aangezien de aannemer pas ten vroegste over 2 jaar begint (eind 2024) zullen de Evergemsesteenweg en Meulestedebrug in hun eindfase zitten.
Bovendien gaat het bij de R4 dan om de opstart (spoorweg verschuiven, parallelwegen aanleggen, leidingen verschuiven (water, gas en elektriciteit). Dat zijn werken waar er geen hinder mee gepaard gaat.

- Ik heb ooit gehoord dat eerst alle fietsinfrastructuur aanwezig moet zijn. Aan de Buntstraat (fietsersbrug) moet die werf nog opgestart worden. Is 2024 dan eigenlijk wel haalbaar?
De fietsersbrug aan de Buntstraat is de laatste fase (laatste project). De locatie waar het fietspad komt, zal eerst een parallelweg zijn. We kunnen daar dus niet bouwen of die brug zou in de weg staan.
De aannemer begint meteen aan het kruispunt Evergemsesteenweg/Zeeschipstraat van zodra de vergunning verkregen is.

- 'De Lamp' zorgt er voor dat mensen moeten omrijden als ze bv. van de Evergemsesteenweg komen of er naar toe willen. Zal dat niet zorgen voor sluipverkeer op de Industrieweg?
Er wordt overwogen om 30km/u in te voeren op de Industrieweg maar dat is niet zeker!
(Om te vermijden dat de Industrieweg een sluipweg wordt)

- Over de ringvaart komt ook een fietsersbrug (F42). Hoe ver staat het daar mee?
Dat viel buiten de R4WO om maar eind volgend jaar zou die werf zeker opgestart moeten zijn.

- Hoelang duurt het om het hele project op te leveren?
5,5 jaar. Ze hopen het tegen 2031 te kunnen opleveren

Wat ik nog niet wist!
Die fietsersbrug t.h.v. de Gaverstraat is trouwens herwerkt. Die zal nu in een grote boog lopen en eindigen op de Buntstraat.

Afbeelding
Het ontwerp van de fietsbrug aan de Buntstraat (was voorheen gepland t.h.v. de Gaverstraat)

Afbeelding
De Gaverstraat wordt dichtgemaakt. In het verleden waren er plannen om daar een fietsoversteek te maken richting Industrieweg.
Dat plan werd dus herwerkt. Er komt een gebogen fietsersbrug t.h.v. de Buntstraat.

Afbeelding
Ondertunneling van de kruispunten 'Evergemsesteenweg' en 'Zeeschipstraat'. Ten noorden komt 'de lamp'.

Mijn bedenking:
Die timing is compleet niet haalbaar!

https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -180404827

Jump
autoweg

Bericht door Jump » ma 17 okt 2022, 21:07

Op die foto van de lamp valt me op dat in het Houtjen (rechts van de lamp) een driehoekige groenzone ingetekend is, en de aansluiting van de straat naar de andere kant wordt verplaatst. Die aansluiting zit nu vlak bij het kruispunt met de R4.

Op dat lapje groen is vorige week juist een nieuwe carwash geopend. Je zou toch verwachten dat er op een of andere manier toch rekening gehouden wordt met zo een plannen...

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 17 okt 2022, 21:13

^^ Als het een vergunde situatie betreft zal bij de omgevingsvergunningaanvraag wel advies gevraagd zijn aan AWV. Die hebben dan een soort vetorecht: als in de aanvraag iets voorkomt dat hen niet aanstaat kunnen ze een ongunstig advies geven dat door de vergunningverlenende overheid moet gevolgd wordt.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » wo 26 apr 2023, 8:54

Vorige week werd de eerste definitieve omgevingsvergunning afgeleverd voor de ombouw van de R4 west. Het gaat om het gedeelte van aan de E34 tot aan Molenvaardeken. De nutswerken werden ondertussen ook al opgestart. Meer info via: https://r4wo.be/nieuwsberichten/omgevin ... ldekluizen#