Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe
Moderator: Moderatoren
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » di 11 nov 2008, 16:00
Ik kwam nog wat oude foto's (met een oude camera gemaakt

) tegen van San Marino uit 2003. Veel is het niet, 1 kruispunt met wegwijzers en 1 van de grens met Italië.
Voor zover ik weet heeft het land geen wegnummering (ik zie het niet terugkomen op GE of op mijn foto's, de enige wegnummers zijn verwijzingen naar de Italiaanse A14).
Kaartje van het landje:

Laatst gewijzigd door Palance op ma 04 sep 2023, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Willem » wo 06 jun 2012, 22:18
Vanavond bekeek ik nog eens een foto van een wegwijzer uit San Marino, die ik daar vorig jaar op vakantie gemaakt had. Daar blijkt een wegnummer op te staan:
Is die SP16 een eigen wegnummer van San Marino, of een Italiaans nummer dat doorgetrokken is tot in San Marino? De weg in kwestie is niet de hoofdweg naar Rimini, die gaat de andere kant op, maar een minder belangrijke weg die uiteindelijk bij de "achteringang" van het landje uitkomt.
Laatst gewijzigd door Willem op do 07 jun 2012, 17:50, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » do 07 jun 2012, 8:08

Het bord lijkt een indirecte verwijzing naar de SP16, niet anders dan de Italiaanse A14 die voor linksaf staat aangegeven. Betekent dat de SP16 daarmee dus ook een weg kan zijn die niet in San Marino zelf komt. Dat lijkt me zo op het eerste gezicht ook waarschijnlijker.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » zo 10 jun 2012, 9:51
Ik ken zelf de SP 16 niet. De prefix betekent dat het een Italiaans provinciaal wegnummer is, dus het lijkt mij sowieso geen directe verwijzing te zijn. Wat wel kan is dat het wegnummer doorloopt tot de San Marinese grens en dat de wegbeheerder van dit landje besloten heeft om het nummer doorlopend te bewegwijzeren. Net als in Nederland sommige N wegen ook worden bewegwijzerd door gemeentelijke wegbeheerders, maar dan internationaal.
In het Vorstendom Lichtenstein is dat anders. Daar wordt weliswaar de Zwitserse bewegwijzering gebruikt (en volgens mij ook de Zwitserse verkeersregels), maar de wegnummering wordt niet gecontinueerd, de H 16 loopt dood aan de grens. Andorra is een ministaatje met eigen wegnummers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door marcel » zo 10 jun 2012, 10:59
Vinny schreef:In het Vorstendom Lichtenstein is dat anders. Daar wordt weliswaar de Zwitserse bewegwijzering gebruikt (en volgens mij ook de Zwitserse verkeersregels), maar de wegnummering wordt niet gecontinueerd, de H 16 loopt dood aan de grens.
Vroeger liepen de Hauptstrassen 16 en 28 ook door Liechtenstein, nu inderdaad niet meer. Ik denk dat het in 1975 of 1990 veranderd is, ik kan helaas nergens oude versies van de lijsten uit de wetgeving vinden.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » ma 09 jun 2014, 21:22
Willem schreef:Vanavond bekeek ik nog eens een foto van een wegwijzer uit San Marino, die ik daar vorig jaar op vakantie gemaakt had. Daar blijkt een wegnummer op te staan:

Laat ik nou precies dezelfde wegwijzer op de foto hebben. Misschien is het wel de enige met wegnummers in het hele land!
Andere foto's van San Marino e.o.:

Dit is nog in Italië. We hebben de "zij-ingang" genomen naar RSM, dus niet de hoofdroute die alle touringcars nemen.

Om de een of andere reden heeft RSM geen maximumsnelheid voor autosnelwegen.

Ook in de parkeergarages zag de bewegwijzering er uit alsof je buiten stond.

Ik weet niet of deze schietschijf het centrum van het land aangeeft. Het historische centrum is het in ieder geval niet, dat is nog een stukje omhoog.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » za 02 sep 2023, 17:09
Ik ben nu in San Marino. Geinig landje, maar eigenlijk oogt het gewoon als Italië.
San Marino oogt ook niet als een super rijke ministaat zoals Monaco of Liechtenstein. Het zou een GDP per capita van $ 72.000 hebben maar het oogt weinig anders dan Italië. In het oude centrum zijn wel veel dure winkels, maar dat is denk ik vooral voor toeristen en dat zie je in Italië zelf ook wel.
Wat foto's van de primaire grensovergang Dogana.
San Marino by
European Roads, on Flickr
San Marino by
San Marino by
San Marino by
San Marino by
San Marino by
San Marino by
Flitspaal bij het inrijden van San Marino.
San Marino by
De primaire weg van San Marino is dubbelbaans, maar niet doorgaand 2x2, er valt wel eens een rijstrook af bij kruisingen of rotondes.
San Marino by
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » zo 03 sep 2023, 16:01
Nog wat indrukken van San Marino:
Het wegdek is vaak Italiaans (lees: matig of slecht). Ook zie je veel auto's van 15-20 jaar oud met RSM kentekens, dus ik heb het idee dat een hoog GDP per capita meer een papieren werkelijkheid is. Het is zeker geen Monaco of Liechtenstein en ik denk dat Andorra ook nog wel voor gaat.
Het verkeer is in San Marino wel rustig, ook parkeerproblemen zijn er niet. Men rijdt ook rustig, er wordt niet bumpergekleefd en veel minder scooters en motoren die links en rechts voorbij vliegen. Je kan vlakbij de kabelbaan gratis parkeren en daar was op een zaterdag ook meer dan genoeg plekken beschikbaar. Ik had het gevoel dat je daar je auto prima veilig kan parkeren. Veel campers parkeren of overnachten daar ook. Bij het World Trade Center in Dogana kan je ook gewoon gratis parkeren, zoiets zou in veel andere landen ongetwijfeld betaald parkeren zijn. Betaald parkeren bestaat wel in San Marino, maar vooral echt tegen het oude centrum aan, en de parkeerplaats direct bij de kabelbaan die je 3 minuten lopen scheelt met die grote gratis parkeerplaats.
In het oude centrum waren wel redelijk veel toeristen maar het was niet overlopen met toeristen. Het concentreert zich vooral op een paar straten, ik kon verder de kasteeltorens bekijken zonder in een schuifelgang in een rij te hoeven lopen. Wat dat betreft wel een leuke en niet drukke stedelijke bestemming.
Wat mij wel opviel is de SS72 tussen Rimini en San Marino: die heeft veel slecht afgestelde verkeerslichten, die een star programma lijken te draaien met lang rood voor doorgaand verkeer terwijl er geen kruisend verkeer is. Er stonden daardoor telkens lange rijen terwijl het eigenlijk niet druk was, ik had ook op zowel de heenweg als terugweg bijna alle verkeerslichten lang rood. Maar goed, dat is Italië, misschien herkent iemand dat beeld.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » zo 03 sep 2023, 21:16
Ik herken die ingang van San Marino helemaal niet. Ik denk dat wij in 2014 een "achteringang" hebben genomen.
- SPOILER: TOON

Wij zijn toen direct een parkeergarage bij het oude centrum ingegaan. Niet gratis, maar ook niet erg duur.
Wat men destijds vooral aan de toeristen wilde slijten waren de euro-munten van San Marino. Overal te koop tegen veel meer dan de euro-waarde.

Verder vond ik het een mooi landje.
- SPOILER: TOON

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door SnarfFlevoland » ma 04 sep 2023, 13:44
Chris schreef: ↑za 02 sep 2023, 17:09
Ik ben nu in San Marino. Geinig landje, maar eigenlijk oogt het gewoon als Italië.
Dat was ook mijn indruk in 2018. Ben destijds op het enigste vliegveld van San Marino in Torraccia geland, dat met een onverharde landingsbaan uitsluitend voor de algemene luchtvaart geschikt is. De commerciële luchtvaart maakt natuurlijk gebruik van de luchthaven in Rimini. Desondanks dat wel grappig, aangezien Andorra, Monaco en Liechtenstein geen eigen vliegveld hebben, al heeft Liechtenstein tot de jaren '50 er wel één bij Schaan gehad.
Naast het vliegveld heeft San Marino ook buitenproportioneel veel vliegtuigen in het land geregistreerd. Vooral in Zwitserland zie ik regelmatig kleine vliegtuigjes of privéjets met een "T7" registratie staan.
San Marino is natuurlijk wel de oudste (nog bestaande) constitutionele republiek ter wereld. Wat dat betreft is het wel een bijzonder landje. Ook biedt het best wat bezienswaardigheden.
Chris schreef: ↑zo 03 sep 2023, 16:01
Ook zie je veel auto's van 15-20 jaar oud met RSM kentekens, dus ik heb het idee dat een hoog GDP per capita meer een papieren werkelijkheid is. Het is zeker geen Monaco of Liechtenstein en ik denk dat Andorra ook nog wel voor gaat.
Een hoog GDP zegt inderdaad niet altijd alles over hoe rijk de bevolking daadwerkelijk is. Een goed voorbeeld dat dit ook voor grotere landen kan gelden is Ierland.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » ma 04 sep 2023, 14:15
Zeker bij kleinere landen met een open economie kan BBP per hoofd sterk vertekenen. Het is voor veel doeleinden best nuttig om te kijken wat er in een land wordt geproduceerd / aan omzet wordt gegenereerd, maar het kan zomaar zijn dat zowel de bijbehorende lonen (van de werknemers die produceren) als de bijbehorende winst (van de aandeelhouders van die ondernemingen) naar het buitenland vloeien. Dat krijg je als de werknemers overwegend in het buitenland wonen en iedere dag toe komen forensen, en als je aandeelhouders ook in het buitenland zitten.
Het meest sprekende voorbeeld hiervan is Luxemburg, met een bizar hoog BBP per hoofd. Lekker opgepompt door de transfrontaliers en het investeringsklimaat. Maar goed, in Luxemburg hoef je onder de streep natuurlijk ook geen medelijden te hebben met de oude ingezetenen, die lekker meeprofiteren van de totale benadering. In San Marino zal ergens vast wel hetzelfde gelden. Voordeel van dit soort kleinere landen met redelijk directe democratie is dat ze redelijk goed met elkaar weten te beslissen hoe ze hun positie als klein land het beste voor hun eigen portemonnee kunnen laten werken.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » ma 04 sep 2023, 18:47
Ik heb begrepen dat je in San Marino belastingvrij kunt winkelen. Of vrijwel belastingvrij. Vandaar die winkels in het duurdere segment.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » ma 04 sep 2023, 19:14

Feitelijk geen BTW inderdaad. Wel betalen bedrijven 17% belasting op hun import. Dat wordt natuurlijk doorverlegd naar de klanten, maar de winst van de ondernemer (cq de toegevoegde waarde in BTW) is dan onbelast. Dus in totaal een lage heffing op goederen. Daarmee heb je wel een aardig vestigingsklimaat voor de verzamelde horlogeboeren.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » ma 04 sep 2023, 19:17
San Marino heeft ook wel het één en ander aan bedrijvigheid, met name in het noorden bij Serravalle en Dogana tegen de Italiaanse grens aan.
Ik was nog getuige van een ongeval op de grens van San Marino en Italië, op de Italiaanse SP69. Bij linksafslaan was een bestelauto op een auto van een jonge vrouw geklapt. Niet met hoge snelheid gelukkig, maar beide voorkanten lagen aardig in elkaar. De politie kwam er net aan.
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » ma 04 sep 2023, 19:33
San Marino komt op dat vlak een beetje overeen met Malta. Een belastingsparadijs waar het GDP per capita enorm hoog ligt, maar dat zich zeker niet laat merken op straatniveau.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » ma 04 sep 2023, 19:39
Ik heb de foto’s uit de openingspost opnieuw geüpload.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » za 21 okt 2023, 16:54
Wat beelden van de hoofdweg van San Marino. Dit is een grotendeels 2x2 weg die in het verlengde van de Italiaanse SS72 uit Rimini ligt.
1. De grens Italië-San Marino.
San Marino main highway 01 by
2. Die brug is de grens.
San Marino main highway 03 by
3. San Marino inrijdend heb je een ondertunneld kruispunt met 2x1 rijstroken voor doorgaand verkeer. Dit soort kruisingen zijn echter niet de norm.
San Marino main highway 04 by
4.
San Marino main highway 05 by
5.
San Marino main highway 08 by
6. Die geel-rode bebakening is het primaire inheemse ontwerpelement in San Marino, dat geen onderdeel is van het Italiaanse systeem.
San Marino main highway 09 by
7. De overige kruisingen zijn veelal rotondes, alhoewel er niet overdreven veel rotondes in deze weg liggen. Rechts een inrit waar maar 1,5 ton in mag.
San Marino main highway 10 by
8.
San Marino main highway 13 by
9. Uitzicht op het historische centrum dat op die bergkam ligt.
San Marino main highway 15 by
10. Het overwegend 2x2 deel eindigt dan op een rotonde aan de voet van de bergrug.
San Marino main highway 20 by
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Willem » za 21 okt 2023, 20:21
Die hele weg van Rimini naar San Marino vond ik destijds, het is meer dan 10 jaar geleden dat ik er reed, maar vaag.
Over de hele weg zijn veel vage versmalling van 2 naar 1 rijstrook om vervolgens weer twee rijstroken te worden. In Italië reed iedereen gewoon over verdrijvingsvlakken etc. heem.
De route in San Marino herinner ik me als een helling naar boven met veel rotondes en nog steeds die versmalling naar een rijstrook om vervolgens weer twee rijstroken te worden.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » za 21 okt 2023, 20:29
Ik heb hier denk ik zo’n 20 jaar geleden gereden. Die slingerweg naar boven herinner ik me nog wel, die versmallingen niet zo.
Autosnelwegen.net