Snelheidscontroles & trajectcontroles

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

A2Racer
stadsweg

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door A2Racer »

Tonen de signaalgevers op de snelweg bij een trajectcontrole altijd een rode rand: :DVM80RR: ipv :DVM80: ? Op alle locaties waar ik weet dat er trajectcontrole is is dat zo, maar ik wil het zeker weten. Ik dacht ergens te hebben gelezen dat ze dat doen zodat het juridisch klopt.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Ze tonen ook vaak helemaal niets zoals op de A4 tussen Zoeterwoude en Leidschendam.

En signaalgevers kunnen ook snelheid tonen mét rode rand, zónder trajectcontrole zoals op de A10 in de spits.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Attietattie schreef: di 11 jun 2024, 16:28 Ze tonen ook vaak helemaal niets zoals op de A4 tussen Zoeterwoude en Leidschendam.
Dat is voldoende omdat de normale Vmax geldt.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Wat is gewoon ? Maar de rode rand op overheadborden wordt voornamelijk gebruikt op permanente Vmax 80 stukken snelweg.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Wat is ‘voornamelijk’?

Op de A10 oost staan ze in de ochtend aan richting zuiden en in de middag naar het noorden. En heel soms ook in de tegenrichting.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Willem schreef: di 11 jun 2024, 16:31
Attietattie schreef: di 11 jun 2024, 16:28 Ze tonen ook vaak helemaal niets zoals op de A4 tussen Zoeterwoude en Leidschendam.
Dat is voldoende omdat de normale Vmax geldt.
Je mag er overdag maar 100 hoor.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool »

Bij de trajectcontrole op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam staan, behoudens bij file, geen snelheden op de matrixborden.
Die controle is er al heel lang.
Die op de A58 bij Heerde idem

Een rode rand maakt ook juridisch niks uit, een matrixbord is ook al juridisch een geldige maximumsnelheid.
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Boerenkool schreef: di 11 jun 2024, 22:22Die op de A58 bij Heerde idem
Heerle ;)

En daar zijn geen matrixborden dus daar kan helemaal niks aangegeven worden inderdaad. Of kon, aangezien die trajectcontrole nu een paar maanden geleden verwijderd is.

De A4 Leidschendam > Zoeterwoude heeft geen rode rand, net als de TC langs Hoofddorp verderop. De A2 Amsterdam - Utrecht inderdaad ook niet en bij Maastricht volgens mij ook niet.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Rein schreef: di 11 jun 2024, 18:10 Wat is ‘voornamelijk’?

Op de A10 oost staan ze in de ochtend aan richting zuiden en in de middag naar het noorden. En heel soms ook in de tegenrichting.
Dat vrijwel alle permanente Vmax 80 stukken (die snelweg zijn en geen autoweg en geen scherpe bocht en niet bij file Vmax 50-70) een rode rand hebben (A12 Utrechtsebaan stad in, A13 zuid en A20 nabij A13, parallelwegen A12 bij Utrecht, A10 west) en ik vergeet er wellicht een paar. En vrijwel geen Vmax 100 stukken met rode rand (permanent of tijdelijk), hoewel ik ze wel eens gezien heb. Bij bochten op knooppunten zijn er soms matrixbermborden met een rode rand, zoals de A28 naar de A27.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee »

Zag ze vanochtend bij Groningen ook. Eerste portaal na de 80 borden op de N7 vanuit Drachten, net voor afrit 36
Staat los van een TC natuurlijk, maar matrixen met 80 en rode rand, en boven de rijbaan/rijstroken (net voor de splitsing) waar verkeer begon op te stropen 70 met flashers
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

In Fryslân werden in 2023 80% meer boetes voor te hard rijden uitgeschreven (tachtig procent meer!) dan het jaar ervoor.

https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... in-fryslan

Als verklaring wordt met name de toegenomen controles op snelheid genoemd (van 400 naar 500). Ook wordt er beter gekeken waar controles het hardst nodig zijn.

Liefst een derde van alle bonnen werd uitgeschreven in de gemeente Noardeast Fryslân. Niet toevallig een gemeente die bekend staat om de ietwat eigenzinnige inwoners? Om de maximumsnelheid op de N356 efficiënt te handhaven zie ik hier in de toekomst wel trajectcontroles verschijnen zoals die o.a. ook op het Friese 2x2 deel van de N381 staan.
R-R-L
stadsweg

Bericht door R-R-L »

^^
Ik mis heel veel extra informatie in dat bericht:
- Op welke wegen is veelal gecontroleerd?
- Hoe hoog zijn de overtredingen?
- Is het er echt onveilig of gaat het om de staatskas?

Een bewoner die zegt dat er wel 80 wordt gereden waar je 30 mag vind ik leuk voor een artikeltje maar verder op niets gestoeld. Als het te hard gaat dan gaat er al iets mis met de inrichting.

Ik woon zelf aan een van de hoofdaders van mijn woonplaats. Regelmatig hoor ik wat optrekken wat zeker niet als 50 klinkt, maar het meestal niet eens idioot hard gaat. Veel toeren en weerkaatsing tussen gebouwen laat het al snel hard klinken.
DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee »

Schelpenpaadje schreef: do 20 jun 2024, 9:04 In Fryslân werden in 2023 80% meer boetes voor te hard rijden uitgeschreven (tachtig procent meer!) dan het jaar ervoor.

https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... in-fryslan

Als verklaring wordt met name de toegenomen controles op snelheid genoemd (van 400 naar 500). Ook wordt er beter gekeken waar controles het hardst nodig zijn.

Liefst een derde van alle bonnen werd uitgeschreven in de gemeente Noardeast Fryslân. Niet toevallig een gemeente die bekend staat om de ietwat eigenzinnige inwoners? Om de maximumsnelheid op de N356 efficiënt te handhaven zie ik hier in de toekomst wel trajectcontroles verschijnen zoals die o.a. ook op het Friese 2x2 deel van de N381 staan.
Lijkt me ook iets in de data niet goed gaan. Of het is ex trajectcontroles, want geen snelheidsboetes in Opsterland / Smallingerland? Het grootste deel van die trajectcontrole N381 valt in die gemeentes, en de 1182 van ooststellingerwerf is niet genoeg om de totale som van die trajectcontrole in 2023 af te dekken.
Want ik lees in dit verslag: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... roles-2023
N381 in totaal 42k , en N351 nog eens 4,5k overtredingen.

En ik kan me niet voorstellen dat er verder op de A7, in Drachten of op andere locaties in die regio geen controles zijn geweest / is gelaserd.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Het bericht roept inderdaad wel wat vragen op.

Mijn vermoeden is dat het alleen gaat om mobiele controles op provinciale wegen (o.a. door de rol van de provincie in het bericht).

In het tv-item wordt genoemd dat zowel 1/3 van de totale controles en overtredingen in Noardeast Fryslân plaatsvindt. Als in één gemeente zoveel wordt gecontroleerd is het niet vreemd dat daar ook zoveel boetes zijn uitgeschreven. In NEF staan geen vaste flitslocaties en tc's, dus moet het wel om 'oogst' uit gerichte controles gaan.

Zou vanwege het kennelijke hardrijden op de Centrale As (wat mij niet verbaast) een TC worden ingericht, dan kan het aantal mobiele controles in NEF omlaag, en levert deze gemeente niet meer 1/3 van de overtredingen binnen de scope die voor het kaartje is gebruikt.

De in het artikel genoemde cijfers komen van het CJIB. Online vind ik wel deze rapportage, maar hoe de cijfers in het artikel tot stand zijn gekomen kan ik hier niet uit afleiden.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Het wordt nog interessanter, RTV Noord:

Snelheidsduivels gewaarschuwd: veel mobiele controles in Groningen

Over dit artikel valt ook veel te zeggen. Ik licht dit er even uit:
Opvallend daarbij is dat in Friesland de noordelijke politie in 2023 twee keer zo vaak met mobiele apparatuur controleerde dan in het jaar daarvoor.
Deze toename lijkt niet te matchen met de cijfers over de stijging van het aantal controles die Omrop Fryslân meldt.

Nog steeds benieuwd naar de bron van beide artikelen. Kennelijk is er door het CJIB iets de wereld in geslingerd, of hebben ijverige redacteuren hun interpretatie losgelaten op beschikbare cijfers.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Schelpenpaadje schreef: vr 21 jun 2024, 8:13
Opvallend daarbij is dat in Friesland de noordelijke politie in 2023 twee keer zo vaak met mobiele apparatuur controleerde dan in het jaar daarvoor.
Deze toename
Dit is geen toename maar een verhoudingsgetal. In Groningen voeren ze twee keer zo veel mobiele controles uit. Dat zegt niets over het aantal boetes dat wordt uitgedeeld.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

^^ Ik heb het over deze getallen:
Omrop Fryslân schreef:Waar de politie in 2022 bijna vierhonderd controles had, waren dat er in 2023 ruim vijfhonderd.
RTV Noord schreef:Opvallend daarbij is dat in Friesland de noordelijke politie in 2023 twee keer zo vaak met mobiele apparatuur controleerde dan in het jaar daarvoor.
Het artikel van RTV Noord gaat helemaal over mobiele snelheidscontroles. Dat zijn er volgens deze omroep in Friesland 84 per 100.000 inwoners, oftewel zo'n 545. Dat matcht met de 500 controles in 2023 waar Omrop Fryslân over schrijft (wat het vermoeden bevestigt dat dat ook enkel mobiele controles waren), maar is geen verdubbeling van het door hen voor 2022 genoemde aantal van 400.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

^^ De aantallen worden behoorlijk afgerond. Die 'vierhonderd' en 'vijfhonderd' suggereert een stijging van 20% maar onafgerond gaat het blijkbaar om 370 resp. 550 mobiele controles, een stijging van ongeveer 50%. Dan zit je al dichter tegen een verdubbeling aan (en wellicht heeft iemand dit ook wel op deze wijze afgerond).
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Er is kennelijk een vragenronde geweest vanuit regionale omroepen naar het CJIB:
De politie heeft in Zeeland vorig jaar een stuk minder mobiele verkeerscontroles gehouden dan een jaar eerder. Werden de mobiele flitskasten in 2022 nog 169 keer ingezet, het afgelopen jaar ging de politie 'slechts' 101 keer op pad om extra op snelheid te controleren. Dat is het laagste aantal van alle provincies. Dat blijkt uit cijfers die de regionale omroepen hebben opgevraagd bij het CJIB, het Centraal Justitieel Incassobureau. Het politiekorps in Zuid-Holland gebruikte de mobiele radarsets het vaakst, in totaal zo'n 2.000 keer.
Omroep Zeeland, 20-6-2024
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

boe! schreef: vr 21 jun 2024, 10:21 ^^ De aantallen worden behoorlijk afgerond. Die 'vierhonderd' en 'vijfhonderd' suggereert een stijging van 20% maar onafgerond gaat het blijkbaar om 370 resp. 550 mobiele controles, een stijging van ongeveer 50%. Dan zit je al dichter tegen een verdubbeling aan (en wellicht heeft iemand dit ook wel op deze wijze afgerond).
Een stijging van 50% opschrijven als een verdubbeling, als dat het is dan mag die redacteur terug naar de school voor de journalistiek. Of de basisschool :sadley:
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Ik zat pas nog te grasduinen door de boetetabellen en het viel mij op dat de strafcondities en codes voor "bumperkleven" sinds kort toch wel veranderd zijn.

S005
Pas met 3 meter of minder afstand vanaf 80 km/h wordt het strafbaar
Dat geeft bumperkleven toch wel een compleet andere uitleg dan zeg 10 a 20 jaar geleden, wat ik niet positief kan noemen.

Aan de andere kant: de hoeveelheid personen die een vrachtwagenlengte afstand houdt bij 100 km/h op de (auto)snelweg is tegenwoordig op 1 hand te tellen
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Jeff schreef: di 09 jul 2024, 21:55 de hoeveelheid personen die een vrachtwagenlengte afstand houdt bij 100 km/h op de (auto)snelweg is tegenwoordig op 1 hand te tellen
Lol. Moet je eens proberen. Dan duikt iedereen er tussen. Dat doen ze al als je een seconde tussenruimte aanhoudt.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Klopt. Dat merk je vooral als je de adaptive cruise control aan hebt staan. De auto houdt dan automatisch voldoende afstand tot de voorligger. Bij 100 is dat al gauw een afstand van tientallen meters. Bij drukte duikt daar steeds weer een ander voertuig tussen. Bij grote drukte zet ik de ACC dan ook uit.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Snelwegfreak schreef: di 09 jul 2024, 21:59
Jeff schreef: di 09 jul 2024, 21:55 de hoeveelheid personen die een vrachtwagenlengte afstand houdt bij 100 km/h op de (auto)snelweg is tegenwoordig op 1 hand te tellen
Lol. Moet je eens proberen. Dan duikt iedereen er tussen. Dat doen ze al als je een seconde tussenruimte aanhoudt.
Op de motor bij files houd ik keurig afstand op de linkerstrook. Totaal geen last van gehad. Wellicht dat men een motor in hun spiegels ziet en verwacht dat die sneller rijdt en respect hebben. Maar gezien ik de rest van de tijd vaak wordt afgesneden lijkt me van niet.

Vind ik ook fijner rijden. Als het voor me telkens stopt en start kan ik zelf door blijven rollen en alle auto’s achter me in principe ook. Tegenwoordig rijd ik echter tussen de file door, dat voelt een stuk veiliger. En sneller :woop: .
A2Racer
stadsweg

Bericht door A2Racer »

Iemand heeft mij uitgelegd dat je flitsers in een tunnel bij de snelweg niet tegen zal komen:

- Vaste flitsers staan niet meer langs de snelweg.
- Een mobiele flitser zal zeer lastig zijn om in de tunnel op te stellen.
- Ik ken ook geen trajectcontrole die door een tunnel heen gaat.

Heeft hier iemand een tegen voorbeeld voor?
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

^^
De Westerscheldetunnel heeft trajectcontrole.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 »

^^ En ik dacht dat de tunnels bij Maastricht ook TC hadden.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ klopt
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

(De Maastunnel in Rotterdam dan weer niet, al geloven vele rotterdammers dat het er wel is)
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

Flitspalen nu ook inzetbaar op wegen waar 30 kilometer per uur geldt

Flitspalen kunnen vanaf nu ook worden ingezet op wegen waar een maximumsnelheid van 30 kilometer uur geldt. Na een proef van een half jaar heeft het Openbaar Ministerie (OM) bepaald dat de flitspalen landelijk kunnen worden gebruikt.

Tijdens de proef werden in Amsterdam verplaatsbare flitsers ingezet en een aantal vaste flitsers werd ingesteld op 30 kilometer per uur. Volgens het OM heeft dat ertoe geleid dat er minder hard wordt gereden.

In grote delen van Amsterdam geldt sinds eind vorig jaar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Bij zo'n 80 procent van de wegen in de hoofdstad werd de snelheid verlaagd. Na een half jaar bleek uit een analyse dat de gemiddelde snelheid op die wegen was gedaald met vijf procent. Op rechte stukken daalde de snelheid met tien procent.
320 boetes per dag

Dat de flitspalen hun werk goed deden bleek wel uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau. Tijdens de proef werden in drie maanden tijd bijna 40.000 boetes uitgedeeld op 30 kilometerwegen.

Het aantal snelheidsboetes in Amsterdam steeg door de flitspalenpilot flink. In de eerste vier maanden van het jaar werden er ongeveer 23.000 boetes uitgedeeld. Nadat de proef was begonnen, steeg dit naar bijna 60.000 boetes.

Het effect op het aantal verkeersongelukken is nog niet bekend, volgend jaar komt daar een evaluatie van.
Steeds meer steden

Niet alleen in de hoofdstad zullen de flitspalen op 30 kilometer per uur worden ingesteld. Andere steden volgen en verlagen ook op hun wegen de maximumsnelheid.

Zo kondigde Den Haag vandaag aan de snelheid op 110 wegen in de stad vóór 2030 te willen verlagen naar 30 kilometer per uur. In mei dit jaar volgde Rotterdam al het voorbeeld van de hoofdstad, daar zal de snelheid vanaf 2025 in 115 straten worden verlaagd naar 30 kilometer per uur.
https://nos.nl/artikel/2546900-flitspal ... -uur-geldt