Spookrijders
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Spookrijders
Zo dat is nog eens een filmscript voor een Amerikaanse achtervolging...
hock:

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
-
- autoweg
Het was vannacht weer raak.
foto'sDe Stentor schreef:Spookrijdster dood op A50 bij Beekbergen
dinsdag 25 november 2008
BRUMMEN/ APELDOORN - Een 26-jarige spookrijdster is in de afgelopen nacht omgekomen door een frontale botsing met een bestelauto. Het ongeluk gebeurde op de A50 ter hoogte van Hoenderloo. Het slachtoffer kwam uit Brummen.
De bestuurder van de bestelauto bleef ongedeerd. Dat meldde de politie dinsdag.
De vrouw had voor de fatale botsing vermoedelijk al enkele kilometers tegen het verkeer ingereden. Tegenliggers hadden haar gewaarschuwd. Ze kwam eerst in botsing met een personenauto, met materiële schade als gevolg. Een andere automobilist moest uitwijken voor de spookrijdster en kwam in de berm tot stilstand.
De rijbaan richting Arnhem is enkele uren afgesloten geweest.
-
- 2x4 autosnelweg
Gelukkig zijn er naast de vrouw geen slachtoffers gevallen. Triest voor de nabestaanden...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- autoweg
Wat ik me altijd afvraag is hoe je zo'n figuur tot stoppen kunt bewegen. Op de radio meldingen roepen ze dan altijd "blijf rechts rijden, haal niet in, en probeer de spookrijder te waarschuwen met lichtsignalen". Strikt genomen is dat toch raar, want dan is het net of de spookrijder "goed" rijdt. Immers, op zijn "weghelft" rijdt niemand... En dan helpt lichtsignalen geven ook geen donder, want dan denkt iedereen op de gemiddelde weg 1) dat er een flitser staat of 2) dat het voorlicht kapot is. Ik vraag me dan af of een kunstmatige file ("panieklichten aan en remmen maar") op beide stroken zou helpen. De spookrijder kan die handel aan koplampen dan toch niet missen dacht ik...?
(En ja, die file maak je dan bewust, als ie ergens bovenop klapt heb je alsnog file...
)

(En ja, die file maak je dan bewust, als ie ergens bovenop klapt heb je alsnog file...

"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill
-
- 2x3 autosnelweg
Tsja, als er in tegengestelde richting continu anderen 'levensgevaarlijk' aan het inhalen zijn, moet er toch een lampje gaan branden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
www.nu.nl vandaag schreef:Kamervragen over meldingen spookrijdster
ARNHEM - Tweede Kamerlid Attje Kuiken (PvdA) gaat opheldering vragen over de bereikbaarheid van het landelijke noodnummer 112. Zij doet dat, omdat maandagavond minstens twee automobilisten minutenlang een bandje te horen kregen, toen zij wilden melden dat er een spookrijder op de snelweg A50 reed. Dat heeft Kuiken dinsdag tegen Omroep Gelderland gezegd. Bij de regionale omroep meldden zich twee bestuurders, die naar hun mening erg lang moesten wachten op contact met 112.
Spookrijdster
De spookrijdster, een 26-jarige vrouw uit Brummen, klapte uiteindelijk frontaal op een tegemoetkomende bestelbus en kwam daarbij om het leven. De andere bestuurder bleef volgens de politie ongedeerd. De Brummense heeft volgens de politie kilometers ter hoogte van Loenen in de richting Arnhem kilometers lang tegen het verkeer ingereden over de snelweg. Ze botste tegen een personenauto, maar dat bleef bij materiële schade. Enkele kilometers verderop reed de vrouw tegen het bestelbusje.
112
Kuiken wil van de verantwoordelijke ministers weten of 112 structureel slecht bereikbaar is in de avond- en nachtelijke uren of dat het maandagavond om een incident ging. Het KLPD heeft al laten weten dat er maandagavond veel meldingen tegelijk binnenkwamen, onder meer over de spookrijdster.
-
- Moderator
http://www.nu.nl/news/1857236/11/Kamerv ... dster.html
Volgens mij ben je dan onder invloed van bepaalde middelen. Kilometers tegen het verkeer inrijden is met gezond verstand al nauwelijks mogelijk, maar als je al een aanrijding hebt gehad dan ben je echt van de wereld. De bestuurdster was 26, dus niet bejaard ofzo.De Brummense heeft volgens de politie kilometers ter hoogte van Loenen in de richting Arnhem kilometers lang tegen het verkeer ingereden over de snelweg.
Ze botste tegen een personenauto, maar dat bleef bij materiële schade. Enkele kilometers verderop reed de vrouw tegen het bestelbusje.
-
- 2x4 autosnelweg
@ Paixao: je hebt op zich gelijk. Echter, IK ga niet vooraan staan als er zo iemand aankomt. 

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- autoweg
Dat is even een bijkomend nadeel; maar goed, er is een aanzienlijk verschil tussen op rijstrook 1 met een gangetje van pakweg 120 inrijden op een figuur dat met (stel) 80 komt aankarren (per saldo dus 200 km/u!) dan stilstaand geraakt worden met 80 km/u. Bovendien kunnen de eerste paar automobilisten natuurlijk uitstappen. Maar dan nog, een pretje is het evengoed niet 

"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill
-
- autoweg
Ik vraag me überhaupt altijd af hoe je spook kunt rijden.
Bij de afrit staan in tegengestelde richting meestal fluorecent gele borden 'keer om' en als je de afrit op komt rijden zie je toch gewoon dat het verkeer je tegenmoet komt? Ik zou dan gelijk in de berm duiken. Er zullen vast situaties ontstaan waarbij je niet direct de berm in kunt, maar kilometers doorrijden? Dan klopt er iets niet, toch?
Bij de afrit staan in tegengestelde richting meestal fluorecent gele borden 'keer om' en als je de afrit op komt rijden zie je toch gewoon dat het verkeer je tegenmoet komt? Ik zou dan gelijk in de berm duiken. Er zullen vast situaties ontstaan waarbij je niet direct de berm in kunt, maar kilometers doorrijden? Dan klopt er iets niet, toch?
-
- 4x5 autosnelweg
Dan ben je hetzij stomdronken (of stoned...), hetzij levensmoe, hetzij niet in staat om goed op te letten. In alle gevallen moet m.i. het rijbewijs van een spookrijder (mits deze het overleeft) onmiddellijk en voorgoed worden ingenomen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
Volgens mij was er bij Blik op de Weg een keer een spookrijder. Deze wat oudere man beweerde bij hoog en bij laag dat de bewegwijzering niet duidelijk genoeg was. Maar hij was wel de enige die verkeerd reed. 

-
- verkeersader
Omdat het aantal meldingen van spookrijders in Denemarken de laatste jaren flink is toegenomen liet Vejdirektoratet onderzoek doen naar de oorzaken van spookrijden. Daartoe zijn 100 gevallen van spookrijden uit de periode 199-2009 uitvoerig bestudeerd.
Enkele resultaten uit het onderzoek:
- De meeste spookrijders waren mannen
- 37/100 betrof mensen van 65 jaar of ouder
- Ongeveer 1/3 van de spookrijders was (zwaar) onder invloed van alcohol
- 9 van de oudere spookrijders waren dementerend of leden aan beginnende dementie
- 4 spookrijders waren onder invloed van drugs of medicijnen
- 10/100 betrof mensen die psychisch in de war waren, waaronder 6 personen die zijn gaan spookrijden in verband met een poging tot zelfdoding
58/100 spookrijders verkeerden in een zodanige toestand, dat het spookrijden waarschijnlijk door die toestand (dronken, medicijnen, dement) is ontstaan.
Wordt gekeken hoe spookrijden is ontstaan, dan hebben 36 van de 100 spookrijders een oprit genomen, omdat zij die oprit hebben aangezien voor een andere weg. 28/100 zijn ergens op of bij de snelweg gekeerd, bijvoorbeeld omdat men verkeerd is gereden of wilde voorkomen dat men door een tolpoortje moest rijden. In ongeveer 1/3 van de gevallen was de oorzaak niet te achterhalen omdat de spookrijder zich niet meer herinnerde waar het mis ging.
In 45/100 bestudeerde gevallen leidde het spookrijden tot een ongeluk. Daarbij vielen 47 slachtoffers, waarvan 11 dodelijke.
Het persbericht bij dit rapport is te lezen op http://www.vejdirektoratet.dk/dokument. ... 22&nyhed=1
Het rapport zelf (38 pagina's, waaronder een samenvatting in het Engels) staat op http://www.vejdirektoratet.dk/pdf/Rappo ... inal_3.pdf
Enkele resultaten uit het onderzoek:
- De meeste spookrijders waren mannen
- 37/100 betrof mensen van 65 jaar of ouder
- Ongeveer 1/3 van de spookrijders was (zwaar) onder invloed van alcohol
- 9 van de oudere spookrijders waren dementerend of leden aan beginnende dementie
- 4 spookrijders waren onder invloed van drugs of medicijnen
- 10/100 betrof mensen die psychisch in de war waren, waaronder 6 personen die zijn gaan spookrijden in verband met een poging tot zelfdoding
58/100 spookrijders verkeerden in een zodanige toestand, dat het spookrijden waarschijnlijk door die toestand (dronken, medicijnen, dement) is ontstaan.
Wordt gekeken hoe spookrijden is ontstaan, dan hebben 36 van de 100 spookrijders een oprit genomen, omdat zij die oprit hebben aangezien voor een andere weg. 28/100 zijn ergens op of bij de snelweg gekeerd, bijvoorbeeld omdat men verkeerd is gereden of wilde voorkomen dat men door een tolpoortje moest rijden. In ongeveer 1/3 van de gevallen was de oorzaak niet te achterhalen omdat de spookrijder zich niet meer herinnerde waar het mis ging.
In 45/100 bestudeerde gevallen leidde het spookrijden tot een ongeluk. Daarbij vielen 47 slachtoffers, waarvan 11 dodelijke.
Het persbericht bij dit rapport is te lezen op http://www.vejdirektoratet.dk/dokument. ... 22&nyhed=1
Het rapport zelf (38 pagina's, waaronder een samenvatting in het Engels) staat op http://www.vejdirektoratet.dk/pdf/Rappo ... inal_3.pdf
-
- 2x4 autosnelweg
Vooral die spookrijders uit de periode 199-1800 lijken me interessante gevallen.
Die borden in het Latijn waren ook erg lastig voor de lokale bevolking zo rond 199.

Die borden in het Latijn waren ook erg lastig voor de lokale bevolking zo rond 199.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 4x5 autosnelweg
Nee, dat waren op hol slaande paarden

Voor losse tolsystemen kun je een "Way Back" route signaliseren. Bij belangrijke bruggen of tunnels, met maar aan 1 zijde tol helpt dit natuulijk niet. In Frankrijk had je vroeger ook wel eens "last call" afritten waar de tol maar 1 franc (ongeveer 15 eurocent) bedroeg. Dat heeft iedereen wel ergens in zijn binnenzak zitten...of wilde voorkomen dat men door een tolpoortje moest rijden.
-
- Forumbeheerder

-
- Voorzitter
In Frankrijk staat het begin van een tolweg goed aangegeven, met "Section à péage à .... m" en de tekst péage in een kader onder de doelen die alleen over de tolweg te bereiken zijn. Daarnaast staat de laatste tolvrije afrit soms ook aangegeven met "Dernière sortie gratuite" en staan daar doorgaans ook de tolvrije hoofddoelen vermeld.
-
- 4x5 autosnelweg
In principe staat het goed aangegeven, maar er zijn uitzonderingen waar het nogal warrig is welke bestemmingen wel of niet tolvrij te bereiken zijn.
*roept iets met Reims...
*roept iets met Reims...

-
- Voorzitter
-
- 2x3 autosnelweg
dit is inmiddels een behoorlijk bekende video op Youtube:
Link
Ook deze: Link
deze is
(of flauw, beslis maar, ik vind hem lol
)
Link
Wat betreft spookrijders:
Rijbewijs afnemen en bij evt. schade (natuurlijk) alles laten betalen.
Ook deze: Link
deze is

Wat betreft spookrijders:
Rijbewijs afnemen en bij evt. schade (natuurlijk) alles laten betalen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- autoweg
Natuurlijk?keokiracer schreef:Rijbewijs afnemen en bij evt. schade (natuurlijk) alles laten betalen.
Mag bescherming van de slachtoffers a.u.b. voorop staan?
Leuk, heb je een aanrijding met een spookrijder en dan kun je jarenlang wachten op je centen, aangezien de spookrijder geen cent te makken heeft

-
- 2x3 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg
Dat zou je kunnen indekken door de staat de schade voor te laten schieten, zodat de dader uiteindelijk aan de staat mag betalen. Uiteraard mét vermelding bij het BKR (om te voorkomen dat-ie zijn geld elders uitgeeft)simon schreef: Leuk, heb je een aanrijding met een spookrijder en dan kun je jarenlang wachten op je centen, aangezien de spookrijder geen cent te makken heeft
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
Voor een paar weken terug in Belgie nog gezien dat iemand die (waarschijnlijk) zijn afrit had gemist, achteruit reed op de vluchtstrook om vervolgens vanaf het verdrijvingsvlak, vanuit stilstand alsnog in te voegen op de afrit terwijl ik daar net met 90 aan kwam zetten...
Of dit soort ervaringen bijvoorbeeld, dan schijt je toch ook zeven kleuren ... als je zoiets mee maakt.
Of dit soort ervaringen bijvoorbeeld, dan schijt je toch ook zeven kleuren ... als je zoiets mee maakt.

-
- autoweg
Zou kunnen. Ik ben er geen voorstander van. Spookrijden zie ik als zeer roekeloos rijgedrag. Voor mij vergelijkbaar met rijden met drank op, je ruiten niet ijsvrij maken of rijden zonder verlichting wanneer dat wel nodig is. Anderen scharen ook zaken als geen richting aangeven, veel te hard rijden of bellen achter het stuur onder dit rijtje. Kortom, als je schade gaat verhalen op spookrijders (daarvoor is een wetswijziging nodig), staat niets meer in de weg om ook bij andere verkeersovertredingen schade te verhalen.Palance schreef:Dat zou je kunnen indekken door de staat de schade voor te laten schieten, zodat de dader uiteindelijk aan de staat mag betalen. Uiteraard mét vermelding bij het BKR (om te voorkomen dat-ie zijn geld elders uitgeeft)simon schreef: Leuk, heb je een aanrijding met een spookrijder en dan kun je jarenlang wachten op je centen, aangezien de spookrijder geen cent te makken heeft
-
- 4x5 autosnelweg
Ook nu al kan schade worden verhaald bij roekeloos rijgedrag (via het strafrecht wel te verstaan - via het civiele recht kun je het altijd proberen). Ik vind het niet meer dan terecht, alleen mag de schadevergoedingsmaatregel wel wat uitgebreider worden en moet de staat een vordering op de dader krijgen ipv. een slachtoffer.
Van iets te hard rijden of een keer vergeten te knipperen ontstaat geen schade (tenzij je iemand raakt). Maar spookrijden (en in het kielzog ander gevaarlijk rijgedrag zoals dronken rijden) valt m.i. onder de categorie "dat kan je bijna niet per abuis doen". En dus doe je het opzettelijk (even afgezien van een situatie waarbij een verkeersbord er niet of niet goed staat, maar ik denk dat dat in vrijwel alle spookrijgevallen uitgesloten zal zijn).
Van iets te hard rijden of een keer vergeten te knipperen ontstaat geen schade (tenzij je iemand raakt). Maar spookrijden (en in het kielzog ander gevaarlijk rijgedrag zoals dronken rijden) valt m.i. onder de categorie "dat kan je bijna niet per abuis doen". En dus doe je het opzettelijk (even afgezien van een situatie waarbij een verkeersbord er niet of niet goed staat, maar ik denk dat dat in vrijwel alle spookrijgevallen uitgesloten zal zijn).
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
ForumbeheerForumregel 2.1.d schreef: Dubbele berichten
Als een forumgebruiker een bericht post, die identiek is aan een reeds geplaatst bericht van een andere gebruiker, wordt een dergelijk bericht verwijderd.
-
- 2x3 autosnelweg
Het was weer zover, nu door alcohol:

Ik ben positief verrast hoe vaak deze situaties goed gaan, helaas gaan deze situaties ook wel eens foutTelegraaf schreef:Dronken spookrijder op A4
KAAG EN BRAASSEM - Een dronken spookrijder is dinsdagnacht aangehouden op de afslag Hoogmade van de A4. De 31-jarige automobilist uit Nieuw-Vennep reed op de weghelft van het tegemoetkomende verkeer.
Meerdere auto’s moesten de spookrijder ontwijken. De politie gaf de man een stopteken en liet hem blazen. Hij bleek te veel gedronken te hebben. Ook zijn rijbewijs bleek ongeldig verklaard. Hij heeft een proces-verbaal gekregen, schrijft RTV West.

-
- 4x5 autosnelweg
Dat het goed gaat ligt eerder aan de nuchtere automobilisten dan aan zo'n zuipschuit.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net