Afbeelding

Spookrijders

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

IQ[]
expressweg

Spookrijders

Bericht door IQ[] » za 01 nov 2008, 14:16

Naar aanleiding van het ongeluk dat vandaag gebeurde op de A2 tussen Best en Boxtel, door een spookrijder. Er stond in het nieuws, dat vlak voor het ongeluk de ANWB nog een waarschuwing had uitgegeven voor een spookrijder. Nu vraag ik me af hoe dat kan. Ik ga ervan uit dat er de snelweg is opgereden, en vrijwel direct het ongeluk zich heeft voor gedaan. Zit er in de lussen op de afritten soms een spookrijder detectie?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Re: Spookrijders

Bericht door Seat Ibiza » za 01 nov 2008, 14:43

Ik denk dat een weggebruiker de spookrijder gezien heeft, 112 heeft gebeld, waarna de melding is doorgegeven aan ANWB / radio.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 01 nov 2008, 22:01

Gezien de doorlooptijd zal de waarschuwing op de radio wel na het ongeval hebben plaatsgevonden. Soms zit het mee, in dit geval tegen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 01 nov 2008, 22:05

Het was trouwens een bejaarde van 82.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 02 nov 2008, 14:30

Na dit soort berichten hoor je eigenlijk nooit meer wat de dader heeft verklaard over zijn rijgedrag: Waarom zat hij verkeerd, waarom heeft hij de borden en de tegenliggers niet gezien, etc. Ik ben daar best wel eens benieuwd naar. Was het een black-out? Of had hij het wel door en raakte hij in paniek zodat hij doorreed in plaats van te stoppen?

Zijn rijbewijs zal hopelijk wel woden afgenomen. Wat met elke spookrijder gedaan zou moeten worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 02 nov 2008, 14:36

Mee eens. Zou een interessant onderzoek kunnen zijn. Het is overigens altijd maar te hopen dat de spookrijder het je nog kán vertellen. :?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

simon
autoweg

Bericht door simon » zo 02 nov 2008, 16:58

Palance schreef:Na dit soort berichten hoor je eigenlijk nooit meer wat de dader heeft verklaard over zijn rijgedrag: Waarom zat hij verkeerd, waarom heeft hij de borden en de tegenliggers niet gezien, etc. Ik ben daar best wel eens benieuwd naar. Was het een black-out? Of had hij het wel door en raakte hij in paniek zodat hij doorreed in plaats van te stoppen?

Zijn rijbewijs zal hopelijk wel woden afgenomen. Wat met elke spookrijder gedaan zou moeten worden.
Ik heb eens wat nieuwsberichten doorgeworsteld over spookrijders. Heel vaak is er (veel) alcohol in het spel. Het is ook lastig aan te geven wat de exacte gevolgen zijn, aangezien het spookrijden vaak onderdeel uitmaakt van meerdere overtredingen / misdrijven.
De man vertelde de agenten dat hij van plan was een einde te maken aan zijn leven vanwege ruzie met zijn echtgenote.
Gevolgen: onbekend
Ik reed door de bocht, en plots zag ik een andere wagen op mijn rijvak. Tijd om te remmen had ik niet en mijn eerste reflex was om uit te wijken naar links, want daar reed niemand. Maar die andere bestuurder is op dat moment naar zijn rijvak teruggekeerd, en zo is het tot een botsing gekomen.'
Gevolgen: Boete: € 1.100
Op zoek naar zijn, vermeend, verloren fiets, heeft een 24-jarige man uit Venray zondagochtend op de A12 zes kilometer tegen het verkeer in gereden. Dat heeft de politie gemeld.
Gevolgen: bekeuring
Toen hij de politie zag en besefte dat hij in de verkeerde richting reed, maakte hij rechtsomkeer en ging er tegen hoge snelheid vandoor. Twee leden van het biketeam van de politie zetten met hun fiets de achtervolging in, maar konden hem niet bijhouden.
Gevolgen: hij is geklist (het is een Vlaams bericht)
Hij verklaarde zijn gedrag door zijn navigatiesysteem; dat zou hebben aangegeven dat hij zo moest rijden.
Doordat hij naar de tandarts moest, is een 74-jarige automobilist uit Geleen gistermorgen gaan spookrijden op de A73 bij Echt. vermoedelijk door de zenuwen, na hij per ongeluk de nieuwe afslag naar de A73. Toen de weg hem niet bekend voorkwam, besloot hij op de vluchtstrook te keren.
Een 77-jarige spookrijder uit Nieuwegein is op de A.C. Verhoefweg woensdagavond frontaal in botsing gekomen met een 47-jarige tegenligger. Ambulancepersoneel heeft zich over de 77-jarige vrouw ontfermd. Uit onderzoek bleek dat de vrouw reed met alleen de stadslichten aan.
Gevolgen: rijbewijs inleveren
De automobilist zelf had tot op dat moment niets in de gaten. De Dordtenaar zwaaide vrolijk naar de agenten en maakte aanstalten om weer verder te rijden aan de verkeerde kant van de weg. Toch wisten de dienders de man tot stoppen te dwingen. Ze konden hem uitleggen dat hij op de verkeerde weghelft reed. De bestuurder verklaarde zelf dat hij hoofdpijn had gekregen tijdens het autorijden en dat dat wellicht de oorzaak was van zijn stuurfout.
Nadat hij bij de alcoholcontrole wegreed, ontstond een achtervolging over de A2. Daarbij nam de Maarssenaar op een gegeven moment de afslag bij Abcoude, met de bedoeling terug te rijden naar Utrecht. In plaats daarvan belandde hij als spookrijder op de toerit richting Amsterdam. Vervolgens probeerde hij de hem achtervolgende surveillancewagen ook nog eens te rammen. Pas toen zijn wagen en die van de agenten in de berm belandden, kon L. worden aangehouden. Toen bleek hoe ernstig de man in de war was. Hij zou als speciale undercoveragent in de vierde dimensie kunnen opereren. Naar zijn mening had de agent helemaal niet hoeven wegspringen, omdat zijn wagen dwars door de diender zou zijn heengezoefd.
Gevolgen: de man is volledig ontoerekeningsvatbaar verklaard. Hij heeft zich onder behandeling gesteld. Geen rechtsgevolgen.
Omdat hij sprak met dubbele tong, werd een blaastest afgenomen. Daaruit bleek dat de Delftenaar met twee keer de toegestane hoeveelheid alcohol achter het stuur zat.
Gevolgen: rijbewijs inleveren
Zijn spookrit begon op knooppunt Velperbroek bij Arnhem en eindigde 30 kilometer verderop bij Veenendaal. De rit tegen het verkeer in leidde niet tot ongevallen.
De bestuurder reageerde verbaasd toen hij werd aangehouden. Uit een ademtest bleek dat hij onder invloed van alcohol was. De politie sluit niet uit dat de man ook drugs had gebruikt. Dat laatste wordt nu onderzocht.
Gevolgen: niet bekend
De man reed met stadslichten en ging er bij het zien van de politie vandoor. Daarbij ontpopte hij zich als spookrijder door de linkerweghelft te nemen.
Gevolgen: Rijbewijs is ingenomen
Op het bureau bleek dat de man flink had gedronken, met 995 ugl ruim vier keer de toegestane hoeveelheid.
Gevolgen: rijbewijs en auto inleveren
De politie heeft zaterdag een 39-jarige Franse spookrijder gearresteerd die tijdens zijn kilometerslange rit op de A76 probeerde een politieman omver te rijden.
Gevolgen: vervolging wegens poging tot doodslag
Nadat de man tot stoppen was gedwongen, bleek dat hij onder invloed van alcohol verkeerde. Bij de blaastest blies hij 1020 ugl, oftewel bijna vijf maal de maximum toegestanen hoeveelheid.
Gevolgen: rijbewijs inleveren en aanhouding wegens openstaande boetes.
De man was even daarvoor ter hoogte van Utrecht op de parallelbaan richting Arnhem geslipt en tegen de vangrail gebotst. Vervolgens reed hij verder in tegenovergestelde richting. Dat hebben getuigen tegenover de politie verklaard.
Gevolgen: onbekend
De Zoetermeerder reed op 19 december vlak na een verhuizing voor het eerst op de Gemeneweg in Hazerswoude-Dorp. Hij kende de route niet goed, maar had toch de neiging om te laten zien hoe snel zijn auto was. Bij een stoplicht op de kruising met de Dorpsstraat sorteerde hij links voor om het verkeer dat rechtdoor moest in te kunnen halen. Hij trok hard op om de auto's rechts van hem te passeren. De automobilist naast hem voelde er niets voor om de agressieve rijder ertussen te laten. Ook hij gaf wat extra gas. De Zoetermeerse automobilist kon geen kant meer op en kwam op de weghelft voor het tegemoetkomende verkeer terecht. Met een oorverdovend geluid botste hij tegen een bestelbusje op. Het was volgens de rechtbank nog een geluk, dat iedereen het ongeval overleefde.
Gevolgen: 60 uur taakstraf en zes maanden rijontzegging

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 02 nov 2008, 18:11

Chris schreef:Het was trouwens een bejaarde van 82.
Die vandaag aan de gevolgen van het ongeval is overleden.

Mascotte
woonerf

Bericht door Mascotte » zo 02 nov 2008, 23:06

... ? ...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 03 nov 2008, 7:00

Een interessant stuk.

Over de bescherming van het gewone wegverkeer tegen spookrijders: We hebben al de geslotenverklaringen met het onderbord "ga terug" en de pijlen op het wegdek.

Ik besef dat het best duur zou kunnen worden, maar een camerasysteem (of lussen) in de afrit die registeren als er iemand de verkeerde kant op rijdt op een afrit, en dat op de eerste plaats direct doorgeven aan de KLPD, maar aan de andere kant dat ook direct wordt gelinkt met de signalering (mits aanwezig): Je kan dan direct een rijstrook afkruisen en het verkeer op de overgebleven rijstrook terugbrengen naar 70 of 50 km/h. Voor zolang bekend is of er een spookrijder is of dat hij is gestopt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 03 nov 2008, 7:16

Kan gewoon met behulp van lussen ook. Die kunnen ook de rijrichting bepalen. Ik kan me wel voorstellen dat je camerabeelden ter bevestiging wilt hebben alvorens je een rijstrook afkruist. Maar die camera's kunnen dan op de HRB hangen zodat je die niet 'alleen' als spookrijderdetectie hoeft te gebruiken. Lijkt me namelijk te duur.

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » ma 03 nov 2008, 8:47

Wie had er enige tijd geleden ook weer een foto van een doorsteekje in een afrit naar de toerit? Harry of Frits meen ik? In elk geval bedoeld om een eventuele spookrijder bijna vanzelf de toerit weer op te krijgen...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 03 nov 2008, 9:35

Een (niet nader te noemen) gemeente heeft mij eens gevraagd of we op een N-weg een barrier weg wilden halen om eventuele spookrijders de mogelijkheid te geven de juiste weghelft op te rijden. Ik heb voorgesteld ervoor te zorgen dat men niet de verkeerde weghelft op zou rijden! :roll:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 03 nov 2008, 10:55

Paixao schreef:Wie had er enige tijd geleden ook weer een foto van een doorsteekje in een afrit naar de toerit? Harry of Frits meen ik? In elk geval bedoeld om een eventuele spookrijder bijna vanzelf de toerit weer op te krijgen...
Hier is dat topic te vinden

Foto:
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 nov 2008, 10:08

Seat Ibiza schreef:Ik denk dat een weggebruiker de spookrijder gezien heeft, 112 heeft gebeld, waarna de melding is doorgegeven aan ANWB / radio.
112 is zo traag. Laatst belde ik om een ongeval op de A28 te melden, in de middagspits, tussen KP Hattemerbroek en Zwolle-Zuid. Gebeurde vlak achter de bus waarin ik zat. Vijf (5!) minuten moest ik wachten voor ik iemand aan de lijn had aan wie ik het ongeval kon melden... Voor die tijd had ik wel iemand aan de lijn die mij probeerde door te verbinden met de lokale politie maar dat lukte niet. En door die persoon is mij ook geen enkele keer gevraagd of er gewonden waren... Dat kon ik pas dus na 5 minuten doorgeven. Een regelrechte schande.

Er zal maar een keer echt iets ergs aan de hand zijn, dat er direct hulp nodig is. Ik heb weinig vertrouwen in ons alarmnummer. Vroeger was de slogan 'Als elke seconde telt'. Nu weet ik waarom ze hem niet gebruiken. :kwaad:

Een eerdere keer dat ik 112 moest bellen (toen voor mijn ogen een meisje werd overreden door een vrachtwagen en zwaargewond was) moest ik ook al meer dan een minuut wachten. Toen een andere omstander eindelijk 112 te pakken had heb ik maar opgehangen. Ik had nog steeds niemand aan de lijn. Wat een bende daar. :rooie:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 04 nov 2008, 11:21

Je kan een negatieve ervaring hebben, maar dat maakt 112 nog niet traag. Ik heb zelf 2x112 gebeld (nee, géén 224 ;) ). Een keer 's nachts toen er een kliko bij de overburen in de fik stond en ik wakker werd van het geknetter. En een keer toen in Barendrecht een paar schoolsnotapies het leuk vonden om opzettelijk op de doorgaande weg te lopen of elkaar op de weg te duwen vlak voor passerende auto's. Beide keren ben ik zeer correct en snel doorverbonden. Ik heb dan ook direct bij het opnemen gezegd wie ik hebben wilde ("brandweer Spijkenisse" en "politie Barendrecht").

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 04 nov 2008, 11:25

^^
Sluit me aan bij Palance. De keren dat ik 112 belde, denk 4 of 5 keer, werd ik (vrijwel) direct te woord gestaan en correct doorverbonden. Dus ook hier geen negatieve ervaringen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 04 nov 2008, 12:16

Ik heb zowel zeer negatieve als zeer positieve ervaringen. Voorbeeld van een negatieve: in Amsterdam zag ik iemand een auto openbreken. Na drie minuten (dat gaf mijn telefoon aan dus het waren geen 'gevoelsmatige minuten') had ik de politie aan de lijn. Tragisch...

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » di 04 nov 2008, 20:52

Alhier eigenlijk geen negatieve ervaringen. Bij de keren dat er wel een levensgevaarlijke situatie was maar niet onmiddellijk levensbedreigend (spoorbomen bleven gesloten, wandelaar op de vluchtstrook) heeft het misschien iets langer geduurd maar ben ik wel correct geholpen. Bij de ene keer met een ongeval met letsel (bleek nog tijdens het telefoongesprek wel mee te vallen) ben ik direct nadat ik aangaf "ongeval met letsel" als de wiedeweerga doorverbonden...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 10 nov 2008, 9:50

Palance schreef:Ik besef dat het best duur zou kunnen worden, maar een camerasysteem (of lussen) in de afrit die registeren als er iemand de verkeerde kant op rijdt op een afrit, en dat op de eerste plaats direct doorgeven aan de KLPD, maar aan de andere kant dat ook direct wordt gelinkt met de signalering (mits aanwezig): Je kan dan direct een rijstrook afkruisen en het verkeer op de overgebleven rijstrook terugbrengen naar 70 of 50 km/h. Voor zolang bekend is of er een spookrijder is of dat hij is gestopt.
Vind ik wel een beetje met een kanon schieten op een mug. Een betere keuring voor ouderen zal denk ik meer zoden aan de dijk zetten.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 10 nov 2008, 10:04

Het zijn niet alleen ouderen.

Autosnelwegen.net

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 10 nov 2008, 10:30

En meer en strengere alcoholcontrole's en sancties voor rijden onder invloed.

Algemene limiet naar 0 (maar dat kan volgens mij niet, dan algemeen naar 0,2) en iedereen die daar ook maar iets overheen zit betaalt 1000 euro, en bij 0,5 of meer betaal je 2000 euro, en dat steeds toenemend. Vervolgens boven 0,5 een cursus a 1000 euro waar je met een instructeur in de auto zit waarbij je eerst nuchter wat proeven moet doen en vervolgens met drank op. Boven 1 promille een paar nachtjes mee naar het politiehotel.

Drank hoort niet op de weg.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 10 nov 2008, 11:17

Duikgek for president! :blauweduim:

simon
autoweg

Bericht door simon » ma 10 nov 2008, 11:33

boven de 0,8 o/oo zit je op een prent van € 350 en een verplichte EMA-cursus van € 750. Wat mij betreft mag de algehele limiet naar 0,2 o/oo. Boven de 0,5 o/oo streng straffen met EMA-cursus, boven 0,8 o/oo voorwaardelijke rijontzegging.

Ik denk overigens dat de pakkans verhogen meer zin heeft dan het verhogen van de tarieven.

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » ma 10 nov 2008, 19:39

simon schreef:Ik denk overigens dat de pakkans verhogen meer zin heeft dan het verhogen van de tarieven.
risico = kans x gevolg

Zodra het gevolg (boetes) groter wordt wordt het risico ook groter.

simon
autoweg

Bericht door simon » ma 10 nov 2008, 20:29

Dat betwijfel ik. Ik kijk zo af en toe naar Wegmisbruikers. Door de sensatielust van dat programma, komen regelmatig rijbewijsinnames aan bod. Elke keer weer verbaast het mij dat iemand gerust 200 km/u rijdt en vervolgens een agent op zijn knieën smeekt het rijbewijs niet in te vorderen. "Want ik ben vrachtwagenchaffeur en dan ben ik mijn baan kwijt". Als dat echt zo is: je baan kwijtraken lijkt mij geen pretje. Toch is dat voor sommigen kennelijk geen reden rustiger aan te rijden.

Ik heb bij Wegmisbruikers één keer gezien dat iemand daadwerkelijk de laan uitvloog. Hij reed met een auto van de zaak veel te hard. Rijbewijs ingevoerd. Hij belde een collega om hem op te halen. De baas kwam in hoogsteigenpersoon en liet hem voor de camera weten dat hij niet meer op het werk hoefde te verschijnen (hij zat nog in de proeftijd).

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 10 nov 2008, 20:38

duikgek89 schreef:Algemene limiet naar 0 (maar dat kan volgens mij niet, dan algemeen naar 0,2) en iedereen die daar ook maar iets overheen zit betaalt 1000 euro, en bij 0,5 of meer betaal je 2000 euro, en dat steeds toenemend.
Voor elke 0,1 promille gewoon 1000 euro.
2,7 promille ? 27.000 euro...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 10 nov 2008, 21:38

Dan kan die gast die van de week met 13 maal de toegestane hoeveelheid wel een extra hypotheekje afsluiten...

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 10 nov 2008, 23:41

Dan kan je mooi die flitsboa's omscholen en deze alcoholcontrole's laten houden. Dan halen ze ook een hoop geld op, en dan wordt het echt veiliger.
1000 euro per 0,1 promille lijkt me goed, boven 1 promille 2000 euro per elke 0,1 promille. Daarbij per 0,1 promille 1 kwartaal rijontzegging. Dat in combinatie met veel controle's en dan zijn we zo van de bezopen bestuurders af.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 16 nov 2008, 10:33

nu.nl schreef:Spookrijdende inbraakverdachte zwaargewond

DORDRECHT - Een spookrijdende inbraakverdachte is in de nacht van zaterdag op zondag zwaargewond geraakt door een ongeval op de A16. Het gaat waarschijnlijk om een 15-jarige jongen uit Utrecht, heeft de politie zondagochtend laten weten.

De vermoedelijke inbreker reed rond 02.45 uur bij Dordrecht op de verkeerde weghelft van de A16 toen hij tegen een scherm naast de rijbaan botste bij een poging de snelweg te verlaten. De verdachte was kort daarvoor met zijn auto op de vlucht geslagen voor de politie die afkwam op een inbraakmelding bij een restaurant aan de Parklaan in Zwijndrecht.

Achtervolging

De agenten zetten de achtervolging in toen daar een auto met hoge snelheid wegreed. Zij zagen dat de verdachte bestuurder even later op de A16 naar Rotterdam op de snelweg omdraaide.

De man vervolgde daarop zijn vluchtpoging tegen het verkeer in en reed zijn auto vlak na de Drechttunnel in puin.

Stremming

De politie sloot na het ongeval de rijbaan in de richting van Rotterdam af voor onderzoek, ter hoogte van de afslag Dordrecht. Deze stremming duurde ongeveer 2,5 uur. Het verkeer werd ondertussen omgeleid totdat de A16 rond 05.30 uur weer werd vrijgegeven.

De jeugdige spookrijder is zwaargewond afgevoerd naar het ziekenhuis. In de buurt van het restaurant in Zwijndrecht wist de politie na een zoekactie nog twee verdachten van 19 en 23 jaar uit Utrecht aan te houden.
Ongelofelijk gewoon. Het eerlijkste tegenover de samenleving lijkt mij om deze verdachte:
* Een bon te geven wegens rijden zonder rijbewijs (minderjarig!)
* De mogelijkheid te ontzeggen om ooit nog een rijbewijs te halen
* Een bon en/of gevangenisstraf te geven wegens het spookrijden (artikel 5 Wvw)
* Voor alle medische kosten op te laten draaien (waarom moeten wij premie betalen voor iemand die willens en wetens spookrijdt om zijn eigen misdaad te verbergen?)
* Voor alle andere schade op te laten draaien
* In de cel te stoppen voor de inbraak
* Een bon te geven voor wederspannigheid bij een aanhouding.

Ik hoop echt van harte dat hij zijn levenlang invalide blijft door deze actie. Waarbij hij zelf de kosten de rest van zijn leven moet betalen.

Je zal zo''n loser maar tegenkomen als je daar zelf net rijdt :schrikreactie:

Autosnelwegen.net