[TM] Turkmenistan

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

Re: [TM] Turkmenistan

Bericht door Palance » vr 23 nov 2018, 16:28

Geen Black Friday dus voor de Turkmenen. :D
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gerhard
dorpsstraat

Bericht door Gerhard » vr 23 nov 2018, 21:23

Uit mijn email;

Hello Gerhard,

How are you? Sorry for taking so long with my reply about the color of your car. I have been to the Traffic Police and explained our case. They said they have no restrictions on the colors of the cars entering Ashgabat.

In order to be sure I asked a friend of mine, who has some acquaintances in police, too to find it out and he was told the same.

I personally think the mayor of the city doesnt want black cars within the city but they have no such a rule. So, police in Ashgabat just bother people who own one. But it doesnt refer to foreigners. So, no reason to be worried.

Sincerely,

Gerhard
dorpsstraat

Bericht door Gerhard » vr 23 nov 2018, 21:26

Palance schreef: vr 23 nov 2018, 16:28 Geen Black Friday dus voor de Turkmenen. :D
Een laptop voor school hoeven ze niet te kopen; de staatschef heeft alle nieuwe leerlingen een nieuwe gegeven. Meer dan 142 duizend stuks.
Laatst gewijzigd door Gerhard op vr 23 nov 2018, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 23 nov 2018, 21:34

Eigenlijk is deze mailwisseling een demonstratie van wat een dictatuur in de praktijk betekent: een overheid die totaal willekeurige regels opstelt en burgers die dan aan de politie moeten "smeken" of ze iets toch mogen doen. Dat mag dan wellicht wel maar daar is vast een bedragje aan gekoppeld. Zoiets doet je blij te zijn in Nederland te wonen en abstracte begrippen als "democratie" en "rechtsstaat" te waarderen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 23 nov 2018, 21:36

Ik heb nog geen enkel wegnummer op foto's gezien in Turkmenistan. De twee Sovjetnummers waren M37 en A388, maar er zijn wel meer doorgaande wegen. De weg van Ashgabat naar het noorden telt zelfs 2x3 rijstroken en heeft geen Sovjetnummer.

Gerhard
dorpsstraat

Bericht door Gerhard » vr 23 nov 2018, 21:46

Ik heb dat van die wegnummers even aan de gids gevraagd. Even afwachten. Dat van die laptops was tot in 2016.

Santaarnpaal
verkeersader

Bericht door Santaarnpaal » za 24 nov 2018, 9:10

Wat mij opvalt is het overdreven vormgegeven straatmeubilair. Is het erg dat ik het maar lelijk vind.
Even niks

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 24 nov 2018, 10:04

Je bent bij deze ongeschikt bevonden voor de functie van "groots en meeslepende dictator." ;)

Gerhard
dorpsstraat

Bericht door Gerhard » za 24 nov 2018, 13:13

Hello Gerhard,

Yes, the roads do have their numbers on maps (A-381, M-37) but here we never use those numbers and I cant exactly name them. We call the roads by their destination, like Ashgabat-Dashoguz road or Mary-Ashgabat road.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 21 dec 2018, 20:23

>> Turkmenistan starts construction of Ashgabat-Turkmenabat highway
In accordance with the project, maintenance and road service points are also envisaged along the route with a length of 600 kilometers and a width of 34 meters.

Earlier it was reported that Turkmenautoban OJSC will build the highway. A soft state loan in the amount of up to $2.4 billion was allocated for the implementation of this project.
Dit is de ex (?) M37 tussen Ashgabat en Türkmenabat aan de grens met Uzbekistan.

De M37 is tussen Ashgabat en Türkmenbashy ook al eens genoemd als snelweg upgrade maar dat bleek vooral een eenvoudige verdubbeling naar 2x2 / 2x3 rijstroken te zijn, geen echte snelweg. Ashgabat - Türkmenabat is dus de andere kant op.

Als ik Google op "Turkmenautoban" geeft hij welgeteld 1 resultaat, een nieuwsbericht van het Azerbeidzjaanse persbureau Trend van vandaag. Lijkt me wel apart dat een totaal onbekend bedrijf even voor $ 2,4 miljard een project gaat uitvoeren. Maar misschien is het een speciaal opgericht consortium. OJSC is blijkbaar een speciaal soort bedrijf in de voormalige Sovjetunie.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 23 aug 2020, 16:14

Men heeft gepoogd een soort Dubai-stijl resort aan de Kaspische Zee te bouwen: Awaza. Het ligt net ten westen van Türkmenbashi.

Een weg met 2x3 rijstroken verbindt Awaza met het vliegveld. Je ziet dan niks van Türkmenbashi.

Er zijn grote marmeren hotels gebouwd, met brede boulevards en grote zandstranden. Er zijn alleen bijna nooit gasten. Het is vrijwel onbekend buiten Turkmenistan en de gemiddelde Turkmeen kan het niet betalen. Naar verluidt staan de hotels grotendeels leeg en de straten zijn verlaten. Het schijnt een surrealistische plaats te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 24 aug 2020, 3:07

Forumgenoot Timon is er geweest.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » ma 24 aug 2020, 9:44

Reizen Waes ook: https://www.dailymotion.com/video/x5hnwdk , het stukje over Awaza begint rond 29:18

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 30 aug 2020, 18:22

Ik was voor de Wegenwiki de Sovjet R37 aan het bekijken (Turkmenistan lijkt geen eigen wegnummering te hebben ingevoerd sinds 1991 en ik heb nog nooit een foto gezien met een wegnummer er op).

Bij Kelif gaat de R37 de grens over naar Uzbekistan. Dit is heel dicht bij de grens met Afghanistan. De weg staat op kaarten als zijnde doorgaand, maar hij lijkt niet in gebruik te zijn. Mogelijk is er na 1991 nooit een grenscomplex aangelegd.

Ook opvallend zijn de grote fortificaties aan de grenzen. Dictators vertrouwen de dictators van buurlanden ook niet...

Afbeelding

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 31 aug 2020, 18:22

De spoorlijn is/was overigens nog wel steeds in gebruik. De doorgaande treinen Dushanbe-Moskou maken/maakten er gebruik van, ook toen er in Oezbekistan al een directe lijn tussen Kumkurgan en Guzar was aangelegd, waar de binnenlandse treinen van/naar Termez en Sariasiya gebruik van maken.

Ondanks de bureaucratie van de klassieke route door Turkmenistan, waarbij weliswaar geen stops waren maar alsnog een transitvisum benodigd was, duurde het nog jaren voordat de treinen van Dushanbe naar Moskou over de nieuwe route werden geleid. Bij mijn weten is dat tegenwoordig wel het geval, al ben ik niet 100% zeker. Dat de betrekkingen tussen Oezbekistan en Tadzjikistan ook niet al te best zijn zal niet hebben meegeholpen; de trein vanaf Dushanbe stopt(e) in Oezbekistan alleen in Termez en het afgelegen oord Karakalpakiya, aan de grens bij Kazachstan. Verder rijdt die trein zonder te stoppen door Oezbekistan. Volgens de dienstregeling stopt de trein dus nog steeds in Termez, dat zou er op duiden dat de oude route misschien toch nog gebruikt wordt. Anders zou je ook in Kumkurgan kop kunnen maken.

Het was de enige internationale trein door Turkmenistan, maar zonder reguliere stop in het land zelf. Het land heeft een redelijk binnenlands netwerk, maar geen internationale verbindingen. Al staat me er iets van bij dat er een kleine tien jaar geleden nog wel treinen via Sarakhs naar Iran gingen, maar of die ook echt de grens passeerden weet ik niet. Het kan ook zijn dat er vanaf beide kanten treinen naar het laatste station voor de grens gingen, maar dat je de grens nog steeds per taxi moest passeren.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 31 aug 2020, 19:20

Ik kwam ook dit verhaal tegen over de eerste goederentrein van Kelif (bij die grensovergang) naar China: https://www.railfreight.com/beltandroad ... -to-china/

Ze gingen dus niet oostwaarts Turkmenistan uit, maar helemaal westwaarts naar de Kaspische Zee, blijkbaar om Uzbekistan te ontwijken.

Dit was de route:
Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 01 sep 2020, 8:00

^^ Kan wellicht ook met een stukje bureaucratie te maken hebben, nu is er één land minder te doorkruisen. Maar via Tashkent, Arys en Almaty zou toch een heel stuk korter geweest zijn. Er zal wel een reden zijn voor deze omweg...

Het was mij niet bekend dat de verhoudingen tussen specifiek Turkmenistan en Oezbekistan nou zo slecht zouden zijn. Er zijn gewoon meerdere grensovergangen open tussen beide landen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 01 sep 2020, 22:25

Kan ook iets technisch zijn: spoorbreedte ofzo.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 01 sep 2020, 22:44

^^ Spoor in deze regio is onder USSR-vlag gebouwd, met één standaard. Dus de belangrijkste technische punten zullen gelijk zijn. De kans bestaat natuurlijk wel dat na onafhankelijkheid een of ander zielig excuus is gebruikt om de rit door Oezbekistan te compliceren. Een fikse belasting bijvoorbeeld voor buitenlandse treinen op het nationale netwerk (uit de luchtvaart weet ik dat Noord-Korea je zo flink laat betalen voor vliegen binnen hun luchtruim dat maatschappijen op weg tussen Seoul en Europa in principe om het land heen vliegen en alleen in spoedgevallen de rechtstreekse route over Noord-Korea pakken).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 17 jul 2021, 16:27

Er is kennelijk een exodus uit Turkmenistan gaande: https://www.rferl.org/a/turkmenistan-po ... 55045.html

Het inwonertal dat officieel rond de 6 miljoen zou liggen, ligt mogelijk op minder dan de helft, rond 2,7 miljoen. Met name de laatste 15 jaar zijn bijna 2 miljoen mensen gemigreerd, veelal naar Rusland of Turkije. De resultaten van de censussen na 1995 zijn niet meer publiekelijk gemaakt. In 2022 volgt een nieuwe census, maar als er werkelijk zo'n leegloop van het land is zal dat ook wel niet publiekelijk worden gemaakt, of gemanipuleerd.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 17 jul 2021, 16:59

Gezien het dictatoriale regime met nogal bizarre fratsen niet verrassend.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 29 okt 2021, 20:39

Er is vandaag een 203 kilometer lang stuk autosnelweg geopend tussen Ashgabat en Tejen. Deze autosnelweg is de eerste fase van een 600 kilometer lange autosnelweg van Ashgabat tot Türkmenabat.

Het wordt ook wel een Autobahn of Awtoban genoemd. De autosnelweg is een greenfield project, en dus geen verdubbeling van de M37. De autosnelweg ligt ten noorden van de M37 en is deels op satellietbeelden te zien.

De autosnelweg begint ruim ten westen van Ashgabat, bypasst de stad naar het noorden, voert dan ten noorden van Tejen langs en zal daarna via Mary verder naar Türkmenabat verlopen. Rondom Ashgabat zijn al eerder wat autosnelwegen aangelegd, maar dit lijkt de eerste grote greenfield autosnelweg van Turkmenistan te zijn.

Volgens planning moet het deel Tejen - Mary in 2022 worden geopend en het deel Mary - Türkmenabat in 2023. Ergens in die periode zal ook het westelijk deel tot aan Ashgabat worden geopend, volgens de afstanden die ik gemeten heb was dat geen onderdeel van de opening vandaag.

Ik heb de route op basis van de satellietbeelden ingetekend:
Afbeelding

Persfoto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nieuws: https://business.com.tm/multimedia/7786 ... ltimedia-6

Overheidsnieuws: https://www.mfa.gov.tm/en/news/2863

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » vr 29 okt 2021, 21:00

Ik ben toch een paar minuten aan het zoeken geweest in OSM en Sentinel Satelliet om het wegvak te vinden.

Heel veel is er namelijk niet ingetekend in OSM, maar wie meer wil zien kan hier kijken: https://www.openstreetmap.org/#map=14/38.1525/58.3889

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 29 okt 2021, 22:08

Ik heb wat beelden van bewegwijzering gevonden. De M37 staat aangegeven, ik kan mij niet herinneren ooit eerder een wegwijzer met wegnummer gezien te hebben. Het beeld was dat wegnummers vrijwel nergens of helemaal nergens werden/worden aangegeven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 29 okt 2021, 22:21

De bewegwijzering lijkt sterk op die van Turkije.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 30 okt 2021, 8:35

In Turkije worden die gele bestemmingen gebruikt voor buitenlandse doelen. Maar hier is dat volgens mij niet het geval (of ik herken ze niet).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 30 okt 2021, 10:02

tölegli yol betekent tolweg. Die andere gele aanduidingen betekenen noord en zuid.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 30 okt 2021, 15:29

Hier nog een boel foto's: https://turkmenportal.com/photoreport/4 ... urkmenabat

Het lijkt er op dat Euro 95 1m50t kost. Dat is € 0,37 per liter.
Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 30 okt 2021, 15:33

Ik noem dit een inspiratieloze lege vlakte. Die benzineprijs zal wel zwaar gesubsidieerd zijn van staatswege.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 30 okt 2021, 15:36

waldo79 schreef: za 30 okt 2021, 15:33Ik noem dit een inspiratieloze lege vlakte.
Ik denk dat dit wel een vrij accurate beschrijving is voor een heel groot deel van Turkmenistan ;)

Ook met die verhalen dat er in werkelijkheid veel minder inwoners zouden zijn dan officieel gerapporteerd. Het aantal inwoners is volgens de officiële statistieken 6 miljoen, maar de laatste betrouwbare census is van 1985 en volgens sommige bronnen zou de emigratie zo hoog zijn dat er in werkelijkheid maar 2,7 miljoen inwoners zouden zijn. In 2022 staat weer een census gepland maar het is niet zeker of die resultaten gemanipuleerd zijn en überhaupt gepubliceerd gaan worden.