Afbeelding

[E040] Spitsstrook Affligem - Groot Bijgaarden?

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Mikhail
expressweg

[E040] Spitsstrook Affligem - Groot Bijgaarden?

Bericht door Mikhail » di 18 nov 2008, 9:21

Vanmorgend was het weeral aanschuiven op de E40 vanaf Affligem tot aan Groot-Bijgaarden, en het viel mij op dat ik markering op de linkse rijstrook heb gezien die niet conform Belgische normen zijn.

Ik zal het even verduidelijken, de markering moet nog in de verf gezet worden (de kladlijnen liggen eral, ze moeten enkel nog maar effectief geschilderd worden). Het gaat om de spitsstrookmarkeringen die je ook in Nederland terugvind... De rijstrook is ook aanzienlijk smaller, ik schat zo'n 2.50meter. Hieronder een afbeelding, ik heb het over de linkse markeringen...

http://www.eenvandaag.nl/videoimages/b3/31/ec0c852f.png

Let wel, de markeringen zijn nog wel niet in de verf gezet op de E40, maar ik vind het wel raar dat de markeringen al aanwezig zijn. Weet misschien iemand hier meer over? Ik denk niet dat men deze spitsstrook direct kan openen? Omdat er rechts van de baan nog altijd een pechstrook ligt, men heeft er wel vorig jaar veel pechhavens bij aangelegd. Er is ook geen dynamische bebording aangebracht en ik heb geen weet of dit voor de komende maanden of misschien jaren gepland is? Ik heb over het hele stuk gelet onder de kunstwerken en in principe is hier plaats overal voor de pechstrook om te bouwen tot volwaardige rijstrook. Weet iemand meer hierover?

Hierbij nog een nieuwsbericht van de Sp.a
Spitsstroken tussen Aalst en Brussel
04/11/2008 - Hilde Crevits kent haar dossier niet... kunnen gerust voorbij die ene smalle brug een beetje voorbij Aalst.. resultaat is immers een snelle "verkeersafwikkeling"
Volgens gemeenteraadslid Guido Van Cauwelaert kunnen spitsstroken op de E40 het sluipverkeer op onze wegen doen verminderen.

In december heeft de commissie Mobiliteit van het Vlaamse Parlement een resolutie goedgekeurd over de aanleg van spitsstroken op autosnelwegen. De aanleg van een spitsstrook gebeurt door de omvorming van de zogenaamde pechstrook tot een tijdelijk inschakelbare rijstrook op knelpunten. Bij ongevallen wordt de spitsstrook onmiddellijk gesloten voor het verkeer zodat de hulpdiensten even snel ter plaatse kunnen zijn.

Op een door Saïd El Kadraouhi te Leuven georganiseerd symposium, drong ook gouverneur De Witte aan op "inteligente verkeerssignalisatie" op de de snelwegen in Vlaams-Brabant.
Door het scheppen van tijdelijke extra capaciteit op de E 40, van (net voor) Affligem tot de ring rond Brussel kan men ook verhinderen dat onze plaatselijke wegen overspoeld worden met sluipverkeer. "Ik drong daar reeds enige jaren geleden bij de bevoegde minister op op aan", zegt gemeenteraadslid Guido Van Cauwelaert.

In het provinciaal ruimtelijk structuurplan wordt gepleit voor het opwaarderen van de Assesteenweg tot type 1. Nu loopt het verkeer te Ternat echter vast aan de opritten van de E40 naar Brussel en Aalst. Hetzelfde gebeurt met het verkeer van de expresweg van Liedekerke, dat te Affligen vastloopt aan de oprit van de E40, met als gevolg dat de plaatselijke wegen overspoeld worden door sluipverkeer.

Door het gebruik van spitsstroken, met prioriteit voor het verkeer dat de snelweg op- en af komt zou dat kunnen tegengegaan worden. Van Cauwelaert dringt er dan ook op aan dat hier spoedig werk wordt van gemaakt door de Vlaamse overheid.

Vlaams Parlementslid Else De Wachter vroeg aan Minister Crevits wat haar plannen zijn terzake.

"In algemene zin kan de aanleg van spitsstroken inderdaad een maatregel zijn in het kader van de doorstroming," zegt Crevits. "Evenwel moet meteen ook worden aangegeven dat vooral spitsstroken staduitwaarts waardevol kunnen zijn. Spitsstroken stadinwaarts daarentegen lopen het risico in effect teniet te worden gedaan doordat ze uitlopen op de reeds verzadigde ringweg waar een gelijkaardige aanpassing niet of niet eenvoudig realiseerbaar is.
In het effectief realiseren van spitsstroken zijn op korte termijn slechts die trajecten haalbaar waar tegelijk aan 3 voorwaarden is voldaan.
Deze voorwaarden zijn: een effectieve nood, de pechstrook is nog niet ingenomen door een rijstrook voorbehouden voor het openbaar vervoer en er zijn geen grootschalige aanpassingen aan de infrastructuur vereist.
1. Concreet voldoet het traject tussen Aalst en Brussel op de A10/E40 Brussel - Oostende niet aan deze voorwaarden gezien hiervoor verschillende kunstwerken moeten worden verbreed, aangezien de pechstrook momenteel niet onder deze kunstwerken doorloopt.
2. Er is derhalve nog geen uitvoeringstermijn bepaald. Over eventuele andere maatregelen is nog geen uitspraak.

"Hilde Crevits kent duidelijk haar dossier niet", zegt de sp.a. Aan alle voorwaarden is wel degelijk voldaan. De spitsstroken hoeven immers niet in Aalst te beginnen maar kunnen gerust voorbij die ene smalle brug een beetje voorbij Aalst . Het beoogde resultaat is immers een snelle "verkeersafwikkeling" zoals dat heet, van de autosnelweg weg en ernaartoe.

Het verkeer nààr Brussel wordt verderop trouwens heel efficënt opgestopt...

Mikhail
expressweg

Re: Spitsstrookmarkering tussen Affligem en Groot Bijgaarden?

Bericht door Mikhail » di 18 nov 2008, 9:36

Nog een vraag aan Minister Crevits

http://www.elsedewachter.be/?p=156

Hier wordt gesproken dat de pechhavens al een prioriteit waren om spitsstroken aan te leggen, en dat er in maart een resolutie is goedgekeurd over spitsstroken, en ook permanente videobewaking, wat naar mijn inzien ook een goed punt is.

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » wo 19 nov 2008, 0:59

die spitsstroken vind ik een stom idee. Waarom er een extra rijstrook maken als je er toch niet altijd op mag rijden.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » wo 19 nov 2008, 10:48

In Nederland is het effect er al van bewezen, met de spitsstroken. Het niet altijd openstellen van de rijstrook is ook voordelig op lange termijn omdat het asfalt dat minder gebruikt gaat worden = minder snel vervangen van asfalt omdat een spitsstrook pas open gaat bij grote drukte voor de files zich vormen.

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » wo 19 nov 2008, 12:09

dat is dikke bullshit. Er wordt geld verspild aan vanalles. Dus bespaar op de 3.5miljard die er elk jaar uitgegeven word aan openbaar vervoer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 19 nov 2008, 12:58

denne007 schreef:dat is dikke bullshit.
Zo... en onderbouw dat dan ook eens?

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » wo 19 nov 2008, 13:17

denne007 schreef:dat is dikke bullshit. Er wordt geld verspild aan vanalles. Dus bespaar op de 3.5miljard die er elk jaar uitgegeven word aan openbaar vervoer.
Waarom heb je zo'n kritiek hier op? Ik geef een argument en jij zegt 'bull shit' op wat is dat onderbouwd?

Je moet eerst de situatie kennen over het desbetreffende wegvak dus E40 Affligem tot aan Gr-Bijgaarden, ga daar elke ochtend maand in maand uit in de file staan, observeer het dan, geef de mogelijk verbeteringen die hier mogelijk... Je kan moeilijk appels met peren gaan vergelijken :neenee:

En hoe zij hun geld spenderen moet je hier niet gaan bespreken... investeringen in OV is ook goed voor de toekomst....

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 19 nov 2008, 13:28

Voor de belastingbetaler is een spitsstrook duurder als deze langer dan 10 jaar een blijvertje is. Dat komt door de aanmerkelijk hogere beheerkosten. Bij structurele congestie kun je daarom maar beter meteen een echte rijstrook aanleggen. En als je daar nu het geld niet voor hebt: wellicht toch eens kijken wat het meest effectief is. En ja, dan kan ik me de opmerking over OV heel goed voorstellen. Want investeren in OV is helemaal niet per definitie goed voor de toekomst. Als je 2 miljard in wegen steekt en je kunt daardoor jaarlijks 6 miljard filevoertuigkilometers (en een verwachte groei van 0,5 miljard voertuigkm) dit vervangen door 1 miljard file-voertuigkilometers en 5,5 miljard rijdende voertuigkilometers, of je hebt bij dezelfde investering in OV 6,3 miljard file-voertuigkilometers en 0,2 miljard OV-kilometers, dan weet ik wel wat het beste is voor economie èn milieu.

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » do 20 nov 2008, 1:07

Mikhail schreef:
denne007 schreef:dat is dikke bullshit. Er wordt geld verspild aan vanalles. Dus bespaar op de 3.5miljard die er elk jaar uitgegeven word aan openbaar vervoer.
Waarom heb je zo'n kritiek hier op? Ik geef een argument en jij zegt 'bull shit' op wat is dat onderbouwd?

Je moet eerst de situatie kennen over het desbetreffende wegvak dus E40 Affligem tot aan Gr-Bijgaarden, ga daar elke ochtend maand in maand uit in de file staan, observeer het dan, geef de mogelijk verbeteringen die hier mogelijk... Je kan moeilijk appels met peren gaan vergelijken :neenee:

En hoe zij hun geld spenderen moet je hier niet gaan bespreken... investeringen in OV is ook goed voor de toekomst....
Openbaar vervoer is maar een fractie van wat het pendelverkeer betreft. volgens mij is het probleem vooral dat de ring van brussel niet alles kan slikken. Dus dan maak je met een spitsstrook de lengte van de file korter maar en staan even veel wagens in.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » do 20 nov 2008, 10:15

Weet R4 misschien meer van een spitsstrook op dit wegvak?

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » do 20 nov 2008, 16:07

Bij mijn weten zijn er nergens in heel Vlaanderen spitsstroken gepland.

mylar
polderweggetje

Bericht door mylar » ma 24 nov 2008, 20:59

Mikhail schreef:Vanmorgend was het weeral aanschuiven op de E40 vanaf Affligem tot aan Groot-Bijgaarden, en het viel mij op dat ik markering op de linkse rijstrook heb gezien die niet conform Belgische normen zijn.

Ik zal het even verduidelijken, de markering moet nog in de verf gezet worden (de kladlijnen liggen eral, ze moeten enkel nog maar effectief geschilderd worden). Het gaat om de spitsstrookmarkeringen die je ook in Nederland terugvind... De rijstrook is ook aanzienlijk smaller, ik schat zo'n 2.50meter. Hieronder een afbeelding, ik heb het over de linkse markeringen...

http://www.eenvandaag.nl/videoimages/b3/31/ec0c852f.png

Let wel, de markeringen zijn nog wel niet in de verf gezet op de E40, maar ik vind het wel raar dat de markeringen al aanwezig zijn. Weet misschien iemand hier meer over? Ik denk niet dat men deze spitsstrook direct kan openen? Omdat er rechts van de baan nog altijd een pechstrook ligt, men heeft er wel vorig jaar veel pechhavens bij aangelegd. Er is ook geen dynamische bebording aangebracht en ik heb geen weet of dit voor de komende maanden of misschien jaren gepland is? Ik heb over het hele stuk gelet onder de kunstwerken en in principe is hier plaats overal voor de pechstrook om te bouwen tot volwaardige rijstrook. Weet iemand meer hierover?
Die "kladlijnen" waarover jij het hebt zijn gewoon de overschot van de tijdelijke versmalde rijstroken die aanwezig waren bij de aanleg van dat stukje autosnelweg een aantal jaren geleden...

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 25 nov 2008, 13:23

Ik denk het toch niet aangezien de markeringen gloednieuw lijken en nog niet afgesleten zijn...