Het Nieuwsblad 25-10-08 schreef:Lille moet niets hebben van versleten provincieweg
Het provinciebestuur wil de Vlimmersebaan in Wechelderzande overdragen aan de gemeente Lille. Het Vlaamse Gewest geeft een bedrag voor het onderhoud, maar dat is volgens het schepencollege te laag om de kwaliteit van het wegdek te garanderen.
De provincieweg N104 is een verbinding van 4,5kilometer tussen het kruispunt met de Antwerpseweg in Vlimmeren en het kruispunt met de Oostmalsebaan aan de kerk in Wechelderzande. Ongeveer twee kilometer van de weg ligt op het grondgebied van de fusiegemeente Lille.
'De provincie wil af van al haar wegen en ze overdragen aan de gemeenten of het Vlaamse Gewest', zegt CD&V-burgemeester Jef VanDuppen van Lille. 'De Vlimmersebaan is de enige provincieweg in onze gemeente. Omdat er geen druk verkeer over rijdt, is het logisch dat het een gemeenteweg wordt. Wij willen de weg overnemen als hij in orde is. Het Vlaamse Gewest heeft de toestand van de weg nagegaan en stelt een bedrag van 50.000euro voor als tussenkomst voor het onderhoud, maar dat is onvoldoende. Op sommige plaatsen is er spoorvorming die moet worden aangepakt.'
De overdracht stond deze week op de gemeenteraad, maar is op vraag van het schepencollege uitgesteld. Men wil dat er eerst wordt gepraat met Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V). 'Gedeputeerde Inga Verhaert heeft beloofd dat ze binnenkort gaat overleggen met de minister. We vinden het een goede zaak dat de weg aan ons en aan de gemeente Beerse wordt overgedragen, maar we kunnen niet instaan voor de kosten die de eerste jaren aan de weg moeten gebeuren. Het gemeentebestuur van Beerse deelt onze mening', zegt VanDuppen.
Zolang de gemeenteraad geen goedkeuring heeft gegeven, blijft de N104 een provincieweg. Beerse en Lille hebben ook de eerste stappen gezet om gezamenlijk een fietspad aan te leggen tussen Wechelderzande en Vlimmeren.
Gedeputeerde Inga Verhaert, was niet bereikbaar voor commentaar.
[B][N104] Vlimmeren - Wechelderzande
Moderator: Moderatoren
[B][N104] Vlimmeren - Wechelderzande
-
- 2x4 autosnelweg
Re: N104 wordt niet overgedragen
Het is een pure veronderstelling maar ik kan me voorstellen dat €50.000,- een druppel op de gloeiende plaat is als het gaat om 4,5km infrastructureel onderhoud. 

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- Secretaris
Inderdaad, dat is als afkoopsom voor een 4,5 km lange weg echt een schijntje.
Terecht dat Lille zegt: eerst de weg opknappen, dan pas overdragen.
Terecht dat Lille zegt: eerst de weg opknappen, dan pas overdragen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- 2x3 autosnelweg
Wat gebeurd er met het stuk dat naar de gemeente Beerse gaat? Hebben zij geen eisen?
-
- expressweg
Tjah, 50K is inderdaad echt zeer weinig... Ik ben vorig jaar over deze weg gepasseerd, niet echt in topstaat, maar super versleten ook niet zo... Maar wat doe je met 50.000Euro? Enkel de werkuren en aanbesteding betalen... Doe het bedrag maal 5 en ik denk dat men de weg dan serieus wel kan opknappen.
-
- 2x4 autosnelweg
Ik ben geen kenner als het gaat om onderhoud maar ik heb me laten vertellen dat als je onderhoud uitstelt, je de rekening later dubbel en dwars terugkrijgt. Dus ik zou maar gewoon een hoop knaken meer eisen alvorens de weg over te nemen.Mikhail schreef:Ik ben vorig jaar over deze weg gepasseerd, niet echt in topstaat, maar super versleten ook niet zo...
-
- 2x4 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
vynkce schreef:Ik probeer om morgen foto's te gaan maken!

-
- 2x4 autosnelweg
Met enige vertraging de beloofde fotoreeks hieronder. De foto's zijn deze namiddag gemaakt vertrekkende vanop de N12 bij Vlimmeren tot aan het einde van de N104 op de N153 in Wechelderzande.

-
- expressweg
Zo erg versleten is die provincieweg nu ook niet! Ik ken er wel die er meer versleten bij liggen...
Enkele opvallende punten, de dubbele doorlopende witte streep en onderbroken witte streep in de bocht en het midden van de baan... En goede signalisatie van de bochten, zelfs mooi aangebracht langs de linkerzijde van de baan!
De verlichting is ook nog in goede staat zo te zien... En echt veel spoorvorming is daar ook niet te zien...
Enkele opvallende punten, de dubbele doorlopende witte streep en onderbroken witte streep in de bocht en het midden van de baan... En goede signalisatie van de bochten, zelfs mooi aangebracht langs de linkerzijde van de baan!
De verlichting is ook nog in goede staat zo te zien... En echt veel spoorvorming is daar ook niet te zien...
-
- 2x4 autosnelweg
Slijtage kan je niet per definitie zien.
-
- 2x3 autosnelweg
Hoe het draait of keert, een weg onderhouden kost geld. Ik kan mij voorstellen dat de gemeente Lille protesteert: er moet meer weg onderhouden worden terwijl het onderhoudsbudget natuurlijk constant blijft (of men moet onpopulaire maatregelen als belastingsverhogingen doorvoeren). Lille heeft er niets bij te winnen mocht de N104 een gemeenteweg worden.
-
- 2x4 autosnelweg
Het wordt niet geheel duidelijk uit het artikel, maar er staat dat er slechts 2 km binnen de gemeentegrenzen ligt. De andere 2.5 zullen dus naar een andere gemeente gaan neem ik aan. De 50k is wellicht alleen voor de 2 km. De weg lijkt inderdaad nog wel met klein onderhoud een paar jaartjes mee te kunnen.
Is het niet zo (net als in NL) dat bij onderhoud aan provinciale wegen binnen de bebouwde kom (of gemeentegrenzen), zowel provincie als gemeente meebetalen ? Er staat mij iets bij van 50% Bibeko en 25% Bubeko als standaard.
Meestal is onderhoud uitstellen goedkoper dan direct uitvoeren. Alleen als er sprake is roest of rot (hout/beton) of adfaltscheurvorming kan dat anders zijn. Veiligheid, estetica en klagende burgers kunnen ook tot onderhoud manen. Combinatiewerk (riool vernieuwen, fietspad aanleggen) kan juist weer tot extra lang uitstel leiden.
Is het niet zo (net als in NL) dat bij onderhoud aan provinciale wegen binnen de bebouwde kom (of gemeentegrenzen), zowel provincie als gemeente meebetalen ? Er staat mij iets bij van 50% Bibeko en 25% Bubeko als standaard.
Meestal is onderhoud uitstellen goedkoper dan direct uitvoeren. Alleen als er sprake is roest of rot (hout/beton) of adfaltscheurvorming kan dat anders zijn. Veiligheid, estetica en klagende burgers kunnen ook tot onderhoud manen. Combinatiewerk (riool vernieuwen, fietspad aanleggen) kan juist weer tot extra lang uitstel leiden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Re: N104 wordt (nog) niet overgedragen
Het Nieuwsblad 19-12-2008 schreef:Gemeenten nemen N104 over onder voorwaarden
LILLE - Het gemeentebestuur van Lille gaat akkoord met de overdracht van de Vlimmersebaan in Wechelderzande. Het provinciebestuur wil de provincieweg afstaan, maar Lille wil meer geld om de weg in goede staat te herstellen.
De provincieweg N104 loopt van het kruispunt met de Antwerpseweg in Vlimmeren tot de kerk in Wechelderzande. In oktober heeft de gemeenteraad van Lille het punt voor de overname van de agenda gehaald om eerst te kunnen overleggen met de provincie en het Vlaams Gewest. 'De overname van de weg keuren we goed onder bepaalde voorwaarden. Volgens onze vaststellingen lopen de kosten voor het herstellen van de weg op tot 200.000euro. Het bedrag dat we van de provincie en het Vlaamse gewest krijgen, is onvoldoende om het onderhoud te betalen. Tweede probleem is de subsidie voor de aanleg van een fietspad. De provincie wil 90.000euro betalen als het fietspad voor het einde van deze legislatuur gerealiseerd wordt. Met de nodige onteigeningen en afspraken die met Beerse gemaakt moeten worden, is dat onmogelijk.', zegt burgemeester Jef Van Duppen (CD&V). Raadslid Jan Stevens (Open VLD+Anders) vindt dat men beter neen kan zeggen tegen de overname omdat de gemeente zich zo zwak opstelt. De gemeenteraad van Beerse besprak de overname gisteravond en neemt normaal gezien hetzelfde standpunt in als Lille.
-
- 2x4 autosnelweg
Re: N104 wordt (nog) niet overgedragen
Een klein stuk van de N104 heeft een nieuwe asfaltlaag gekregen. Het gaat om de eerste kilometer vertrekkende vanaf de N153 richting Vlimmeren. Het gehele stuk ligt binnen de bebouwde kom en de toegelaten snelheid is dus 50km/h. Een herasfaltering was dringend nadat de strenge winter het wegdek zwaar beschadigd had. Jammer dat de fietsvoorzieningen zo rampzalig blijven...

-
- Moderator
Re: N104 Vlimmeren - Wechelderzande
Hmmm, inderdaad, ze hadden die fietsstroken wel even mee mogen nemen. Nu heb je een irritant hoogteverschil.
-
- stadsweg
De wegmarkeringen die een fietspad zouden moeten aanduiden, zijn niet correct.
Strikt gezien is hier dus geen enkel fietspad weergegeven...
Strikt gezien is hier dus geen enkel fietspad weergegeven...
-
- 2x4 autosnelweg

-
- stadsweg
De aanduiding van het fietspad op zich is niet correct:
http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art74.
Waarom heeft men niet overwogen om naast de rijbaan ook het fietspad te vernieuwen in asfalt en, gezien de blijvende gevaarlijke situatie voor (brom)fietsers, daarna het fietspad te overlagen met een roodkleurige coating?
Titel III: Verkeerstekens - Hoofdstuk III: Wegmarkeringen - Artikel 74: Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden:
Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.

Waarom heeft men niet overwogen om naast de rijbaan ook het fietspad te vernieuwen in asfalt en, gezien de blijvende gevaarlijke situatie voor (brom)fietsers, daarna het fietspad te overlagen met een roodkleurige coating?

-
- stadsweg
-
- 2x4 autosnelweg
Het Nieuwsblad 29-10-2010 schreef:Vlimmersebaan overgedragen
LILLE - De provincie draagt de Vlimmersebaan in Wechelderzande over aan de gemeente. Het schepencollege heeft dat twee jaar geleden geweigerd omdat de weg in slechte staat was, maar die is nu grotendeels opgelapt. Bovendien krijgt de gemeente een compensatie van 60.500 euro.