[AZ] Azerbeidzjan / Azerbaijan / Azərbaycan

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [AZ] Azerbeidzjan / Azerbaijan / Azərbaycan

Bericht door Chris » do 05 dec 2019, 20:54

Een nieuw stuk verdubbelde M2 nabij Shamakhi.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 06 dec 2019, 11:39

De M2 is vlak en veelal recht en tussen Baku en Ganja bovendien al 2x2. Dit moet de M4 ten oosten van Shamakhi zijn. Lijkt me qua landschap ook meer te kloppen, vanaf Shamakhi richting Baku rij je ongeveer daar de woestijn in, best een bijzondere ervaring. Twee jaar geleden reed ik vanaf de grens bij Lagodekhi/Balakan via Zaqatala, Sheki, Qabala en Shamakhi naar Baku, dat is één van de mooiste ritten geweest die ik heb gemaakt. Zoveel verschil in landschappen, het is zeker geen saaie rit.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 06 dec 2019, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 06 dec 2019, 11:42

Je hebt gelijk, het persbericht (propaganda) sprak alleen van de corridor Baku - Yevlakh, zonder wegnummer. Dat is de M2 maar de foto's zijn van de M4.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 06 dec 2019, 12:03

^^ De M4 heeft het eindpunt uiteindelijk vlak ten noorden van Yevlakh, dus in die zin klopt het. Maar is veel meer een binnendoorroute, zeker westelijk van Shamakhi. Doorgaand verkeer neemt inderdaad de M2, die een soort quasi-snelweg is. Dat is een duidelijk vlottere route.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » za 07 dec 2019, 23:23

Chris schreef: do 05 dec 2019, 20:54 Een nieuw stuk verdubbelde M2 nabij Shamakhi.

Afbeelding
Het kan gezichtsbedrog zijn maar de helling naar beneden ziet er niet zo extreem uit. Was een ingraving of dalviaduct niet voldoende?
Svenlo

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 08 dec 2019, 16:35

Ik denk dat dit de goedkoopste oplossing was.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 dec 2019, 22:50

De verdubbeling heeft op het bestaande tracé plaatsgevonden. De hoogteverschillen daar zijn trouwens nog behoorlijk.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 27 dec 2019, 19:49

Forumer Timon is naar Azerbeidzjan geweest, meer specifiek de exclave Nakhchivan. Ik vraag mij af hoe vaak daar Nederlanders komen :lol:

Afbeelding

Afbeelding
Entering Nakhchivan city by Timon 91, on Flickr

Afbeelding
Road to Ashabi-Kehf by Timon 91, on Flickr

Afbeelding
Road in Nakhchivan by Timon 91, on Flickr

Afbeelding
On the road to Əlincə Qala/Alinja Castle by Timon 91, on Flickr

Afbeelding
On the road to Əlincə Qala/Alinja Castle by Timon 91, on Flickr

Afbeelding
İlandağ mountain seen from the car by Timon 91, on Flickr

Afbeelding
On the road from Batabat to Əlincə by Timon 91, on Flickr

Afbeelding
On the road near Batabat lake, Nakhchivan by Timon 91, on Flickr

Afbeelding
On the road to Batabat lake, Nakhchivan by Timon 91, on Flickr

Afbeelding
On the road from Nakhchivan city by Timon 91, on Flickr

Afbeelding
Restaurant, Nakhchivan city by Timon 91, on Flickr

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 27 dec 2019, 20:11

Niet veel.
Staat wel op de lijst. Het is er wel mooi, dat was mijn indruk al en dat bewijzen de foto's :top:

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 27 dec 2019, 21:19

Gelden daar nog speciale veiligheidsrestricties?

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 27 dec 2019, 21:22

Bij mijn weten niet anders dan in de rest van Azerbeidzjan. Het grensgebied met Armenië is gevoelig, dus niet zomaar te dicht bij de grens rondlopen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 27 dec 2019, 21:39

Alleen: Hoe kom je er veilig? Je zult toch een stuk Armenië moeten oversteken als je rechtstreeks wil reizen. Via Turkije zal het ook niet gaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 27 dec 2019, 21:43

Via Turkije kan wel. Dat is ook de geëigende manier. In de D080 - M-7 weg.
Via Iran kan ook, maar ligt visum technisch voor ons lastiger.

Edit: oh je bedoelt als je vanuit het hoofddeel van Azerbeidzjan komt? Dat kan alleen via Iran of via Georgië en Turkije. Azeri's reizen via Iran.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 dec 2019, 22:02

^^ Inderdaad via Iran, of per vliegtuig.
Palance schreef: vr 27 dec 2019, 21:39 Alleen: Hoe kom je er veilig? Je zult toch een stuk Armenië moeten oversteken als je rechtstreeks wil reizen. Via Turkije zal het ook niet gaan.
De grenzen tussen Armenië en Azerbeidzjan zitten dicht, en tussen Armenië en Turkije ook.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » za 28 dec 2019, 16:41

Kort voor de kerst is er ook nog een nieuwe brug over de Samur in gebruik genomen op de grensovergang met Rusland, als onderdeel van de verbinding M1/P217. Zie de link voor wat info en een aantal foto's:

:arrow: https://azertag.az/en/xeber/325m_new_mo ... ed-1374701
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 29 dec 2019, 9:52

Timon vertelde mij dat er vaste prijzen zijn voor vluchten van Azerbeidzjan naar Nakhchivan. Die kosten 50-70 AZN en gaan 4-10 keer per dag.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 29 dec 2019, 13:21

Van dit soort exotische tochten kan ik genieten :mrgreen:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 29 dec 2019, 13:36

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 17 okt 2020, 16:47

Het verdubbelen van 130 km M2 Gəncə-Gürcüstan (Ganja - Georgische grens) gaat gestaag voort, zo stelt het wegen departement. De voortgang ligt op 55%. Volgens het departement.

Wegenoverzicht van Wegenwiki geleend en aangepast. Het betreft het paarse stuk.
SPOILER: TOON

Afbeelding
At present, the project to expand the 130-kilometer section of the Ganja-Gazakh-Georgia border to 4 lanes is being successfully implemented.

According to the project, the total width of the road is 27.5 meters. The road will be paved with 4-6 lanes, each 3.75 meters wide, with polymer asphalt-concrete. The total thickness of the roadbed will be 72.5, asphalt-concrete pavement with 3 layers and a thickness of 27 cm.

Under the project, 26 road junctions and overpasses, 16 road bridges, 73 underpasses, 42 rectangular water crossings, 547 circular water pipes are being built. During the project, 85 bus stops will be installed where necessary. Most of the work has already been done to build various artificial facilities.

In general, the physical progress of work along the road is 55%.
Dit project zou in 2021 klaar moeten zijn. Het is vrij ongecompliceerd terrein. Aan Georgische zijde zal de S4 waar de M2 op aansluit bij de "Red Bridge" grensovergang, over 35 kilometer worden uitgebreid naar 2x2 (tot aan aansluiting Rustavi waar al 2x2 ligt). De milieu impact analyse ligt momenteel nog bij diverse instellingen. Dus voorlopig zal de M2 op een enkele weg stuiten bij de grens.

Wanneer dit klaar is zal de M2 na de M3 de tweede volledige 2x2/2+2 weg zijn. Het deel Naku-Ganja is de afgelopen jaren al uitgebouwd. De kronkel in de noordelijke sectie van de M1 wordt momenteel nog afgesneden met een geheel nieuwe route, en zal ook geheel dubbel worden aangelegd.

De omlegging bij Aliyagublu om Dallar heen (en de aansluiting op de huidige M2 / E60). Bron plaatjes.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

edit: plaatjes url's gefixed.
Laatst gewijzigd door jelger op vr 23 okt 2020, 22:44, 2 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 17 okt 2020, 22:12

^^
Zoals ik hierboven net al aangaf, ook de M1 Baku-Rusland wordt uitgebouwd.
Voor het grootste deel parallel aan de huidige M1 om alle kommen heen, dichter langs de kust. Helemaal als tolweg. De nieuwe route snijdt de haak langs Quba af en wordt daarmee 16 km korter. Staat in OSM ingetekend, en de sporen zijn op Google Earth ook al zichtbaar. Vanaf Yaşma, net ten noorden van Sumqayit, begint het parallel stuk.

Voor het overzicht, dit kaartje van Wegenwiki geleend en aangepast. Het betreft het blauwe stuk.

Afbeelding
De 150 kilometer nieuwe weg is ingedeeld in 5 gedeeltes:
1) 0 - 30 Yaşma - Gilazi
2) 30 - 53.5 Gilazi - Kolany / Sizayan
3) 53.5 - 73.5 Kolany / Sizayan - Shabran
4) 73.5 - 92 Shabran - Beynelmilel
5) 92 - 150 Gandov - Samur / grens (waarvan laatste 15 km grotendeels over huidige route)

In de zomer was deel 1), de 30 km tussen Yaşma en Gilazi (bijna) klaar om opgeleverd te worden. Het laatste deel nadert ook de finish, volgens het wegen departement. De delen 2,3 en 4 zijn nog in volle aanleg. Alles moet in (de eerste helft van) 2021 gereed zijn.

Paar foto's van het eerste segment. Even in Flickr gestald, maar uit deze collectie van de overheid (site werkt erg slecht)
De afslag bij Yaşma vanaf de M1 naar de tolweg.
Afbeelding

tolstation bij Yaşma
Afbeelding

De rechte streep door de kuststrook tussen Yaşma en Shuraabad
Afbeelding

Afslag bij Gilazi
Afbeelding

Aansluiting Gilezi uit de lucht
Afbeelding
Deel 5 Gandov - Samur
Klaverblad met R5 (vlak voor aansluiting op de huidige M1)
Afbeelding

Bruggen bouw, hier bij Hulovnu (Mei 2020).
Afbeelding

Stukje zuidelijker, bij Chilagir, met de (noord) oostelijke uitlopers van de Kaukasus op de achtergrond.
Afbeelding
De M3 Baku - Iran was dus al uitgebouwd. Met de upgrade van de M1 wordt de door Rusland en Iran zo gewenste Noord-Zuid corridor een stuk robuuster en sneller over de weg.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 17 okt 2020, 22:26

De nieuwe tolweg is behoorlijk achter op schema.

Ik had het nieuwe tracé een tijdje terug op satellietbeelden ingetekend:

Afbeelding

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 17 okt 2020, 22:32

^^
Dat is slechts een deel van het nieuwe trace (het vijfde segment) ;)

Dit is de overige 90 km, de zuidelijke helft.
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 17 okt 2020, 22:40

Aan dat zuidelijk deel zijn ze pas een stuk later begonnen. Afgaande op satellietbeelden van juni 2020 is op sommige delen nog steeds niet gestart.

Je vraagt je eigenlijk af wat het nut is van dat deel van Sumgayit naar Shabran. Daar ligt al een 2x2 weg die grotendeels ongelijkvloers is. Dat was denk ik goedkoper op te waarderen, bovendien zal het lastig worden voor een tolweg om verkeer te trekken als er een free flow 2x2 weg naast ligt...

Ik zie ook dat er een zijtak in aanbouw is, die afgaande op de breedte van landhoofden en duikers 2x2 rijstroken zal tellen, maar lijkt dood te lopen op een bergrug. Ik vraag mij af waar dat voor bedoeld is. De bouw lijkt al een paar jaar stil te liggen.
Afbeelding

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 17 okt 2020, 23:04

Chris schreef: za 17 okt 2020, 22:40 Aan dat zuidelijk deel zijn ze pas een stuk later begonnen. Afgaande op satellietbeelden van juni 2020 is op sommige delen nog steeds niet gestart.
Het eerste (zuidelijke) stuk van 30km tot aan Gilazi is feitelijk klaar (zie de foto's van Juli, en geverifieerd op locatie).

De delen 2, 3 en 4 zijn nog in aanleg inderdaad, evenals het 5e deel dat (gedeeltelijk?) nog niet klaar is. Of 1e helft 2021 te ambitieus is kan ik niet zeggen. Het zou me niets verbazen als dit nog wat langer duurt.

Het vijfde segment staat voor een groot deel al in Google Maps getekend. Wat dit betekent heb ik niet gecontroleerd. Ik ben er al lang genoeg mee bezig vandaag. ;)

HAFRABAisfun
stadsweg

Bericht door HAFRABAisfun » vr 23 okt 2020, 22:11

Grappig hoe Azerbeidzjan, ondanks het feit dat hun taal in het Latijnse schrijft wordt geschreven, toch de nood voelt om plaatsnamen op de bewegwijzering te transscriberen/vertalen. Uit gewoonte of is denken ze dat buitenlandse chauffeurs in de war zullen geraken door hun 'ə'?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 25 okt 2020, 12:24

^^ Zeker voor verwijzingen als naar de Russische Federatie en 'tolweg' is een vertaling geen overbodige luxe. Maar volgens mij is het iets nieuws, ik kan het mij niet direct herinneren terwijl ik in 2017 toch aardig wat kilometers in Azerbeidzjan heb afgelegd.

Azerbeidzjan is overigens een prettig land om in te rijden, met de beste infrastructuur van alle Kaukasusrepublieken, en men rijdt er ook vrij netjes. Baku kan wat chaotisch zijn, maar dat is meer door de drukte en omdat het soms lastig is de weg te vinden door een gebrek aan bewegwijzering, dan dat er met de rijstijl nou zoveel mis is.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 26 nov 2020, 1:43

Baku gaat voortvarend aan de gang met infra in en om de "bevrijde" gebieden van Azerbeidzjan: zowel lucht, spoor als weg.

Er worden 6 vliegvelden toegevoegd aan de internationale ICAO registers (zou bevestigd zijn door ICAO): het betreft vliegvelden bij Zabrat, Yevlakh, Naftalan, Aghdam, Fizuli en Khankendi (Stepanakert).

Herstel van de spoorlijn richting exclave Nachitsjevan. Ook Turkije toonde interesse in een verbinding met de Azerbeidzjaanse exclave vanaf Kars. Nadrukkelijk in het kader van de Baku-Tbilisi-Kars corridor. De noord-zuid spoorlijn in Nachitsjevan, oorspronkelijk vanaf Yerevan, ligt er al sinds 1908, en gaat vanaf Julfa naar het Iraanse Tabriz. De verbinding van Julfa naar Baku via Armenië, oorspronkelijk een verbinding uit de jaren 40, ligt er sinds de jaren 90 uit.

De concreet benoemde spoor plannen:
- Herstel spoorlijn naar Nachitsjevan; Deze loopt parallel langs de Iraanse grens, de Aras rivier.
- Herstel Barda-Aghdam spoorlijn (45 km). Daar zijn ook al stappen toe gezet. Wordt gezien als noodzakelijk voor herbouw Agdam;
- Ook de bereikbaarheid van Khankendi en Khojaly via Agdam wordt genoemd. Een totale lijn van 104 km (Yevlakh - Khankendi).

- Aanleg van een nieuwe weg van Fizuli naar Shusha. Deze zou al begonnen zijn en zal deels via Khojavend / Martuni district gaan. Shusha ligt op het kaartje net onder Khankendi (Stepanakert). Volgens het wegen departement wordt het uiteindelijk een aftakking van de M6 vanaf Əhmədbəyli via Fizuli naar Shusha met een lengte van ruim 100 km 2+2 (37 meter breed)

Groene stippen - vliegvelden; blauwe lijn - weg naar Shusha; rode lijnen - spoorlijnen;
Afbeelding

Er zou al hard aan de weg gewerkt worden, getuige het propaganda materiaal. (niet geverifieerd op locatie)
Afbeelding

Om in de sferen te geraken, zijn er ook inspirerende bewegende beelden van shovels in actie.
.
Link

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » do 26 nov 2020, 10:04

Over die spoorplannen tussen beide Azerbeidzjaanse gebieden. Ik heb het niet helemaal helder, maar wat ik gelezen had is dat er een corridor zou komen. Betekend dit dat er een soort van recht van overpad is verleend aan Azerbeidzjan of dat Armenië straks niet meer grenst aan Iran?

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 26 nov 2020, 10:15

^^
Recht van overpad.

Uiteraard kan Azerbeidzjan niet zomaar wegen of spoorlijnen (her)aanleggen. Maar het kan wel op basis van dat recht op overpad een meer dwingende dialoog met Armenië houden - de aanleg van infra staat in het akkoord expliciet genoemd (zie onder). Armenië kan dus de aanleg van infra op dit punt niet (zomaar) tegenhouden zonder het akkoord (in geest) te schenden. Er is niet vastgelegd of dat overpad via spoor of weg plaats moet vinden. Dat kan allebei zijn. De weg langs de Aras rivier zal het grootste probleem niet zijn. Die is in de basis best ok.

Armenië blijft volgens deze afspraken gewoon grenzen aan Iran.

Het laatste punt (9) uit de overeenkomst luidt:
All economic and transport links in the region shall be unblocked. The Republic of Armenia shall guarantee the safety of transport links between western regions of the Republic of Azerbaijan and the Nakhchivan Autonomous Republic with a view to organising the unimpeded movement of citizens, vehicles and cargo in both directions. The Border Service of the FSB of Russia shall exercise control over the transport communication. Subject to agreement by the Parties, the construction of new infrastructure linking the Nakhchivan Autonomous Republic with regions of Azerbaijan shall be carried out.
Bij Araksashen vind je nog roestige spoor bende. Dat zal allemaal echt opnieuw aangelegd moeten worden.

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 26 nov 2020, 17:31

Ik neem aan dat zo’n transitweg er gewoon al ligt (uit de Sovjettijd) maar alleen nog her en der moet worden opgekalefaterd?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net