Snelheidscontroles & trajectcontroles

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4323
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door sven_engelen »

^^ 80 of 60? Want naar mijn ervaring komt 60 vaker voor dan 80.
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9856
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Hajo »

En ondertussen:

Verkeersboetes verder omhoog, mogen weer meestijgen met inflatie - https://nos.nl/l/2616231

:nothanks:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 590
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door NWH »

^^
Tja het staat niet meer in verhouding met boetes voor andere vergrijpen en mensen kunnen hierdoor enorm in de knel komen, zeker als je ziet wat de bedragen na de 1e en 2e verhoging kunnen worden.
Aan de andere kant zijn deze verkeersboetes wel te voorkomen als je je gewoon aan de verkeersregels houdt. #opendeur
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -
hneel
autoweg
Berichten: 1256
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door hneel »

Ik kan iedereen aanraden fietsendief te worden en dure elektrische fietsen te gaan stelen.
Politie gaat er nooit achteraan, ook niet als je duidelijk op camerabeelden te zien bent. En als je toch een keer op heterdaad gepakt wordt betaal je 300 euro. Dat valt in het niet bij de winst die je maakt bij alle keren dat het wel goed gaat.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8483
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Wimpie25 »

In Vlaanderen is het niet ongebruikelijk fietsen te verzekeren voor diefstal en hem te laten registreren op Velopas (door hem te laten graveren, of bij elektrische fietsen de unieke RN).

Wat de pakkans betreft, in België geldt sinds 2022 het lik-op-stukbeleid waardoor je bij betrapping op heterdaad een onmiddellijke inning van 250 euro aan je broek hebt.
Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 11351
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Rein »

^^ dat is dus precies het punt: voor ‘echte’ misdrijven is de op te leggen boete substantieel lager dan voor ‘gewone’ verkeersovertredingen. Parkeren op een invalidenparkeerplaats levert in Nederland een boete op van 500 euro (en dat stijgt volgend jaar gewoon door), terwijl een fietsendiefstal rond de 300 euro zit. De verhoudingen zijn wat dat betreft helemaal scheef.
hneel
autoweg
Berichten: 1256
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door hneel »

Mijn punt is dat het kleine flutbedragjes zijn, vergeleken met de huidige verkeersboetes.

Nog een voorbeeld. Het is goedkoper om een invalide in elkaar te slaan dan op zijn parkeerplek te gaan staan.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6409
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door mhkamp »

Ik jat voor €200 aan boodschappen en betaal €181 boete :nuts:
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15266
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Attietattie »

^^ Ik hoop voor je dat je da niet al rijdend aan het uitrekenen bent op je telefoon. :2cents: :2cents: :2cents:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32778
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Palance »

mhkamp schreef: vr 29 mei 2026, 16:11 Ik jat voor €200 aan boodschappen en betaal €181 boete :nuts:
Die 181 is civielrechtelijk. Daar komt nog een strafzaak bovenop waar je ook nog een geldboete kunt krijgen. Of meer.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22112
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door waldo79 »

Sarcasmemeter?
Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9622
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Ds79m »

Rein schreef: vr 29 mei 2026, 12:41 ^^ dat is dus precies het punt: voor ‘echte’ misdrijven is de op te leggen boete substantieel lager dan voor ‘gewone’ verkeersovertredingen. Parkeren op een invalidenparkeerplaats levert in Nederland een boete op van 500 euro (en dat stijgt volgend jaar gewoon door), terwijl een fietsendiefstal rond de 300 euro zit. De verhoudingen zijn wat dat betreft helemaal scheef.
Dat was al eens bij Lubach. Je kunt een gehandicapte beter een klap voor zijn bek geven dan even op zijn parkeerplaats parkeren (dit is geen advies trouwens).

Op de één of andere manier geldt altijd de logica dat bij het eerste voor ‘echte’ misdadigers strenger straffen niet werkt en bij het tweede verkeersovertreders maar beter moeten opletten om een bekeuring te voorkomen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6409
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door mhkamp »

waldo79 schreef: vr 29 mei 2026, 17:08Sarcasmemeter?
Dat dus.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7845
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door duikgek89 »

NWH schreef: vr 29 mei 2026, 10:54 ^^
Tja het staat niet meer in verhouding met boetes voor andere vergrijpen en mensen kunnen hierdoor enorm in de knel komen, zeker als je ziet wat de bedragen na de 1e en 2e verhoging kunnen worden.
Aan de andere kant zijn deze verkeersboetes wel te voorkomen als je je gewoon aan de verkeersregels houdt. #opendeur
Mensen maken fouten en het verkeer is een dynamisch constant veranderend fenomeen waarop je op dingen moet inspelen.
Daarnaast maken veel wegbeheerders er een zooitje van.

Ik heb er niet zo heel veel moeite mee dat boetes voor grove overtredingen hoog zijn (mits correct geimplementeerd: Onschuldig tot schuld bewezen); maar de boetes voor standaard futiliteiten die af en toe een keer kunnen gebeuren zonder de volksgezondheid in gevaar te brengen zijn veel te hoog. Tel daarbij op de lage pakkans voor veel gedragingen, waarbij ook nog eens een groot verschil tussen geautomatiseerde controles op snelheid (en telefoontje spelen) t.o.v. andere overtredingen...

Het is er naar mijn idee mede oorzaak van dat Nederland is afgegleden naar één van de verschrikkelijkste landen in Europa om in te rijden.
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9856
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Hajo »

^^ Dat laatste is absoluut waar. :(
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6409
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door mhkamp »

Om hierop terug te komen:
sven_engelen schreef: di 26 mei 2026, 20:03 Ik waardeer de levens en het veiligheidsgevoel van mijn indirecte collega's.
Ik ook, heb zelfs als vuilnisman rond 2002 en 2003, de N371 tussen Hoogersmilde en Smilde afgelopen ten behoefte aan afvalinzameling. Op dat stuk had je niet genoeg aan 3 levensverzekeringen daar er regelmatig automobilisten dachten 'nog even' in te kunnen halen en een inschattingsfout maakten. Dat resulteerde dus dat de containers zo'n beetje op de motorkap van de auto belandden. Ook er met een rotgang voorbij met 80km/h zodat de broekspijpen als vaandels wapperden.

Begrijp me niet verkeerd, Zoals al aangegeven wordt er (en ik denk dat dit bedoeld wordt) met snelheidslimieten en bebording gespeeld (niet omdraaien tijdens weekenden of feestdagen) eindeloos 50km/h terwijl er op het laatste stuk maaiwerkzaamheden zijn. Dan is het niet gek dat men denkt 'ach het loopt wel'.

Eigenlijk moet men hier het net als in België doen : Een bord met een naam van de verantwoordelijke bebording / signalisatie en een 24/7 telefoonnummer.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19025
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door mavas »

Ik weet het nog simpeler: Bij rijdende afzettingen gewoon niet meer plaatsen langs de weg, maar alleen op het voertuig een snelheidsbeperking. Doen ze in Denemarken ook.
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15266
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Attietattie »

^^ Dat gebeurt al. Maar alleen als men de mogelijkheid heeft door de berm te rijden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Wouter N14 »

Daarmee heb je hetzelfde probleem als met digitale panelen die ook vaak worden gebruikt, die staan alleen rechts van de weg en zijn dan in principe niet handhaafbaar.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9856
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door Hajo »

Is dit al bekend? De N414 tussen Baarn en de N199 (Bunschoten) heeft traject controle. :|
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15266
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Attietattie »

Hoeft ook niet. Als snelheidsbeperkingen geloofwaardig zouden zijn, zou men zich er hopelijk een stuk beter aan houden. Dát moet het doel zijn.

En de ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Dus als 'slechts' 30% van het verkeer zich aan de snelheidsbeperking houdt, rijdt misschien iedereen wel de lagere snelheid.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 11351
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: N-wegen: Kleine projecten

Bericht door Rein »

Hajo schreef: za 30 mei 2026, 16:38 Is dit al bekend? De N414 tussen Baarn en de N199 (Bunschoten) heeft traject controle. :|
Dat zal al zeker 5 jaar zo zijn, onderdeel van het pakket dat iedere provincie twee TC’s mocht kiezen op provinciale wegen.

Edit: je had het trouwens ook gewoon op Wegenwiki kunnen opzoeken, daar staat 2020 genoemd.
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19025
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door mavas »

Vanaf morgen gaat ook de trajectcontrole aan op A7 naar Hoorn:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/360569/v ... ant-van-a7
Durashift
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Durashift »

^^ het werd ook weleens tijd.. misschien nog even wat takken snoeien zodat het aankondigingsbord een beetje opvalt?

Heb ik in ieder geval afgelopen zondagmiddag daar voor 't laatst schandalig harder gereden dan toegestaan.. :x
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Wouter N14 »

mavas schreef: di 09 jun 2026, 21:05 Vanaf morgen gaat ook de trajectcontrole aan op A7 naar Hoorn:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/360569/v ... ant-van-a7
Goed om te weten :neenee:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19025
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door mavas »

In Egmond kun je in ieder geval weer scheuren langs de flexflitser: https://www.noordhollandsdagblad.nl/reg ... aign=share
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8483
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Wimpie25 »

^^
Wat precies is een 'flexflitser'?
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Chris »

Een flitspaal die ze elke 3 maand ergens anders plaatsen.

Daarnaast is er een focusflitser, die controleert op smartphonegebruik achter het stuur en wordt meestal ook elke paar maanden verplaatst.
Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4806
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door paolie »

^^ Een verplaatsbare flitspaal, die flexibel inzetbaar is. Zo'n paal staat meestal een paar maanden op dezelfde plek en wordt dan weer naar een andere locatie verplaatst.

Edit: Chris was me net voor.
Jeff
expressweg
Berichten: 3531
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Jeff »

mavas schreef: di 09 jun 2026, 21:05 Vanaf morgen gaat ook de trajectcontrole aan op A7 naar Hoorn:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/360569/v ... ant-van-a7
10 KM TC.. das best lang. Blijkbaar is de trend uit de Baltische Staten toch overgewaaid (zowel LT als LV hebben serieus lange TC trajecten)