Almelo heeft een opvallende bewegwijzering, waarschijnlijk van eigen ontwerp. Men werkt met windrichtingen, indirecte verwijzingen en vrij veel wegnummers. Het laden kan even duren, er zijn 45 foto's. Ik heb het formaat klein gehouden.
Het gaat als volgt.
De windrichtingen zijn de richtingen waarop men rijdt, het Amerikaanse systeem dus, en niet de richting waarin het wegvak ligt, zoals op de A10 in Amsterdam.
Er zijn veel doelen rond Almelo, en dat is teveel om allemaal op de bewegwijzering. Voor elk groot kruispunt volgt één of twee aankondigingsborden met "xxx route Nxx/Axx". Op deze manier hoef je voor je bestemming alleen een wegnummer te volgen. Dit geldt vooral voor doelen die niet direct aan de ring liggen, maar waarvoor je wel moet afslaan.
Afijn zie het in de praktijk.
De ring van Almelo is zo'n 15 kilometer lang en telt op aardig wat plekken 2x2 rijstroken. De meeste VRI's (dat zijn er nogal wat) hebben 2 opstelstroken voor de doorgaande richting en regelmatig ook voor de afslaande richtingen.
Opvallend feitje; er staat nog N35 aangegeven op de Weezenbeeksingel (zuidwestring).
Foto's hier:
viewtopic.php?p=1136288#p1136288
Onderstaande foto's werken niet meer:
- SPOILER: TOON
1. We komen hier vanaf de A35 afslag Almelo-Zuid, de belangrijkste uitvalsroute van Almelo.

2. Verkeer vanaf de A35 vanuit Hengelo komt hier samen met verkeer vanuit de A35 uit Zwolle.

3. De eerste kruising.

4. Vooraankondiging verre doelen.

5. We naderen de ring. Verkeer moet hier bij file al voorsorteren.

6. Er zijn omvangrijke werkzaamheden rond het centrum, de spoorbaan wordt verdiept.

7. Eerste voorwegwijzer. Deze wordt herhaald, en dat is wel handig met het aantal doelen.

8. Kleine afslag.

9. De grootste kruising van Almelo. 6 opstelstroken.

10. We draaien de inmiddels voormalige N35 op richting het westen.

11. Reclame paneel.

12. De afslag bij het stadion.

13. Route aanduiding voor wat verdere doelen.

14. Onbeduidende kruising. Hier dan ook geen portalen. Toch wel vrij duidelijk.

15. Dit is een belangrijke kruising, dit was de voormalige TOTSO van de N35 in Almelo vanuit Zwolle.

16. Herhalingsbord.

17. De N349 die een groot deel van de ring vormt.

18. Een deel van de ring ligt buiten de kom, wat een Vmax van 80 mogelijk maakt gelukkig.

19. Route aanduiding relevante verdere doelen.

20. Vrij belangrijke kruising op een vrij groot industrieterrein.

21. Weer lekker een stukje buiten de kom.

22. Verre doelen + ver wegnummer (de N34 is nog dik 20km van hier).

23. De ring gaat hier rechtsaf via een TOTSO. Rustig gedeelte van de ring is dit.

24. Blijkbaar belangrijk genoeg om een vooraankondiging te verdienen. We hebben nu ruim de helft van de ring gehad en gaan weer zuidwaarts.

25. Diverse grote doelen ten zuiden van Almelo worden gevolgd via de indirecte A35.

26. Verdere doelen ten oosten van Almelo. Opvallend is dat niet alle doelen later buiten Almelo nog bewegwijzerd worden.

27. Belangrijke kruising aan de oostkant van Almelo. De N349 is de belangrijkste oostelijke invalsweg van de stad.

28. De Riet is een wijk van Almelo met een gelijknamig station.

29. Hier wordt al vroeg naar verre doelen verwezen. Volg de betreffende routeschildjes.

30. De ring slaat hier naar het westen af. Rechtdoor gaat een provinciale weg naar Borne.

31. Een niet zo'n heel belangrijke kruising.

32. Enige verwarring over het wegnummer, die drie takken lijkt te hebben rond Almelo (ring noord, ring oost/zuid en de weg naar Tubbergen).

33. Weer een stukje buitenstedelijke ring, dank u Almelo!

34. We naderen weer het zuidpunt van de ring waar grote publiekstrekkers zitten.

35. Vooraankondigingen voor de betreffende routes die later vermeldt staan.

36. We komen weer bij het punt waar we op de ring begonnen.

37. Linksaf gaat richting de A35.

38. De N349 richting het zuiden. We rijden nu in de andere richting van de eerste foto's.

39. Opnieuw een volg route bord.

40. Kruising op Twentepoort.

41. Bijna het einde van de N349, vanwaar men de A35 kan nemen.

42. Ook de A35 heeft windrichtingen in Almelo. Diverse verre doelen die niet allemaal op één portaal passen.

43. Ook buitenlandse doelen worden niet geschuwd in Almelo. Handig voor de internationale reiziger die hier nogal veel zijn.

44. De snelweg komt eraan.

45. Aansluiting Almelo-Zuid.
Mijn indruk:
Ze hebben in Almelo zeker nagedacht over de doelenbewegwijzering. Almelo heeft vrij veel radiale wegen en ook vrij veel kleine stadjes in de buurt en om die niet de belangrijkere doelen verder te overschaduwen worden de doelen per wegnummer gebundeld zodat op de beslissingsmomenten zelf de wegwijzers niet verzinken in veel te veel doelen, maar worden er vooral (indirecte) wegnummers bewegwijzerd met een enkel doel. Ook de RING staat rechtdoor voor alle doelen die niet via een afslag staan aangegeven. Desondanks staan op enkele wegwijzers nog steeds vrij veel objecten.
Opvallend is zeker dat er in Almelo wordt bewegwijzerd naar doelen die buiten Almelo niet meer direct op de wegwijzers staan (denk aan Westerhaar, Nordhorn, Osnabrück, Münster. Toch kan ik het alleen maar eens zijn met het bewegwijzeren van buitenlandse doelen, omdat er veel centraal/oost Europeanen komen voor zaken en ik kan alleen maar hopen dat de bewegwijzering op met name de A35 dat ook gaat doen. Met name op KP Azelo missen in mijn ogen cruciale doelen, voornamelijk Osnabrück.
Voordelen:
1) Minder doelen op de bewegwijzering bij beslissingsmomenten
2) Duidelijke richtingwijzers met grote pijlen, geen redesign pijltjes.
3) Het aantal portalen, Almelo is hier een voorbeeld voor andere steden.
4) Windrichtingen, kost wel even gewenningstijd.
Nadelen
1) Nogal uniek, waardoor ter plekke onbekenden even moeten wennen aan het systeem
2) Je moet van tevoren je bestemming onthouden met een wegnummer, ook niet standaard
3) Je krijgt vrij veel informatie binnen plm 500 meter.
4) Vrij veel lokale objecten, zoals crematorium, woonboulevard, stadion en vele industrieterreinen.
Alhoewel het op het eerste gezicht misschien onrustig en/of rommelig oogt vind ik het toch een uitstekend initiatief waar over nagedacht is. Ik kon mijn weg er prima vinden (zo heel bekend ben ik niet in Almelo), en ik had geen navigatiesysteem aan als hulpmiddel.