[AZ] Azerbeidzjan / Azerbaijan / Azərbaycan

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [AZ] Azerbeidzjan / Azerbaijan / Azərbaycan

Bericht door Chris » do 02 feb 2023, 22:00

De bouw van een nieuwe 2x2 weg bij Şuşa.

Şuşa is gelegen op die bergtop die je in de eerste en derde foto ziet. Het is niet groot, maar wel zeer strategisch, geeft uitzicht op de Lachin Corridor en toen de Azeri's Şuşa hadden veroverd in 2020 was de oorlog in Nagorno-Karabakh min of meer beslecht.

Locatie: https://www.google.com/maps/@39.7443555 ... a=!3m1!1e3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 03 feb 2023, 18:56

Indrukwekkend, al vraag ik me af hoeveel mensen er nu wonen. Toen het nog onder de Republiek Artsakh viel was het een redelijk grote plaats vlakbij Stepanakert, maar alle Armeense inwoners (iedereen die daar voor de oorlog van 2020 woonde dus) zijn natuurlijk verdreven. Ik betwijfel of veel Azeri die dik dertig jaar geleden uit de streek verdreven werden zijn teruggekeerd. Volgens mij wordt er gigantisch veel infrastructuur gebouwd voor een gebied dat ook op veel andere vlakken nog verder ontwikkeld moet worden, en waar nog nauwelijks mensen wonen. Dat zal zonder die infra natuurlijk zeker niet gebeuren, maar de vraag is of het met die infra wel vanzelf gaat lukken. Ik heb daar een hard hoofd in.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 03 mar 2023, 21:51

De landsgrens van Azerbeidzjan is kennelijk sinds 2020 permanent gesloten. Het is blijkbaar onmogelijk om over land Azerbeidzjan binnen te reizen. Dit begon tijdens de pandemie, maar duurt nog steeds voort. Er wordt gesuggereerd dat Azerbeidzjan de grens sinds 2022 dicht houdt om Russen te weren die de mobilisatie willen ontwijken. Echter het is wel gewoon mogelijk om per vliegtuig naar Azerbeidzjan te reizen.

https://caravanistan.com/border-crossings/azerbaijan/

https://eurasianet.org/azerbaijans-bord ... emic-began

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 06 mar 2023, 9:47

^^
Zijn alle landsgrenzen dan echt dicht momenteel? Ik lees dat bijvoorbeeld de grens Georgië-Azerbeidzjan na de eerste Covid-golven voor gevaccineerde personen met certificaat weer geopend was. Dat lijkt erop alsof de grenzen opnieuw gesloten zijn? Of was de grensopening met Georgië alleen voor buitenlanders die Azerbeidzjan wilden verlaten?

In dit artikel wordt nog een mogelijke reden opgenoemd: De vliegmaatschappij Azerbaijan Airlines (AZAL) wil de verliezen van de Covid-pandemie compenseren d.m.v. een monopoly voor internationaal reizen. De grap is dat de inwoners van de Nakhchivan enclave alleen de rest van hun eigen land per vliegtuig kunnen bereiken, ook al schijnt de landsgrens tussen Nakhchivan en Turkije open te zijn (geweest).
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op ma 06 mar 2023, 9:52, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 06 mar 2023, 9:52

Je kan kennelijk wel Azerbeidzjan over land uitreizen, maar niet inreizen. Dus van Azerbeidzjan naar Georgië zou volgens de berichten dan wel kunnen, maar niet andersom.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 mar 2023, 12:43

SnarfFlevoland schreef: ma 06 mar 2023, 9:47De grap is dat de inwoners van de Nakhchivan enclave alleen de rest van hun eigen land per vliegtuig kunnen bereiken, ook al schijnt de landsgrens tussen Nakhchivan en Turkije open te zijn (geweest).
Verkeer van Nakhchivan naar de rest van Azerbeidzjan over land ging altijd via Iran, maar met de huidige politieke situatie in Iran (en het feit dat Azerbeidzjan en Iran niet bepaald vrienden zijn) is dat ook geen optie meer. De corridor door het zuiden van Armenië, die er zou moeten komen, ligt er ook nog niet. Via Turkije en Georgië zou voor verkeer vanuit Nakhchivan ook een enorme omweg zijn, als de grenzen al open zouden zijn. Volgens mij vliegen de meesten dus sowieso al.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 17 mar 2023, 20:34

Er is een nieuw grenscomplex aan het einde van de R1 met Rusland in gebruik genomen.

Locatie: https://www.google.com/maps/@41.7819489 ... a=!3m1!1e3

https://www.azernews.az/nation/207637.html

Answering the questions on the sidelines of the ceremony, the Azerbaijani official stated that the issue of opening the land borders of Azerbaijan with neighboring countries is under the jurisdiction of the Operational Headquarters and the appropriate decision will be made depending on the epidemiological situation.

"I cannot name specific dates, but depending on the epidemiological situation, the Operational Headquarters will make appropriate decisions," Mustafayev added.

Dus Azerbeidzjan houdt inderdaad nog steeds de grens gesloten vanwege de 'epidemie'.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 03 apr 2023, 22:30

Funky nieuwe weg in Nagorno Karabakh. Talış - Tap Qaraqoyunlu - Qaşaltı. Ik vraag me af hoeveel landmijnen ze daar zijn tegengekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 07 jul 2023, 16:11

De nieuwe M-1 van Baku naar de Russische grens is bijna gereed, al zeggen ze dat al een langere tijd. De M-1 is over een nieuw tracé als autosnelweg aangelegd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 07 jul 2023, 16:39

Chris schreef: vr 07 jul 2023, 16:11 Afbeelding
Is dat een tolplein of een checkpoint?
Kan me niet herinneren dat Azerbeidzjan tolwegen heeft ingevoerd?!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 jul 2023, 18:21

Op de Wegenwiki staat:

In Azerbeidzjan waren oorspronkelijk geen tolwegen. De M3 van Alat naar Astara wordt de eerste tolweg van Azerbeidzjan. Later volgde de nieuwe M1 tussen Sumgayit en de grens met Rusland. In 2018 werden de toltarieven voor het eerst vastgesteld. In 2020 werden meer tolwegen overwogen.

Het zal wel een tolplein zijn, want vaste checkpoints ben ik ook nergens tegengekomen in Azerbeidzjan. Op mijn hele reis door Azerbeidzjan heb ik alleen een politiecontrole, checkpoint zo je wil, gehad en dat was bij Balakan, nog geen tien minuten na het passeren van de grens komende vanaf Georgië. Maar daar werden we gewoon gestopt, moesten we de auto uit met onze paspoorten en zat een agent aan een tafeltje die in een schrift wat gegevens noteerde voor we weer door konden gaan. Checkpoints zoals de DPS-checkpoints in Rusland zijn er bij mijn weten niet in Azerbeidzjan.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 07 jul 2023, 21:54

^^
Ah, dan is dat dus vrij nieuw. Dat zal dan wel alleen voor de nieuwere delen van de M1 gelden? Op de oude tracé's zal een tolweg, behalve als de tol puur electronisch geheven wordt, lastig te bewerkstelligen zijn. In maart 2020 hebben we in ieder geval nergens tol betaald en ook geen tolstation gezien.

Op de M1 tussen Baku en Quba ben ik soort van checkpoints een paar keer tegen gekomen waar politiebureau's midden op de weg, of direct ernaast gelegen zijn. Niet altijd super duidelijk als een "checkpoint", maar er stond wel flink wat politie midden op straat in beide rijrichtingen, om diverse voertuigen eruit te pikken. Dat was bijvoorbeeld op dit punt tussen Baku en Sumgayit, of hier tussen Quba en Sumgayit. Wij werden met de huurauto gelukkig steeds doorgewuifd.

Elders in het land heb ik dat zo ook niet echt gezien, ben o.a. ook de M4 gereden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 08 jul 2023, 12:54

Ik kwam vanaf Lagodekhi over de M5, daarna 'binnendoor' via Sheki en Qabala naar de M4 en op die manier naar Baku.

Van Baku naar Shamkir heb ik gewoon de M2 gevolgd, en een dag later reed ik van Shamkir naar Yerevan, maar dat was dus ook eerst over de M2 naar de Georgische grens. De M1 heb ik niet gereden, uitgezonderd een kort stukje in Baku.

Maar nergens dus een echt checkpoint gezien. Misschien dat er op de M1 wat meer gecontroleerd wordt omdat dat de route van/naar Dagestan is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 29 jul 2023, 21:22

Nieuwe bewegwijzering op de Heydər Əliyev prospekti (Heydar Aliyev Avenue) in Baku.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding