[FOTO] De Almelose bewegwijzering
Moderator: Moderatoren
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 36941
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
- Locatie: Noord-Holland
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85856
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
Nog wat meer Almelo dan:

Bewegwijzering Almelo 16 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 17 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 19 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 21 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 23 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 24 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 27 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 28 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 16 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 17 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 19 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 21 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 23 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 24 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 27 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 28 by European Roads, on Flickr
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
- Berichten: 18714
- Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
Normaal zou je een like geven bij dit soort fotoreportages, maar dat verdienen deze borden niet 
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 32773
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
- Locatie: A15xA29
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
Creatief met pijl. 
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
GuteFahrt
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
- Locatie: Waddenstad Harlingen
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
Verrassend dat Nordhorn er bij staat. Dat vind je vooraleerst niet terug op de bewegwijzering als je de N349 richting oosten neemt.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43244
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
"Bewegwijzeren is de kunst van het weglaten"; in Almelo is het de kunst om zoveel mogelijk tamelijk nutteloze informatie toe te voegen. Klein voorbeeldje: Centrum, Station én voor beiden het symbooltje weergeven; terwijl eigenlijk alleen 'Centrum' volstaat. Normaal gesproken zullen mensen die naar een treinstation gaan de route centrum toch wel nemen tenzij anders aangegeven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
MaartenE
- verkeersader
- Berichten: 693
- Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
Tenzij men Almelo-De Riet bedoelt, maar dat had men er wel bijgezet.
Alhoewel sommige stations verrassend ver weg van het centrum lijken te liggen, dus helemaal evident is het niet dat het treinstation ook het centrum is.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
Hensepens
- autoweg
- Berichten: 1112
- Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
- Locatie: Hoofddorp
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11452
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
- Locatie: Delft
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
Dat dubbele symbooltje voor parkeergarage maakt het ook niet duidelijker. Bovendien is het kleurverschil tussen beiden gering.
En wat is eigenlijk het verschil tussen een rode of een oranje achtergrond?
En wat is eigenlijk het verschil tussen een rode of een oranje achtergrond?
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24872
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
Mogelijk verschillende P-routes of zones. Op andere foto’s zie je ook een groen symbool. Je ziet die kleurcodering ook wel in Duitse steden en Maastricht heeft het ook. Alleen niet op deze manier geïntegreerd in de bewegwijzering.Willem schreef: za 06 feb 2021, 9:12 Bovendien is het kleurverschil tussen beiden gering.
En wat is eigenlijk het verschil tussen een rode of een oranje achtergrond?
Hopelijk ben je dan bij het binnenrijden van de stad langs borden gekomen die wat meer uitleg geven over de betekenis van de kleuren. Deze manier van integreren lijkt me vervolgens vrij kansloos voor de leesbaarheid. In het algemeen ben ik ook helemaal geen fan van het integreren van parkeren in de gewone bewegwijzering. Het levert volle borden op, en draagt niet bij aan het scheiden van hoofd- en bijzaken. Doe liever een extra servicebord kort voor dezelfde kruising.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
- Berichten: 24142
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
- Locatie: Leipendam
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
O, is dat groen? Ik ben kennelijk te kleurenblind om bij dit soort borden te bepalen welke route ik nu moet nemen voor P-Centrum...Pino schreef: za 06 feb 2021, 9:26Mogelijk verschillende P-routes of zones. Op andere foto’s zie je ook een groen symbool.
- SPOILER: TOON
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11452
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
- Locatie: Delft
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24872
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 32773
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
- Locatie: A15xA29
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
Een nummer kan toch ook? P-Ring 1, 2 etc?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43244
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
Wat is er mis met een naam en een "P"?
Al die kleurtjes zijn alleen maar voor de bühne. Een weggebruiker zal daar weinig aan hebben.
Al die kleurtjes zijn alleen maar voor de bühne. Een weggebruiker zal daar weinig aan hebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24872
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
De nummers van de parkeerplaatsen komen in beeld zodra je in een kleurzone zit. Op zich had je de kleuren over kunnen slaan en iets kunnen zeggen als [P]1-5 rechtdoor, [P]overige rechtsaf. Maar met dat soort droge nummers help je de ter plaatse onbekende nou ook niet echt. Althans niet wanneer parkeergelegenheid zich aan meerdere kanten van een centrum bevindt en ook wel gegeven is dat iemand niet weet dat P9 de logische gelegenheid voor jouw bestemming is. Het gebruik van zone-namen is dan, ondanks de eeuwige problemen in de naamgeving daarvan, nog het beste. Alleen doe het alsjeblieft op separate parkeerbewegwijzering zodat die vage namen je algemene beeld van hoofdrichtingen niet vervuilt.
Overigens kunnen kleuren de ter plaatse onbekende denk ik nog best een beetje ondersteuning geven. Helpt onthouden, juist ook wanneer je met van die vage zonenamen zit. Je ziet het niet voor niets in veel Duitse steden. Maar volgens mij werkt dat alleen maar wanneer naam en kleur steeds samen worden gebruikt, niet met alleen de kleur als afkorting “want je hebt het nu al één keer met naam gezien.”
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 36941
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
- Locatie: Noord-Holland
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
Die kleurenkermis daar help je de weggebruiker niet mee. En al helemaal niet de kleurenblinde weggebruiker.
Nee, dan liever een duidelijke P-route/P-ring met bij elke P-garage/P-terrein een dynamisch bord met daarop het aantal vrije plekken in deze specifieke garage, en het aantal vrije plekken als je doorrijdt naar een volgende. Less is more.
Nee, dan liever een duidelijke P-route/P-ring met bij elke P-garage/P-terrein een dynamisch bord met daarop het aantal vrije plekken in deze specifieke garage, en het aantal vrije plekken als je doorrijdt naar een volgende. Less is more.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 5920
- Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
- Locatie: Adliswil CH
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
Wel bij het splitsen van wegen, bijv. I-35W en I-35E in Texas of 1N en 1S in Peru.Pino schreef: ma 01 feb 2021, 20:19Dat het daarnaast ook kan worden gebruikt als onderscheid tussen de rijbanen (wat bij ons dan de Li en Re is), heeft in geen enkel land de richtinggevende bewegwijzering gehaald.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
- Berichten: 24142
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
- Locatie: Leipendam
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
Ik ben wel (een beetje) kleurenblind, maar niet nummerblind. Mij zou het dus wel helpen.Pino schreef: za 06 feb 2021, 17:43Maar met dat soort droge nummers help je de ter plaatse onbekende nou ook niet echt.
Almelo hééft trouwens een P-ring (gehad?).
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
Demassel
- stadsweg
- Berichten: 364
- Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
Almelo heeft idd een P-ring gehad, aangegeven met de groene ruiten. Weet eigenlijk niet of ze die nu nog steeds hebben.harry schreef:Ik ben wel (een beetje) kleurenblind, maar niet nummerblind. Mij zou het dus wel helpen.Pino schreef: za 06 feb 2021, 17:43Maar met dat soort droge nummers help je de ter plaatse onbekende nou ook niet echt.
Almelo hééft trouwens een P-ring (gehad?).
Die kleuren heb ik ooit iets van gelezen, maar kan het nu zo niet terugvinden. To be continued....
-
Wouter N14
- Moderator
- Berichten: 23007
- Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
- Locatie: Roosendaal
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
In Almelo is altijd wat te doen, maar was de P-ring nu rood of groen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
harry
- Wegnummerfotograaf
- Berichten: 24142
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
- Locatie: Leipendam
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24872
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
Begrijp me niet verkeerd: alleen kleuren is een drama, en niet alleen voor kleurenblinden. Alleen een kleur als ondersteuning bij een parkeerzone, daar zie ik wel lol in, mits los van de reguliere bewegwijzering. Gewoon omdat het dan makkelijker onthoudt náást de naam. Kleurenblinden moeten het dan helaas maar zonder dat hulpje doen.
Een P-ring zal al snel de voorkeur hebben, maar dat moet dan wel passen bij de manier waarop je parkeerplaatsen kunt bereiken. Met de zones in de Amsterdamse binnenstad kan het bijvoorbeeld gewoon niet. Geen idee hoe dat in Almelo zit. Uiteindelijk heb ik wel liever iets gedetailleerdere serviceborden dan gewone richtingborden steeds maar volgooien met zo’n P-ring spoel. Dat is óók een vorm van less is more.
Een P-ring zal al snel de voorkeur hebben, maar dat moet dan wel passen bij de manier waarop je parkeerplaatsen kunt bereiken. Met de zones in de Amsterdamse binnenstad kan het bijvoorbeeld gewoon niet. Geen idee hoe dat in Almelo zit. Uiteindelijk heb ik wel liever iets gedetailleerdere serviceborden dan gewone richtingborden steeds maar volgooien met zo’n P-ring spoel. Dat is óók een vorm van less is more.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43244
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
Als je centrum moet opdelen in diverse zones; dan kun je toch gewoon straatnamen gebruiken? Volgens mij kan het allemaal best wel een stukje eenvoudiger en duidelijker. 
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24872
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
Je weet dat ik graag meer straatnamen op de borden zou zien. Maar de Nederlandse realiteit is dat we nog liever een kleur of een nieuw verzonnen naam gebruiken dan een straatnaam.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9842
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
- Locatie: Zeist
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
In de VS worden straatnamen vaak prominent aangegeven, zoals op kruisingen, met een straatnaambord naast het verkeerslicht bijvoorbeeld. En ook afritten hebben vaak alleen maar de naam van de straat waar die op eindigt.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
harry
- Wegnummerfotograaf
- Berichten: 24142
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
- Locatie: Leipendam
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
Almelo zou Almelo niet zijn als ze er niet een geheel afwijkend systeem voor hadden.

Foto: 2015.
Deze foto laat ook zien dat ze P-nummers en Centrum-onderdeelnamen hadden, waar ze nu kennelijk van zijn afgestapt.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85856
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
Ik had nog een paar foto's aan de noordkant van Almelo.
De ringweg ligt op diverse plekken buiten de bebouwde kom, zodat je 80 mag.

Bewegwijzering Almelo 29 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 30 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 31 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 32 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 35 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 36 by European Roads, on Flickr
Een fikse zweepmast.

Bewegwijzering Almelo 38 by European Roads, on Flickr
De ringweg ligt op diverse plekken buiten de bebouwde kom, zodat je 80 mag.

Bewegwijzering Almelo 29 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 30 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 31 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 32 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 35 by European Roads, on Flickr

Bewegwijzering Almelo 36 by European Roads, on Flickr
Een fikse zweepmast.

Bewegwijzering Almelo 38 by European Roads, on Flickr
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 22108
- Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
Oh, dat is de voormalige N36 langs de westkant van de stad. Die namen wij vaak om in de Schelfhorst te komen. Maar met al die indirecte wegnummers wordt die bewegwijzering onnodig druk.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 32773
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
- Locatie: A15xA29
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
Maximaal 80 wát? Decibel?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
