Toll booth by Chris Price, on Flickr
Moderator: Moderatoren
Ik ben niet in Tajikistan geweest, maar dit is wel het beeld dat ik herken van mijn reis door Kirgizië in 2013. Het werkt zelfs op grensoverschrijdende routes: jouw taxi brengt je naar de grens en je chauffeur heeft geregeld dat er aan de andere kant iemand op je staat te wachten. Je hebt één prijs afgesproken en betaling regelen ze onderling. Zo kwamen we aan vanuit China (transfer vanuit Kashgar, daar geregeld bij een tour-operator) en zo gingen we uiteindelijk ook weer door naar Almaty. De mores van de regio komen er trouwens op neer dat een auto die herkenbaar is als Duits (bijvoorbeeld een busje met nog een Duits adres op de zijkant gestickerd, dat zoveelstehands uiteindelijk in Centraal Azië terecht is gekomen) geldt als betrouwbaar, dus verbaas je niet als je dat soort statussymbolen in het straatbeeld ziet. Je hotel/guesthouse kan je altijd wel helpen aan een lokaal mannetje dat je naar je volgende bestemming kan brengen.Coen Tunnel schreef: ↑di 01 sep 2020, 8:07 Zoiets had ik al begrepen. Ik zou dit jaar eigenlijk die kant opgaan, maar ik kwam er achter dat er nauwelijks bussen zijn, zelfs niet tussen grotere steden zoals bv. van Dushanbe naar Khujand. Met die relatief lage prijzen voor taxi's nog wel begrijpelijk ook.
Tadzjieken zijn ook een heel arm volk. Veel Tadzjieken in Oezbekistan, Kazachstan en Rusland zijn daarheen getrokken op zoek naar werk. Ze hebben daar doorgaans zeer slecht betaald werk, vaak ook langs de randen van de illegaliteit. Dat zorgt, bovenop spanningen die al generaties bestaan (het trekken van grenzen tussen de Centraal-Aziatische landen/deelrepublieken in de jaren ‘20 was een combinatie van ‘verdeel en heers’ en een onmogelijke taak in een etnisch divers gebied), voor wat extra druk op de ketel. Komen in Oezbekistan nog de enclaves in de Ferganavallei bij, in combinatie met de persoon Karimov.Chris schreef: ↑di 01 sep 2020, 18:12 Tadzjieken zijn een groot volk, er wonen aanzienlijk meer Tadzjieken buiten Tadzjikistan dan in het land zelf, zowel Uzbekistan als Afghanistan hebben en grotere Tadzjiekse bevolking dan Tadzjikistan zelf. Dus veel Tadzjieken hebben ook familie aan beide kanten van de grens wonen.
Ik heb ooit ergens gelezen dat nergens ter wereld transfers van gastarbeiders zoveel bijdragen aan het BNP als in Tadzjikistan, het ligt naar schatting ergens tussen de 30% en 50%...Pino schreef: ↑di 01 sep 2020, 20:26Tadzjieken zijn ook een heel arm volk. Veel Tadzjieken in Oezbekistan, Kazachstan en Rusland zijn daarheen getrokken op zoek naar werk. Ze hebben daar doorgaans zeer slecht betaald werk, vaak ook langs de randen van de illegaliteit. Dat zorgt, bovenop spanningen die al generaties bestaan (het trekken van grenzen tussen de Centraal-Aziatische landen/deelrepublieken in de jaren ‘20 was een combinatie van ‘verdeel en heers’ en een onmogelijke taak in een etnisch divers gebied), voor wat extra druk op de ketel. Komen in Oezbekistan nog de enclaves in de Ferganavallei bij, in combinatie met de persoon Karimov.Chris schreef: ↑di 01 sep 2020, 18:12 Tadzjieken zijn een groot volk, er wonen aanzienlijk meer Tadzjieken buiten Tadzjikistan dan in het land zelf, zowel Uzbekistan als Afghanistan hebben en grotere Tadzjiekse bevolking dan Tadzjikistan zelf. Dus veel Tadzjieken hebben ook familie aan beide kanten van de grens wonen.
Eurasianet heeft hier een artikel over: https://eurasianet.org/tajik-labor-migr ... officially