Snelheidscontroles & trajectcontroles
Moderator: Moderatoren
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles
En dus ook op wegen die totaal niet zijn ingericht als 30 km/h. Maar het gaat écht om de verkeersveiligheid hoor. Écht!
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Jutter
- dorpsstraat
Bij RTL lees ik:Snelwegfreak schreef: di 03 dec 2024, 15:23 En dus ook op wegen die totaal niet zijn ingericht als 30 km/h. Maar het gaat écht om de verkeersveiligheid hoor. Écht!
Dat klinkt toch alsof het alleen kan daar waar de inrichting overeenkomt.Om te handhaven, moet de maximumsnelheid wel bij de inrichting van de weg passen. Omdat er eerder nog geen duidelijke eisen voor de inrichting van een 30 km/u-weg waren, was structureel handhaven op 30 km/u met flitspalen tot voor kort niet mogelijk. Dat verandert nu dus.
Bij het beoordelen van locaties voor handhaving op 30 km/u wordt, net zoals bij alle flitspalen, gekeken naar de weginrichting, de aanwezige risico’s (zoals oversteekplaatsen en kruisingen) en de inzet van andere maatregelen die het verkeersgedrag beïnvloeden, zoals educatie en campagnes. Handhaving van de maximumsnelheid door middel van controles blijft een laatste mogelijkheid.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Alleen krijgt niemand een tik op de vingers als ze zich niet aan de BABW houden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Wouter N14
- Moderator
Dat zeggen ze inderdaad, maar dat ze juist Amsterdam als geslaagde en doorslaggevende proef zien zegt toch juist iets andersJutter schreef: di 03 dec 2024, 18:10 Dat klinkt toch alsof het alleen kan daar waar de inrichting overeenkomt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Het is ook gewoon niet praktisch om altijd en overal het wegbeeld en de vmax op elkaar af te stemmen.
Dat klopt, daar is altijd al op gecontroleerd geweest, sinds enkele jaren ook via GAS-boetes.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Dat ben ik niet met je eens. Ik vind dat het prima kan. Als het wegbeeld zich niet leent voor 30 dan hoeft de wegbeheerder die Vmax natuurlijk niet te verlagen. En als het wegbeeld niet aangepast kan worden dan verlaag je de Vmax ook niet.Wimpie25 schreef: di 03 dec 2024, 20:21 Het is ook gewoon niet praktisch om altijd en overal het wegbeeld en de vmax op elkaar af te stemmen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Ik vind het erg moeilijk om telkens een volledig heraanleg te verantwoorden, het is vaak gewoon niet praktisch voor de lokale bewoners en middenstand om elke zone 30 te gaan heraanleggen (of daar een apart wegbeeld te voorzien. Vandaar dat dit bij ons ad-hoc wordt bekeken.
-
A2Racer
- stadsweg
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Gaat er op de A15 richting Europoort ter hoogte van knooppunt Ridderkerk een nieuwe trajectcontrole komen?
Op het nieuwe asfalt daar zag ik die dwarsstreepjes staan die altijd bij trajectcontroles gebruikt worden.
Op het nieuwe asfalt daar zag ik die dwarsstreepjes staan die altijd bij trajectcontroles gebruikt worden.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Ik weet niet waar allemaal, maar er komen er op zeer korte termijn meer dan 10 trajecten bij.
De enige die ik zeker weet, is Zaandam - Purmerend en vice versa.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Veel huidige trajectcontroles worden momenteel opnieuw aanbesteed (wegens einde contract) en vervangen (wegens ouderdom en verouderde techniek). Of er ook nieuwe trajecten bijkomen, is mij niet bekend.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Wouter N14
- Moderator
Meen je nietAttietattie schreef: za 25 jan 2025, 20:58 Ik weet niet waar allemaal, maar er komen er op zeer korte termijn meer dan 10 trajecten bij.
-
Steyn_E
- autoweg
Hmm. Betreffen die trajecten allemaal snelwegen of net als de vorige ronde ook een aantal (provinciale) niet-autosnelwegen? Want dan acht ik de kans groot dat e een aantal enkelbaans autowegen aan de beurt zijn (N36 bijvoorbeeld, of de N322).
Hopelijk niet op wegen als de 2x2 N279 waar de maximumsnelheid niet bij het wegbeeld past (80)
Hopelijk niet op wegen als de 2x2 N279 waar de maximumsnelheid niet bij het wegbeeld past (80)
-
hneel
- autoweg
Is er ergens een lijstje?
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Een up-to-date lijst van de huidige trajectcontroles is gewoon te vinden op de Wegenwiki
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Zo heel up-to-date was dat lijstje op Wegenwiki niet, want de trajectcontrole op de N205 die in 2021 in werking ging stond er nog niet op.keokiracer schreef: ma 27 jan 2025, 17:54 Een up-to-date lijst van de huidige trajectcontroles is gewoon te vinden op de Wegenwiki![]()
Inmiddels heb ik het aangepast.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Huh?Wesso schreef: ma 27 jan 2025, 18:18Ik wilde dat even checken op Waze, maar die geeft geen trajectcontroles aan
Ik heb niet zoveel zin in welles-nietes, dus laten we gewoon lekker stoppen bij 'welles'.
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Hoe doe jij dat dan?
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Tijdens het rijden meldt Waze toch dat je een trajectcontrole nadert, er in rijdt en verlaat?
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Ik doe niks. Ik kijk gewoon op de kaart. Ook Android.Wesso schreef: ma 27 jan 2025, 21:17Ik heb de hele Android-app binnenstebuiten gekeerd, maar ik zie geen trajectcontroles op de kaart. In de browser zie ik ook niks.
![]()
Hoe doe jij dat dan?

-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Er zijn maarliefst drie van die 'bestemmingen'.

-
Robonus
- autoweg
Wat ik nogsteeds bij Waze mis, t.o.v. FM is een niet-kaartweergave.
Dus een rustig stilstaand beeld met alleen de informatie over de weg waar je je dan op bevind, of eventueel een aantal vastgepinde/favoriete wegen.
Rondom Amsterdam kan je bijv de A8, A10 of A9 volgen, die had ik vroeger alle 3 in 't overzichtje in FM vast staan en dan kon ik voor vertrek al makkelijk zien waar files of opmerkelijkheden waren zonder grafisch op een kaart te moeten gaan zoeken.
Ik vind de kaartweergave van Waze nog steeds te druk, ook als je zo veel mogelijk zaken uitzet.
Dus een rustig stilstaand beeld met alleen de informatie over de weg waar je je dan op bevind, of eventueel een aantal vastgepinde/favoriete wegen.
Rondom Amsterdam kan je bijv de A8, A10 of A9 volgen, die had ik vroeger alle 3 in 't overzichtje in FM vast staan en dan kon ik voor vertrek al makkelijk zien waar files of opmerkelijkheden waren zonder grafisch op een kaart te moeten gaan zoeken.
Ik vind de kaartweergave van Waze nog steeds te druk, ook als je zo veel mogelijk zaken uitzet.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Bij nader inzien, nee. Meen ik inderdaad niet. Purmerend-Noord - Avenhorn vv. Dat wordt m.Wouter N14 schreef: ma 27 jan 2025, 10:03Meen je nietAttietattie schreef: za 25 jan 2025, 20:58 Ik weet niet waar allemaal, maar er komen er op zeer korte termijn meer dan 10 trajecten bij.
De enige die ik zeker weet, is Zaandam - Purmerend en vice versa.![]()
-
Wouter N14
- Moderator
Dat is net zo beroerd, net als elke andere tc op een stroomweg 
-
exroosje
- verkeersader
Ik zie nog op de Wegenwiki dat voor het traject Hoofddorp - Nieuw Vennep A4 de opmerking "beide richtingen; van 6h - 19h: 100 km/h" mist . Tevens is de noordwaardse richting maar tot afrit Hoofddorp Zuid en doet zuidwaards de parallelbaan niet mee
-
Rein
- 2x4 autosnelweg