Want tussen 18 en 6 uur is de vluchtstrook niet afgezet?hneel schreef: di 26 mei 2026, 16:56 Hoe moeilijk is het nou om er een onderbordje bij te hangen? Neem het ruim, bv 6:00 - 18:00.
Snelheidscontroles & trajectcontroles
Moderator: Moderatoren
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles
-
Wouter N14
- Moderator
Met 174 ben je natuurlijk ook gewoon dom bezig, ook zonder werkzaamheden. Vanaf 30 krijg je een kruisje achter je naam dus dat is gewoon categorie "play stupid games, win stupid prizes".
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Chris
- Moderator
Ik reed zondag door de werkzaamheden op de A27 bij Nieuwegein en richting Gorinchem. De maximumsnelheid is daar 80 km/h. Ik reed ongeveer 87 en ik was duidelijk de traagste, echt niemand hield zich aan de maximumsnelheid en de meesten gingen sneller dan 100 km/h.
Ik verbaas mij er wel over hoe dit altijd genegeerd wordt. Velen rijden even snel in en buiten de werkzaamheden. Er is kennelijk een breed gedeeld sentiment dat de verlaagde maximumsnelheid bij werkzaamheden niet geloofwaardig is. Dit is breder dan enkel een stereotype VW Golf of BMW die schijt heeft aan alles.
Vorig jaar waren er ook langdurig werkzaamheden op de A28 bij Wezep waar ik vaak doorheen kwam en daar hield ook bijna niemand zich aan 90 km/h als er vrije doorstroming is.
Dat maakt het op zich wel begrijpelijk dat 'vierkant dicht' het enige veilige is voor wegwerkers, zeker bij werkzaamheden waar geen barrier aanwezig is.
Ik verbaas mij er wel over hoe dit altijd genegeerd wordt. Velen rijden even snel in en buiten de werkzaamheden. Er is kennelijk een breed gedeeld sentiment dat de verlaagde maximumsnelheid bij werkzaamheden niet geloofwaardig is. Dit is breder dan enkel een stereotype VW Golf of BMW die schijt heeft aan alles.
Vorig jaar waren er ook langdurig werkzaamheden op de A28 bij Wezep waar ik vaak doorheen kwam en daar hield ook bijna niemand zich aan 90 km/h als er vrije doorstroming is.
Dat maakt het op zich wel begrijpelijk dat 'vierkant dicht' het enige veilige is voor wegwerkers, zeker bij werkzaamheden waar geen barrier aanwezig is.
-
hneel
- autoweg
Als ze overdag zouden hebben geflitst, op een moment dat er daadwerkelijk werkers aanwezig waren, en de velaging slechts van 100 -> 90 was, dan zou ik hier heel anders tegenaan gekeken hebben.
En barriers op de vluchtstrook? Op bv de Haringvlietbrug hebben we ook jarenlang 120/130 mogen rijden terwijl daar helemaal geen vluchtstrook aanwezig is. Helaas hebben ze dat tijdens de werkzaamheden een paar jaar geleden aangepast naar permanent 100. Nederland, rubberen-tegel-land.
En barriers op de vluchtstrook? Op bv de Haringvlietbrug hebben we ook jarenlang 120/130 mogen rijden terwijl daar helemaal geen vluchtstrook aanwezig is. Helaas hebben ze dat tijdens de werkzaamheden een paar jaar geleden aangepast naar permanent 100. Nederland, rubberen-tegel-land.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
sven_engelen
- expressweg
Hoe moeilijk is het om je aan de snelheid te houden?! Je doet moeilijk om niets. Het bord staat er en je hebt je er gewoon aan te houden. Klaar. Je bent constant argumenten aan het zoeken om degenen die hard door de werkzone heen rijden te verdedigen maar de wet is eenmaal simpel: Werkzaamheden + 90 = 90 rijden of (verhoogde) boete pakken. Het is toch niet zo moeilijk?!hneel schreef: di 26 mei 2026, 16:56 Hoe moeilijk is het nou om er een onderbordje bij te hangen? Neem het ruim, bv 6:00 - 18:00.
Dat is het gevolg als er niet wordt gehandhaafd. Handhaving is dan ook de enige oplossing. Op de A2 is dit ook lange tijd zo geweest tussen Het Vonderen en Kerensheide maar sinds daar actief geflitst wordt is de snelheid voor goed deel gezakt. Het laat zien dat beboeten in dit geval zeker werkt.Chris schreef: di 26 mei 2026, 18:38 Ik reed zondag door de werkzaamheden op de A27 bij Nieuwegein en richting Gorinchem. De maximumsnelheid is daar 80 km/h. Ik reed ongeveer 87 en ik was duidelijk de traagste, echt niemand hield zich aan de maximumsnelheid en de meesten ging sneller dan 100 km/h.
Laatst gewijzigd door sven_engelen op di 26 mei 2026, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Svenlo
https://svene.nl/
-
hneel
- autoweg
Sorry, maar als ik ergens een grafhekel aan heb, dan zijn het wel onzinnige of onnodig strenge regeltjes. En aan kadaverdiscipline. Als ze zeggen "spring" vraag je dan "waarom?" of vraag je "hoe hoog?" ?sven_engelen schreef: di 26 mei 2026, 18:50Hoe moeilijk is het om je aan de snelheid te houden?! Je doet moeilijk om niets. Het bord staat er en je hebt je er gewoon aan te houden. Klaar. Je bent constant argumenten aan het zoeken om degenen die hard door de werkzone heen rijden te verdedigen maar de wet is eenmaal simpel: Werkzaamheden + 90 = 90 rijden of (verhoogde) boete pakken. Het is toch niet zo moeilijk?!hneel schreef: di 26 mei 2026, 16:56 Hoe moeilijk is het nou om er een onderbordje bij te hangen? Neem het ruim, bv 6:00 - 18:00.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
Wouter N14
- Moderator
Deze discussie gaat nergens heen. Je bent gewoon dom als je 174 rijdt, helemaal in de 90. Wat eenieder zelf doet bij welke omstandigheden moeten zij ook lekker zelf weten, als ze maar niet de vouwen uit de broek rijden van wegwerkers - of erger. En vooral niet miepen als je een dikke prent krijgt - of erger.
-
sven_engelen
- expressweg
Jij rijdt vrachtwagen. Je zou beter moeten weten want vanuit jouw cabine zie je ook niet altijd dat er een wegwerker in de berm staat te maaien achter een boom of er rotzooi op de weg ligt o.i.d.mhkamp schreef: di 26 mei 2026, 19:07Dus jij gaat braaf 20km lang 50km/h rijden omdat ze op zondag in de berm aan het maaien zijn?
Svenlo
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
Dank voor je antwoord en die is dus nee: Niet dat je er met 100km/h doorbruist maar zekers geen 50km/h. 't Is zondag dus geen werkverkeer die aan het maaien is.sven_engelen schreef: di 26 mei 2026, 19:22Jij rijdt vrachtwagen. Je zou beter moeten weten want vanuit jouw cabine zie je ook niet altijd dat er een wegwerker in de berm staat te maaien achter een boom of er rotzooi op de weg ligt o.i.d.mhkamp schreef: di 26 mei 2026, 19:07Dus jij gaat braaf 20km lang 50km/h rijden omdat ze op zondag in de berm aan het maaien zijn?
(En ik ben echt niet roomser dan de Paus)
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
sven_engelen
- expressweg
Fijn dat je mijn antwoord weet zonder dat ik die heb gegeven. Dat is dus zeker geen nee maar zeker ja. Ik ga niet aan de ene kant lopen schreeuwen dat mensen zich in werkzaamheden aan de snelheid moeten houden om vervolgens met 70 door een 50-werkzone heen te knallen. Ik waardeer de levens en het veiligheidsgevoel van mijn indirecte collega's.mhkamp schreef: di 26 mei 2026, 19:55 Dank voor je antwoord en die is dus nee: Niet dat je er met 100km/h doorbruist maar zekers geen 50km/h.
Svenlo
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
...In theorie. Nu de praktijk nog. Meerdere malen gehad dat er over een afstand van een kilometer of 20 op de N9 borden 50 'maaien' stonden. En dan ergens tegen het eind een wagen tegenkomen (in de andere richting). Maar ondertussen wel de hele tijd achter een Duitser vast zitten die elke keer dat het bord herhaald wordt afremt naar 50 en dan langzaamaan weer richting de 80 gaat. Oftewel: rij je net 80, staat daar het volgende bord en kunnen we weer opnieuw beginnen.sven_engelen schreef: di 26 mei 2026, 20:03Als er geen werkverkeer is die aan het maaien is, staan de 50 borden met rijdende afzetting weggedraaid.
Ik weet ineens weer waarom ik tegenwoordig altijd via Hoorn rij
Overigens. Zijn ze daar bij Heijningen nog niet klaar? Laatst moest ik iemand afzetten in Fijnaart en kwam ik er ook langsrijden. Ben er met 110 langsgereden. Overdag. Terwijl het 100 was. Ik was zo ongeveer de langzaamste.
Was overigens doordeweeks en geen wegwerker te zien.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
Chris
- Moderator
Die verlaagde snelheid bij maaien is misschien het grootste probleempunt qua geloofwaardige snelheidslimieten in werkzones. De borden staan aan het beginpunt van het te maaien traject, en na verloop van tijd zijn ze daar kilometers vandaan. Ik vat het altijd op als 'afremmen waar ze daadwerkelijk bezig zijn'.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
En feitelijk hetzelfde met die werkzaamheden bij Dinteloord. Ze zijn daar al maanden bezig met een paar geluidschermen naast de weg. De meeste tijd zijn er geen werklieden (of -voertuigen) te zien en al helemaal niet in de avond en nacht. Zo gek is het niet dat veel weggebruikers op zulke momenten een stukje harder rijden dan is toegestaan en je kan het gerust flauw noemen dat men op zo'n moment gaat lopen flitsen. Dat zal nagenoeg iedereen vinden, behalve een paar dominees in deze draad die blijkbaar graag een paar deugpunten willen verdienen.
Overigens laat voorgaande onverlet dat 180 km/h rijden wel een beetje erg overdreven is en ik heb geen medelijden dat zulke lui hun rijbewijs nu zijn kwijtgeraakt.
-
Durashift
- expressweg
Met 20 km/h harder dan aangegeven ben jij toch niet gelijk dood tijdens je werk?sven_engelen schreef: di 26 mei 2026, 19:22 (..)Men heeft schijt aan mijn veiligheid en ik sta niet altijd op een zichtbare plek te werken. Dat betekent niet dat ik er niet met gevaar voor eigen leven sta. Dus omdat ze mij niet zien vinden ze dat ze de verkeersmaatregelen kunnen negeren en harder kunnen rijden dan de bebording aangeeft. Zo werkt dat simpelweg niet.
(,,)
Als ze sneller rijden zijn ze je ook sneller voorbij en is het risico op impact voorbij,
Vrees de sukkelaar die met de juiste snelheid op zijn scherm zit te kijken (of erger, autonoom rijdt en niet ingrijpt als ie van koers veranderd.. en richting jouw werkwagen afdweilt.
Bouw in/uitritten zijn ook zo'n dingetje waar vaak een snelheidsverlaging voor geldt. In Amersfoort, bij Zon&Schild hebben ze er wel een tijdsblok bord aan gehangen.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
De laatste fase van de geluidschermen op de A10 zijn allemaal in nachten gedaan. Dat is zeer recent werk waarbij overdag precies niets is gedaan.hneel schreef: di 26 mei 2026, 13:51Ik weet niet zeker of er op dat moment niet gewerkt werd, maar het lijkt me zeer zeer onwaarschijnlijk. Waarom zouden ze? Vziw wordt er alleen maar 's nachts gewerkt als er aan de weg zelf iets moet gebeuren. Of aan de vangrail/bebording er vlak naast. Daar is hier geen sprake van. Ik geloof dat ze met de aanleg van geluidsschermen bezig zijn.
In de nacht ging er toen een extra rijstrook uit, terwijl overdag de situatie beschermd moest blijven.
Te asociaal voor woorden en het zorgt ervoor dat jan en alleman alle snelheidsbeperkingen negeren.Durashift schreef: di 26 mei 2026, 22:43Bouw in/uitritten zijn ook zo'n dingetje waar vaak een snelheidsverlaging voor geldt.
Dat zou heel mooi zijn, maar dit gaat zó vaak fout!sven_engelen schreef: di 26 mei 2026, 20:03Als er geen werkverkeer is die aan het maaien is, staan de 50 borden met rijdende afzetting weggedraaid.
Laten we beginnen met 'geloofwaardigheid'. Handhaving is sowieso NOOIT de enige oplossing.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Raamkozijn31
- woonerf
In Duitsland en Oostenrijk houden ze zich meestal beter aan de limieten bij werkvakken dan in Nederland.
Wellicht kennen wij minder handhaving in deze zones?
Het leven met autisme is niet altijd even makkelijk. Maar je moet er het beste van maken.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Nee, wij (er)kennen minder gezag en hiërarchie. En denken het daarnaast altijd beter te weten.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Nou ja, in Duitsland weten sommigen ook in wegwerkzaamheden wel flink gas te geven. Soms is de Vmax ook onrealistisch laag (bijv. 60 km/h bij prima brede rijbanen) en dan is +20 over de limiet toch vrij standaard. Zelfs vrachtwagens rijden dan boven de limiet. Duitsers zijn lang niet allemaal zulke heilige boontjes, behalve zodra ze in het buitenland komen. Bij Zwitsers is dat andersom: In eigen land super braaf, zodra ze in het buitenland komen gaan alle remmen los. (Overdreven uitgedrukt, maar het is wel een fenomeen dat me vaak opvalt.)Raamkozijn31 schreef: di 26 mei 2026, 23:53 In Duitsland en Oostenrijk houden ze zich meestal beter aan de limieten bij werkvakken dan in Nederland.
Het is inderdaad wel zo dat in Duitsland de handhaving bij wegwerkzaamheden vrij hoog is. Niet in elke regio en op elke snelweg, maar het is vrij regelmatig (vooral aan het begin van wegwerkzaamheden) raak met een flitsaanhanger.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op wo 27 mei 2026, 8:56, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Davy
- expressweg
De snelheidslimieten in Nederland bij werkzaamheden op de snelweg zijn dan best nog hoog. In België had een dergelijk wegvak 70 of 50 geweest met een grote kans dat er een flitsbak of zelfs mobiele TC aanwezig is.
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
-
Wouter N14
- Moderator
Komt in België 50 voor bij werkzaamheden op de autosnelweg? Lijkt mij toch wel erg laag, zeker als je ziet hoe hard je regulier op sommige plekken mag (voorbeeld, 90).
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Ja, 50 komt voor in België. Maar vaak om van rijbaan te wisselen.
-
Durashift
- expressweg
Ja, maar het is ook niet zo eenvoudig meer, vind ik. Het staat meestal al vast met een klem, waardoor je dus al een hamer bij je moet hebben.Attietattie schreef: di 26 mei 2026, 23:26 (..)
Dat zou heel mooi zijn, maar dit gaat zó vaak fout!sven_engelen schreef: di 26 mei 2026, 20:03Als er geen werkverkeer is die aan het maaien is, staan de 50 borden met rijdende afzetting weggedraaid.
(..)
Of ze maken er een dwars steunpunt op met een haakse buispaal.. kan je ook niks mee.
Het staat dan wel stevig en kan tegen de wind, dat is de andere kant.
Daarnaast zal meespelen dat al dat soort zaken weer wordt ingehuurd bij een firma.
Dus, de verkeersregelaars die een dagje staan bij een bouwlocatie en om 16.00 uur klaar zijn, zouden m.i. best die borden die waarschuwen voor een 1x0 situatie om kunnen draaien.. Maar ja, dat is niet door hun geregeld, is van een ander, kom je niet aan.. geef je hoogstens iets over door aan je meerdere.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Ik weet serieus niet of je sarcastisch bent. Als je ze met een hamer een tik kunt geven, is dat toch in een seconde of 2 opgelost? En als er een schoor aan zit, kost het je 10 seconden omdat je 2x een spie moet los en vastslaan in plaats van 1x.Durashift schreef: wo 27 mei 2026, 23:23Ja, maar het is ook niet zo eenvoudig meer, vind ik. Het staat meestal al vast met een klem, waardoor je dus al een hamer bij je moet hebben.Attietattie schreef: di 26 mei 2026, 23:26 (..)
(..)
Of ze maken er een dwars steunpunt op met een haakse buispaal.. kan je ook niks mee.
Wat is een 1x0-situatie? Een om-en-omregeling?Durashift schreef: wo 27 mei 2026, 23:23Daarnaast zal meespelen dat al dat soort zaken weer wordt ingehuurd bij een firma.![]()
Dus, de verkeersregelaars die een dagje staan bij een bouwlocatie en om 16.00 uur klaar zijn, zouden m.i. best die borden die waarschuwen voor een 1x0 situatie om kunnen draaien.. Maar ja, dat is niet door hun geregeld, is van een ander, kom je niet aan.. geef je hoogstens iets over door aan je meerdere.
Verkeersregelaars mogen alleen aan borden zitten als ze het juiste certificaat hebben. Maar dat ontslaat de aannemer (ik ga even uit van een aannemer) er niet van de boel gewoon kloppend achter te laten. Wie dat doet, is niet relevant.
-
Durashift
- expressweg
^^dat eerste, ik ben serieus. Ik bekijk het vooral als passant.. dus dat ik zelf die borden wel om kan draaien omdat de situatie niet meer van toepassing is. Ik heb niet standaard een hamer op zak. Die verkeersregelaar ook niet.
Met 1x0 bedoel ik om- en om ja.
Naar mijn ervaring zeggen de werklui van de aannemer ook: dat is niet mijn pakkie an, die borden /schilden etc wordt door een ander geregeld. Doei.
Met 1x0 bedoel ik om- en om ja.
Naar mijn ervaring zeggen de werklui van de aannemer ook: dat is niet mijn pakkie an, die borden /schilden etc wordt door een ander geregeld. Doei.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
De gewone passant mag ook gewoon lekker mijn zijn vingertjes van borden afblijven. En de ploeg die daar aan het werk zou zijn, kan daar heel simpel een hamer voor meenemen.Durashift schreef: do 28 mei 2026, 0:15Ik bekijk het vooral als passant.. dus dat ik zelf die borden wel om kan draaien omdat de situatie niet meer van toepassing is. Ik heb niet standaard een hamer op zak. Die verkeersregelaar ook niet.
Ok, die kan ik nog steeds niet helemaal begrijpen.
Dan moeten ze dus een schop onder hun ballen hebben. Zij zijn er (mede) de oorzaak van dat de Nederlandse automobilist lak heeft aan snelheidsbeperkingen, of überhaupt tijdelijke verkeersmaatregelen.Durashift schreef: do 28 mei 2026, 0:15Naar mijn ervaring zeggen de werklui van de aannemer ook: dat is niet mijn pakkie an, die borden /schilden etc wordt door een ander geregeld. Doei.
-
Davy
- expressweg
Ja, vaker dan je zou denken zelfs. Op de E40 Brussel Oostende is net voorbij de parking van Groot-Bijgaarden momenteel een werf waarbij een brug wordt vernieuwd. Enkel de pechstrook is daar afgezet, voor de rest zelfs geen versmalde rijstroken. Je mag er 50.Wouter N14 schreef: wo 27 mei 2026, 19:02 Komt in België 50 voor bij werkzaamheden op de autosnelweg? Lijkt mij toch wel erg laag, zeker als je ziet hoe hard je regulier op sommige plekken mag (voorbeeld, 90).
R0 viaduct van Vilvoorde is weliswaar met versmalde rijstroken ook 50, met TC.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
In Duitsland is 80 de standaard, dat is wel een goede snelheid vind ik. Al geldt dat er ook zelden gewerkt wordt bij een Duitse baustelle.