[IRQ] Irak / Iraq

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [IRQ] Irak / Iraq

Bericht door Palance » wo 01 dec 2021, 15:11

Ik denk gewoon dat jullie er niet eerlijk uitzien :) Ik heb nog nooit vervelende vragen gehad over mijn reisgeschiedenis van vorige reizen. Wel over mijn toekomstige reisgeschiedenis, dus wat zijn mijn plannen in dat land, etc. Dat werd gevraagd bij binnenkomst in Marokko, Canada en de VAE.

Ik heb 1 Arabisch stempel in mijn huidige paspoort (van Marokko), maar daarbij verwacht ik geen grote problemen mocht ik ooit naar Israël reizen. Mijn paspoort met stempels van de VAE en Oman is ondertussen al verlopen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 28 okt 2022, 22:53

Ik luisterde vanavond een podcast van BNR waarin Irak voorbij kwam. Een land dat eigenlijk niet veel meer in het nieuws is de laatste jaren.

Op Wikipedia viel mij op hoe enorm groot de bevolkingsgroei in dit land is. In 2000 had Irak 23 miljoen inwoners, momenteel zijn dat ruim 43 miljoen inwoners.

Bagdad is ook een enorme stad, bijna 8,8 miljoen inwoners ondertussen.

Het geboortecijfer is enorm omhoog gegaan, ook goed te zien in de bevolkingspiramide. Wel is het zo dat de groei van het aantal geboortes de laatste jaren wel weer is afgevlakt op een hoog niveau (1,2 miljoen per jaar).

Afbeelding

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 29 okt 2022, 0:04

Chris schreef: vr 28 okt 2022, 22:53

Op Wikipedia viel mij op hoe enorm groot de bevolkingsgroei in dit land is. In 2000 had Irak 23 miljoen inwoners, momenteel zijn dat ruim 43 miljoen inwoners.
In historisch oogpunt zijn dit soort cijfers nog meer opmerkelijk. Het doet je beseffen dat het eigenlijk uitzonderlijke tijden zijn.
Afbeelding

Maar het valt inderdaad ook op dat de vruchtbaarheidscijfers in vrije val zijn, nu nog maar 3,5 kinderen per vrouw. In 2015 was dat nog 4. Overal in de Arabische wereld zijn die grote groeicijfers er een beetje uit, binnen enkele jaren zullen ze die van ons benaderen.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » za 29 okt 2022, 0:40

Tunesië is het eerste Afrikaanse land die rondom de 2,1 kinderen per vrouw zit, en er binnenkort onder komt, natuurlijk is dat nog wel behoorlijk als je het vergelijkt met een land als Spanje of Italië.

Die laatst genoemde landen kunnen enkel nog groeien of stabiel blijven middels immigratie.

Verder is het natuurlijk wel jammer dat er voornamelijk veel kinderen geboren worden in onstabiele landen, je hebt in een land als Irak toch vrij weinig kans op een fatsoenlijk leven.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 29 okt 2022, 10:16

Verder is het natuurlijk wel jammer dat er voornamelijk veel kinderen geboren worden in onstabiele landen,
Een overblijfsel uit de natuur als je het mij vraagt. Als een bepaalde populatie onder druk staat gooit 'men' het massaal op de voortplanting. Je ziet dat ook bij andere dierstoorten wel, en ik denk dat de 'babyboom' na afloop van de Tweede Wereldoorlog ook zo te verklaren is. Of een iets meer romantische kijk op het leven: na jaren van verbittering en ellende zoek je troost in de armen (en de moederschoot) van de ander... :dyn_hyp:

In Irak is dat effect nu dus wel weer wat aan het wegebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » za 29 okt 2022, 11:51

Dat is waar. Je ziet ook dat de daling in een welvarend land als Saudi Arabië veel sneller gaat dan Egypte bijvoorbeeld. :)

60 jaar geleden hadden de Saudi's gemiddeld 7 kinderen, in dat perspectief gaat de daling best rap.

Afbeelding

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 29 okt 2022, 12:22

Het meest extreme land op dit gebied schijnt Niger te zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 28 feb 2023, 22:49

Op 1 februari 2023 is ten zuiden van Bagdad de 16 kilometer lange Dora - Yusufiyah Motorway opengesteld. De bouw heeft 9 jaar geduurd. Het is een nieuwe zuidelijke toegangsweg van Bagdad vanaf de M1 / Freeway 1.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding