:J16: In de komende periode zullen er in de avonden werkzaamheden plaatsvinden aan de server. Dit kan impact hebben op de bereikbaarheid van het forum en de Wegenwiki.

Snelheidscontroles & trajectcontroles

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Willem
2x4 autosnelweg

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Willem » vr 22 apr 2022, 12:14

De meeste flitsers staan wel op wegzakken die 24 uur 100 als limiet hebben. Op de wegen die vroeger 120 of 130 waren wordt naar mijn idee veel minder geflitst.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 22 apr 2022, 12:19

R-R-L schreef: vr 22 apr 2022, 11:50
De laatste kleine TC-loze gaten zijn gedicht? Het sorteert in elk geval wel het gewenste effect, ik hou mij in België intussen keurig aan de snelheid :surrender:
Het gaat vooral over gemeentelijke trajectcontroles op kleine trajecten die als GAS-boete worden opgestuurd. Vandaar het grote aantal, er zijn 300 gemeenten in Vlaanderen waarvan er nu 47 ervoor kiezen om een vorm van TC te laten installeren. Grote nieuwe TC's op autosnelwegen en gewestwegen zijn er ook wel aangekondigd, maar veel minder.

In het Waals gewest is de pakkans trouwens nog veel kleiner, maar daar gaat men nu ook wel stevig tegen de lamp beginnen lopen sinds het afschaffen van de tolerantiemarge. Tot op heden mochten de politiediensten (zowel lokaal als federaal) nog (stevige) tolerantiemarges incalculeren bij boetes die voortvloeien uit onbemande controles.

Zo werd in bepaalde gebieden op autosnelwegen pas ruim boven de 140 een boete opgestuurd, of boven de 45 in een zone 30. Hoe meer dat je naar het zuiden van het land ging, hoe groter die marges. Het credo was "op deze manier ontlasten we voor een groot stuk de administratie van onze lokale diensten en parketten". Vanaf nu geldt in principe enkel nog de technische marge, wat in de praktijk ertoe leidt dat je nog 130 kan aanhouden op de teller op autosnelwegen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 22 apr 2022, 18:07

Ik ben vandaag gewoon gelaserd op een autosnelweg. :nahzeg:

Ik ben er vrij zeker van dat ze onderling hebben afgesproken dat ze vanaf 130 in actie zouden komen. Ik reed dat op de teller. De agent heeft me slechts zeer indringend aangekeken bij het voorbijrijden. :klappen:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 22 apr 2022, 18:50

^^ Agenten mogen niets anders dan de wet zeggen.

Maar ze hebben wel een mening. ;)

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 22 apr 2022, 20:21

Ik had ooit een agent in BE die me zei dat gele lichten enkel voor oldtimer Peugeots en Renaults mochten en dat ik in m'n 159 dat niet mocht hebben. Misschien wist hij geen enkel ander Frans merk, want dat is uiteraard nooit een privilege geweest voor die 2 merken. Daarboven zijn er genoeg klassieke BMW's en Alfa's die geel rijden. Ik heb toen het artikel opgenoemd waarbij z'n collega dat opzocht op z'n telefoon. En toen was het groen licht en had ik geen reden om de rest af te wachten. Nooit meer iets van gehoord.

Ik wil maar zeggen dat verkeerspolitie het ook niet altijd 100% zeker weet, maar dat sommigen op een slecht moment denken van het beter te weten en dan mogelijk op een verkeerde klant vallen. En dat pleit dan jammer genoeg niet voor de betrouwbaarheid van de politiediensten.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 22 apr 2022, 20:35

Nooit blind varen op de wetskennis van een diender zou ik zeggen ;)

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 22 apr 2022, 20:42

Iedereen maakt bij de uitoefening van zijn of haar beroep toch weleens een foutje of begaat een vergissing?
Dat is niet eens erg, als je het maar weet en er een beetje goed mee omgaat.

Dus als KM357 netjes tegen de agenten zegt "Nou volgens mij mag het volgens artikel 1234 wel" en ze dat opzoeken en controleren, dan is dat toch prima?

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 22 apr 2022, 20:43

Nee, maar je zou toch kunnen verwachten als gewone Jan in de straat dat een verkeersagent z'n reglement en wetgeving wel degelijk kent. Ik weet dat die mensen best nog veel andere zin en onzin moeten weten, maar als je in het verkeer bovenaan de verkeerstrap staat, verwacht ik toch quasi onfeilbaarheid.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 22 apr 2022, 20:46

Een beetje agent die niet 100% zeker van zijn zaak is, zal geen verbaal uitschrijven.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 22 apr 2022, 20:51

Km357 schreef: vr 22 apr 2022, 20:43 Nee, maar je zou toch kunnen verwachten als gewone Jan in de straat dat een verkeersagent z'n reglement en wetgeving wel degelijk kent. Ik weet dat die mensen best nog veel andere zin en onzin moeten weten, maar als je in het verkeer bovenaan de verkeerstrap staat, verwacht ik toch quasi onfeilbaarheid.
Nou dan verwacht je toch een beetje teveel denk ik.

Zelfs agenten tot wier taken het behoort de gemeente advies te geven over verkeersbesluiten blijken niet altijd de regels goed te kennen, zo weet ik uit ervaring. En die hebben van achter hun bureau alle tijd om het te overdenken of desnoods op te zoeken. Nee wat dat betreft heb ik niet heel erg veel vertrouwen in de kennis van verkeersregels e.d. bij de heren en dames van de politie.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 22 apr 2022, 20:53

Km357 schreef: vr 22 apr 2022, 20:43 Nee, maar je zou toch kunnen verwachten als gewone Jan in de straat dat een verkeersagent z'n reglement en wetgeving wel degelijk kent. Ik weet dat die mensen best nog veel andere zin en onzin moeten weten, maar als je in het verkeer bovenaan de verkeerstrap staat, verwacht ik toch quasi onfeilbaarheid.
Daar heb je zeker ook een punt, als die agent sterk overtuigd was van zijn gelijk en sowieso een bon wilde uitschrijven dan is dat natuurlijk wel kwalijk.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 22 apr 2022, 21:27

Voor de echt relevante dingen, ja. Maar iets als gele koplampen hoeft m.i. niet tot je parate kennis te behoren als (verkeers-)agent. Versterkt wel de vraag waarom diegene zich er dan druk over maakt, maar dat kan gebeuren als je denkt een punt te hebben.
En verkeersagent staat misschien bovenaan de verkeerstrap, daarboven zitten nog een paar politieke treden...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 22 apr 2022, 21:30

Snelwegfreak schreef: vr 22 apr 2022, 20:46 Een beetje agent die niet 100% zeker van zijn zaak is, zal geen verbaal uitschrijven.
Niet? Ik heb er twee liggen momenteel.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 22 apr 2022, 21:31

Het gaat erom hoe een agent je benadert. Als hij met de borst naar voren zegt dat het niet mag, dient hij zeker van zijn zaak te zijn en dient het te kloppen. Als hij het niet zeker weet, moet ie zeggen dat hij twijfelt, vragen of het mag of kennis inroepen.

En ik heb het alledrie meegemaakt. Supergezellige gesprekken... :shutup: :roll:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 22 apr 2022, 21:32

Attietattie schreef: vr 22 apr 2022, 21:30
Snelwegfreak schreef: vr 22 apr 2022, 20:46 Een beetje agent die niet 100% zeker van zijn zaak is, zal geen verbaal uitschrijven.
Niet? Ik heb er twee liggen momenteel.
Maar jij verdient ze dan ook 100% met jouw rijgedrag :lol:
Maar ik zei ook "een beetje agent". Met een reden: genoeg droeftoeteragenten die wél schrijven als ze fout zitten.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 22 apr 2022, 21:37

Wouter N14 schreef: vr 22 apr 2022, 21:27
Voor de echt relevante dingen, ja. Maar iets als gele koplampen hoeft m.i. niet tot je parate kennis te behoren als (verkeers-)agent. Versterkt wel de vraag waarom diegene zich er dan druk over maakt, maar dat kan gebeuren als je denkt een punt te hebben.
En verkeersagent staat misschien bovenaan de verkeerstrap, daarboven zitten nog een paar politieke treden...
Van alle reacties lijkt me deze de meest...realistische en complete, en dat vind ik tegelijk jammer en begrijpelijk.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 22 apr 2022, 21:38

Attietattie schreef: vr 22 apr 2022, 21:31 Het gaat erom hoe een agent je benadert. Als hij met de borst naar voren zegt dat het niet mag, dient hij zeker van zijn zaak te zijn en dient het te kloppen. Als hij het niet zeker weet, moet ie zeggen dat hij twijfelt, vragen of het mag of kennis inroepen.

*Denkt met weemoed terug aan de Blik-op-de-Weg-agenten van de jaren 90* :feestjenee:

Edit - niet dat ik ze zelf heb meegemaakt maar zij leken zowel redelijk, kundig als eerlijk.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 22 apr 2022, 21:42

En als je Leo mag geloven, waren ze écht in het programma en was het geen reality-TV, ik durf het te geloven tot iemand me zegt dat ik het fout heb.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 22 apr 2022, 21:49

Blik op de weg was geen sensatie of reality TV. Ik denk dat het daarom ook zoveel beter gewaardeerd werd dan die andere verkeerspolitie-programma's. Het heeft het niet voor niks 29 seizoenen volgehouden.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 22 apr 2022, 22:41

Davy schreef: do 21 apr 2022, 20:48 In Vlaanderen komen er nog een reeks trajectcontroles erbij...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04/21 ... westwegen/
Ik ben vooral heel benieuwd: Is Vlaanderen door de trajectcontroles veiliger als Nederland geworden? ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 22 apr 2022, 22:43

Chris schreef: vr 22 apr 2022, 21:49 Blik op de weg was geen sensatie of reality TV. Ik denk dat het daarom ook zoveel beter gewaardeerd werd dan die andere verkeerspolitie-programma's. Het heeft het niet voor niks 29 seizoenen volgehouden.
Er werd sowieso veel kalmer en zakelijker met veel dingen omgegaan. En je zag ook interviews met de vangst van de aflevering met wat reflectie en vaak ook andere items, motoren, vrachtwagens,..

Dat is heel wat anders dan zo'n rare kabouter die samen met zo'n lange engerd tekeer gaan terwijl een paar zeurpiet agentjes mensen staan uit te kafferen omdat ze och guttegut 140 gereden hebben op een lege snelweg.

Blik op de weg keek ik vroeger graag. Dat andere... Laat maar.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 22 apr 2022, 23:43

Attietattie schreef: di 19 apr 2022, 9:58
Is dat op dat 60-gedeelte? Die staat er toch al een paar maanden?
[/quote]

Die is ook al minstens zo lang weer weg.

Had ook al zo'n vermoeden dat Wouter er achter zat. :lol:

Sleepoog
polderweggetje

Bericht door Sleepoog » za 23 apr 2022, 0:16

Chris schreef: vr 22 apr 2022, 21:49 Blik op de weg was geen sensatie of reality TV. Ik denk dat het daarom ook zoveel beter gewaardeerd werd dan die andere verkeerspolitie-programma's. Het heeft het niet voor niks 29 seizoenen volgehouden.
Pin me niet vast op de details, maar wat mij bijstaat is dat BOD een programma was met medewerking van de politie/OM en dat Wegmisbruikers (min of meer) in opdracht was van de politie/OM. Bij Wegmisbruikers heeft de politie/OM eveneens een soort redactierol en kan beslissen om dingen niet uit te zenden. Dit item zou je echt nooit bij Wegmisbruikers tegenkomen (toegegeven, het is ook wel heeeeeel lang geleden, desalniettemin interessant en de zure gezichten spreken boekdelen).

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 23 apr 2022, 0:53

^^ Daar zijn zelfs kamervragen over gesteld, meen ik me te herinneren.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 23 apr 2022, 7:34

mavas schreef: vr 22 apr 2022, 22:41
Davy schreef: do 21 apr 2022, 20:48 In Vlaanderen komen er nog een reeks trajectcontroles erbij...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04/21 ... westwegen/
Ik ben vooral heel benieuwd: Is Vlaanderen door de trajectcontroles veiliger als Nederland geworden? ;)
Niet echt, en ik hoor eigenlijk van niemand op zich dat ze al beboet zijn geweest in een trajectcontrole. En het is niet dat m'n kring de meest brave mensen op de wereld zijn.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 23 apr 2022, 13:34

^^ Het enige voordeel van trajectcontroles is dat de pakkans eigenlijk kleiner wordt. Want gemiddeld 7 per uur sneller te rijden dan de toegelaten snelheid is op langere trajecten eigenlijk al een uitdaging, zeker op het OWM met gemengd verkeer en verkeerslichten. Op snelwegen zal de kans op een boete al groter zijn, al zal je maar een boete hebben als je consequent tijdens het traject te snel hebt gereden. De enige echte pest zijn trajectcontroles in zone 30's.

Maar goed, het staat in de sterren geschreven dat die technische marge van 7 per uur het volgende is dat zal sneuvelen in de naam van de verkeersveiligheid. Minstens zal deze gehalveerd worden.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 24 apr 2022, 23:44

Vraag over Nederlandse situatie: kunnen / mogen de politiehelicopters vanuit de lucht een trajectmeting doen op een voertuig dat op de grond (te) snel rijdt?

Het schijnt John vd Rijt overkomen te zijn. Te zien in zijn video vlog, vanaf minuut 32. Onderaan in de reacties wordt de situatie duidelijker.

https://www.youtube.com/watch?v=bu2uHF1v0iY

Ik blijf het een vreemd voorval vinden (de wijze van meten dan, over de reden van te hard rijden is veel van te vinden / over te zeggen maar laat ik even buiten beschouwing). Ik kan er ook niks over vinden op de politie site.

https://www.politie.nl/informatie/zo-ho ... roles.html

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 25 apr 2022, 0:31

In Wallonië had ik het idee dat er op de E40/E42 tussen Battice en Luik een trajectcontrole gekomen is.
Klopt dat?

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 25 apr 2022, 1:43

Svenlo

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » ma 25 apr 2022, 10:28

Attietattie schreef: vr 22 apr 2022, 21:31 Het gaat erom hoe een agent je benadert. Als hij met de borst naar voren zegt dat het niet mag, dient hij zeker van zijn zaak te zijn en dient het te kloppen. Als hij het niet zeker weet, moet ie zeggen dat hij twijfelt, vragen of het mag of kennis inroepen.

En dan heb je categorie 4: de lafaard die je er op kenteken bij naait voor iets wat je niet gedaan heeft. Op een ander forum ook wel LAF genoemd: leugen + ambtseed = feit. Is 1,5 jaar overheen gegaan maar de dashcam had zichzelf ruimschoots terugverdiend.

Overigens gisteren voor het eerst in tijden weer eens een mobiele flitser gezien. Blijkbaar was er een superbike event in Assen, dan valt een flitser wel te verwachten.