[A007] Groningen - Duitse Grens

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Groningen » do 05 jul 2018, 21:15

Sendis schreef: do 05 jul 2018, 8:12
Voor een gebied dat, dankzij de gaswinning, decennialang borg heeft gestaan voor een zeer groot deel van onze welvaart, vind ik dat het er qua infrastructuur zeer bekaaid vanaf komt. M.i. dus niet acceptabel; dat de ring in Groningen wordt "opgekneuterd" naar een smalle, ongelijkvloerse 2x2 is ook zo'n voorbeeld. En zoals ik al zei: kom je, enkele honderden kilometers zoevend in Duitsland afgelegd hebbend over perfect bijgehouden snelwegen, bij Nieuweschans de grens over, dan voel je meteen dat schraalhans hier keukenmeester is. Dat gevoel bekruipt je al meteen een paar 100 meter over de grens bij de beweegbare brug, compleet met slagbomen, over de Westerwoldse Aa :hahaHAHA:
Voor een gebied dat, dankzij de gaswinning, decennialang borg heeft gestaan voor een zeer groot deel van onze welvaart (en aan geldverkwisting), vind ik het niet heel vreemd dat het er qua infrastructuur zeer bekaaid vanaf komt omdat het een dunbevolkte regio is en bovendien een krimpgebied. M.i. dus best acceptabel; dat de ring in Groningen wordt "opgekneuterd" naar een smalle, ongelijkvloerse 2x2 is ook zo'n voorbeeld: van woekeren met ruimte, want die is daar vrij beperkt. En zoals ik al zei: kom je, honderd kilometer zoevend door de Flevopolder afgelegd te hebben over perfect bijgehouden snelwegen, de regio Amsterdam binnen, dan voel je meteen dat schraalhans hier keukenmeester is. Dat gevoel bekruipt je al meteen na een paar kilometer over de A8 bij de beweegbare brug, compleet met slagbomen, over de Zaan :hahaHAHA:

Zie, met een paar kleine wijzigingen op allerlei plekken toepasbaar. Dat de A7 er niet strak als een biljartlaken bijligt en er wat vangrailplanken verroest zijn, maakt het niet meteen een Noord-Koreaanse snelweg. Nu, aangezien files ten oosten van Stad vrijwel niet voorkomen en de weg écht nog wel de minimumstandaard heeft die we in ons land mogen verwachten: ons geld kunnen we dan beter besteden. Aan knelpunten. Die dat stuk A7 echt niet heeft.

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Sendis » do 05 jul 2018, 22:00

Groningen schreef: do 05 jul 2018, 21:15
Sendis schreef: do 05 jul 2018, 8:12
Voor een gebied dat, dankzij de gaswinning, decennialang borg heeft gestaan voor een zeer groot deel van onze welvaart, vind ik dat het er qua infrastructuur zeer bekaaid vanaf komt. M.i. dus niet acceptabel; dat de ring in Groningen wordt "opgekneuterd" naar een smalle, ongelijkvloerse 2x2 is ook zo'n voorbeeld. En zoals ik al zei: kom je, enkele honderden kilometers zoevend in Duitsland afgelegd hebbend over perfect bijgehouden snelwegen, bij Nieuweschans de grens over, dan voel je meteen dat schraalhans hier keukenmeester is. Dat gevoel bekruipt je al meteen een paar 100 meter over de grens bij de beweegbare brug, compleet met slagbomen, over de Westerwoldse Aa :hahaHAHA:
Voor een gebied dat, dankzij de gaswinning, decennialang borg heeft gestaan voor een zeer groot deel van onze welvaart (en aan geldverkwisting), vind ik het niet heel vreemd dat het er qua infrastructuur zeer bekaaid vanaf komt omdat het een dunbevolkte regio is en bovendien een krimpgebied. M.i. dus best acceptabel; dat de ring in Groningen wordt "opgekneuterd" naar een smalle, ongelijkvloerse 2x2 is ook zo'n voorbeeld: van woekeren met ruimte, want die is daar vrij beperkt. En zoals ik al zei: kom je, honderd kilometer zoevend door de Flevopolder afgelegd te hebben over perfect bijgehouden snelwegen, de regio Amsterdam binnen, dan voel je meteen dat schraalhans hier keukenmeester is. Dat gevoel bekruipt je al meteen na een paar kilometer over de A8 bij de beweegbare brug, compleet met slagbomen, over de Zaan :hahaHAHA:

Zie, met een paar kleine wijzigingen op allerlei plekken toepasbaar. Dat de A7 er niet strak als een biljartlaken bijligt en er wat vangrailplanken verroest zijn, maakt het niet meteen een Noord-Koreaanse snelweg. Nu, aangezien files ten oosten van Stad vrijwel niet voorkomen en de weg écht nog wel de minimumstandaard heeft die we in ons land mogen verwachten: ons geld kunnen we dan beter besteden. Aan knelpunten. Die dat stuk A7 echt niet heeft.

Ware het niet dat mij het verschil met de Duitse situatie juist zo opviel. Jouw, leuk bedachte, vergelijking gaat m.i. dan ook mank. De A6 door de Flevopolder is een zootje: al eens gezien tussen Lelystad Noord en die vermaledijde Ketelbrug? Eén en al gehobbel en het asfalt stamt uit de jaren '80, verroeste middenbermrails. Verzakt: het gedeelte tussen Lelystad en Almere. En Lemmer-Emmeloord recent nog gereden? Wat een karrespoor, ook één en al verzakkingen. En dat Groningen, een stad met 200.000 inwoners, nog steeds geen doorgaande snelwegverbinding heeft, vind ik op zijn zachtst gezegd, betreurenswaardig.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door duikgek89 » do 05 jul 2018, 22:43

De A73 weleens geprobeerd? Buiten het gehannes bij Venlo en gedraai bij Nijmegen is het hele stuk qua kwaliteit goed genoeg om 180+ te rijden. Zou dat zelf niet doen vanwege het verkeer en het gezeur wat het op kan leveren, maar qua kwaliteit kan het.

A2 heeft ook goede stukken. De A50 en A59 ook.

De A1 en A12 vind ik wel slechte rotwegen, vooral die rijstroken die geen rijstrook zijn vind ik een zwaktebod en op de A1 ken ik stukken met slecht wegdek.

In Duitsland zijn er ook genoeg hobbelige stukken. Op de A57 en A3 bijvoorbeeld.
Zodra je van de snelwegen af gaat is in Nederland de weginrichting een complete catastrofe en het asfalt goed, in Duitsland is juist het asfalt vaak versleten. Het hangt wel wat van de regio af. Een tijdje terug was ik in Emmerich, dat was echt slecht. En in Rheinland Pfalz heb je ook stukken hobbelpad. En in Brandenburg heb ik stukken met gaten en verzakkingen gezien waar je blij bent als al je wielen er nog aan zitten en je carterpan/bodemplaat nog heel is...

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Steyn_E » vr 06 jul 2018, 0:33

Ik heb bij Duitse snelwegen vooral de BAB57 en 40 voor ogen en daar ga je toch spontaan van huilen. Slecht, oud betonwegdek, versleten belijning, verzakkingen rondom viaducten met soms nare stuitervoegen, zeer veel reparatiestukken met wisselende gripniveaus en een soort "zingende" stroeve laag op de rechterstrook. De slechtste Nederlandse snelwegen komen daar niet eens in de buurt (zeker de BAB40 is erg slecht). Dan denk ik in NL vooral aan de A6, A12, A15 en de A59.
Het is niet alleen dat het daar gemiddeld slechter is dan in Nederland, zoals bijvoorbeeld de wegen in Frankrijk er bij liggen is namelijk (overwegend) prima. Het zijn vooral de uitschieters die er in Duitsland (en ook België en Italië) zo slecht bij liggen (met zelfs velgschade en dergelijke tot gevolg). Dat kan en moet echt beter.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door harry » vr 06 jul 2018, 1:34

Is er niet ergens anders een topic waar we kunnen mopperen over slechte wegen?
:offtopic:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Palance » vr 06 jul 2018, 6:24

Om maar ontopic te komen: Ik ben nu toch nog wel benieuwd waar Sendis al die borden ut de jaren 0 heeft gezien. Misschien alleen op een oude versie van Streetview en heeft hij de weg zelf nooit bereden?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Sendis » vr 06 jul 2018, 18:01

Palance schreef: vr 06 jul 2018, 6:24 Om maar ontopic te komen: Ik ben nu toch nog wel benieuwd waar Sendis al die borden ut de jaren 0 heeft gezien. Misschien alleen op een oude versie van Streetview en heeft hij de weg zelf nooit bereden?
Oude borden met eronder "aangeplakte" afritnummerbordjes en bovenop "geplakte" E22 bordjes, begint al bij grensovergang, zijn voor mij uit het jaar nul. In Dld. zijn ze allemaal allang vernieuwd met de nrs. op het bord zelf. Hier in NL nog een allegaartje.
Laatst gewijzigd door Sendis op vr 06 jul 2018, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Coen Tunnel » vr 06 jul 2018, 18:11

Sendis schreef: vr 06 jul 2018, 18:01
Palance schreef: vr 06 jul 2018, 6:24 Om maar ontopic te komen: Ik ben nu toch nog wel benieuwd waar Sendis al die borden ut de jaren 0 heeft gezien. Misschien alleen op een oude versie van Streetview en heeft hij de weg zelf nooit bereden?
Oude borden met eronder "aangeplakte" afritnummerbordjes
Doel je nou op dit bord?

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Sendis » vr 06 jul 2018, 19:03

Nee. Helaas geen foto's, of filmpje, dus je zult het mijn blauwe ogen moeten doen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Palance » vr 06 jul 2018, 20:07

Streetview-locatie?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door boe! » vr 06 jul 2018, 20:32

Alleen bij Sappemeer staat nog een oud bord. Alle andere borden zijn vervangen door NBA. En misschien dat het bord bij Sappemeer intussen ook is vervangen, want mijn video van de A7 is ook alweer 11 maanden oud.

https://www.youtube.com/watch?v=0UdbGP8mIK4

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door harry » vr 06 jul 2018, 23:49

^^ Bij Sappemeer is inderdaad maar 1 NBA-bord. Dat heb ik een paar weken geleden gecontroleerd.
Alle NBA op die A7 staat hier: http://notab.outducks.org/nba/nba007z1.html (en ook aangegeven op welke punten geen of deels NBA is).
Ik ben ook steeds meer benieuwd hoe blauw die ogen van Sendis zijn.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Palance » za 07 jul 2018, 7:35

Ik denk dat die ogen te weinig blauwvlak hebben.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Sendis » za 07 jul 2018, 15:25

Palance schreef: vr 06 jul 2018, 20:07 Streetview-locatie?
Lees even mijn bericht; daarin staat o.a. het volgende:
"Afgelopen zondag dit traject afgelegd, dus m.i. geen "ideaalbeeld", maar een recente observatie."

Dank U.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Palance » za 07 jul 2018, 15:32

Goed, geen concrete voorbeelden dus. Ik weet genoeg. :geeuw:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door harry » za 07 jul 2018, 19:21

Sendis schreef: za 07 jul 2018, 15:25"Afgelopen zondag dit traject afgelegd, dus m.i. geen "ideaalbeeld", maar een recente observatie."
Daar staat niet dat je je ook de locatie niet meer kunt herinneren. StreetView hoeft niet de borden te laten zien, maar dan weten we tenminste de plekken.
Nu weet niemand waar je het over hebt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Sendis » za 07 jul 2018, 23:30

harry schreef: za 07 jul 2018, 19:21
Sendis schreef: za 07 jul 2018, 15:25"Afgelopen zondag dit traject afgelegd, dus m.i. geen "ideaalbeeld", maar een recente observatie."
Daar staat niet dat je je ook de locatie niet meer kunt herinneren. StreetView hoeft niet de borden te laten zien, maar dan weten we tenminste de plekken.
Nu weet niemand waar je het over hebt.
Ik rijd er volgende maand weer langs, en misschien ben ik in de gelegenheid, wat vast te leggen. Tot die tijd moeten jelui het doen met de indrukken die ik opdeed tussen D grens en KP Zuidbroek, zoals beschreven.

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door martien » zo 08 jul 2018, 17:13

Ik ben er gisteren weer eens langsgekomen. De weg is in mijn ogen vergelijkbaar met de A7 Zurich-Joure of de A6 Emmeloord-Joure. Het asfalt is niet zo strak als op een snelweg in de randstad, maar voldoet zeker. En je kunt er wél 130 rijden 8-)

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Sendis » zo 08 jul 2018, 19:06

martien schreef: zo 08 jul 2018, 17:13 Ik ben er gisteren weer eens langsgekomen. De weg is in mijn ogen vergelijkbaar met de A7 Zurich-Joure of de A6 Emmeloord-Joure. Het asfalt is niet zo strak als op een snelweg in de randstad, maar voldoet zeker. En je kunt er wél 130 rijden 8-)
10 jaar geleden zagen het asfalt en de bermen er een stuk strakker uit:

https://www.youtube.com/watch?v=Viiy1YdTJa8

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Vinny » zo 08 jul 2018, 21:08

martien schreef: zo 08 jul 2018, 17:13 Ik ben er gisteren weer eens langsgekomen. De weg is in mijn ogen vergelijkbaar met de A7 Zurich-Joure of de A6 Emmeloord-Joure. Het asfalt is niet zo strak als op een snelweg in de randstad, maar voldoet zeker. En je kunt er wél 130 rijden 8-)
Veel snelwegen in de Randstad zijn recent verbreed. Ik vind dat dus geen eerlijke vergelijking... :nothanks:

Verder is het gewoon een beetje "schuifwerk". Rijkswaterstaat houdt de wegen over het algemeen goed bij. Soms heb je een stukje waar het wegdek en of de bewegwijzering wat slechter is, dat wordt dan opgeknapt en dan hou je andere stukken over. Echt stukken met slecht wegdek of verouderde/onleesbare bewegwijzering zijn zeer zeldzaam in Nederland. Wat ik wel meemaak is dat men bij de plaatsing van NBA soms nog eens wat slordig is. Dan is er bijvoorbeeld geen wegnummer zichtbaar op de afrit of staat het bord te ver in de berm of achter een bosje of viaduct. En bij werkzaamheden vind ik vaak dat men te veel geklieder op gele borden toelaat. Daar mag Rijkswaterstaat best wel wat strakker in zijn en de aannemer aanschrijven om degelijke borden neer te zetten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Robbert297 » do 30 aug 2018, 20:07

Vandaag even rondje in Duitsland gereden en daarbij ben ik op de heen- en terugweg via Bad Nieuweschans de grens overgestoken. Toen ik op de terugweg Nederland weer binnen reed, zag ik het bruine bord met "Welkom in Nederland" weer staan. Normaal stond er dan altijd "einde A28, begin A7". Vandaag zag ik echter dat ze het (eindelijk) hebben aangepast in "einde A280, begin A7".
Is die A28 altijd een fout geweest, of had dat nog met vroeger te maken, toen de A28 direct vanaf de grens begon? Dan hebben ze het in ieder geval wel laat aangepast.

Trouwens, volgens mij stamt de vooraankondiging van :AS: Bunde-West ook nog uit de A28-tijd. Ze hebben alleen het afritnummer van het bord gehaald toen dat stuk weg werd omgedoopt tot A280.
Afbeelding
Foto: Autobahn-bilder.de
Слава Україні

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door harry » do 30 aug 2018, 22:24

Robbert297 schreef: do 30 aug 2018, 20:07 het bruine bord met "Welkom in Nederland". Vandaag zag ik dat ze het (eindelijk) hebben aangepast in "einde A280, begin A7".
Is die A28 altijd een fout geweest, of had dat nog met vroeger te maken, toen de A28 direct vanaf de grens begon?
Het is een korte tijd (tot 1993) niet fout geweest, toen die weg inderdaad A28 was.
Op alle andere borden in Nederland stond ook [28]. Die zijn in 2009 allemaal verbeterd, op dit bord na.
In 2012 heb ik deze foto van het bord gemaakt:
Afbeelding
Robbert297 schreef: do 30 aug 2018, 20:07volgens mij stamt de vooraankondiging van :AS: Bunde-West ook nog uit de A28-tijd. Ze hebben alleen het afritnummer van het bord gehaald toen dat stuk weg werd omgedoopt tot A280.
Het omdopen is juist gebeurd omdat de snelwegen afritnummers kregen. De A28 heeft hier nooit afritnummers gehad.
Misschien hebben ze het bord ontworpen met afritnummer 1, maar vonden ze het toch beter om die ene afrit geen nummer te geven.
(Bij andere ongenummerde afritten staat er dan een lege cirkel, maar hier kennelijk niet.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Robbert297 » do 30 aug 2018, 22:49

^^ Dat van het bruine bord dacht ik inderdaad al.
Dat van de vooraankondiging niet. Dank voor je info!
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Coen Tunnel » do 30 aug 2018, 23:46

harry schreef: do 30 aug 2018, 22:24Het is een korte tijd (tot 1993) niet fout geweest, toen die weg inderdaad A28 was.
Op alle andere borden in Nederland stond ook [28].
Tot ergens in de jaren '90 stond bij Nieuweschans nog een bord met het nummer 75 in een Autobahnschildje. Nu was het tot de bouw van de A28(0) direct na de grens de B75, niet de A75...
Het omdopen is juist gebeurd omdat de snelwegen afritnummers kregen. De A28 heeft hier nooit afritnummers gehad.
Misschien hebben ze het bord ontworpen met afritnummer 1, maar vonden ze het toch beter om die ene afrit geen nummer te geven.
(Bij andere ongenummerde afritten staat er dan een lege cirkel, maar hier kennelijk niet.)
De grensovergang krijgt altijd afritnummer 1 op noord-zuid of west-oost-snelwegen.

Tig korte Duitse Autobahnen hebben wel afritnummers, maar deze niet. Op kaarten heb ik het overigens wel gezien. 1 voor de grensovergang, 2 voor :AS: Bunde-West en 3 voor :KP: Bunde.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Peter » vr 31 aug 2018, 10:53

Het bruine welkomstbord is in ieder geval juist geplaatst, maar pas na 15 jaar of zo aangepast. Richting Duitsland zijn bij de afrit Nieuweschans borden met (A)28 geplaatst toen de weg al een decennium of meer A280 heette. Overigens is ook A280 raar, want het suggereert dat het een aftakking van A28 is en niet A31. A310 had dus beter op zijn plek geweest want de omnummering is gelijktijdig geweest met de omnummering van het stuk tot Leer-Noord tot A31. Men had ook voor een dubbelnummering kunnen kiezen en A28 behouden, zeker omdat de E22 deze route volgt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door harry » vr 31 aug 2018, 13:19

Peter schreef: vr 31 aug 2018, 10:53Overigens is ook A280 raar, want het suggereert dat het een aftakking van A28 is en niet A31.
Suggereert misschien, maar daar is geen enkele regel voor.
De nummers volgen een regionaal systeem (ligt in de regio 20-29/200-299) plus het feit dat hij oost-west loopt (en dus een even nummer moet hebben).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door martien » vr 31 aug 2018, 13:38

^^ Klopt. In mijn ogen is 31 juist het rare nummer. Die hoort thuis in noord-NRW/zuid-NDS, het is dat de A31 vrij lang is en ver buiten zijn nummerregio komt.

Afbeelding
zie wikipedia

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door Coen Tunnel » vr 31 aug 2018, 17:07

harry schreef: vr 31 aug 2018, 13:19
Peter schreef: vr 31 aug 2018, 10:53Overigens is ook A280 raar, want het suggereert dat het een aftakking van A28 is en niet A31.
Suggereert misschien, maar daar is geen enkele regel voor.
De nummers volgen een regionaal systeem (ligt in de regio 20-29/200-299) plus het feit dat hij oost-west loopt (en dus een even nummer moet hebben).
Het zijn niet noodzakelijkerwijs afsplitsingen, heel vaak gaat die vlieger ook niet op. Er zijn een A650, A656 en A659 maar ze splitsen alle drie niet van de A65 af, omdat de nummering simpelweg regionaal geclusterd is.

Je ziet in die driecijferige nummers soms ook oude planningen van tweecijferige snelwegen terug:

A48 => A480
A54 => A542
A56 => A562
A86 => A864
A98 => A980

In dat licht bezien is A280 voor de oude A28 niet vreemd

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door harry » vr 31 aug 2018, 23:00

( ^^ Dat was dus een reactie op Peter, niet op mijn bericht wat je ook quoot.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Groningen - Duitse Grens

Bericht door GuteFahrt » do 25 okt 2018, 17:17

Volgend jaar is de A7 weer een kunstwerk rijker: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/140137 ... e-Monument
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Plaats reactie