Op vakantie naar: Hemberg te Zwitserland

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Op vakantie naar: Hemberg te Zwitserland

Bericht door SnarfFlevoland »

Het is nog heel ver weg (alhoewel de tijd gaat razend snel) maar voorzichtig open ik toch alvast een topic voor de route naar de zomervakantie bestemming anno 2009.

Dat jaar gaan we namelijk (dat staat al vast :P) naar Hemberg in Zwitserland. Even ter info: Hemberg ligt in het Appenzellerland vlakbij Wattwil. Waarom nou juist hierheen? Omdat na de zomervakantie 2008 onze trouwe Golden Retriever is overleden, en een nieuwe Appenzeller Sennenhond hebben gekocht. Zo doende wilden we eens naar het Appenzellerland gaan. Als ik de plaatjes op het internet mag geloven is het een prachtig gebied, en een lust voor het oog. :biertjes:

Terug ontopic. Ik heb al een leuke route uitgestippeld. Nou wil ik graag eens weten wie het met mij eens is, en wie niet. Hieronder de route die we denken te gaan nemen. We vertrekken naar alle waarschijnlijkheid zondag middag, en doen we de reis in 2 dagen.

N309 (Epe) -> A50 (Arnhem) -> A12 (Oberhausen) -> D -> A3 -> A516 -> A42 -> A43 -> A44 -> A45 -> A3. In Bettingen (afrit 66 van de A3) nemen we een overnachtingscamping onder het 'bekende' dalviaduct van de A3: Mainbrücke Bettingen (tussen afrit 65 en 66). Het viaduct is erg stil, dus je hoort haast geen auto's.

Volgende dag (maandag): A3 -> A81 -> A8 -> A81 -> A864 -> B27 (Schaffhausen) -> CH -> A4 (Winterthur) -> A1 (Wil / St. Gallen) -> H16 (Wattwil) -> A16 (Wattwil) -> Afrit Wattwil / Hemberg -> Lokale weg naar Hemberg.

En wat vinden jullie hiervan? Goed idee? De A81 is (meestal) lekker rustig, en de B27 is voor een heel groot deel autoweg en ongelijkvloerse kruisingen.

Suggesties, opmerkingen of een reactie? Posten maar! ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Chris
Moderator

Re: Op vakantie naar: Hemberg te Zwitserland

Bericht door Chris »

Ik blijf erbij dat dat geslinger door het Ruhrgebied overbodig is, de A42 is drukker dan de A2 en telt minder rijstroken, hetzelfde geldt voor de A43 vs A45, dus ik snap die motivatie niet zo om die wegen per se te nemen.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

We hoeven niet eens met alternatieven te komen. Dat levert een nogal oeverloze discussie over de A45 vs. de A3 op :yes:

Als je op zondagmiddag wilt gaan rijden is de A3 de betere keus. Minder geslinger en korter. Misschien kom je dan nog wel verder dan afrit 66 :idea:
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Ik heb de A45 ook gereden, en de A3 vind ik toch net even iets fijner. Maar goed, dat kan je van de file-info af laten hangen en natuurlijk van je persoonlijke voorkeur, heel groot is het verschil niet.

Voor de A45 zou ik in het Roergebied de BAB2 en dan BAB45 pakken. Maar dat zal ook niet heel veel verschil maken.

Verder zou ik grotendeels dezelfde route nemen, al zou ik (en dan baseer ik me op google maps) in Zuid-Duitsland de B33 nemen naar Konstanz en daar de grens over en de N16 nemen. Ik meen me te herinneren dat jij met een caravan op vakantie ging? Dan is een Nationalstrasse geen hele grote vertraging.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

waldo79 schreef:Als je op zondagmiddag wilt gaan rijden is de A3 de betere keus. Minder geslinger en korter. Misschien kom je dan nog wel verder dan afrit 66
Wij nemen de A45 omdat we dat een leukere en mooiere route vinden dan de A3. ;) Niet omdat er files staan op de A3. Overigens hebben we vaker op die camping gestaan bij afrit 66, en dat beviel ons uitstekend. Het is er erg gezellig. Op de volgende dag kan je het stuk naar Zwitserland makkelijk doen.
duikgek89 schreef:Verder zou ik grotendeels dezelfde route nemen, al zou ik (en dan baseer ik me op google maps) in Zuid-Duitsland de B33 nemen naar Konstanz en daar de grens over en de N16 nemen. Ik meen me te herinneren dat jij met een caravan op vakantie ging? Dan is een Nationalstrasse geen hele grote vertraging.
Niet zo'n gek idee, alhoewel dat wel een heel stuk binnendoor is door allerlei plaatsjes heen, en dan vooral door Konstanz heen, is wel druk. Het geeft te denken... ;) Overigens klopt het inderdaad dat ik met een caravan op vakantie ga.

Meer reacties of suggesties zijn altijd welkom! :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

SnarfFlevoland schreef:Terug ontopic. Ik heb al een leuke route uitgestippeld. Nou wil ik graag eens weten wie het met mij eens is, en wie niet.
Waarom zou iemand het eens moeten zijn met een route die jij wil rijden? :dontknow:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Palance schreef:Waarom zou iemand het eens moeten zijn met een route die jij wil rijden?
Misschien heb ik het wat verkeerd neergezet. Ik boel meer: 'Is dit een verstandige route?' Vooral omdat ik mijn twijfels heb over dat hele stuk B33 en B27 (is een heel eind binnendoor). Misschien zijn er meer mensen die de route over Stuttgart en Schaffhausen hebben genomen, en kunnen ze vertellen wat en verstandigste is. A81 helemaal uit rijden of de route A864/B33/B27 nemen. Verder kan je om in Hemberg te komen ook via St. Gallen zelf gaan, i.p.v. via Wattwil. Daarover wil ik graag wat tips. ;)
Chris schreef:Ik blijf erbij dat dat geslinger door het Ruhrgebied overbodig is, de A42 is drukker dan de A2 en telt minder rijstroken, hetzelfde geldt voor de A43 vs A45, dus ik snap die motivatie niet zo om die wegen per se te nemen.
De A2 kan inderdaad ook prima, want zondag middag is het daar toch niet zo druk. ;) Die route A42 - A43 - A44 brengt alleem maar wat afwisseling in het leven. In kilometers is overigens de A2 wel een paar kilometer om, maar dat heeft op die honderden kilometers toch niet.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Via Ulm, Bregenz, St Gallen is volgens maps 50km om, en je hebt niet veel meer snelweg als via de BAB81 B34 N15 A4
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

A864/B27 vs. A81/B34:
Ik heb beide routes vaak gereden. Normaal is via de A81 sneller. Als er bij de grens een file staat, is het echter al gauw beter via de B27 te gaan. Daar is bij de grens heel weinig verkeer.

Via Konstanz zijn er in de vakantietijd ook vaak files. De H16 tussen Konstanz en Wil is waarschijnlijk vrij langzaam (door allerlei dorpjes). Wil-Lichtensteig is wel gotendeels een autoweg.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

marcel schreef:A864/B27 vs. A81/B34:
Ik heb beide routes vaak gereden. Normaal is via de A81 sneller. Als er bij de grens een file staat, is het echter al gauw beter via de B27 te gaan. Daar is bij de grens heel weinig verkeer.

Via Konstanz zijn er in de vakantietijd ook vaak files. De H16 tussen Konstanz en Wil is waarschijnlijk vrij langzaam (door allerlei dorpjes). Wil-Lichtensteig is wel gotendeels een autoweg.
Precies het antwoord waarop ik zat te wachten. :D Bedankt marcel! ;) Ik denk dat we toch maar niet helemaal binnendoor gaan via de H16 tussen Konstanz en Wil. Wat de A864/B27 en de A81/B34 betreft: Ik denk dat we ze allebei een keer gaan rijden. De ene op de heen weg de andere op de terug weg. Weten we meteen ook wat voor ons de fijnste en/of leukste route is, tenzij ergens file staat natuurlijk. ;)

Is er overigens op de autoweg tussen Wil en Wattwil ook een tolvignet verplicht? En is via Schaffhausen fijner en/of sneller te rijden als via Basel naar Wil?
duikgek89 schreef:Via Ulm, Bregenz, St Gallen is volgens maps 50km om, en je hebt niet veel meer snelweg als via de BAB81 B34 N15 A4
Dan moet je vanaf St. Gallen nog een heel eind binnendoor over lokale pruts weggetjes met de caravan om in Hemberg te komen. :( En 50 kilometer om... ik denk toch maar niet dat we die route nemen. :P
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Als je via Schaffhausen over de A4 en A1 gaat dan heb je toch al een vignet nodig? Dan maakt het toch niet uit of je op de 16 ook een vignet nodig hebt?

Verder wilde ik aangeven dat die route via Bregenz inderdaad niet handig leek, dat stelde iemand ergens voor volgens mij.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

duikgek89 schreef:Als je via Schaffhausen over de A4 en A1 gaat dan heb je toch al een vignet nodig? Dan maakt het toch niet uit of je op de 16 ook een vignet nodig hebt?
Ik snap de vraag wel, als je verder nergens naartoe gaat kun je natuurlijk wel CHF 40 besparen door toch via Konstanz te rijden en de 16 te nemen. Daar is inderdaad geen vignette nodig. Je hebt dan ongeveer en kwartier langer per rit (volgens Google Maps), ik zou dat wel de besparing waard vinden ... als je ook door Zwitserland wilt rondrijden ligt het natuurlijk anders.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Hier mijn foto's van de H16:
http://picasaweb.google.com/monterie.ch/H16North

Zie het bord met 'Keine Vignette' hier:
http://picasaweb.google.com/monterie.ch ... 0960170082
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^ Bedankt voor de foto's Marcel! ;)

Ik had overigens nog een paar vragen. De afrit Lichtensteig richting het noorden, is dat niet op de weg naar het zuiden Wattwil? En wanneer wordt Hemberg (richting het zuiden) precies aangegeven? En als laatste vroeg ik mij af, of het autoweg gedeelte van de H16 (Hauptstrasse 16 als ik mij niet vergis), officieel T16 (Talstrasse 16 en/of Thurtalstraße) is?

In ieder geval ziet de H16/T16 er prima uit! Wel erg fijn dat het op diverse punten een ongelijkvloerse autoweg is... :D
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Ik ben nogal iemand van rechtuit-rechtaan, en heb een hekel aan om binnendoor, danwel om te rijden.

Route zoals ik die zou gaan rijden:
N309 - A50 - A12 - Dld - A3 - A67 - A5 - A8 - B34 - Swiss - A4 - A1 - 16 - 8

792,7km
7 uur

De route die jij neerzet is 900km en bijna 8 uur :schrikreactie:

De benzine is in Epe zeker goedkoop?

En daarnaast : Gezien je leeftijd heb je geen autorijbewijs : Dirigeer je je ouders dan over de autobaan?
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

De keuze voor A81 ipv de A5 lijkt me niet verkeerd. De A5 is niet de meest rustige weg. De A81 ken ik niet maar gezien z'n verloop verwacht ik dat deze een stukje rustiger is. Bovendien kan iemand het ook leuk vinden om eens een andere route te rijden dan de voor de hand liggende die je onderhand met je ogen dicht kunt rijden en jij hoeft daar iemand niet op te veroordelen of te denigreren. Verder weet ik niet waar jij Frans zijn leeftijd vandaan haalt, maar ik zie het zo snel niet hoor.

Google maps zegt:
BAB3, BAB5, BAB8, BAB81

Daar zou ik van maken BAB3, BAB81, dat scheelt in afstand 60 kilometer. Dat is met een zuinige niet te zware dieselauto 3 a 4 liter, bij hoge snelheid (als je 1:12 verbruikt) misschien 5 liter meer. Dat is met de huidige dieselprijs in een dorp verderop hier van ongeveer 1,10 euro/liter dus 5,50euro meer. Laat de dieselprijs nog wat stijgen, dan is en blijft de meerprijs daarvan zo laag dat dat op het bedrag van de hele vakantie verwaarloosbaar is, en als je dan de BAB81 fijner vind dan kan dat geen kwaad... Als je even hard kunt rijden (en dat betwijfel ik) dan kost die 60kmh je een half uur of 40 minuten extra, ook verwaarloosbaar op de ca 8 uur dat je onderweg bent. Die rijtijd die jij aangeeft red je overigens niet. Lange afstanden moet je meestal rekenen op een 100 a 110 gemiddeld. Google maps is meestal vrij enthousiast.

edit: En dan gaat Frans nog met Caravan, dus hij zal niet makkelijk meer als 75 a 80kmh gemiddeld halen. Dan duurt 800 kilometer dus 10 uur, 900 kilometer iets meer als 11 uur.

Verder kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die de A45 leuker vinden als de A3, dat is nog 25km extra, maarja als je dat fijner en mooier vind dan is daar toch niks mis mee... Je gaat op vakantie voor je lol, niet om van een denigrerende mede forumgebruiker te winnen door sneller op je bestemming te zijn.

Via B27 is een paar kilometer korter als via de B34, maar die heeft wel een stukje 1*2. De andere grensovergang is mogelijk drukker. Maakt dus ook niks uit.

In Zwitserland kies je tussen ofwel de A4 en de A1 en dan de H16, ofwel het hele stuk over de H16 als je over Konstanz gaat. Dat is net wat je fijn en leuk vind. De eerste zal sneller en minder vermoeiend zijn, de tweede kan echter ook leuk zijn omdat je dan een stukje van het land ziet.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

mhkamp schreef:En daarnaast : Gezien je leeftijd heb je geen autorijbewijs : Dirigeer je je ouders dan over de autobaan?
Dat is niet zo gek, dat doen/deden velen hier. Deed ik ook al sinds ik 13 was.
mhkamp schreef:De route die jij neerzet is 900km en bijna 8 uur :schrikreactie:
Is het echt zoveel om? Zal wel door de omweg via Würzburg komen. Dat is inderdaad flink om... Maar ja, soms neem je gewoon een mooie route. Vanaf Rothenburg ob der Tauber ben ik wel eens teruggereden via de A7, A6, A61, A1, A3... Is ook niet het meest logisch.
mhkamp schreef:Route zoals ik die zou gaan rijden:
N309 - A50 - A12 - Dld - A3 - A67 - A5 - A8 - B34 - Swiss - A4 - A1 - 16 - 8
Ik zou tussen de A8 en de B34 de A81 nemen. ;)
mhkamp schreef:De benzine is in Epe zeker goedkoop?
SnarfFlevoland woont niet in Epe maar in Dronten. ;)
duikgek89 schreef:De keuze voor A81 ipv de A5 lijkt me niet verkeerd. De A5 is niet de meest rustige weg. De A81 ken ik niet maar gezien z'n verloop verwacht ik dat deze een stukje rustiger is. Bovendien kan iemand het ook leuk vinden om eens een andere route te rijden dan de voor de hand liggende die je onderhand met je ogen dicht kunt rijden en jij hoeft daar iemand niet op te veroordelen of te denigreren.
Ben ik het helemaal mee eens.
Verder weet ik niet waar jij Frans zijn leeftijd vandaan haalt, maar ik zie het zo snel niet hoor.
Nou ja, Frans is volgens mij 16, dus dat klopt wel.
Verder kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die de A45 leuker vinden als de A3, dat is nog 25km extra, maarja als je dat fijner en mooier vind dan is daar toch niks mis mee... Je gaat op vakantie voor je lol, niet om van een denigrerende mede forumgebruiker te winnen door sneller op je bestemming te zijn.
Klopt helemaal. Misschien zijn de hellingen van de A45 ook nog wat makkelijker met een caravan dan die op de A3.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Coen Tunnel schreef:
mhkamp schreef:En daarnaast : Gezien je leeftijd heb je geen autorijbewijs : Dirigeer je je ouders dan over de autobaan?
Ik deed dat ook al op jonge leeftijd, vanaf een jaar of 9 keek ik altijd maar dan werd wel altijd even gekeken of het goed was, dat werd steeds minder tot ik een jaar of 12 a 13 was en toen kon ik ze zo ongeveer alles wijsmaken.
mhkamp schreef:De route die jij neerzet is 900km en bijna 8 uur :schrikreactie:
Is het echt zoveel om? Zal wel door de omweg via Würzburg komen. Dat is inderdaad flink om... Maar ja, soms neem je gewoon een mooie route. Vanaf Rothenburg ob der Tauber ben ik wel eens teruggereden via de A7, A6, A61, A1, A3... Is ook niet het meest logisch.
De langste die ik zag was iets van 880, de kortste iets van 790, dus dat scheelt pakweg 100kilometer. En 100 kilometer is haast niks (maarja, dat is relatief en voor iedereen anders).
Verder weet ik niet waar jij Frans zijn leeftijd vandaan haalt, maar ik zie het zo snel niet hoor.
Nou ja, Frans is volgens mij 16, dus dat klopt wel.
Oh, ik dacht dat Frans al op volwassen leeftijd was. Boeit ook niet verder.
Klopt helemaal. Misschien zijn de hellingen van de A45 ook nog wat makkelijker met een caravan dan die op de A3.
[/quote]

Ik ben een keer met de auto over de A45 gereden, wat ik me zo snel herinner waren die hellingen steiler, maar waren het er wel een stuk minder dan op de A3. Maar zeker weten doe ik het niet, heb het ook niet gemeten ofzo.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Coen Tunnel schreef:Is het echt zoveel om? Zal wel door de omweg via Würzburg komen. Dat is inderdaad flink om... Maar ja, soms neem je gewoon een mooie route. Vanaf Rothenburg ob der Tauber ben ik wel eens teruggereden via de A7, A6, A61, A1, A3... Is ook niet het meest logisch.
Ik geloof de dat de BAB45 tenopzichte van de BAB3 maar 20-30 kilometer om is. We hebben bijde routes vaak met de caravan gereden, en als we de route via de BAB3 aftrekken van de route via de BAB45 blijft er een verschil over van ca. 25 kilometer dacht ik. Zoveel is dat dus niet om.
duikgek89 schreef:edit: En dan gaat Frans nog met Caravan, dus hij zal niet makkelijk meer als 75 a 80kmh gemiddeld halen. Dan duurt 800 kilometer dus 10 uur, 900 kilometer iets meer als 11 uur.
Wij rijden met de caravan op de Duitse autosnelweg 90-100 kilometer per uur.
duikgek89 schreef:De A81 ken ik niet maar gezien z'n verloop verwacht ik dat deze een stukje rustiger is. Bovendien kan iemand het ook leuk vinden om eens een andere route te rijden dan de voor de hand liggende die je onderhand met je ogen dicht kunt rijden en jij hoeft daar iemand niet op te veroordelen of te denigreren.
De A81 is volgens de opzochte informatie best rustig. Ook als je foto's van de A81 bekijkt lijkt die best rustig. Overigens is de route A45 -> A3 -> A81 helemaal niet zo gek, want de E41 loopt ook over dat gehele traject mee. Ik weet verder niet of de E-routes de meest beste route aanhouden... :?:
Coen Tunnel schreef:Klopt helemaal. Misschien zijn de hellingen van de A45 ook nog wat makkelijker met een caravan dan die op de A3.
Inderdaad. Op de A3 loopt onze auto behoorlijk warm, terwijl dat op de A45 niet gebeurd. Op de A7 tussen Kassel en Fussen viel het overigens wel mee, maar daar zijn de helling wel heel stijl (nog stijler als op de A3, A45 of A61)! :schrikreactie: Maar ook de A7 is een mooie route.
Coen Tunnel schreef:Nou ja, Frans is volgens mij 16, dus dat klopt wel.
Waar haal je die informatie van daan Andries? Ben ik wel benieuwd naar, want die leeftijd klopt namelijk niet (ik ben ouder). ;)
Coen Tunnel schreef: SnarfFlevoland woont niet in Epe maar in Dronten.
Dan is de N309 gewoon de kortste route, naar Duitsland ;) De N50/A50 kan ook, maar dat is wel om en kwa tijd maakt het niks uit. Afgelopen jaar toen we naar Fussen gingen, gingen we over Zwolle N35/A35, in Kampen bleek dat de N50 was afgezet. Met de caravan dwars door Kampen, 's Heerenbroek en Zwolle. Was geen echt succes. :puh2:
Coen Tunnel schreef:
duikgek89 schreef:De keuze voor A81 ipv de A5 lijkt me niet verkeerd. De A5 is niet de meest rustige weg. De A81 ken ik niet maar gezien z'n verloop verwacht ik dat deze een stukje rustiger is. Bovendien kan iemand het ook leuk vinden om eens een andere route te rijden dan de voor de hand liggende die je onderhand met je ogen dicht kunt rijden en jij hoeft daar iemand niet op te veroordelen of te denigreren.
Ben ik het helemaal mee eens.
Daar mee ben ik het ook eens. We hebben ook wel is zin in een andere route, en de A5 is een stuk drukker. Overigens hebben we ook nog slechte ervaringen met de A5. Mijn vader rijdt niet graag meer over de A5. Persoonlijk wil ook wel weer eens langs de grensovergang bij Rheinfelden (BAB98/BAB861).

Op de heenweg gaan we dus over de BAB3 -> BAB. Op de terugweg gaan we misschien over de BAB81 -> BAB8 -> BAB5 -> BAB6 -> BAB61, om lekker in Pfalzfeld te overnachten. :) Vanuit Pfalzfeld rijden we dan via de BAB57/A77.

We hebben een zuinige Diesel auto. Of als we nou over de BAB45/BAB81 rijden of als we gewoon over de BAB3/BAB5 rijden. We moeten toch evenvaak tanken, en dat is al bar weining. Onze auto kan met een volle tank met caravan over heuvelachtig gebied wel 600 kilometer maken. Dat is dus 1x tanken tussendoor. Voor de 'zekerheid' tanken we altijd 2x, maar dat is in principe niet nodig. Onze auto verbruikt met caravan in 100 kilometer (over een heuvelachtig stuk) 4,6 - 4,8 liter. Dat is dus ruim 1:20!
:)

Overigens gaan we op vakantie dat is is voor de LOL, vrijheid, rust, gezellig, genieten van de natuur etc., en niet voor iets anders. Daarnaast vind mijn vader en moeder het leuk om auto te rijden, dus... een paar kilometertjes meer geeft heus niet. Daarbij komt kijken dat je op de A45 en de A81 minder kans maakt op file als op de A3 en de A5. ;)
Coen Tunnel
Voorzitter

SnarfFlevoland schreef:Ik geloof de dat de BAB45 tenopzichte van de BAB3 maar 20-30 kilometer om is. We hebben bijde routes vaak met de caravan gereden, en als we de route via de BAB3 aftrekken van de route via de BAB45 blijft er een verschil over van ca. 25 kilometer dacht ik. Zoveel is dat dus niet om.
Scheelt inderdaad weinig.
De A81 is volgens de opzochte informatie best rustig. Ook als je foto's van de A81 bekijkt lijkt die best rustig. Overigens is de route A45 -> A3 -> A81 helemaal niet zo gek, want de E41 loopt ook over dat gehele traject mee. Ik weet verder niet of de E-routes de meest beste route aanhouden... :?:
Nee, E-routes volgen niet altijd de meest logsische route.
Overigens gaan we op vakantie dat is is voor de LOL, vreiheid, rust, gezellig, genieten van de natuur etc., en niet voor iets anders. Daarnaast vind mijn vader en moeder het leuk om auto te rijden, dus... een paar kilometertjes meer geeft heus niet. Daarbij komt kijken dat je op de A45 en de A81 minder kans maakt op file als op de A3 en de A5. ;)
En dat is het belangrijkste. Op vakantie maakt een omweg inderdaad niet altijd veel uit. Zeker niet als het beter of fijner doorrijdt.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Gelukkig zijn wij allen het zelfde : Rechtuit recht aan, al heb ik soms mijn twijfels over de te nemen route. En mijn ouders hebben een navigatiesysteem dus dirigeren hoeven we in ieder geval niet.
Hou er rekening mee, de route die ik hier neerzet, dat ik hierin geen klimmen danwel dalen, files en eventuele baustelles meeneem. Het kan natuurlijk zo zijn dat de A45 beter rijd omdat je een caravan bij je hebt.
SnarfFlevoland woont niet in Epe maar in Dronten. ;)
Sorry, dan heb ik het vertrekpunt verkeerd genomen. Ik meende dat je in Epe woonde, maar ja, je naam zegt het al.
We hebben een zuinige Diesel auto. Of als we nou over de BAB45/BAB81 rijden of als we gewoon over de BAB3/BAB5 rijden. We moeten toch even vaak tanken, en dat is al bar weining. Onze auto kan met een volle tank met caravan over heuvelachtig gebied wel 600 kilometer maken. Dat is dus 1x tanken tussendoor. Voor de 'zekerheid' tanken we altijd 2x, maar dat is in principe niet nodig. Onze auto verbruikt met caravan in 100 kilometer (over een heuvelachtig stuk) 4,6 - 4,8 liter. Dat is dus ruim 1:20!:)
:wall: Stom.... ik reken dat er gereden wordt met benzine. En ja diesel is natuurlijker goedkoper.
Overigens gaan we op vakantie dat is is voor de LOL, vrijheid, rust, gezellig, genieten van de natuur etc., en niet voor iets anders. Daarnaast vind mijn vader en moeder het leuk om auto te rijden, dus... een paar kilometertjes meer geeft heus niet. Daarbij komt kijken dat je op de A45 en de A81 minder kans maakt op file als op de A3 en de A5. ;)
Dat je voor de lol op vakantie gaat ok, dat begrijp ik helemaal. Maar als je 1 uur omrijd kan je ook een uur in de file staan (mits het redelijk doorrijd, want stilstaan kost geld) ;)
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

mhkamp schreef:Dat je voor de lol op vakantie gaat ok, dat begrijp ik helemaal. Maar als je 1 uur omrijd kan je ook een uur in de file staan (mits het redelijk doorrijd, want stilstaan kost geld) ;)
Ik rijd liever 2 uur om dan dat ik 20 minuten in de file sta. Die 2 uur heb je namelijk plezier, en die 20 minuten sta je je op te winden.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^ Inderdaad! ;)
mhkamp schreef: Stom.... ik reken dat er gereden wordt met benzine. En ja diesel is natuurlijker goedkoper.
Ach iedereen kan wel eens een vergissinkje maken. ;)
mhkamp schreef:Maar als je 1 uur omrijd kan je ook een uur in de file staan (mits het redelijk doorrijd, want stilstaan kost geld)
Als je over de BAB45/BAB81 vergelijkt met de BAB3/BAB5 route om naar Hemberg te gaan, maakt dat kwa tijd hoogstens 30 minuten uit met caravan.
mhkamp schreef:Het kan natuurlijk zo zijn dat de A45 beter rijd omdat je een caravan bij je hebt.
Meestal wel, alhoewel toen we in 2005 (op vakantie naar Lienz) ook op een zondag middag over de BAB45 gingen er heel veel wegwerkzaamheden waren. Te veel! :cry: Gelukkig was de weg erg rustig dus verliep alles vlotjes. Een jaar later toen we naar Volders (tussen Wattens en Hall in Tirol, vlakbij Innsbruck) op vakantie gingen waren er al een heel stuk minder, tot bijna geen wegwerkzaamheden. ;)

De BAB6 en de BAB8 zijn op wegwerkzaamheden gebied echt een ramp! Gelukkig zijn ze binnen een niet al te lange periode klaar met de BAB6. :) Met de BAB8 zijn ze voorlopig nog niet klaar... :?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De werkzaamheden op de A8 tussen Karlsruhe en Stuttgart zijn afgerond las ik recent ergens. De A45 zit vol met Baustellen, vooral tussen Dortmund en Siegen. Wel een mooie route, maar vanaf Gießen dodelijk saai.

De A81 wil ik ook nog eens rijden, ik ken alleen het stukje van Stuttgart naar Heilbronn. Lijkt me een leuke route alhoewel de A5 ook alweer jaren geleden is voor mij (we namen destijds de Franse A35).

Tussen Darmstadt en Walldorf; volgens mij is de A67 rustiger dan de A5, en beide snelwegen lopen op enkele kilometers afstand parallel naar het zuiden.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Chris schreef:De werkzaamheden op de A8 tussen Karlsruhe en Stuttgart zijn afgerond las ik recent ergens.
Dat is mooi! :D Eindelijk... het werd tijd! Maar de grap is dat ze van plan zijn om nu elders (o.a. waar de twee rijrichtingen van zich splitsen) de snelweg hard aan te gaan pakken. Ik ben benieuwd...
Chris schreef:De A45 zit vol met Baustellen, vooral tussen Dortmund en Siegen.
Hmm... zo te zien staat er toch gemiddeld weinig tot geen file doordeweeks, en in het weekend al helemaal niks. Toch kan dat stierlijk vervelend zijn, maar ik denk dat mijn vader daar niks om geeft op zondag middag.
Chris schreef:Wel een mooie route, maar vanaf Gießen dodelijk saai.
Het mooiste gedeelte is inderdaad tot Gießen, maar het gedeelte na Gießen nou dodelijk saai te noemen vind ik overdreven. Ik ken veel routes die saaier zijn, neem nou de BAB2 of de BAB3 (m.u.v. het gedeelte parallel langs de HSL en rondom de Main (tussen afrit 64 en 73)).
Chris schreef:De A81 wil ik ook nog eens rijden, ik ken alleen het stukje van Stuttgart naar Heilbronn. Lijkt me een leuke route alhoewel de A5 ook alweer jaren geleden is voor mij (we namen destijds de Franse A35).
Zoals ik hier en daar merk is dat de BAB81 helemaal niet zo bekend is onder de Nederlanders. Familie, kennisen en vrienden kennen de route niet, forummers komen er zelden of niet (behalve marcel dan). Het moet maar zo blijven, want dan blijft het er rustig. Uiteraard zal ik volgend jaar op de route veel filmen en/of foto's maken. ;)

Edit: Marcel, vergeet je niet mijn vragen te beantwoorden, die ik wat eerder in deze posts gevraagd heb? Alvast Bedankt!
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

SnarfFlevoland schreef:^^ Bedankt voor de foto's Marcel! ;)

Ik had overigens nog een paar vragen. De afrit Lichtensteig richting het noorden, is dat niet op de weg naar het zuiden Wattwil?
Ja, dat moet wel. Ik heb er geen foto's van in die richting (maar die neem ik nog wel een keer)
En wanneer wordt Hemberg (richting het zuiden) precies aangegeven?
Ik vermoed hier:
http://maps.google.ch/maps?f=q&hl=de&ge ... 09162&z=17
(begin van de Hembergerstrasse)
En als laatste vroeg ik mij af, of het autoweg gedeelte van de H16 (Hauptstrasse 16 als ik mij niet vergis), officieel T16 (Talstrasse 16 en/of Thurtalstraße) is?
T16 inderdaad. Er staan alleen geen borden zoals aan de T14
http://picasaweb.google.com/monterie.ch ... 0906231938
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

marcel schreef:Ja, dat moet wel. Ik heb er geen foto's van in die richting (maar die neem ik nog wel een keer)
Het zou wel erg leuk zijn als je die nog een keer maakt! :D ;)

Bedankt verder voor je antwoord.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bij nader inzien hebben wij onze route iets aangepast, omdat via Würzburg toch wel een eind om is. Je rijdt als het ware te ver naar het oosten. En omdat we toch op zondag middag vertrekken zal er hoogst waarschijnlijk geen file op de route staan. Daarom hebben mijn vader en ik de volgende route uitgestippeld:

N309 -> A50 (Arnhem) -> A12 (Nijmegen) -> A50 (Nijmegen) -> A73 (Boxmeer/Venlo) -> A77 (Boxmeer/Krefeld) -> D -> BAB57 (Keulen) -> BAB1 (Trier/Koblenz) -> BAB61 (Koblenz/Ludwichshafen/Hockenheim) -> BAB6 (Heilbronn) -> BAB5 (Karlsruhe) -> BAB8 (Stuttgart) -> BAB81 (Singen) -> BAB864 (Donaueschingen) -> B27 (Schaffhausen) -> CH -> A4 (Winterthur) -> A1 (Sankt Gallen) -> H16/T16 (Wattwil) -> Lokale weg naar Hemberg.

We hebben expres gekozen om de route van de BAB57 te doen, omdat we ten eerste eens een route willen nemen die we nog niet echt kennen en we er nooit overkomen, ten tweede had mijn vader geen zin om door heel Venlo te gaan rijden, terwijl het ook gewoon anders kan. Ten derde houdt mijn vader niet van de route over Frankfurt am Main.

Het is nu de bedoeling dat we tussen Hockenheim en Stuttgart een overnachtingscamping zoeken. Weet iemand een goede? We hebben een ANWB campings onderweg boekje, maar als iemand ergens goede ervaringen heeft dan willen we die graag delen! ;) Uiteraard kunnen we bij onze favoriete camping in Pfalzfeld gaan overnachten, maar dan moet je de volgende dag nog een heel eind reizen.

Misschien denken jullie wel: De route kan nog leuker en korter! Posten dan maar....! ;) :)
Coen Tunnel
Voorzitter

Ik zou tussen Hockenheim en Stuttgart over de A6 en A81 via Heilbronn rijden en niet via Karlsruhe. Dat is wel wat langer, maar volgens mij zitten op de A8 tussen Karlsruhe en Stuttgart wat flinke hellingen. Bovendien is via Heilbronn (Kreuz Weinsberg) niet enorm om en is de A81 best mooi. Ik vond het een prima route in ieder geval. Camping zal vast wel ergens in het Neckardal bij Heilbronn in de buurt zitten. :)
Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits »

Coen Tunnel schreef:volgens mij zitten op de A8 tussen Karlsruhe en Stuttgart wat flinke hellingen.
De A8 tussen Karlsruhe en Ulm is altijd weer prachtig om te rijden. Vooral dat smalle stuk bij Pforzheim en het gedeelte bij de Lämmerbuckeltunnel.
De autogordel: een band voor het leven.