Voor de verbinding Groningen-Delfzijl vind ik het een interessante gedachte, maar ook een fikse investering. En het is slechts voor verkeer van/naar de noordkant van de stad Groningen interessant. Moet je van/naar het zuiden (en de meeste industrie zit in het zuidoosten), dan zijn de N360, A7-N33 of A7-N387-N33 sneller, en is een route N46-N996-N360 eigenlijk niet sneller te krijgen dan die al bestaande routes. Ook voor grote delen van Appingedam, toch ook een wat grotere plaats die door zo'n route ontsloten zou worden, is een zuidelijke route via de A7-(evt. N387)-N33-N989 logischer.
Naar Winsum, Leens en Lauwersoog zal een nieuw tracé qua reistijd niet kunnen concurreren met de N361, tenzij je die flink gaat afwaarderen. Maar dan zijn de ingrepen aan de N996 ook nog eens forser dan aan de oostkant, vooral rond Onderdendam. Ik acht dat weinig realistisch.
Kaaiman schreef: ↑di 03 sep 2019, 12:50
De provincie Groningen beschouwt de N387 als GOW-A met een stroomweguiterlijk. Verkeer Groningen - Delfzijl wil men over stroomwegen hebben, dus niet over de N360 en N387.
Euhm, Delfzijl wordt gewoon bewegwijzerd over de N360. Leuk en aardig wat de provincie wil, maar met de huidige real-time routeplanners en menselijke gewoontes valt niet te sollen
Overigens, behoorlijke gedeeltes van de N360 zou je met redelijk gemak kunnen omzetten tot stroomweg. Er zitten weinig kruisingen in die weg en slechts een handjevol erfaansluitingen, waarvoor genoeg ruimte voor een parallelweg is.
Van 16 september tot 22 oktober wordt er onderhoud gepleegd aan de A7 tussen Winschoten en Oudeschans. Verkeer blijft mogelijk in beide richtingen, het wordt over de vluchtstrook of over één rijbaan geleid. Opvallend is dat op 3 oktober de weg tijdelijk in volledige capaciteit wordt opengesteld vanwege een Duitse feestdag.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
Op 6 mei 2016 heb ik een aantal foto's gemaakt van het oude stuk Rijksweg 42 / N7 tussen knooppunt Zuidbroek en Scheemda.
Er ligt nog 50 meter rijbaan in de volledige breedte, iets ten oosten van het knooppunt. Op de onderstaande foto zie je dit stuk richting Scheemda. Hier eindigt het fietspad langs het Winschoterdiep; de fietsroute loopt verder over de oude rijbaan van de N7 waarvan de rechter weghelft is weggezaagd. Achter ons ligt een bosje; het grondlichaam van de oude weg richting Zuidbroek is nog aanwezig, maar hier was niets interessants te vinden. Er ligt een overwoekerde onverharde weg op de plek van de oude rijbaan.
Dezelfde pechhaven vanaf de andere kant gezien. De rij windmolens, een bekend herkenningspunt langs de A7, is inmiddels verdwenen.
Over het Meedenerdiep ligt nog altijd de oude brug voor langzaam verkeer parallel aan de N7. Aangezien de fietsers tegenwoordig over de oude rijksweg fietsen, dient deze brug alleen voor landbouwverkeer tussen de twee velden.
Nog een pechhaven. Er is duidelijk ooit een slijtlaag op het fietspad aangebracht, maar sinds deze is gaan wegslijten zijn de oude markeringen weer zichtbaar.
Ten zuidwesten van Scheemda komen we op een markante plek waar de bomenrijen uit elkaar gaan. Hier lag vroeger het kruispunt met de N362 naar Delfzijl. De N7 had hier een rijbaansplitsing, vandaar dit grote open veld. De imposante bomen zijn inmiddels allemaal gekapt.
Het laatste stuk van die oude N362 ligt er ook nog, compleet met voorrangsdriehoek.
Dezelfde N362 gezien richting Scheemda. Het is nu een opslagplaats voor materiaal en materieel.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
Leuk Sibren! Verderop, bij Winschoten, zijn ook nog een aantal leuke restanten te vinden van de oude Rijksweg. Zoals hier, een aantal pechhavens: https://goo.gl/maps/2Mojx4S7aPNvxJfy9
Restanten van een verzorgingsplaats, opgeheven na de verdubbeling. Iemand enig idee wat de naam was van deze verzorgingsplaats? Ik heb het nergens terug kunnen vinden: https://goo.gl/maps/D8c2ddgW9AYpEPmY8
Wat tracé restanten van de oude aansluiting van het einde van de Rijksweg op het OWN. Tot 1971 (?) was dit het einde van de Rijksweg. Het bruggetje wat er nu ligt was er destijds nog niet: https://goo.gl/maps/35dyAHpf3oydCoNq5
Het zou mij niet verbazen als er in de bomenrij bij aansluiting Hoogezand ook nog wat resten te vinden zijn.
Emil schreef: ↑zo 31 mei 2020, 0:42
Leuk Sibren! Verderop, bij Winschoten, zijn ook nog een aantal leuke restanten te vinden van de oude Rijksweg. Zoals hier, een aantal pechhavens: https://goo.gl/maps/2Mojx4S7aPNvxJfy9
Volgens mij is dat de oude parallelweg van de RW42 (zoals de naam op Google Maps ook doet vermoeden), niet de hoofdrijbaan. De 'pechhavens' zijn volgens mij toegangen voor het landbouwperceel, later aangelegd, getuige de naad tussen de stukken asfalt waar het gras uit steekt.
In de huidige situatie is het natuurlijk totaal onnodig om voor zo'n doodlopend weggetje een voorrangssituatie te hebben, dus dit is gewoon nooit opgeruimd.
En wat deze voorrangsborden hier te zoeken hebben... Waarschijnlijk ook van het opruimen van de N7, en door de omwonenden bewaard: https://goo.gl/maps/UT7WapN8ZnU6fy7PA
Sibren schreef: ↑zo 31 mei 2020, 9:28En wat deze voorrangsborden hier te zoeken hebben... Waarschijnlijk ook van het opruimen van de N7, en door de omwonenden bewaard: https://goo.gl/maps/UT7WapN8ZnU6fy7PA
Dat betwijfel ik. Deze borden zijn duidelijk RVV 1990 en zullen dus ook niet ouder zijn dan uit 1990. De ombouw van N7 tot A7 was toen al bezig of stond op het punt van beginnen en rond 1992/1993 gereed.
Tussen Heiligerlee en Winschoten komt de langste fietsbrug van Europa over de A7, met een vaste brug over de snelweg en een beweegbaar deel over het Winschoterdiep. In de nacht van 2 op 3 oktober wordt de brug geplaatst.
Rijkswaterstaat schreef:Werkzaamheden A7 tussen aansluitingen Duitse grens en Oudeschans
Rijkswaterstaat voert in mei 2021 grootschalig onderhoud uit aan de snelweg A7 tussen de Duitse grens en de aansluiting Oudeschans (48).
Als gevolg van de werkzaamheden is op de rijbaan van de snelweg A7 in de richting van Groningen slechts 1 rijstrook beschikbaar voor het verkeer. Weggebruikers dienen rekening te houden met een langere reistijd.
De werkzaamheden vinden plaats van maandagochtend 3 mei tot vrijdagavond 28 mei 2021.
Dit is wel grappig, de snelweg is hier net zo oud als aan Duitse kant. Aan Duitse zijde is men 1,5 jaar bezig geweest, in Nederland 3 weken.
Ok, het lijkt erop dat de werkzaamheden aan de Nederlandse kant minder ingrijpend zijn, maar dan nog. Wat in Duitsland anderhalf jaar heeft geduurd, hadden we in Nederland in wellicht drie maanden geklaard.
De afrit Winschoten is al geruime tijd overbelast door het samenkomen van verkeer uit vijf richtingen en een brug over het Winschoterdiep naast de afrit [afrit Hoogezand kampt met een vergelijkbaar probleem, maar daar is wat meer ruimte]. Een jaar of tien geleden is daarom een grote rotonde (Blauwe Roos) aangelegd, maar deze kan het verkeer niet aan. Er zijn nu plannen voor een upgrade naar een turborotonde: RTV Noord
Men heeft het ook over een "nieuwe afslag". Bedoelen ze daar een bypass op de turborotonde mee, of een rechtstreekse afsnijding vanaf de afrit naar de weg richting de brug?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Dagblad van het Noorden (3-3-2020) schreef:Om de problemen op korte termijn gedeeltelijk op te lossen, gaan provincie, gemeente en Rijkswaterstaat aan de slag met de noordelijke rotonde. Het is de bedoeling hiervan een zogeheten turborotonde te maken met een extra rijbaan voor het verkeer vanuit de richting Groningen naar Winschoten.