[FOTO] De Almelose bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [FOTO] De Almelose bewegwijzering

Bericht door Vinny »

Zwart bord, gaat dus om dropjes. Als je er 81 hebt moet je er eentje snel opeten :hap:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco »

Ik vind het wel geinig dat Almelo zo afwijkt, maar ik ben blij dat niet elke gemeente dit doet. :lol:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik kwam deze toevallig tegen op Street View op de Hofkampstraat.

Afbeelding
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Heeft Harry het pseudo-kombord van "Goede reis" al op zijn site? ;)
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Kun je voor dit bord ook parkeren om de informatie tot je te nemen en te verwerken..? :nahzeg:
Enne gojje mins blieft altied leave.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Nu nog de afstandsaanduidingen erbij.

Het principe van doelen-onder-de-streep is wel tot in den treure hier toegepast :)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Die Hofkampstraat ligt midden in Almelo. Om dan al zo'n bord met goede reis te plaatsen is wellicht wat prematuur.
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

Ik ben zelf opgegroeid in Almelo en ik wende wel erg snel aan de bewegwijzering. Ik dacht dat dat normaal was. Maar later, toen ik vaker mee mocht naar andere steden als Enschede, merkte ik op dat de bewegwijzering overal er zó anders uitzag dan in Almelo. Ik was opzich wel bekend met het de ANWB-borden (met blauw-wit gestreepte zuilen) want sommige borden daarvan heeft de gemeente laten staan in het centrum.

Toch merkte ik pas later op dat het (destijds) standaard Redesign de "normale" bewegwijzering van Nederland was.
Later heb ik ook ontdekt dat de Gemeente Almelo zelfs een geheel eigen wegwijzer-nummeringsstelsel heeft (zoals het ANWB-nummeringsstelsel)
Ook ontdekte ik ook dat de Gemeente Almelo bijna elk ANWB-bord rond 2020 al vervangen heeft door hun eigen "stijl".

Om er even een mening over te geven; ik vind qua lettertype de Almelose bewegwijzering mooier dan het Redesign. Maar toch vind de ANWB bewegwijzering van "vroeger" het mooist. En daarna de nieuwe bewegwijzering, met die "gevulde" pijlen. Daarmee bedoel ik dít lettertype :G13:
en het lettertype waarmee de tekst van het logo van Wegenwiki in staat (en ook "wegenforum" hier bovenaan de webpagina).

Is dit lettertype trouwens ergens te koop/te downloaden ofzo? Of is het privé?
Met mijn 200+ berichten wellicht niet de grootste, maar wel de jongste upcoming.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

^^ Over lettertypes gesproken: https://www.wegenwiki.nl/Lettertypes_bewegwijzering

De iRoute-bewegwijzering in Almelo (die hier en daar in Zoetermeer ook is toegepast) maakt gebruik van het lettertype Tiresias Signfont.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Skoda Fabia
woonerf

Bericht door Skoda Fabia »

Hoe dan ook, in Almelo staat tenminste fatsoenlijke bewegwijzering in tegenstelling tot Hengelo Ov!
Hier in Hengelo is geen budget voor onderhoud en/of vervanging van wegwijzers. Alleen als een straat wordt gereconstrueerd of als er een nieuwe weg wordt aangelegd is er geld voor. Dat wordt dan meegenomen in het budget voor vernieuwing. Als er vervolgens nieuwe bewegwijzering wordt geplaatst en deze raakt defect.... helaas geen geld :facepalm:
Groot probleem is bijvoorbeeld de interne verlichting. De meeste oude wegwijzers zijn donker en bij enkele nieuwe exemplaren is de led-verlichting al scheef gezakt of hangt er schuin in :down:
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

^^ Klopt, ja. Er staan inderdaad nog veel old-school wegwijzers. Bijvoorbeeld bij de kruising Bornsestraat-Weideweg. Verschrikkelijk in het donker, niets brand echt nog daar.

En ook op de afrit Hengelo (30). Er wordt alleen maar Oldenzaal aangegeven richting de kwartklaveroprit zuidwest (ipv Osnabrück ofzo).

Tuurlijk. De Hengeloërs komen er weer in.
Laatst gewijzigd door JuwaA35 op wo 10 apr 2024, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Met mijn 200+ berichten wellicht niet de grootste, maar wel de jongste upcoming.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Ik vind dat nog echt wel meevallen hoor... in Hengelo hangt heel veel Ddesign door de stad heen. Vooral rondom het centrum hangt eigenlijk bijna alleen maar Ddesign. De rest is Redesign wat ik tot nu toe heb gezien. Het aantal oldschoolborden in Hengelo is vrij weinig en wat er nog aan voorwegwijzers staat doet het verder prima. Hoe het in de avond functioneert heb ik geen blik op.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

JuwaA35 schreef: wo 10 apr 2024, 14:04En ook op de afrit Hengelo (30). Er wordt alleen maar Oldenzaal aangegeven richting de kwartklaveroprit zuidwest (ipv Osnabrück ofzo).
Dat is niet een typisch Hengeloos probleem. Het is door heel Nederland niet ongebruikelijk dat bij toeritten alleen het eerstvolgende hoofddoel staat, zeker op wat oudere bewegwijzering. Tegenwoordig wordt er iets vaker een netwerkdoel bij vermeld. Maar het komt nog wel voor.

Aantal voorbeeldjes:
A28 bij Vries: alleen Assen
A6 bij Oosterzee: alleen Joure
A59 bij Sprang-Capelle-West: alleen Waspik en Raamsdonksveer

En, om toch weer weer een beetje on topic te raken:
A1 bij Rijssen: alleen Almelo
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het is bij mijn weten lang de kern van het aanduidingenbeleid geweest op doorgaande wegen. Bij afslagen alleen hoofddoel linksaf en hoofddoel rechtsaf; extra lokale doelen of juist het einddoel/netwerkdoel alleen wanneer de situatie daarom vraagt. Je kunt hoogstens zeggen dat men tegenwoordig vindt dat situaties er wat vaker om vragen, terwijl het netwerkdoelen-gebeuren natuurlijk overloopt in de eis dat je ze ook continu houdt en dus daarom vaker extra doelen moet aangeven.

Het echte probleem hier is wat mij betreft niet dat er maar één doel staan aangegeven, maar dat dat ene doel niet echt richtinggevend is - immers op de hoek gelegen. Het was daarmee een punt bij uitstek om dat einddoel aan te geven.
sven_engelen
expressweg

Almelo is inderdaad wat dat betreft een zinloos doel. Enschede had daar naast Almelo al een stuk beter geweest of om binnen de Netwerkdoelensystematiek te blijven zou Hengelo daar ook meer dan prima volstaan. Osnabrück zoals eerder benoemd vind ik weer iets te veel van het goeie.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

^^ Enschede en Hengelo worden vanaf Goor via de N346 geleid. Het enige doel dat vanaf Goor interessant is via de route N347-A1 (oost) is Almelo. Dat is dus perfect uitgevoerd.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Zoetermeer en Almelo zijn vermoedelijk goede vrienden.
sven_engelen
expressweg

boe! schreef: wo 10 apr 2024, 18:07 ^^ Enschede en Hengelo worden vanaf Goor via de N346 geleid. Het enige doel dat vanaf Goor interessant is via de route N347-A1 (oost) is Almelo. Dat is dus perfect uitgevoerd.
Dat klopt niet helemaal. Vanaf de Zomerweg wordt Hengelo weer via de N347 richting Rijssen verwezen. Dat wordt op de aansluiting met de A1 nog één keer aangegeven en daarna op de handwegwijzers niet meer. Daar verschijnt alleen Almelo. Aan de andere kant vanuit Rijssen wordt Almelo weer via de N350 verwezen.
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

Even terug naar Almelo zelf.

Deze foto heb ik gemaakt toen ik 11 was. Het toont de bewegwijzering van kruising 7826 (Hofstraat - V. Rechteren Limpurgsingel) vanuit westelijke richting. Inmiddels is dit (helaas) vervangen door de (nieuwere) Almelose bewegwijzering.

Afbeelding

Deze foto heb ik veel later gemaakt, iets noordelijker, aan de V. Rechteren Limpurgsingel. Het is een bruin "toeristisch" bord met "Kanaal Almelo-Nordhorn" met onderin Kleurt het centrum van Almelo groen en is in 2018 geplaatst. De afbeelding toont het silhouet van het zicht op het bovengenoemde kanaal, staande ter hoogte van het dok met de Lolee, kijkend in westelijke richting. De getoonde brug is een fietsersbrug met een kleurlamp die 's nachts brandt. Op de achtergrond ziet men de Sint-Georgiusbassiliek, alhoewel die feitelijk niet te zien is vanaf daar.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JuwaA35 op do 11 apr 2024, 17:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

OMG

Wie verzint het...

Een riviernaambord met een plaatje erop... :facepalm:
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Rene schreef: do 11 apr 2024, 17:34 OMG

Wie verzint het...

Een riviernaambord met een plaatje erop... :facepalm:
Het kanaal wordt beschouwd als bijzonder (misschien zelfs beschermd) "gebied". Net als bijvoorbeeld een gemaal in Friesland.
Andere foto:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.