[E042] A15-E42 Liège - Namur - La Louvière

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Pete
stadsweg
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

[E042] A15-E42 Liège - Namur - La Louvière

Bericht door Pete »

nieuwsblad.be - 20/09/2008:
Twee jongeren vallen van snelwegbrug over E42

Twee jongeren zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag omgekomen nadat ze van het viaduct in Onoz (provincie Namen) vielen en 50 meter lager neerkwamen.
Het gaat om een jongen van 22 en een meisje van 20 uit Mettet en Couvin.

De twee slachtoffers hadden een ongeval met hun wagen, maar kwamen er zonder kleerscheuren vanaf.
Ze verlieten hun voertuig en klommen - vermoedelijk uit veiligheidsoverweging - over de balustrade.
Wat ze niet wisten, en in het donker wellicht niet konden zien, was dat er achter de vangrail een opening gaapt die beide rijrichtingen van elkaar scheidt.
De twee maakten een fatale val van 50 meter.

De politie kwam ter plaatse nadat voorbijrijdende chauffeurs het verlaten voertuig zagen staan.
De agenten troffen de levenloze lichamen aan onder het viaduct.
Dit is een ongeval dat simpelweg niet had mogen kunnen gebeuren... :booooos:

Heeft iemand (een) foto('s) van die fameuze brug?
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6765
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: E42 - Koppeltje dood bij val voorbij balustrade...

Bericht door Seat Ibiza »

Tragisch. Google maps heeft geen detailfoto's, maar zelfs op een ver uitgezoomd niveau is de scheiding tussen de brughelften te zien: Klik hier.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43239
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: E42 - Koppeltje dood bij val voorbij balustrade...

Bericht door Vinny »

Oef dat is wel heel tragisch. Sterkte voor de familieleden, want het zal moeilijk zijn om zo'n verlies te verwerken. In Nederland zie je veel dat bij snelwegbruggen er een rooster hangt in de middenberm. Maar ook lang niet overal (zie foto's):
AfbeeldingAfbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: E42 - Koppeltje dood bij val voorbij balustrade...

Bericht door denne007 »

De verantwoordelijk voor die tragedie ligt bij het waalse gewest. Iemand volgt de regel die ons altijd geleerd is en het kost je je leven.
Remco
verkeersader
Berichten: 523
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: E42 - Koppeltje dood bij val voorbij balustrade...

Bericht door Remco »

Triest natuurlijk. Hadden wij hier niet zoiets een tijd geleden op deA27 Lekbrug bij Vianen?
Pete
stadsweg
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: E42 - Koppeltje dood bij val voorbij balustrade...

Bericht door Pete »

Foto van het Onoz-viaduct op de E42:
http://en.structurae.de/photos/index.cfm?JS=23457.
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11363
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: E42 - Koppeltje dood bij val voorbij balustrade...

Bericht door Alfa »

Begrijp ik het goed dat ze de middenberm wilden bereiken?
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6765
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: E42 - Koppeltje dood bij val voorbij balustrade...

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Lijkt me wel:
een opening gaapt die beide rijrichtingen van elkaar scheidt
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E042] A15-E42 Liège - Namur - La Louvière

Bericht door vynkce »

Er zou ongeveer 58 miljoen zijn uitgetrokken voor het verbreden van de E42 tussen Sambreville en Andenne (eerste fase voor 2012) en daarna van Andenne tot Luik naar 2x3. De werken kunnen gemakkelijk gerealiseerd worden omdat het hele tracé al voorzien is voor 2x3 rijstroken. Als belangrijkste reden voor de verbreding haalt men vooral een verhoogde veiligheid aan. De E42 slikt gemiddeld dagelijks 55000 voertuigen.

http://www.sudpresse.be/actualite/belgi ... 4858.shtml
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85854
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E042] A15-E42 Liège - Namur - La Louvière

Bericht door Chris »

De 35% vrachtverkeer zal ook wel zwaar meewegen in het besluit om de E42 te verbreden. Ik heb die snelweg wel eens gereden en niet als erg prettig ervaren.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33763
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E042] A15-E42 Luik - Namen - La Louvière

Bericht door Coen Tunnel »

Komt er dan ook een volledig nieuw wegdek? Ik mag het toch hopen...
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E042] A15-E42 Liège - Namur - La Louvière

Bericht door vynkce »

Dat is wel de bedoeling ja. Ecolo is trouwens tegen de verbreding, zij vinden dat het uitgetrokken bedrag beter gebruikt kan worden voor reparaties aan de Waalse wegen in het algemeen.
Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [E042] A15-E42 Liège - Namur - La Louvière

Bericht door Km357 »

^^ Daar zal toch een pak meer geld voor nodig zijn, dan juist voor de verbreding van de E42....maar ja groenen zijn dan ook tegen alles.
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E042] A15-E42 Liège - Namur - La Louvière

Bericht door vynkce »

En het is officieel! De werken aan de verbreding van de E42 naar 2x3 rijstroken gaan van start op 7 september. In een eerste fase wordt het 22km lange gedeelte Sambreville-Daussoulx (rijrichting Luik tussen kmp 69,36 en kmp 48,00) aangepakt. Tegen eind 2012 moeten de werken achter de rug zijn. De kosten worden geschat op 25 miljoen euro.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85854
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E042] A15-E42 Liège - Namur - La Louvière

Bericht door Chris »

Dat is goed nieuws. Is er ook een projectsite en is er een planning voor de rest van de route?

edit: 3 maanden is wel supersnel om dat stuk te verbreden zeg...
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E042] A15-E42 Liège - Namur - La Louvière

Bericht door vynkce »

^^ Ik heb nergens meer info weten te vinden voorlopig...
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8470
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [E042] A15-E42 Liège - Namur - La Louvière

Bericht door Wimpie25 »

Het is blijkbaar nog mogelijk, verbreden in België :D
Davy
expressweg
Berichten: 4649
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [E042] A15-E42 Liège - Namur - La Louvière

Bericht door Davy »

Chris schreef:3 maanden is wel supersnel om dat stuk te verbreden zeg...
Ik vermoed dat die 3 maanden ook gewoon die eerste fase betreft, plus ook dat de verbreding waarschijnlijk in de middenberm zal plaatsvinden (ruimtereservering?)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33763
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E042] A15-E42 Liège - Namur - La Louvière

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Bij mijn weten is die brede middenberm inderdaad als ruimtereservering bedoeld.
Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1083
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [E042] A15-E42 Luik - Namen - La Louvière

Bericht door tompie »

Inderdaad de vorige verbredingen op de E42 ter hoogte van Charleroi en Mons zijn allemaal in de middenberm gebeurd. Het enige stukje dat dan dringend nog een verbreding/aanpassing nodig heeft is het stukje tussen La Louviere en de aansluiting met de E19.
belgie is zo slecht nog niet
JB81
autoweg
Berichten: 1623
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: E42 - Koppeltje dood bij val voorbij balustrade...

Bericht door JB81 »

Alfa schreef:Begrijp ik het goed dat ze de middenberm wilden bereiken?
Je hebt er niks meer aan, vier jaar later, maar toen ik deze brug onlangs passeerde zag ik waarom: de vluchtstroken bevinden zich op de brug aan de linkerzijde. De "middenberm" is dus de dichtstbijzijnde vluchtmogelijkheid. Overigens lijkt het er op Streetview op dat het gat tussen de brughelften provisorisch is dichtgemaakt.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43239
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E042] A15-E42 Liège - Namur - La Louvière

Bericht door Vinny »

Oei dat is nog eens een slecht ontworpen brug :schrikreactie:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E042] A15-E42 Liège - Namur - La Louvière

Bericht door vynkce »

Iets meer info over de verbreding naar 2x3:
http://marchespublics.wallonie.be/fr/re ... VIS=106756
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E042] A15-E42 Liège - Namur - La Louvière

Bericht door vynkce »

De vooropgestelde planning van de verbreding naar 2x3 rijstroken:

- 2012 : Sambreville – Daussoulx (21 km)
- 2013 : Daussoulx – Sambreville (21 km)
- 2014 : Andenne – Daussoulx (14 km)
- 2014 of 2015 : Daussoulx - Andenne (14 km)
Davy
expressweg
Berichten: 4649
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [E042] A15-E42 Liège - Namur - La Louvière

Bericht door Davy »

Een paar foto's van de verbreding:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E042] A15-E42 Liège - Namur - La Louvière

Bericht door vynkce »

Lang geleden dat we nog zo'n beelden uit België gezien hebben. :top:
Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1083
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [E042] A15-E42 Liège - Namur - La Louvière

Bericht door tompie »

^^ Goeie zaak deze verbreding, zeldzaam maar zo lang geleden nu ook weer niet.De laatste jaren (2003-2010) staan mij toch ook de verbreding bij van de E42 tussen St-Ghislain en Thieux in beide richtingen en de E17 Aalbeke - Waregem.
belgie is zo slecht nog niet
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43239
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E042] A15-E42 Liège - Namur - La Louvière

Bericht door Vinny »

Ik hoop wel dat ze de gelegenheid te baat nemen om het asfalt op de andere rijstroken ook te vervangen. Wallonië heeft de laatste tijd veel wegenprojecten in de ijskast gezet...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19012
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: [E042] A15-E42 Liège - Namur - La Louvière

Bericht door mavas »

^^ Maar als je die wegen in de ijskast zet, krijg je nog meer vorstschade.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43239
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E042] A15-E42 Liège - Namur - La Louvière

Bericht door Vinny »

Dat blijkt als je de foto's ziet :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.