[N062] Reconstructie Sloeweg

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Starlet
stadsweg

Re: [N062] Reconstructie Sloeweg

Bericht door Starlet » ma 14 nov 2011, 21:04

keokiracer schreef:^^ Je zou die 3e rijstrook ook als een lang weefvak kunnen zien, waardoor onnodige turbulentie wordt vermeden

Het is trouwens 2x3 en niet 3x3, of komt er ook nog een driestrooks wisselbaan? ;)
Is voor de bus; als je voor een duppie op de eerste rij wil zitten heb je een brede voorbank nodig...

Ff serieus: tikfoutje. Maar dan nog is het veel.

En er hoeft geen polder onder water gezet te worden voor natuurcompensatie? *grapje*

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 14 nov 2011, 21:53

Mja, op zich is de omgeving daar nou ook niet van dat je denkt: 'goh, wat zonde'. Denk erom dat er eerst het plan was om de N62 dwars door de zak van zuid-beveland aan te leggen !

Verder lijken 2x2 rijstroken plus een weefvak aan elke kant toch wel noodzakelijk, in verband met wevend verkeer. Stel je gerust met het feit dat de weg geen autosnelweg met vluchtstroken wordt.

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » di 15 nov 2011, 20:52

sirdanilot schreef:Mja, op zich is de omgeving daar nou ook niet van dat je denkt: 'goh, wat zonde'. Denk erom dat er eerst het plan was om de N62 dwars door de zak van zuid-beveland aan te leggen !

Verder lijken 2x2 rijstroken plus een weefvak aan elke kant toch wel noodzakelijk, in verband met wevend verkeer. Stel je gerust met het feit dat de weg geen autosnelweg met vluchtstroken wordt.
Ik ben geen ras NIMBY maar om het plan mbt de omgeving af te doen met: 'goh, wat zonde' vind ik een tikkie te kort door de bocht.
wikipedia schreef:'s-Heerenhoek (Zeeuws: Seêrenoek) is een dorp in de gemeente Borsele, in de Nederlandse provincie Zeeland. Het dorp heeft 1966 inwoners (01-01-2011). Tot 1970 was 's-Heerenhoek een zelfstandige gemeente. Momenteel is het één van de groeikernen binnen de huidige gemeente.
Tof dat ze zo'n op en top aansluiting krijgen op de N62. Maar voor zo'n gat vind ik het wel overgewaardeerd. Liever had ik met dat geld andere connecties behouden gezien... zoals geen aanpassingen op de N289. Nu breng je van een stel N-wegen de capaciteit omhoog, terwijl ze aan de andere zijde aan het knippen zijn in het wegennet. En de afsluitingen met de vlaketunnel hebben wel laten zien waar dat toe leidt.

Maar goed. Ik hoor wel wanneer ik het nieuwe asfalt mag gaan uitproberen. (De N-wegen in de zak zijn trouwens veel mooier om te rijden ;) Daarin geef ik je gelijk)

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 16 nov 2011, 0:19

Dit wordt inderdaad een érg oversizede aansluiting, ja...

Dat de Nieuwe Rijksweg wordt geknipt is aan de ene kant zonde, maar aan de andere kant ook wel weer begrijpelijk; het doorgaande verkeer Westerscheldetunnel - Goes gaat dan niet meer over die weg, terwijl lokaal verkeer Heinkenszand - Goes nog wél van de weg gebruik kan maken. Voor zover ik weet wordt de weg niet verder gedowngrade, behalve dus de ongelijkvloerse aansluiting in de weg, die toch ook wel een beetje overdreven was en niet echt noodzakelijk.

Als men nog eens wat gaat doen aan het kruispunt met de snelweg aan de 's-Heerhendrikskinderendijk (bijvoorbeeld het verlengen van de snelweg bij Goes d.m.v. een viaduct), dan komt het in deze regio helemaal goed :top:

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 16 nov 2011, 0:24

In elk geval heb ik vandaag kunnen zien dat in de avondspits het verkeer op de Sloeweg moeizaam verloopt, met dus de bekende file richting A58 voor de VRI 's-Heerenhoek, deze file sloeg terug tot voor de VRI aan het kruispunt met de N254 als je van de tunnel komt. Dus 2x2 is zeker geen overbodige luxe, vooral omwille ook van het grote aandeel vrachtverkeer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 11 okt 2012, 12:53

Is iemand wel eens opgevallen wat voor een vreemde aansluiting er gepland is bij de Molendijk?

Afbeelding

JaN34
dorpsstraat

Bericht door JaN34 » do 11 okt 2012, 12:56

Links in- en uitvoegen? Of voegt de hoofdrijbaan uit/in? :confuuuse:

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » do 11 okt 2012, 13:29

Ziet er apart uit. Wanneer gaan ze die aanleggen?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 11 okt 2012, 15:03

Die vreemde configuratie is inderdaad al eerder geconstateerd in dit onderwerp. Volgens mij ook zelfs een keer door Rene.

Edit: Dat is op 12 november 2011 door Sirdanilot al geconstateerd, naar aanleiding van het filmpje waar hij naar linkt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 11 okt 2012, 21:41

Gaat die Molendijk naar een industrieterrein? Dat verklaart wellicht waarom de hoofdrichting moet uitvoegen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 12 okt 2012, 18:39

Is dit al een definitief ontwerp? :?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 19 dec 2012, 11:15

Alle bezwaren zijn ongegrond verklaard door de Raad van State.

http://www.raadvanstate.nl/uitspraken/a ... lp2Lkhg%3D

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » wo 19 dec 2012, 11:30

Het valt me ook op dat het ontwerp uitgaat van een 2x1 weg op deze plek terwijl de hele N62 verder 2x2 is...
Of klopt de schets hierboven niet?

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » wo 19 dec 2012, 15:03

hoevenpe schreef:Het valt me ook op dat het ontwerp uitgaat van een 2x1 weg op deze plek terwijl de hele N62 verder 2x2 is...
Of klopt de schets hierboven niet?
Volgens mij zie ik toch 2x2?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 19 dec 2012, 15:11

Hier is een detailtekening (AutoCAD?):

http://www.zeeland.nl/topics/portaal_ze ... endijk.pdf

Zo te zien is het gewoon 2x2 rijstroken. Het lijkt er in ieder geval op deze tekening ook op dat het linkse in -en uitvoegers zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 19 dec 2012, 17:09

Snelwegfreak schreef:http://www.zeeland.nl/topics/portaal_ze ... endijk.pdf

Zo te zien is het gewoon 2x2 rijstroken.
Midden in de aansluiting lijkt het me 1x2 te zijn, of zijn dat geen vluchtstroken maar rijstroken?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 19 dec 2012, 17:10

Ja, daar twijfel ik ook aan, maar aangezien het een autoweg is verwacht ik dat het geen vluchtstroken zijn maar gewoon rijstroken. Het is alleszins lastig te zien, maar ik ga uit van 2x2. Ook door een eerder gezien kaartje van Chris.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 19 dec 2012, 17:37

Volgens mij wordt alles 2x2.

Ik snap de logica achter de linkse uitvoegers bij deze aansluiting niet. Bij aansluiting nieuwdorp op de N254 (ook dichtbij het nieuw op te leveren knooppunt, reeds bestaande aansluiting) zou het wenselijk zijn als het vele (vracht)verkeer vanaf deze aansluiting rechtstreeks richting Goes kon gaan, zonder twee rijstroken te moeten oversteken dus. Maar hier kiest men juist voor een reguliere aansluiting (als in, de huidige blijft behouden)...Aansluiting 's Heerenhoek heeft nauwelijks vrachtverkeer, maar krijg wél linkse in/uitvoegers. Dat snapt toch ook niemand meer, denk je dan.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 20 dec 2012, 1:22

Het is op zich een erg interessant ontwerp, maar het linkse in -en uitvoegen lijkt mij gevaarlijk en bovendien slecht voor de doorstroming. Er zal vast wel goed over nagedacht zijn :roll:

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 20 dec 2012, 7:33

Het is wel een leuk experiment om het zo te doen. Wellicht heeft het ook te maken met het 'Sloeplein' dat daar vlakbij komt te liggen (qua afstanden en zo)?

Merk op dat de huidige weg de gehele oostelijke rijbaan zal vormen; de nieuwe zaken komen dus ten westen van de huidige weg te liggen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Bartje
dorpsstraat

Bericht door Bartje » do 21 feb 2013, 23:30

Omroep Zeeland schreef:Werkzaamheden wegvak Tolplein-Sloeweg

ELLEWOUTSDIJK - Verkeer op de N62 tussen het tolplein van de Westerscheldetunnel en de kruising met de Sloeweg (N61) moet vanaf 4 maart rekening houden met werkzaamheden. De weg krijgt nieuw asfalt, een nieuwe berm en wordt verbreed.

De voorbereidende werkzaamheden voor de aanpassing van de weg zijn al gestart. Maar vanaf 4 maart gaat verkeer echt hinder ondervinden van de werkzaamheden. De werkzaamheden duren tot uiterlijk half juli.

Doorstroming
De aanpassing van de N62 is het sluitstuk van de verdubbeling van de Sloeweg. Doel is om de doorstroming van en naar het tolplein van de Westerscheldetunnel te verbeteren.

Werkzaamheden
Informatie over de werkzaamheden is onder meer te vinden op de website van de Westerscheldetunnel. Ook wordt via sociale media en advertenties informatie verspreid.

laatste keer aangepast: do 21-02-2013, 15:15

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 21 feb 2013, 23:43

westerscheldetunnel.nl schreef:Reconstructie Tolplein-Sloeweg

Vanaf het Tolplein tot de aansluiting op de Sloeweg (tot het viaduct Borsselsedijk) komt nieuw asfalt en een semi verharde berm. Tegelijkertijd worden de verkeerslussen naar het Sloegebied opnieuw geasfalteerd. Daarnaast wordt de weg verbreed door de invoegstrook te verlengen. Wanneer u vanaf het Sloegebied richting de tunnel rijdt, is invoegen dus niet meer nodig.

Derde rijstrook Tolplein

Voor een betere doorstroming op het Tolplein komt er de laatste 700 meter, vanaf de tunnel richting het Tolplein, een derde rijstrook bij. Ook komt er een nieuwe laag asfalt en de kiss & ride strook wordt langer.
Allemaal kleine aanpassinkjes dus, die wel handig zijn voor later. Op het ogenblik geeft vooral de VRI 'sHeerenhoek veel vertraging, en dit lapwerk gaat dat niet oplossen, maar zodra je een volwaardig knooppunt hebt wil je toch dat het allemaal goed doorstroomt en daar zijn deze maatregelen handig voor.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » vr 22 feb 2013, 14:29

Sloeweg N61? Dat is toch de N254? Het gaat toch om de kant van Zuid Beveland.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » vr 22 feb 2013, 14:34

Het laatste stukje hooort bij de N62. Het gaat om dit traject: klik

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » vr 22 feb 2013, 14:38

sirdanilot schreef:Het laatste stukje hooort bij de N62. Het gaat om dit traject: klik
Je hebt gelijk. De berichtgeving van Omroep Zeeland is in ieder geval weer eens onjuist. De N61 ligt aan de andere kant van de tunnel.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 28 okt 2013, 20:35

Provincie Zeeland schreef:Aanbesteding Sloeweg van start

In 2014 start de verdubbeling van de Sloeweg. Hiervoor wordt nu een aannemer gezocht.

In februari 2014 is bekend wie de werkzaamheden gaat uitvoeren. Verwacht wordt dat de werkzaamheden voor de verdubbeling van de Sloeweg in april-mei 2014 daadwerkelijk kunnen starten. In de maanden november en december 2013 starten al wat voorbereidende werkzaamheden. Zo wordt er een hoogspanningsmast verplaatst en drie drinkwaterleidingen verlegd.

De Sloeweg (N62) is de verbindende weg tussen het Sloegebied en de Westerscheldetunnel aan de ene kant en de A58 (snelweg tussen Vlissingen en Bergen op Zoom) aan de andere kant.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 28 okt 2013, 22:35

Gaat men dit nog steeds volgens het oude plan doen, dus met het overdreven sterknooppunt en de gekke linksaffer-aansluiting?

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 17 dec 2013, 22:29

Heel goed kon ik het niet lezen (donker), maar vorige week stonden er projectborden "verbreding Sloeweg 2x2" langs de N62, bij het ondertussen al een tijdje afgesloten parkeerterrein dichtbij de aansluiting met de A58. Volgens ik begrepen heb gaat het om voorbereidende werkzaamheden met o.a. het verplaatsen van een hoogspanningslijn.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 26 dec 2013, 21:19

Kaaiman schreef:Het is wel een leuk experiment om het zo te doen. Wellicht heeft het ook te maken met het 'Sloeplein' dat daar vlakbij komt te liggen (qua afstanden en zo)?
Ik zie niet in wat voor verschil het geeft als de aansluiting links of rechts van de rijbaan ligt. Integendeel: voor een linkse invoeger zal de invoegstrook langer moeten zijn omdat het verkeer op de linkerrijstrook ook veel sneller rijdt dan op de rechterrijstrook.

Het is inderdaad een erg vaag ontwerp waar op het eerste zicht geen zinnige reden voor lijkt te zijn. In het MER wordt als argumentatie aangegeven:
Deze constructie maakt een compacte uitvoering van de aansluiting mogelijk.
Maar dat is m.i. een erg zwak argument. Want door het openspreiden van de hoofdbaan ben je evenveel ruimte kwijt als bij een reguliere diamantaansluiting met 2 rotondes.

In het MER werd deze 'centrale rotonde via linkse uitritten' trouwens afgewogen tegen een half klaverblad. Deze oplossing wordt dan gecounterd met het argument 'het neemt meer ruimte in'. Eigenlijk is dit bijzonder vals. Want zo lijkt het alsof de variant met centrale rotonde de meest rationele is terwijl ze slechts twee vreemde oplossingen met mekaar vergeleken hebben. Het lijkt me dat iemand zijn zin heeft willen doordrukken en opzettelijk een variant bedacht die meer ruimte inneemt om dit alternatief dan meteen te kunnen afschieten. Je ziet dat meteen in de tekstjes die ze geschreven hebben:

Afbeelding

Mochten ze hier ook nog een reguliere diamantaansluiting (of 'Haarlemmermeeraansluiting') als derde variant meegenomen hebben hebben was dat gegarandeerd als 'beste' uit de bus gekomen. Dan heb je geen maffe linkeruitvoegers, een even ruimte-efficiënt ontwerp en maar 1 kunstwerk ipv 2.
Laatst gewijzigd door Alfa op do 26 dec 2013, 22:01, 5 keer totaal gewijzigd.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 26 dec 2013, 21:53

Over dat overdreven uitgevoerde halve sterkknooppunt hebben we het hier al gehad. Maar wat ik wel vreemd vind is dat het verkeer afkomstig van de tunnel dat de N62 wil vervolgen (richting Goes dus) maar 1 afslagstrook krijgt. Ik dacht dat die richting als hoofdrichting werd beschouwd? Hier had een rijstrookje extra dan weer niet verkeerd geweest.
Afbeelding

Al met al dus een erg vreemd dossier waarin veel vreemde beslissingen genomen zijn.