Snelheidscontroles & trajectcontroles

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Steyn_E
autoweg

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Steyn_E »

Ik ben zelf best voorzichtig met dergelijke data maar Flitsmeister is helaas een noodzakelijk kwaad geworden, zeker in m’n 205’je zonder cruise control. Voor je het weet heb je op de N65 een bekeuring te pakken…
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Ik weet nu dus dat de flexflitser bij Twello in elk geval in twee richtingen flitst en dat is me pijnlijk duidelijk geworden. Zojuist een bekeuring van €40,- gehad voor 4 km/u te hard... Duur dagje werken zo :lol:
Svenlo
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

€ 40 vind ik nog best schappelijk eigenlijk. Ik had het hoger ingeschat. Fietsen zonder licht kost € 60, dat doet meer au in de portemonnee.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

^^ En terecht. Dat vind ik dan ook een stuk gevaarlijker dan (gecorrigeerd) 4 km/h te hard rijden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
de_Aristocraat
stadsweg

Bericht door de_Aristocraat »

sven_engelen schreef: wo 31 jan 2024, 17:55 Ik weet nu dus dat de flexflitser bij Twello in elk geval in twee richtingen flitst en dat is me pijnlijk duidelijk geworden. Zojuist een bekeuring van €40,- gehad voor 4 km/u te hard... Duur dagje werken zo :lol:
Hoe bedoel je in twee richtingen? Kan die over de rijbaan heen ook tegemoetkomend verkeer flitsen?

Dan hadden mijn vrouw en ik al een bonnenregen binnen moeten hebben, of juist heel veel mazzel. Komen daar samen toch zeker 5 keer per week (tegemoetkomende richting) langs.
sven_engelen
expressweg

Heb het nog een keer nagecontroleerd en de foto is bij Voorst genomen. Niet bij Twello dus
Svenlo
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

de_Aristocraat schreef: do 01 feb 2024, 7:26
sven_engelen schreef: wo 31 jan 2024, 17:55 Ik weet nu dus dat de flexflitser bij Twello in elk geval in twee richtingen flitst en dat is me pijnlijk duidelijk geworden. Zojuist een bekeuring van €40,- gehad voor 4 km/u te hard... Duur dagje werken zo :lol:
Hoe bedoel je in twee richtingen? Kan die over de rijbaan heen ook tegemoetkomend verkeer flitsen?
(..)
Lijkt mij dat dat toch niet wettelijk mag, daar zit een werkvak tussen, dacht ik. :?:

Van 't weekend eens kijken of de post uit Leeuwarden is gearriveerd. Zou nou toch wel mogen, d8 ik zo.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

de_Aristocraat schreef: do 01 feb 2024, 7:26
Op basis van deze beschrijving dacht ik dat Sven het over een provinciale weg had.
sven_engelen
expressweg

^^ Nee ik had het over de A1 thv de verbreding.
Svenlo
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

Er wordt nu letterlijk elke dag een flitser gemeld op de A29 bij de Heinenoordtunnel, op 14.3.
Nu is dit sowieso al een plek waar af en toe een politieauto (met strepen) in de berm stond, en die werd dan ook steevast gemeld als 'flitser'. Maar nu staat er vanalles en nog wat in de berm ivm werkzaamheden. Hoe groot is de kans dat daar daadwerkelijk een of andere 'flitsbunker' tussen staat?

Je hebt tegenwoordig wel van die camera's die om de zoveel tijd rouleren van locatie, maar vziw was dat niet op snelwegen.

En op o.a. de A15 en A29 hebben ook een tijdje ANPR camera's voor een langere periode gestaan, die ook steevast als 'flitser' werden gemeld.

Het zou dan ws om dit ding gaan:
Afbeelding
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Ik kan mij moeilijk voorstellen dat je vanaf die positie betrouwbaar snelheden kunt meten. Zou dat ding uitstoot of geluid meten ofzo?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat apparaat meet beweging in de moten van de tunnelbak. Ze zijn op een aantal plekken geplaatst naar aanleiding van de problemen in de Prinses Margriettunnel van de A7. Het is hetzelfde apparaat wat ook op de A28 bij de Vollenhoventunnel in Zeist staat.

Afbeelding
A28 Vollenhoventunnel Zeist 10 by European Roads, on Flickr
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ik snap goed dat ze voor flitscamera's aanzien worden.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Ik reed gisteren met behoorlijke haast en daarmee flink te snel langs zo’n ding op de A28, maar geen seconde ging er door mijn hoofd dat dit een flitser zou kunnen zijn. Of met andere woorden, het was overduidelijk dat het apparaat wat anders aan het doen was dan op snelheid flitsen.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

De trajectcontroles op de A58 De Stok - Wouwse Tol en de A12 Voorburg komen niet meer terug :top:
Nu de trajectcontroles in heel het land aan vervanging toe zijn - ze zijn gemiddeld tien jaar oud - heeft het OM de locaties opnieuw onder de loep genomen. Conclusie: op de snelwegen keren twee van de elf trajectcontroles niet terug. Naast het traject Bergen op Zoom-Roosendaal, gaat het om de A12 bij Den Haag.
PZC.nl, 26-2-2024
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

Het systeem bleek "te weinig effectief".
Belangrijkste reden voor het verwijderen van de trajectcontrole is dat het systeem te weinig boetes oplevert. Om precies te zijn 68.964 in 2022. ,,Er zijn wegen waar zo’n systeem vele malen effectiever is”, zegt Van Kessel. Neem de A2 tussen Amsterdam en Utrecht. Daar kregen in hetzelfde jaar ruim 575.000 bestuurders een prent.
Ja maar, ja maar, als er te weinig boetes uitgedeeld worden is het systeem toch juist het wel effectief? Want het gaat toch immers niet om de centen maar om de verkeersveiligheid? Toch? Toch?

(Sorry, dit was een schot voor open doel)
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls »

Wouter N14 schreef: di 27 feb 2024, 10:38 De trajectcontroles op de A58 De Stok - Wouwse Tol en de A12 Voorburg komen niet meer terug :top:

PZC.nl, 26-2-2024
Voor wat betreft de A12 gaat het dan alleen om de trajectcontrole de stad uit, de trajectcontrole de stad in blijft wel.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

hneel schreef: di 27 feb 2024, 11:12 Het systeem bleek "te weinig effectief".
Belangrijkste reden voor het verwijderen van de trajectcontrole is dat het systeem te weinig boetes oplevert. Om precies te zijn 68.964 in 2022. ,,Er zijn wegen waar zo’n systeem vele malen effectiever is”, zegt Van Kessel. Neem de A2 tussen Amsterdam en Utrecht. Daar kregen in hetzelfde jaar ruim 575.000 bestuurders een prent.
Ja maar, ja maar, als er te weinig boetes uitgedeeld worden is het systeem toch juist het wel effectief? Want het gaat toch immers niet om de centen maar om de verkeersveiligheid? Toch? Toch?

(Sorry, dit was een schot voor open doel)
Kan zo door naar Lubach :lol:
sven_engelen
expressweg

De flitscijfers van het CJIB van 2023 zijn bekend geworden. De flitser met de meeste resultaten: De flexflitser op de A1 bij Twello met 86.296 bekeuringen. Op de tweede plaats op die zelfde A1 maar dan in de andere richting bij Voorst: 43.280 bekeuringen. Dit zijn heuse geldmachines binnen een snelheidsbeperking 90...

https://www.cjib.nl/sites/default/files ... 23_1.3.pdf
Svenlo
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op de A28 bij Wezep is eenzelfde soort beperking. Er zijn een boel mensen die stug 100 blijven rijden voor, in en na de werkzaamheden. Van die bestuurders die geen kilometer boven de 100 durven, maar bij werkzaamheden geen snelheid minderen.

Op de A28 hebben ze echter volgens mij amper gecontroleerd.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Vanaf april komt de flexflitser op de A7 bij de werkzaamheden nabij Purmerend te staan.
CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco »

Tussen Zwolle en Wijhe hebben ze ook een tijdelijke beperking ingevoerd van 50, niemand die zich eraan houd.

Je krijgt standaard bumperklevers achter je, daarom pak ik nu de route via Raalte, het blijft namelijk een risico om stug met 80 door te rijden, wetende dat je er dagelijks voorbij komt en zo een bekeuring riskeert al zal de kans minimaal zijn.

In Duitsland zie je wat dat betreft toch meer discipline in het volgen van tijdelijke snelheidsbeperkingen.
Attietattie
2x5 autosnelweg

CasablancaMarocco schreef: vr 08 mar 2024, 13:50In Duitsland zie je wat dat betreft toch meer discipline in het volgen van tijdelijke snelheidsbeperkingen.
In Duitsland heb je dan ook een stuk minder onzinnige snelheidsbeperkingen (bij werkzaamheden). Logisch gevolg dus.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Geen onzinnige snelheden in Duitsland? Max. 60 km/u op een snelweg bij werkzaamheden zo'n beetje als standaard? Soms zelfs 40 km/u? En herinneren we ons nog het recente bericht over een nep 'Baustelle' vanwege veiligheid? :roll:

Nee, het gras bij de buren is echt niet altijd groener.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Seat Ibiza schreef: vr 08 mar 2024, 16:39Geen onzinnige snelheden in Duitsland?
:dontknow: Niemand heeft dat gezegd. Ieder land heeft onzinnige snelheidsbeperkingen.

Maar speciaal voor jou zal ik even een heel simpel voorbeeld uitschrijven: er zijn namelijk plekken in Duitsland waar géén snelheidsbeperking geldt, wat betekent dat je zo hard mag rijden als je wil. Dus je kunt jezelf even uitlaten, zogezegd. In Nederland dien je daarvoor aan kartbaan af te huren, of op de mountainbike te springen. Is prima hoor, maar een Duitser kan zichzelf misschien iedere dag wel even ontladen, wat erin resulteert dat het 'wisselgeld' is om je aan snelheidsbeperkingen te houden. Heel simpel: "Prima om even rustig aan te doen, want straks kan ik toch weer knallen." In Nederland bestaan die plekken eigenlijk niet. Dat is logisch en terecht, maar dan is dit één van de resultaten.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

In de gebieden die ik beheer, probeer ik de snelheidsbeperkingen nog wel in toom te houden door een tijdsbeperking in te stellen (dus alleen geldig op tijden en dagen dat er gewerkt wordt), of bij barriers geen snelheidsbeperking toe te passen.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

In Vlaanderen is het jammer genoeg bij werken op autosnelwegen altijd 70 km/u, want wij zijn blijkbaar allergisch aan 80. Of er wordt gewerkt met tijdelijke RSS bij grotere en langdurige werken. Het soort werken waarbij de tijdelijke wegmarkering wit is van kleur.
Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ In Nederland is het ook 70 (als er mensen in de werkvakken lopen).

Wat is RSS?
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

^^ RSS is RijStrookSignalisatie. In Nederland bekend als matrixborden.
https://www.verkeerscentrum.be/veelgest ... wat-is-rss
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Zoals bekend (denk ik?) willen de grotere steden in NL zelf bepalen waar snelheidscontrole systemen geplaatst kunnen worden. Men kijkt verlekkerd naar de mogelijkheden die gemeenten in Vlaanderen hebben.

Trajectcontrole.as a Service.. (staat er echt zo in het artikel :nahzeg: ).

Nieuwsuur heeft nu een bericht (uitzending vanavond?) hierover met een waarschuwing vanuit enkele Vlaamse experts; doe het niet. :|

Zal er naar geluisterd worden?

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/251401 ... t-juist-af