Europese gemeente

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Via
2x4 autosnelweg

Europese gemeente

Bericht door Via » zo 31 jul 2005, 11:14

Het schoot me opeens te binnen, sommige dorpen en steden hadden vroeger borden bij de bebouwdekomgrens hangen met Europese gemeente erop. Haaren had er tot 2 jaar geleden nog één verweerde hangen, maar die is opgeruimd toen het bord erboven vervangen werd.

Wat hielden die borden precies in eigenlijk?

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » zo 31 jul 2005, 14:38

Dat ze met die steden en of dorpen bevriend hadden en goed contact hadden.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 04 aug 2005, 16:02

Ja, maar dat is nog steeds en dan hangt er een bordje met bevriend met.... en vaak het wapen van die plaats. Nee, ik wil weten of Europese gemeente nog iets speciaals inhield.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 04 aug 2005, 16:07

Volgens mij niet. Die werden dacht ik ingevoerd voordat de EU een feit was, alleen de EG bestond nog.
Donateur Vereniging Wegenforum

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 04 aug 2005, 16:56

ViaHaaren schreef:Ja, maar dat is nog steeds en dan hangt er een bordje met bevriend met.... en vaak het wapen van die plaats. Nee, ik wil weten of Europese gemeente nog iets speciaals inhield.
Niet dat ik weet. En dan hingen die bordjes vaak ook nog naast het bordje "kernwapenvrije gemeente". Beide waren statements en hadden voor zover ik weet niets officieels. Jawel, toendertijd was men er nog trots op om bij de EG te horen.

Kan me ook niet voorstellen, wat voor iets officieels die borden zouden moeten inhouden. Je zou toch zeggen dat iedere Nederlandse gemeente ook een Europese gemeente is, of er nu een bordje hangt of niet.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 04 aug 2005, 18:46

Pino schreef:Je zou toch zeggen dat iedere Nederlandse gemeente ook een Europese gemeente is, of er nu een bordje hangt of niet.
Die bordjes gaven aan dat de gemeente lid was van een speciale vereniging van Europese gemeenten. Niet iedere Europese gemeente was lid.
Ik weet niet of die vereniging nog bestaat, maar aangezien de bordjes aan het verdwijnen zijn...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.