[FOTO] De Almelose bewegwijzering
Moderator: Moderatoren
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering
Zwart bord, gaat dus om dropjes. Als je er 81 hebt moet je er eentje snel opeten 
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
CasablancaMarocco
- verkeersader
Ik vind het wel geinig dat Almelo zo afwijkt, maar ik ben blij dat niet elke gemeente dit doet. 
-
Chris
- Moderator
Ik kwam deze toevallig tegen op Street View op de Hofkampstraat.

-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Heeft Harry het pseudo-kombord van "Goede reis" al op zijn site?
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Kun je voor dit bord ook parkeren om de informatie tot je te nemen en te verwerken..? 
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Nu nog de afstandsaanduidingen erbij.
Het principe van doelen-onder-de-streep is wel tot in den treure hier toegepast
Het principe van doelen-onder-de-streep is wel tot in den treure hier toegepast
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Die Hofkampstraat ligt midden in Almelo. Om dan al zo'n bord met goede reis te plaatsen is wellicht wat prematuur.
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Ik ben zelf opgegroeid in Almelo en ik wende wel erg snel aan de bewegwijzering. Ik dacht dat dat normaal was. Maar later, toen ik vaker mee mocht naar andere steden als Enschede, merkte ik op dat de bewegwijzering overal er zó anders uitzag dan in Almelo. Ik was opzich wel bekend met het de ANWB-borden (met blauw-wit gestreepte zuilen) want sommige borden daarvan heeft de gemeente laten staan in het centrum.
Toch merkte ik pas later op dat het (destijds) standaard Redesign de "normale" bewegwijzering van Nederland was.
Later heb ik ook ontdekt dat de Gemeente Almelo zelfs een geheel eigen wegwijzer-nummeringsstelsel heeft (zoals het ANWB-nummeringsstelsel)
Ook ontdekte ik ook dat de Gemeente Almelo bijna elk ANWB-bord rond 2020 al vervangen heeft door hun eigen "stijl".
Om er even een mening over te geven; ik vind qua lettertype de Almelose bewegwijzering mooier dan het Redesign. Maar toch vind de ANWB bewegwijzering van "vroeger" het mooist. En daarna de nieuwe bewegwijzering, met die "gevulde" pijlen. Daarmee bedoel ik dít lettertype
en het lettertype waarmee de tekst van het logo van Wegenwiki in staat (en ook "wegenforum" hier bovenaan de webpagina).
Is dit lettertype trouwens ergens te koop/te downloaden ofzo? Of is het privé?
Toch merkte ik pas later op dat het (destijds) standaard Redesign de "normale" bewegwijzering van Nederland was.
Later heb ik ook ontdekt dat de Gemeente Almelo zelfs een geheel eigen wegwijzer-nummeringsstelsel heeft (zoals het ANWB-nummeringsstelsel)
Ook ontdekte ik ook dat de Gemeente Almelo bijna elk ANWB-bord rond 2020 al vervangen heeft door hun eigen "stijl".
Om er even een mening over te geven; ik vind qua lettertype de Almelose bewegwijzering mooier dan het Redesign. Maar toch vind de ANWB bewegwijzering van "vroeger" het mooist. En daarna de nieuwe bewegwijzering, met die "gevulde" pijlen. Daarmee bedoel ik dít lettertype
en het lettertype waarmee de tekst van het logo van Wegenwiki in staat (en ook "wegenforum" hier bovenaan de webpagina).
Is dit lettertype trouwens ergens te koop/te downloaden ofzo? Of is het privé?
Met mijn 200+ berichten wellicht niet de grootste, maar wel de jongste upcoming.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
-
Kaaiman
- Secretaris
De iRoute-bewegwijzering in Almelo (die hier en daar in Zoetermeer ook is toegepast) maakt gebruik van het lettertype Tiresias Signfont.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Skoda Fabia
- woonerf
Hoe dan ook, in Almelo staat tenminste fatsoenlijke bewegwijzering in tegenstelling tot Hengelo Ov!
Hier in Hengelo is geen budget voor onderhoud en/of vervanging van wegwijzers. Alleen als een straat wordt gereconstrueerd of als er een nieuwe weg wordt aangelegd is er geld voor. Dat wordt dan meegenomen in het budget voor vernieuwing. Als er vervolgens nieuwe bewegwijzering wordt geplaatst en deze raakt defect.... helaas geen geld
Groot probleem is bijvoorbeeld de interne verlichting. De meeste oude wegwijzers zijn donker en bij enkele nieuwe exemplaren is de led-verlichting al scheef gezakt of hangt er schuin in
Hier in Hengelo is geen budget voor onderhoud en/of vervanging van wegwijzers. Alleen als een straat wordt gereconstrueerd of als er een nieuwe weg wordt aangelegd is er geld voor. Dat wordt dan meegenomen in het budget voor vernieuwing. Als er vervolgens nieuwe bewegwijzering wordt geplaatst en deze raakt defect.... helaas geen geld
Groot probleem is bijvoorbeeld de interne verlichting. De meeste oude wegwijzers zijn donker en bij enkele nieuwe exemplaren is de led-verlichting al scheef gezakt of hangt er schuin in
-
JuwaA35
- dorpsstraat
En ook op de afrit Hengelo (30). Er wordt alleen maar Oldenzaal aangegeven richting de kwartklaveroprit zuidwest (ipv Osnabrück ofzo).
Tuurlijk. De Hengeloërs komen er weer in.
Laatst gewijzigd door JuwaA35 op wo 10 apr 2024, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Met mijn 200+ berichten wellicht niet de grootste, maar wel de jongste upcoming.
-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo
https://svene.nl/
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Dat is niet een typisch Hengeloos probleem. Het is door heel Nederland niet ongebruikelijk dat bij toeritten alleen het eerstvolgende hoofddoel staat, zeker op wat oudere bewegwijzering. Tegenwoordig wordt er iets vaker een netwerkdoel bij vermeld. Maar het komt nog wel voor.JuwaA35 schreef: wo 10 apr 2024, 14:04En ook op de afrit Hengelo (30). Er wordt alleen maar Oldenzaal aangegeven richting de kwartklaveroprit zuidwest (ipv Osnabrück ofzo).
Aantal voorbeeldjes:
A28 bij Vries: alleen Assen
A6 bij Oosterzee: alleen Joure
A59 bij Sprang-Capelle-West: alleen Waspik en Raamsdonksveer
En, om toch weer weer een beetje on topic te raken:
A1 bij Rijssen: alleen Almelo
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Het echte probleem hier is wat mij betreft niet dat er maar één doel staan aangegeven, maar dat dat ene doel niet echt richtinggevend is - immers op de hoek gelegen. Het was daarmee een punt bij uitstek om dat einddoel aan te geven.
-
sven_engelen
- expressweg
Almelo is inderdaad wat dat betreft een zinloos doel. Enschede had daar naast Almelo al een stuk beter geweest of om binnen de Netwerkdoelensystematiek te blijven zou Hengelo daar ook meer dan prima volstaan. Osnabrück zoals eerder benoemd vind ik weer iets te veel van het goeie.
Svenlo
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
-
sven_engelen
- expressweg
Dat klopt niet helemaal. Vanaf de Zomerweg wordt Hengelo weer via de N347 richting Rijssen verwezen. Dat wordt op de aansluiting met de A1 nog één keer aangegeven en daarna op de handwegwijzers niet meer. Daar verschijnt alleen Almelo. Aan de andere kant vanuit Rijssen wordt Almelo weer via de N350 verwezen.boe! schreef: wo 10 apr 2024, 18:07Enschede en Hengelo worden vanaf Goor via de N346 geleid. Het enige doel dat vanaf Goor interessant is via de route N347-A1 (oost) is Almelo. Dat is dus perfect uitgevoerd.
Svenlo
-
JuwaA35
- dorpsstraat
Even terug naar Almelo zelf.
Deze foto heb ik gemaakt toen ik 11 was. Het toont de bewegwijzering van kruising 7826 (Hofstraat - V. Rechteren Limpurgsingel) vanuit westelijke richting. Inmiddels is dit (helaas) vervangen door de (nieuwere) Almelose bewegwijzering.

Deze foto heb ik veel later gemaakt, iets noordelijker, aan de V. Rechteren Limpurgsingel. Het is een bruin "toeristisch" bord met "Kanaal Almelo-Nordhorn" met onderin Kleurt het centrum van Almelo groen en is in 2018 geplaatst. De afbeelding toont het silhouet van het zicht op het bovengenoemde kanaal, staande ter hoogte van het dok met de Lolee, kijkend in westelijke richting. De getoonde brug is een fietsersbrug met een kleurlamp die 's nachts brandt. Op de achtergrond ziet men de Sint-Georgiusbassiliek, alhoewel die feitelijk niet te zien is vanaf daar.

Deze foto heb ik gemaakt toen ik 11 was. Het toont de bewegwijzering van kruising 7826 (Hofstraat - V. Rechteren Limpurgsingel) vanuit westelijke richting. Inmiddels is dit (helaas) vervangen door de (nieuwere) Almelose bewegwijzering.

Deze foto heb ik veel later gemaakt, iets noordelijker, aan de V. Rechteren Limpurgsingel. Het is een bruin "toeristisch" bord met "Kanaal Almelo-Nordhorn" met onderin Kleurt het centrum van Almelo groen en is in 2018 geplaatst. De afbeelding toont het silhouet van het zicht op het bovengenoemde kanaal, staande ter hoogte van het dok met de Lolee, kijkend in westelijke richting. De getoonde brug is een fietsersbrug met een kleurlamp die 's nachts brandt. Op de achtergrond ziet men de Sint-Georgiusbassiliek, alhoewel die feitelijk niet te zien is vanaf daar.

Laatst gewijzigd door JuwaA35 op do 11 apr 2024, 17:53, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
OMG
Wie verzint het...
Een riviernaambord met een plaatje erop...
Wie verzint het...
Een riviernaambord met een plaatje erop...
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Het kanaal wordt beschouwd als bijzonder (misschien zelfs beschermd) "gebied". Net als bijvoorbeeld een gemaal in Friesland.Rene schreef: do 11 apr 2024, 17:34 OMG
Wie verzint het...
Een riviernaambord met een plaatje erop...![]()
Andere foto:

wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.