Snelheidscontroles & trajectcontroles

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x3 autosnelweg

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Wimpie25 »

Chris schreef: wo 10 jun 2026, 16:10 Een flitspaal die ze elke 3 maand ergens anders plaatsen.

Daarnaast is er een focusflitser, die controleert op smartphonegebruik achter het stuur en wordt meestal ook elke paar maanden verplaatst.
Ah bij ons heet dat een mobiele flitser. Met als bijnamen; 'De Grijze Ridder', 'Sammeke', 'Dixi' en flitsvuilbak :)
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

^^ Vallende ster toch?
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Die term werd op de radio gebruikt om te verwijzen naar verdoken flitsers op de autosnelweg. Maar daar was altijd wel een patrouille in de buurt.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wimpie25 schreef: wo 10 jun 2026, 19:38
Chris schreef: wo 10 jun 2026, 16:10 Een flitspaal die ze elke 3 maand ergens anders plaatsen.

Daarnaast is er een focusflitser, die controleert op smartphonegebruik achter het stuur en wordt meestal ook elke paar maanden verplaatst.
Ah bij ons heet dat een mobiele flitser. Met als bijnamen; 'De Grijze Ridder', 'Sammeke', 'Dixi' en flitsvuilbak :)
In Nederland heet dat ook zo. Maar dit is een grote flitspaal van 4 meter hoog die elke circa 3 maanden ergens wordt geplaatst, compleet met accupack en beveiligingscamera, dat is toch echt wat anders dan een statief of een container met flitsapparatuur.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Mogelijk gaan meer landen in de EU waarschuwingen voor flitspalen verbieden in apps zoals Flitsmeister, Waze en Google.
In Frankrijk mag dit nu al niet, mogelijk komen daar dan meer landen bij, als ik het goed begrijp:

https://racing.nl/autonieuws/eu-verbied ... litspalen/
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ in Frankijk mag het wel als het als zone wordt weergegeven. In Duitsland en Zwitserland mag het al jaren niet.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Ik heb vandaag even een testje gedaan op de A7 van Avenhorn naar Purmerend-Noord. Ik ben er namelijk van overtuigd dat er geen nieuwe meting wordt gedaan bij de verzorgingsplaats halverwege de trajectcontrole.

Dus ik ben even van de weg af gegaan en heb vóór en na de VZP iets te hard gereden. Ik zou zeggen dat ik binnen een week of twee wel zou moeten weten of ik gelijk heb.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

mavas schreef: zo 21 jun 2026, 10:45 Mogelijk gaan meer landen in de EU waarschuwingen voor flitspalen verbieden in apps zoals Flitsmeister, Waze en Google.
In Frankrijk mag dit nu al niet, mogelijk komen daar dan meer landen bij, als ik het goed begrijp:

https://racing.nl/autonieuws/eu-verbied ... litspalen/
Dat gaat dus over dat een staat functinaliteiten mag verbieden in apps, vermoedelijk via de nationale providers. Kwestie van een buitenlandse simcard meenemen. Dit gaat niet over controle bij staandehouding.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ wat heeft de provider te maken met apps die je op je telefoon hebt? Die heb je toch gewoon via je apple of androidaccount?
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Attietattie schreef: zo 21 jun 2026, 19:58 Ik heb vandaag even een testje gedaan op de A7 van Avenhorn naar Purmerend-Noord. Ik ben er namelijk van overtuigd dat er geen nieuwe meting wordt gedaan bij de verzorgingsplaats halverwege de trajectcontrole.

(..)
Ai, dat was dan geen meet-up.. want ik reed er rond 17.30 uur in (de TC), in de andere richting. ;) Maar ehm, er staan toch ook geen camera's of een controlestreep op de uit- en toerit naar de vzp?

Ik ben wel nieuwsgierig naar de acceleraties die de meetlussen / datapunten die men binnenhaalt, geven ná einde TC. In het 'groepje' waarin ik de TC uitreed nabij afrit Avenhorn gaf iedereen (gelukkig) gás en versnelde.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Durashift schreef: zo 21 jun 2026, 23:46Ai, dat was dan geen meet-up.. want ik reed er rond 17.30 uur in (de TC), in de andere richting. ;)
Volgens mij heb ik een idee van waar je woont en daar kwam ik vandaan. Dus dat maakt de kans enorm groot dat we elkaar ergens onderweg zijn tegengekomen. ;)
Durashift schreef: zo 21 jun 2026, 23:46Maar ehm, er staan toch ook geen camera's of een controlestreep op de uit- en toerit naar de vzp?
Als die er wel stonden, had ik het niet getest. ;) Maar je moet een eerste keer altijd voorzichtig zijn he. Je moet het even zeker weten.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ hoeveel wachtminuten had je uitgerekend om binnen de 100 km/h te blijven?
Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ Ik heb geen rekensom gemaakt. Ik wilde toch even bij de pomp zijn, dus ik ben uiteindelijk zeer ruim onder de 100 uitgekomen. Ik heb ook maar 2 km/h 'te hard te hard' gereden.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Gecorrigeerd 2 km/h te snel? Dan volgt er geen bekeuring. Het is volgens mij nog steeds zo dat er pas bekeurd wordt vanaf gecorrigeerd 4 km/h te snel.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Ik lees het als 2 km/u te hard na correctie.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

paolie schreef: zo 21 jun 2026, 10:50 in Frankijk mag het wel als het als zone wordt weergegeven. In Duitsland en Zwitserland mag het al jaren niet.
Inderdaad, al is het in Duitsland maar een boete van €75 en een punt in Flensburg, dat zeker als buitenlander überhaupt geen probleem vormt. Een risico die je op de koop kunt toenemen. In Zwitserland worden de prijzen van dergelijke boetes onmiddelijk draconisch hoog en met het risico op beslagname van je toestel. Met een nieuwe smartphone of navigatiesysteem erbij wordt het dan wel een heel erg dure boel, om over eventueel verlies van data met emotionele waarde op je telefoon (niet iedereen maakt braaf backups) maar helemaal te zwijgen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

Ik zag vanmorgen in Wenen in het centrum radarcontrole. Weliswaar de randweg in het centrum, maar niet bepaald een race plek. Vond ik redelijk opvallend. Sowieso heb ik er weinig verkeer gezien. Maar ik weet niet wat gebruikelijk is in Oostenrijk. Kom er niet zo vaak.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er is nog een type verplaatsbare camera langs de wegen verschenen, die voor het handhaven van de kilometerheffing voor vrachtverkeer. Deze staat telkens op een andere plek. In Nederland moeten vrachtwagens altijd de OBU aan hebben, ook op niet-tolplichtige wegen. Dus zulke camera's staan dan ook langs wegen die niet onder de vrachtwagenheffing vallen.

Maar dit zijn dus geen flexflitsers of focusflitsers.

Afbeelding
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ Volgens mij zag ik er vanmiddag zo eentje staan op de A4 tussen de Belgische grens en Markiezaat.
Stond als mobiele controle gemeld in Waze.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Ja, het wordt tijd voor een overzicht van wat welk type camera voor wat is, denk ik. Of hang er een bordje op met welk doel de camera daar staat.

Overigen is er naast cameratoezicht ook nog mobiele controle met motorfietsen. (foto in spoiler)
SPOILER: TOON

Afbeelding
(..)Met de invoering van de vrachtwagenheffing per 1 juli 2026 krijgt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een belangrijke rol in het toezicht op de naleving van deze nieuwe wet. Naast controles via vaste camerasystemen zullen weginspecteurs steekproefsgewijs voertuigen die boetes open hebben staan stilhouden voor betaling. Ter ondersteuning van deze taak heeft de ILT gekozen voor Yamaha als partner voor de levering van een nieuwe vloot TRACER 9 GT motorfietsen. (..)
https://www.yamaha-motor.eu/nl/nl/news/ ... acer-9-gt/
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

^^ Aha, dan zag ik dat ding afgelopen woensdag op de A12 tussen Ede en Utrecht ergens.
Het leek van op afstand sterk op een snelheidscontrole, maar dat is het dus blijkbaar niet.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Durashift schreef: za 04 jul 2026, 23:06 ^^ Ja, het wordt tijd voor een overzicht van wat welk type camera voor wat is, denk ik. Of hang er een bordje op met welk doel de camera daar staat.
In België hebben ze ANPR-camera's voor trajectcontroles en de ANPR-camera's die 'gewoon' alle nummerplaten registreren voor veiligheidsredenen expres hetzelfde uiterlijk gegeven zodat je niet kan zien welk doel de camera heeft. Zij het dat de nieuwe minister van mobiliteit Annick De Ridder terug beslist heeft de aankondighingenbordjes voor trajectcontroles terug te plaatsen.
ThatPCDude
woonerf

Bericht door ThatPCDude »

Wouter N14 schreef: za 04 jul 2026, 19:52 ^^ Volgens mij zag ik er vanmiddag zo eentje staan op de A4 tussen de Belgische grens en Markiezaat.
Stond als mobiele controle gemeld in Waze.
Ohh dus dat zag ik. Op de heenweg stond er eentje halverwege Raasdorp en De Hoek op de A5 richting De Hoek, en op de terugweg stond ie op de A9 thv de brug over het Zijkanaal C. Vond het al bijzonder dat die daar ineens stonden, omdat ze niet op standaard flitspalen leken.
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!