Ik zal het even verduidelijken, de markering moet nog in de verf gezet worden (de kladlijnen liggen eral, ze moeten enkel nog maar effectief geschilderd worden). Het gaat om de spitsstrookmarkeringen die je ook in Nederland terugvind... De rijstrook is ook aanzienlijk smaller, ik schat zo'n 2.50meter. Hieronder een afbeelding, ik heb het over de linkse markeringen...
http://www.eenvandaag.nl/videoimages/b3/31/ec0c852f.png
Let wel, de markeringen zijn nog wel niet in de verf gezet op de E40, maar ik vind het wel raar dat de markeringen al aanwezig zijn. Weet misschien iemand hier meer over? Ik denk niet dat men deze spitsstrook direct kan openen? Omdat er rechts van de baan nog altijd een pechstrook ligt, men heeft er wel vorig jaar veel pechhavens bij aangelegd. Er is ook geen dynamische bebording aangebracht en ik heb geen weet of dit voor de komende maanden of misschien jaren gepland is? Ik heb over het hele stuk gelet onder de kunstwerken en in principe is hier plaats overal voor de pechstrook om te bouwen tot volwaardige rijstrook. Weet iemand meer hierover?
Hierbij nog een nieuwsbericht van de Sp.a
Spitsstroken tussen Aalst en Brussel
04/11/2008 - Hilde Crevits kent haar dossier niet... kunnen gerust voorbij die ene smalle brug een beetje voorbij Aalst.. resultaat is immers een snelle "verkeersafwikkeling"
Volgens gemeenteraadslid Guido Van Cauwelaert kunnen spitsstroken op de E40 het sluipverkeer op onze wegen doen verminderen.
In december heeft de commissie Mobiliteit van het Vlaamse Parlement een resolutie goedgekeurd over de aanleg van spitsstroken op autosnelwegen. De aanleg van een spitsstrook gebeurt door de omvorming van de zogenaamde pechstrook tot een tijdelijk inschakelbare rijstrook op knelpunten. Bij ongevallen wordt de spitsstrook onmiddellijk gesloten voor het verkeer zodat de hulpdiensten even snel ter plaatse kunnen zijn.
Op een door Saïd El Kadraouhi te Leuven georganiseerd symposium, drong ook gouverneur De Witte aan op "inteligente verkeerssignalisatie" op de de snelwegen in Vlaams-Brabant.
Door het scheppen van tijdelijke extra capaciteit op de E 40, van (net voor) Affligem tot de ring rond Brussel kan men ook verhinderen dat onze plaatselijke wegen overspoeld worden met sluipverkeer. "Ik drong daar reeds enige jaren geleden bij de bevoegde minister op op aan", zegt gemeenteraadslid Guido Van Cauwelaert.
In het provinciaal ruimtelijk structuurplan wordt gepleit voor het opwaarderen van de Assesteenweg tot type 1. Nu loopt het verkeer te Ternat echter vast aan de opritten van de E40 naar Brussel en Aalst. Hetzelfde gebeurt met het verkeer van de expresweg van Liedekerke, dat te Affligen vastloopt aan de oprit van de E40, met als gevolg dat de plaatselijke wegen overspoeld worden door sluipverkeer.
Door het gebruik van spitsstroken, met prioriteit voor het verkeer dat de snelweg op- en af komt zou dat kunnen tegengegaan worden. Van Cauwelaert dringt er dan ook op aan dat hier spoedig werk wordt van gemaakt door de Vlaamse overheid.
Vlaams Parlementslid Else De Wachter vroeg aan Minister Crevits wat haar plannen zijn terzake.
"In algemene zin kan de aanleg van spitsstroken inderdaad een maatregel zijn in het kader van de doorstroming," zegt Crevits. "Evenwel moet meteen ook worden aangegeven dat vooral spitsstroken staduitwaarts waardevol kunnen zijn. Spitsstroken stadinwaarts daarentegen lopen het risico in effect teniet te worden gedaan doordat ze uitlopen op de reeds verzadigde ringweg waar een gelijkaardige aanpassing niet of niet eenvoudig realiseerbaar is.
In het effectief realiseren van spitsstroken zijn op korte termijn slechts die trajecten haalbaar waar tegelijk aan 3 voorwaarden is voldaan.
Deze voorwaarden zijn: een effectieve nood, de pechstrook is nog niet ingenomen door een rijstrook voorbehouden voor het openbaar vervoer en er zijn geen grootschalige aanpassingen aan de infrastructuur vereist.
1. Concreet voldoet het traject tussen Aalst en Brussel op de A10/E40 Brussel - Oostende niet aan deze voorwaarden gezien hiervoor verschillende kunstwerken moeten worden verbreed, aangezien de pechstrook momenteel niet onder deze kunstwerken doorloopt.
2. Er is derhalve nog geen uitvoeringstermijn bepaald. Over eventuele andere maatregelen is nog geen uitspraak.
"Hilde Crevits kent duidelijk haar dossier niet", zegt de sp.a. Aan alle voorwaarden is wel degelijk voldaan. De spitsstroken hoeven immers niet in Aalst te beginnen maar kunnen gerust voorbij die ene smalle brug een beetje voorbij Aalst . Het beoogde resultaat is immers een snelle "verkeersafwikkeling" zoals dat heet, van de autosnelweg weg en ernaartoe.
Het verkeer nààr Brussel wordt verderop trouwens heel efficënt opgestopt...