45 fps lijkt mij geen standaard framerate. 48 bestaat wel en is in feite een verdubbeling van de 24 fps die men standaard in cinema gebruikt. The Hobbit was de eerste film die opgenomen is en 48 fps. Het gevolg is dat het "cinema-effect" verloren gaat omdat het zo vloeiend is.Mark schreef:45 fps is geen gebruikelijk formaat, zou eigenlijk ook niet weten waarvoor je daarvoor zou kiezen.
Ik zie wel degelijk verschil tussen 30 en 60 fps hoor. 60 fps is veel vloeiender (vooral populair bij Youtube-gamers). Je moet in dit filmje bij de voorbijrijdende trein eens overschakelen tussen 480p (= 25 fps) en 720p50. LinkChris schreef:Ik ken een aantal filmers die 60 fps gebruiken op Youtube. Ik zie eerlijk gezegd niet zo veel verschil met 30 fps.
30/60 is de NTSC (Amerikaanse) TV-standaard, 25/50 is PAL (Europees), dit verschil dateert van het beeldbuis tijdperk en is te verklaren omdat het Amerikaans elektriciteitsnet op 60Hz draait en het Europese op 50Hz.
Bij beeldbuizen speelde de correcte framerate wel een rol omdat bijvoorbeeld een PAL-beeldbuis 50 of 100x per seconde flikkert, dan moet de video framerate daar wel in passen. Maar met LCD schermen is dit niet meer relevant aangezien deze een "constant" beeld hebben, dus is het eerder een persoonlijke voorkeur wat je kiest.
Leuk weetje: PAL dvd-releases van Hollywoodfilms hebben een 4% kortere speeltijd dan de cinemarelease vanwege de conversie van 24fps naar 25fps, dus de film wordt eigenlijk ietsje versneld. Bij conversie naar (Amerikaanse) NTSC dvd's is het gat van 24 naar 30 te groot, daar wordt met speciale apparatuur enkele frames verdubbeld maar met wel de correcte speeltijd.

Verder: mooie video's, vooral je internationale vind ik leuk om te zien