Ik heb 1 Arabisch stempel in mijn huidige paspoort (van Marokko), maar daarbij verwacht ik geen grote problemen mocht ik ooit naar Israël reizen. Mijn paspoort met stempels van de VAE en Oman is ondertussen al verlopen.
[IRQ] Irak • Iraq
Moderator: Moderatoren
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Re: [IRQ] Irak / Iraq
Ik denk gewoon dat jullie er niet eerlijk uitzien
Ik heb nog nooit vervelende vragen gehad over mijn reisgeschiedenis van vorige reizen. Wel over mijn toekomstige reisgeschiedenis, dus wat zijn mijn plannen in dat land, etc. Dat werd gevraagd bij binnenkomst in Marokko, Canada en de VAE.
Ik heb 1 Arabisch stempel in mijn huidige paspoort (van Marokko), maar daarbij verwacht ik geen grote problemen mocht ik ooit naar Israël reizen. Mijn paspoort met stempels van de VAE en Oman is ondertussen al verlopen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Chris
- Moderator
Ik luisterde vanavond een podcast van BNR waarin Irak voorbij kwam. Een land dat eigenlijk niet veel meer in het nieuws is de laatste jaren.
Op Wikipedia viel mij op hoe enorm groot de bevolkingsgroei in dit land is. In 2000 had Irak 23 miljoen inwoners, momenteel zijn dat ruim 43 miljoen inwoners.
Bagdad is ook een enorme stad, bijna 8,8 miljoen inwoners ondertussen.
Het geboortecijfer is enorm omhoog gegaan, ook goed te zien in de bevolkingspiramide. Wel is het zo dat de groei van het aantal geboortes de laatste jaren wel weer is afgevlakt op een hoog niveau (1,2 miljoen per jaar).

Op Wikipedia viel mij op hoe enorm groot de bevolkingsgroei in dit land is. In 2000 had Irak 23 miljoen inwoners, momenteel zijn dat ruim 43 miljoen inwoners.
Bagdad is ook een enorme stad, bijna 8,8 miljoen inwoners ondertussen.
Het geboortecijfer is enorm omhoog gegaan, ook goed te zien in de bevolkingspiramide. Wel is het zo dat de groei van het aantal geboortes de laatste jaren wel weer is afgevlakt op een hoog niveau (1,2 miljoen per jaar).
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
In historisch oogpunt zijn dit soort cijfers nog meer opmerkelijk. Het doet je beseffen dat het eigenlijk uitzonderlijke tijden zijn.Chris schreef: vr 28 okt 2022, 22:53
Maar het valt inderdaad ook op dat de vruchtbaarheidscijfers in vrije val zijn, nu nog maar 3,5 kinderen per vrouw. In 2015 was dat nog 4. Overal in de Arabische wereld zijn die grote groeicijfers er een beetje uit, binnen enkele jaren zullen ze die van ons benaderen.
-
CasablancaMarocco
- verkeersader
Tunesië is het eerste Afrikaanse land die rondom de 2,1 kinderen per vrouw zit, en er binnenkort onder komt, natuurlijk is dat nog wel behoorlijk als je het vergelijkt met een land als Spanje of Italië.
Die laatst genoemde landen kunnen enkel nog groeien of stabiel blijven middels immigratie.
Verder is het natuurlijk wel jammer dat er voornamelijk veel kinderen geboren worden in onstabiele landen, je hebt in een land als Irak toch vrij weinig kans op een fatsoenlijk leven.
Die laatst genoemde landen kunnen enkel nog groeien of stabiel blijven middels immigratie.
Verder is het natuurlijk wel jammer dat er voornamelijk veel kinderen geboren worden in onstabiele landen, je hebt in een land als Irak toch vrij weinig kans op een fatsoenlijk leven.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Een overblijfsel uit de natuur als je het mij vraagt. Als een bepaalde populatie onder druk staat gooit 'men' het massaal op de voortplanting. Je ziet dat ook bij andere dierstoorten wel, en ik denk dat de 'babyboom' na afloop van de Tweede Wereldoorlog ook zo te verklaren is. Of een iets meer romantische kijk op het leven: na jaren van verbittering en ellende zoek je troost in de armen (en de moederschoot) van de ander...Verder is het natuurlijk wel jammer dat er voornamelijk veel kinderen geboren worden in onstabiele landen,
In Irak is dat effect nu dus wel weer wat aan het wegebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
CasablancaMarocco
- verkeersader
Dat is waar. Je ziet ook dat de daling in een welvarend land als Saudi Arabië veel sneller gaat dan Egypte bijvoorbeeld.
60 jaar geleden hadden de Saudi's gemiddeld 7 kinderen, in dat perspectief gaat de daling best rap.

60 jaar geleden hadden de Saudi's gemiddeld 7 kinderen, in dat perspectief gaat de daling best rap.

-
Willem
- 2x4 autosnelweg
-
Chris
- Moderator
Op 1 februari 2023 is ten zuiden van Bagdad de 16 kilometer lange Dora - Yusufiyah Motorway opengesteld. De bouw heeft 9 jaar geduurd. Het is een nieuwe zuidelijke toegangsweg van Bagdad vanaf de M1 / Freeway 1.

-
Chris
- Moderator
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Turkse aannemer wellicht
-
Chris
- Moderator
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Goed om te zien dat men terug naar de Duitse stijl grijpt die onder Saddam nog is ingevoerd. De laatste jaren was het vaak een mik-mak van vanalles.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Dieuwertje Blok had laatst een programma dat deels in Irak was opgenomen. De snelwegen zagen er wel oké uit, en toen viel me ook al op dat de oude stijl bewegwijzering weer of nog gebruikt werd. Waarschijnlijk is dat altijd de standaard geweest, maar toen de VS het land bezette hebben ze meer US-style gebruikt.
-
CasablancaMarocco
- verkeersader
Nieuwe infrastructuur in Bagdad.
Link
Volgens mij gaat het wel goed met de stad en het land, het BBP is gegroeid dankzij olie naar 5.937,20 USD (2022).
Er komen wat hoogbouwprojecten van de grond in Bagdad, er rijden weer treinen, ik las op reddit dat Bagdad nog nooit zo veilig heeft aangevoeld, er zijn nog stroomstoringen, maar het het is nu het beste sinds 2003 , wellicht kunnen ze Erbil achterna qua welvaart en hoogbouw, zou leuk zijn.
Ik zag bij sommige video's van nieuwe bouwprojecten Indiërs en Pakistanen aan het werk, je zou denken met de enorme werkloosheid in het land dat dit soort banen ook makkelijk uitgevoerd kunnen worden door de Irakezen.
Link
Volgens mij gaat het wel goed met de stad en het land, het BBP is gegroeid dankzij olie naar 5.937,20 USD (2022).
Er komen wat hoogbouwprojecten van de grond in Bagdad, er rijden weer treinen, ik las op reddit dat Bagdad nog nooit zo veilig heeft aangevoeld, er zijn nog stroomstoringen, maar het het is nu het beste sinds 2003 , wellicht kunnen ze Erbil achterna qua welvaart en hoogbouw, zou leuk zijn.
Ik zag bij sommige video's van nieuwe bouwprojecten Indiërs en Pakistanen aan het werk, je zou denken met de enorme werkloosheid in het land dat dit soort banen ook makkelijk uitgevoerd kunnen worden door de Irakezen.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Dat zie je jammer genoeg wel vaker bij bouwprojecten in het Midden-Oosten, dat men daar gastarbeiders uit het subcontinent voor aantrekt, hoe werkloos de eigen bevolking ook mag zijn.
-
Durashift
- expressweg
Er is nu ook een boek verschenen over de Bagdad - Berlijn express zoals die vroeger heeft gereden.
https://www.debezigebij.nl/boek/de-bagd ... jnexpress/Wat een honderd jaar oude Europese spoorlijn vertelt over de Arabische wereld van nu
We stellen ons het Midden-Oosten voor als een regio vol oorlog en chaos. Maar er rijdt ook nog een trein doorheen, over een Europese spoorlijn van ruim een eeuw oud – aangelegd door Duitsers, Britten en Fransen die op zoek waren naar olie, oudheden en onontgonnen land.
(..)
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Chris
- Moderator
https://www.kurdistan24.net/en/story/35 ... alian-firm
Men wil een weg & spoorcorridor aanleggen van Al-Faw aan de Perzische Golf tot de grens met Turkije.
Ik kan op internet echter niks vinden over een Italiaans bedrijf dat 'Development Railway Implementation Company' zou heten.
In een eerder bericht wordt gesproken over een Italiaans bedrijf 'PEG' dat de planuitwerking zou uitvoeren. Echter dat bedrijf heeft alleen een portfolio van energieprojecten. Een paar weken daarna kwam het bericht dat het contract met PEG geannuleerd is omdat het plan ongeloofwaardig was. Het contract is daarna aan het Amerikaanse managementconsultancy 'Oliver Wyman' gegund.
Men wil een weg & spoorcorridor aanleggen van Al-Faw aan de Perzische Golf tot de grens met Turkije.
Ik kan op internet echter niks vinden over een Italiaans bedrijf dat 'Development Railway Implementation Company' zou heten.
In een eerder bericht wordt gesproken over een Italiaans bedrijf 'PEG' dat de planuitwerking zou uitvoeren. Echter dat bedrijf heeft alleen een portfolio van energieprojecten. Een paar weken daarna kwam het bericht dat het contract met PEG geannuleerd is omdat het plan ongeloofwaardig was. Het contract is daarna aan het Amerikaanse managementconsultancy 'Oliver Wyman' gegund.
-
Chris
- Moderator
Slechte vooruitzichten voor Irak. Er zijn veel meer zandstormen, er is verwoestijning, de Tigris en Eufraat drogen steeds meer op vanwege de bouw van stuwdammen (met name in Turkije) en vanwege excessief watergebruik van de landbouw zal straks bijna geen water meer de Perzische Golf bereiken. Een beetje zoals de Amu Darya en Syr Darya, of de Colorado River. En daar bovenop komt een zeer snelle bevolkingsgroei, waarbij Irak waarschijnlijk zowel Turkije als Iran gaat inhalen, terwijl het nu nog maar iets over de helft van die landen zit.
Link
Link
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Een paar maanden geleden was toch nog in het nieuws dat de geboortecijfers ook in Irak sterk aan het dalen waren?
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Water is in die regio wel een goede reden voor oorlog. Als de stuwdammen in Turkije de reden voor de verdroging zijn zal Irak dat niet zomaar blauwblauw laten.
-
Chris
- Moderator
Mooie film van een YouTubekanaal dat ik nog niet kende. Een reis naar Bagdad via Koerdistan.
Bagdad is kennelijk sinds twee jaar weer open voor bezoekers, al is het bij westerse landen allemaal een reisadvies code rood.
Het ziet er best wel modern uit, en je ziet enorm veel bouwprojecten, vermoedelijk vanwege de snelle bevolkingsgroei.
De video duurt bijna een uur, ik dacht gisteren, 'dat is best wel lang, ik kijk wel even 10 minuten om een indruk te krijgen', maar uiteindelijk heb ik hem toch in één keer afgekeken.
Link
Bagdad is kennelijk sinds twee jaar weer open voor bezoekers, al is het bij westerse landen allemaal een reisadvies code rood.
Het ziet er best wel modern uit, en je ziet enorm veel bouwprojecten, vermoedelijk vanwege de snelle bevolkingsgroei.
De video duurt bijna een uur, ik dacht gisteren, 'dat is best wel lang, ik kijk wel even 10 minuten om een indruk te krijgen', maar uiteindelijk heb ik hem toch in één keer afgekeken.
Link
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Ik volg Yes-theory al jaren. De oprichter van het kanaal is jarenlang zijn Amerikaans staatsburgerschap kwijt geweest vanwege bezoeken aan landen die ik de VS als aartsvijanden worden aanzien.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Floortje Dessing was vorig jaar ook even in Irak voor een TV programma. Waren wel interessante beelden. Een land waar weinig van het 'dagelijks leven' bekend is omdat journalisten er normaal gesproken niet komen.
-
jdb2
- autoweg
...behalve de voorbije 21 jaar.Vinny schreef: zo 23 jun 2024, 15:10 Een land waar weinig van het 'dagelijks leven' bekend is omdat journalisten er normaal gesproken niet komen.
🍉
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Daarvoor ook wel en wellicht nog wel veel meer dan nu. Ten tijde van de eerste en tweede Golfoorlog zaten er redelijk wat westerse journalisten in Irak. De eerste Golfoorlog wordt wel gezien als de eerste oorlog die live op TV werd uitgezonden en de (nacht)beelden daarvan zullen veel mensen nog wel bijstaan. Eigenlijk kan je wel zeggen dat die oorlog CNN in Nederland en België bekend heeft gemaakt.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Die eerstevoorlog was geloof ik in 1990.
Sinds die tijd zal Irak zich ook wel, ondanks alles, ontwikkeld hebben.
Ik kan me nog wel de presentatie van Collin Powell bij de VN herinneren over de wapens van Irak.
Dat trouwens achteraf gezien niet klopte maar wel reden voor de invasie was.
Sinds die tijd zal Irak zich ook wel, ondanks alles, ontwikkeld hebben.
Ik kan me nog wel de presentatie van Collin Powell bij de VN herinneren over de wapens van Irak.
Dat trouwens achteraf gezien niet klopte maar wel reden voor de invasie was.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
In het zuidoosten van Irak, tussen Basra en de grens met Koeweit, is men vanaf 2021 bezig een groot havengebied te ontwikkelen, de Grand Faw Port. Deze haven moet de grootste (container)haven van het Midden-Oosten worden (en tot de top 10 of top 20 van de wereld gaan behoren) en vorige week zijn de eerste kades opgeleverd. Om de haven te ontsluiten worden ook diverse wegen en spoorwegen gebouwd. De bedoeling is uiteindelijk te komen tot een 1200 kilometer lange spoorlijn die zou moeten gaan doorlopen tot in Turkije.
De Grand Faw Port zal onder meer worden verbonden met de iets westelijker tegen de grens met Koeweit gelegen Umm Qasar haven en daar ook aansluiten op bestaande wegen naar de rest van het land. Hierbij wordt onder leiding van Daewoo Engineering & Construction Co tevens een afzinktunnel van ongeveer 1250 meter aangelegd onder het Khor Al-Zubair kanaal. Ik heb nog geen naam voor deze tunnel kunnen vinden, maar de bouw van de tunnel gaat redelijk voortvarend. Inmiddels zijn de 10 tunnelsegmenten die in de nabijheid zijn gebouwd gereed en zullen deze segmenten ergens in de komende maanden worden afgezonken. Onder meer Ballast Nedam is bij het afzinken betrokken. De tunnel zal zodanig diep worden afgezonken dat schepen met een diepgang tot 18 meter de tunnel kunnen passeren.
Meer info hier en hier.
De Grand Faw Port zal onder meer worden verbonden met de iets westelijker tegen de grens met Koeweit gelegen Umm Qasar haven en daar ook aansluiten op bestaande wegen naar de rest van het land. Hierbij wordt onder leiding van Daewoo Engineering & Construction Co tevens een afzinktunnel van ongeveer 1250 meter aangelegd onder het Khor Al-Zubair kanaal. Ik heb nog geen naam voor deze tunnel kunnen vinden, maar de bouw van de tunnel gaat redelijk voortvarend. Inmiddels zijn de 10 tunnelsegmenten die in de nabijheid zijn gebouwd gereed en zullen deze segmenten ergens in de komende maanden worden afgezonken. Onder meer Ballast Nedam is bij het afzinken betrokken. De tunnel zal zodanig diep worden afgezonken dat schepen met een diepgang tot 18 meter de tunnel kunnen passeren.
Meer info hier en hier.
-
Chris
- Moderator
De diepgang van 18 meter is vooral vanwege tankschepen en bulk carriers, die hebben een veel grotere diepgang dan veel andere typen schepen. Stroomopwaarts van de tunnel zitten diverse locaties waar zeeschepen kunnen komen.
In het aangrenzende gebied is Koeweit ook bezig met de bouw van nieuwe grootschalige wegen naar wat nu nog woestijneilanden zijn.
Op het satellietbeeld van september 2024 zijn de tunnelelementen te zien. Ze zijn gelijktijdig in een bouwdok naast het westportaal geproduceerd.

In het aangrenzende gebied is Koeweit ook bezig met de bouw van nieuwe grootschalige wegen naar wat nu nog woestijneilanden zijn.
Op het satellietbeeld van september 2024 zijn de tunnelelementen te zien. Ze zijn gelijktijdig in een bouwdok naast het westportaal geproduceerd.