:J16: In de komende periode zullen er in de avonden werkzaamheden plaatsvinden aan de server. Dit kan impact hebben op de bereikbaarheid van het forum en de Wegenwiki.

Snelheidscontroles & trajectcontroles

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Piles
autoweg

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Piles » ma 25 apr 2022, 11:50

Durashift schreef: zo 24 apr 2022, 23:44 Vraag over Nederlandse situatie: kunnen / mogen de politiehelicopters vanuit de lucht een trajectmeting doen op een voertuig dat op de grond (te) snel rijdt?
Lijkt me heel sterk dat ze een officiële geijkte meting kunnen doen.
Ik vermoed dat er gevaarlijk rijgedrag gezien is (veel harder dan overig verkeer), en dat ie daar voor aangehouden is? Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet het verhaal aangehoord heb.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 25 apr 2022, 17:00

^^ Heb wel eens hele oude fragmenten gezien waar mensen achter de Porsche aan mochten rijden om dan te horen dat ze door de heli gesnapt waren.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 27 apr 2022, 2:55

Piles schreef: ma 25 apr 2022, 11:50
Durashift schreef: zo 24 apr 2022, 23:44 Vraag over Nederlandse situatie: kunnen / mogen de politiehelicopters vanuit de lucht een trajectmeting doen op een voertuig dat op de grond (te) snel rijdt?
Ik vermoed dat er gevaarlijk rijgedrag gezien is (veel harder dan overig verkeer), en dat ie daar voor aangehouden is? (..)
Ja, daar is het wel mee begonnen. vd Rijt deed de beproeving (in opdracht van een collega autobedrijf zijn klant ) op de A50, op de avond dat de politie ook een grote controle in die regio aan het uitvoeren was. De heli spotte een voertuig op hoge snelheid, kon geen kenteken zien (groene plaat reflecteert toch minder, denk ik) maar wel dat het een auto was met de motor achterin.

Zover ik uit de reacties op de video heb kunnen opmaken is er bij de staandehouding en later op het bureau niet over artikel 5 gesproken.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 27 apr 2022, 8:01

Piles schreef: ma 25 apr 2022, 11:50
Ik vermoed dat er gevaarlijk rijgedrag gezien is (veel harder dan overig verkeer), en dat ie daar voor aangehouden is? Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet het verhaal aangehoord heb.
Het is (nog) niet mogelijk om vanuit een helikopter de snelheid van een individueel voertuig vast te stellen. De helikopter kan wel worden ingezet bij achtervolgingen, het monitoren van verkeer (files), overzicht geven bij incidenten zoals een groot ongeval, bij grote mensenmassa's (demonstraties, festival, algemene drukte) en dergelijke.
Donateur Vereniging Wegenforum

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 07 mei 2022, 18:33

Ik hoorde begin van de week verkeersrechtadvocaat Bert Kabel bij BNR op de radio vertellen dat de politie soms kiest voor de aanmelding EMG bij het CBR als een snelheidsovertreding niet onomstotelijk te bewijzen is. Voor een EMG aanmelding is de aannemelijkheid ervan voldoende (in combinatie met een andere overtreding, als ik hem goed begreep).

Is dit nu een goede zaak of meer een gevalletje: dit kost de betrokkenen evengoed een paar duiten, mooi makkelijk voor ons. :?:

Stukje audio is zelf te beluisteren, de laatste 80 seconden zit het fragment via onderstaande link.

https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10 ... mobilisten

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 07 mei 2022, 19:02

^^ En jij denkt dat er niet een advocaat geen mogelijkheid ziet om hier gehakt van te maken?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 07 mei 2022, 21:18

Geen enkele advocaat kan iets aan een EMG doen. En dat is dus precies mijn bezwaar.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 07 mei 2022, 21:26

Tegelijk is een EMG heel subjectief.

Dus het ene woord tegenover het andere en dan heb je als "normaal" mens per definitie verloren.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 08 mei 2022, 0:40

^^^ het is een verdienmodel geworden. CBR en de instructeurs die de trainingen geven hebben er een goede boterham aan, denk ik zo.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » do 19 mei 2022, 9:49

Motorrijders kunnen door meeste trajectcontroles niet worden geflitst

Rijd je te snel met je motor door een trajectcontrole? Dan is de kans erg groot dat je niet beboet wordt. Dat komt omdat trajectcontroles met zogenoemde nummerplaatherkenningscamera’s werken en die fotograferen alleen de voorste nummerplaat. Motorrijders hebben alleen een nummerplaat achteraan en ontspringen zo de dans. Dat bevestigen het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en het kabinet van federaal minister Annelies Verlinden van Binnenlandse Zaken aan VRT NWS.

Trajectcontroles werken met nummerplaatherkenningscamera’s (of ANPR) aan het begin en het einde van het traject. Op beide punten nemen die camera’s een foto van je nummerplaat en het systeem achter de camera’s berekent dan hoe snel je gemiddeld reed. Die gegevens komen binnen in een aantal verwerkingscentra van de politie. Ligt je gemiddelde snelheid hoger dan de toegestane limiet, dan stuurt een agent een boete naar je adres.

Een overzicht van alle actieve en geplande trajectcontroles die het Agentschap Wegen en Verkeer in Vlaanderen plaatst, vind je op deze kaart. Politiezones kunnen ook zelf instaan voor de installatie van trajectcontroles, zij beslissen dat autonoom. Die locaties staan niet op de kaart.

Probleem: de ANPR-camera’s fotograferen doorgaans alleen je voorste nummerplaat, terwijl motorrijders alleen een nummerplaat achteraan hebben. “Wanneer wij trajectcontroles plaatsen, dan vragen wij expliciet aan de politie of ze voor- of achteraan willen fotograferen,” zegt Katrien Kiekens van AWV. “Bij de grote meerderheid van de huidige installaties gebeurt de fotografie vooraan.”

Afbeelding

Daar zijn een aantal redenen voor. Zo zijn nummerplaten vooraan doorgaans minder vuil dan achteraan, en dat is belangrijk voor de leesbaarheid door de camera’s. Een tweede reden is dat vrachtwagencabines altijd met dezelfde nummerplaat rijden, maar soms wel eens wisselen van aanhangwagen, en die heeft dan een andere plaat.

Een derde reden is dat de vorige federale regering na de aanslagen in Brussel in maart 2016 veel ANPR-camera’s heeft geplaatst als instrument tegen terrorisme. Als je een dergelijke camera op de voorkant van een voertuig richt, dan zie je niet alleen de nummerplaat maar ook de inzittenden.

Marie Verbeke, woordvoerder van het kabinet van minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden voegt toe dat “het vooraan registreren van de nummerplaat als voordeel heeft dat de overtreder duidelijk in beeld wordt gebracht, en discussies hierover worden vermeden.”

“Daarnaast biedt de opstelling ook mogelijkheden naar eventuele, toekomstige vaststellingen van andere type verkeersovertredingen (zoals bijvoorbeeld inbreuken tegen de gordeldracht en gsm-gebruik achter het stuur)”.

Afbeelding

In de communicatie van AWV en het kabinet Verlinden zit wel een lijn en die bevestigt dat je als motorrijder in trajectcontroles eigenlijk weinig te vrezen hebt: “Bij het plaatsen van de trajectcontroles werd samen met de lokale en gewestelijke overheden bij de meeste trajectcontroles geopteerd voor het vooraan registreren van de nummerplaat. Snelheidsovertredingen door motorrijders worden dan niet geregistreerd,” aldus nog Verbeke.

De federale overheid benadrukt dat er m.b.t. de keuze voor registratie vooraan vooraf overleg was met gemeenten en regio’s terwijl AWV vooral verwijst naar het federale niveau en de politie wat de operationele keuzes m.b.t. trajectcontrole betreft.

Al weet je als motorrijder natuurlijk nooit zeker. Er zijn volgens AWV wel degelijk trajectcontroles die ook aan de achterkant nummerplaten registreren. En sowieso is het nooit verstandig om de geldende snelheidslimieten te overtreden. Daarmee breng je jezelf en anderen in gevaar.

“Trajectcontroles zijn een belangrijk instrument om snelheidsovertredingen vast te stellen", zegt Verbeke nog, “maar die worden nog steeds met mobiele controles aangevuld en er zijn nog de vaste flitspalen, waarbij ook motorrijders worden gecontroleerd.”
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/05/19 ... otorrijde/

Interessant artikel, doch niet echt nieuw nieuws. Het is inderdaad zo dat bvb de trajectcontrole op de E40 (Erpe-Mere - Wetteren) via de voorste nummerplaat gaat. Ik dacht nogthans dat de Belgische officiële nummerplaat steeds de voorkeur genoot. De voorste is een reproductie en 'blinkt' niet steeds zo goed als de achterste. Soit.

Ik hoop dat hier ook algemeen geweten is dat een roodlichtcamera ook vaak door de motorrijders te omzeilen is? Als de motorrijder pakweg hier https://www.google.com/maps/@51.2106088 ... 384!8i8192 op de witte stippellijn rijdt, zal het flitstoestel niet weten dat er een voertuig is...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

tompie
autoweg

Bericht door tompie » za 28 mei 2022, 6:50

Opgelet voor de mensen die af en toe op de E40 tussen Oostende en Brussel rijden. Het deeltraject van Merelbeke tem Wetteren is nu ook actief, dit tot eigen spijt mogen ervaren. Volgens mij is de E40 ondertussen een van de langste Tc's geworden van Belgie.
belgie is zo slecht nog niet

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » za 28 mei 2022, 8:07

De oude flitscamera's met fotorol werkte inderdaad op een detectielus. Voor snelheid camera's met videostream is dat niet meer nodig via computerherkenning van kentekenplaat die altijd aanstaat. Voor rood licht zit er meestal wel nog een lus in de weg, ook om te zien of de auto niet stilstaat in de file of op een afslag strook met ander rood licht. Zou ook wellicht niet hoeven als je rood licht met snelheid combineert. Dan is een motor ook de klos.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 28 mei 2022, 8:29

tompie schreef: za 28 mei 2022, 6:50 Opgelet voor de mensen die af en toe op de E40 tussen Oostende en Brussel rijden. Het deeltraject van Merelbeke tem Wetteren is nu ook actief, dit tot eigen spijt mogen ervaren. Volgens mij is de E40 ondertussen een van de langste Tc's geworden van Belgie.
Dat is op zich 1 van de oudste TC's van Vlaanderen.

tompie
autoweg

Bericht door tompie » za 28 mei 2022, 13:55

^^ jij bedoelt Wetteren tot Erpe-Mere wat inderdaad de eerste TC was in Vlaanderen. Die tussen Merelbeke en Wetteren is splinternieuw.
belgie is zo slecht nog niet

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 28 mei 2022, 14:38

^^ Maar daar staan nog flitscamera's, wat op zich niet mag in een trajectcontrole. Je mag immers niet 2x gestraft worden voor hetzelfde.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 09 jun 2022, 18:20

Oppassen met hardrijden op de Galecopperbrug vanaf 13 juni bij de werkzaamheden. De trajectcontrole wordt aangepast op de dan geldende 70 km/u.
En overtredingen bij wegwerkzaamheden tellen zwaarder.

https://www.autoblog.nl/nieuws/let-op-t ... ce=twitter

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 09 jun 2022, 21:10

Goede zaak lijkt me. Ik neem wel aan dat bij andere werkzaamheden de TC gewoon aan staat op de normale maximumsnelheid, in plaats van helemaal uit zoals het artikel lijkt te suggereren.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 09 jun 2022, 21:53

^^ Deze werkzaamheden duren een behoorlijke periode. Voor werkzaamheden die een enkele nacht, of een paar nachten duren zal het vast niet gedaan worden of de TC kan aan het in- en uitschakelen van de signalering gekoppeld worden zodat het geen handwerk is. Maar het geeft wel problemen met de AID denk ik en geeft wellicht ook problemen met de meetraaien.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 16 jun 2022, 10:01

ibodejoode schreef: ma 31 mei 2021, 13:10 Omrop Fryslan meldt in een bericht dat in de eerste 4 maanden van dit jaar door de trajectcontrole tussen Drachten en Donkerbroek 17.134 automobilisten een boete hebben gekregen. Op de N351 waar tussen Oldeberkoop en Nijeholtpade ook trajectcontrole is, waren het er 1.635, maar die weg is dan ook een stuk rustiger.
DjIdee schreef: ma 05 jul 2021, 21:47
Chris schreef: ma 05 jul 2021, 7:41 Net zoals deze op de N381 in Friesland. Een 2x2, ongelijkvloerse autoweg. Een superveilig wegtype dus...

Meer dan 25.000 boetes bij trajectcontrole Drachten - Donkerbroek #omropfryslan

https://omrop.frl/ionb
Ja, maar die is aangelegd vanwege de vele ongevallen op de N381 in de voorgaande jaren aldus het openbaar ministerie.
En die statistiek is leidend.

Rot op met je statistiek, die ongevalscijfers zijn nog van de oude 80km weg die slingerend en onoverzichtelijk door de regio liep :booooos:

Maar je doet er niets meer aan, zondag nog bijna een ongeval gezien, auto's rijden naast elkaar de tc in, tempo inhaler gaat er voor de zekerheid nog iets uit, dus 2 km lang met 100/101 op gps naast elkaar, tot er een langzamer rijdende auto voor ze verschijnt... En schijnbaar vergeten dat er een auto naast zat, dus hij gaat ook zo naar links.... Oh ja, daar reed nog 1 :nahzeg: :facepalm:
De teller van de trajectcontrole op de N381 is over heel 2021 uitgekomen op ruim 57.000 boetes.

Dat is meer dan de helft (!) van het totaal aantal in Friesland uitgeschreven bekeuringen voor snelheidsovertredingen.

Bron: https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/71484/ ... oetes.html

Alex52889
verkeersader

Re: [NL] Bespreking van 't dagelijks wel en wee op de weg (2022)

Bericht door Alex52889 » za 06 aug 2022, 11:26

Iemand enig idee of de flitspaal die hier staat ( https://www.google.com/maps/@51.824104, ... ARNftA!2e0 ) alleen flitst in de richting Nijmegen, of flitst deze ook in de richting malden?

Wil je weer even je best doen op wát voor je berichten je plaatst en wáár je berichten plaatst :!:
Moderatie
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 06 aug 2022, 17:48

^^ Ik ben er, telkens, vanuit gegaan dat die alleen richting Nijmegen flitst, zoals ik dat ook veronderstel bij de andere flitspalen in Nijmegen Dukenburg, welke op 2x2 met gescheiden middenberm staan. Lijkt mij moeilijk flitsen naar de overkant, qua hoek/vrije ruimte en de wettelijke regels waaraan een snelheidsmeting moet voldoen.

Richting Malden heb ik, zover ik weet, met de werkauto ook nooit een bon gehad... en richting Nijmegen heb ik meestal wel opgelet.. gelukkig. Ze staan er ook redelijk herkenbaar.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 06 aug 2022, 18:01

Na 10 jaar heb ik weer eens prijs, een flash midden in de nacht in FR, en dat voor 1km/h te snel.

76 werd 71 waar ik 70 mocht.

Verdict: 45 euro, op zich valt dat best mee. :top:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 06 aug 2022, 18:27

Km357 schreef: za 06 aug 2022, 18:01 Na 10 jaar heb ik weer eens prijs, een flash midden in de nacht in FR, en dat voor 1km/h te snel.

76 werd 71 waar ik 70 mocht.

Verdict: 45 euro, op zich valt dat best mee. :top:
Frankrijk? Friesland?

76 is niet 1km/h te snel.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 06 aug 2022, 18:39

^^ M'n 76 herzet naar 71 door correctie, en Frankrijk uiteraard. Friesland is toch geen land op zich? :PP: Meer bepaald op de oude N81 van Arnay le Duc naar Digoin.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » za 06 aug 2022, 18:54

En Friesland heeft FRL als ‘land’code (en ook als top-level domain).

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 06 aug 2022, 19:13

Km357 schreef: za 06 aug 2022, 18:39Friesland is toch geen land op zich?
Dat zeg ik toch ook niet? :dontknow:

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 07 aug 2022, 7:56

^^ Het was een onschuldige grap. Meer moet je er niet in zoeken. :yes:

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 07 aug 2022, 9:43

Durashift schreef: za 06 aug 2022, 17:48 ^^ Ik ben er, telkens, vanuit gegaan dat die alleen richting Nijmegen flitst, zoals ik dat ook veronderstel bij de andere flitspalen in Nijmegen Dukenburg, welke op 2x2 met gescheiden middenberm staan. Lijkt mij moeilijk flitsen naar de overkant, qua hoek/vrije ruimte en de wettelijke regels waaraan een snelheidsmeting moet voldoen.

Richting Malden heb ik, zover ik weet, met de werkauto ook nooit een bon gehad... en richting Nijmegen heb ik meestal wel opgelet.. gelukkig. Ze staan er ook redelijk herkenbaar.
Die op de St Anna staat er al meer dan 15 jaar, is wel een keer vervangen. Hij flitst volgens mij alleen stadinwaarts, niet staduitwaarts. Tenminste, staduitwaarts kijk ik niet zo heel nauw daar en heb nooit wat gehad.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 07 aug 2022, 9:46

Km357 schreef: zo 07 aug 2022, 7:56 ^^ Het was een onschuldige grap. Meer moet je er niet in zoeken. :yes:
Friesland is net Wallonië; beetje achtergebleven, onverstaanbaar volk maar qua natuur best mooi.

:duck:

hneel
verkeersader

Bericht door hneel » ma 21 nov 2022, 14:01

Zijn de trajectcontroles tegenwoordig eigenlijk slim? In de zin van dat ze overdag een andere limiet aanhouden dan 's avonds en 's nachts?

Vandaag reed ik op de A58 tussen Wouw en Roosendaal, en FlitsNav gaf daar een max van 130 aan. Voor de zekerheid toch maar die suffe 100 aanghouden. Maar ik ben toch wel benieuwd.

Aan de andedre kant: blijkbaar wordt hier toch vaak te hard gereden. Ik kan het me haast niet voostellen, want overdag rijdt echt niemand harder dan 100. Dat zou dan allemaal 's avonds moeten zijn.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst